Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In de ORC, waarom zou ik?

Re: In de ORC, waarom zou ik? 09 okt 2014 10:40 #558801

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zolang je ook een genua 1 hebt - zoals Koko - telt die HA niet apart mee in je meetbrief. Dus hol of bol maakt daarvoor niets uit, wel voor de zeilprestaties als ie erop staat natuurlijk.

Lekker doorbomen over uitgebouwde HA-fokjes zou ik best leuk vinden trouwens, maar doen we maar even niet in dit topic. Zoals je al zei: leuk dat Koko lekker ORC gaat varen met zijn boot en zijn genua's ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 09 okt 2014 19:10 #558986

  • flash123
  • flash123's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Sinds een aantal jaren varen wij wedstrijden (sw woensdagavond) en we merken dat er steeds meer progressie in zit. Volgend jaar staat dus ook op de planning wat meer orc wedstrijden mee te pakken. Ik meen dat we dan ook in orc4 vallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 09 okt 2014 19:51 #559008

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Wordt gezellig in orc 4 volgend jaar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 09 okt 2014 19:55 #559011

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Het is dat mijn bootje er nog niet klaar voor is anders werd het nog veel gezelliger
Misschien in 2016 (ai wat klinkt dat nog ver weg)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 09 okt 2014 20:01 #559016

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15819
boarderbas schreef :
Ik verwelkom hem kwispelend in het rijk der gemetenen!


Haha, Dank je Bas!

Leuk om te merken dat er enthousiast en met passie over de ORC wordt gesproken. Soms vraag ik me ook wel af of het niet een beetje overdreven van mij is om na een half seizoentje in de SW door te schakelen naar de ORC. Tegelijkertijd is het ook gewoon leuk. We zullen echt niet meteen elke week meedoen maar onze wedstrijdjes er uit pikken om er vooral veel van te leren.

Het topic maakt gelijk al duidelijk hoeveel meer er bij komt kijken. Jouzers verwoorde het al eerder in het topic. Je gaat steeds een stapje dieper en verder. Nu ben ik daar qua theorie wel van, al komt het nog veelomvattend op mij over. In de praktijk voer ik zoiets minder snel door, maar wie weet. Als we telkens geklopt worden op procenten gaat het vast zwaarder wegen. Nou ja, eerst maar eens zien hoe het uberhaupt loopt.

Wat betreft de meetdiscussie over al dan niet hermeten van schip en zeilen: die sluit natuurlijk best heel goed aan bij dit topic, maar ongetwijfeld is het veel duidelijker om er een nieuw topic over te starten. Dan kan iedereen loos gaan qua tactiek en techniek.

Wat ik er tot nu toe van begrijp is dat het grootste voorzeil telt voor de meetbrief. In mijn geval dus de Genua 1. Een halfwinder is bijvoorbeeld een slecht idee, want weinig inzetbaar, maar telt wel (als grootste voorzeil) op de meetbrief?
Laatst bewerkt: 09 okt 2014 20:19 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 10 okt 2014 17:03 #559388

Hoi Koko, belangrijkste in orc is dat je je niet gek laat maken door allemaal mooie verhalen en hoe de boten en bemanningen er uit zien!
Doe je ding, leer, ervaar en vooral genieten!
Heb met mijn oude k.. kievit al super veel plezier beleeft in de orc.
Stel dat je een keer met de Deltaweek meegaat varen dan kom je , Ben en broer, Jillert met vrouw en dochter, Martin,Marc,Cock met Angela, Ton enz. kortom een leuk stel mensen tegen, zeker ook door de week gewoon gezellig, na aankomst in de haven verhalen delen, biertje en de 's avonds prijsuitreiking, s'morgens een broodje halen bij de bakker .
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 11 okt 2014 05:55 #559490

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
>Eerlijk gezegd snap ik niet waar mensen zo tegen op hikken.
Als je besluit bepaalde evenementen (Ronde van NH, 24 uurs, 50 mijl dh whatever) wil zeilen, dan vraag je toch gewoon een meetbrief aan.

Zo ben ik ooit ook begonnen. Ik had toen met mijn victoire 22 het plan opgevat de Schuttevaerrace te varen. Dus moest hij gemeten worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 11 okt 2014 08:02 #559503

De meeting op zich is al leuk om te doen,de voorpret , gewoon om een keer te kijken hoe dat gaat en je kan dan vragen stellen aan de meters, zo schijnt elke zeilmaker trucjes te hebben om de zeilmeting gunstiger uit te laten vallen .
Ns maakt op de meetpunten het zeil iets korter,zei de meter.
Het grote voordeel is dat er geen penalty's meer zijn zoals vroeger, bijv. de spi boom mag langer zijn als de j maat word gewoon doorgerekend in de handicap en een paar cm langere boom merk je niet eens in je rating.
Als de genua i.p.v. 150% 130% is of je grootzeil voor en onderlijk zijn niet maximaal e.d. word ook doorgerekend. [hoef je minder hard te varen]
De mogelijkheid bestaat ook om zonder spi te varen, Ben heeft jaren in de top gevaren zonder spi met de Deltaweek met zijn sprinta [geen sport] en heeft vaak genoeg gewonnen van Cock Baas.
Eerlijk he' die orc, gaat richting eenheidsklasse met veel meer vrijheid!

Jedre bij mij was het de Deltaweek, heb je misschien al gemerkt ; ).
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 02 dec 2014 23:17 #576797

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Ik zie het hier vooral gaan over Voordoeken in de meting. Maar hoe zit het met je grootzeil?
Mijn bootje is dan wel niet gemeten maar vind het wel interessant om te weten. Besef me namelijk bij het lezen van deze discussie pas dat het nieuwe pretgrootzeil dat ik heb besteld een 117% is dat klinkt ineens veel meer als 1,5m² extra whaha.

Het grootste deel van de oppervlakte zit overigens bovenin. 40cm FatHead op een WS600 SV, waarom nuo zo'n grote lap? Omdat ik al een jaar of 10 het idee heb dat dat bootje wel wat meer achterdoek kan verdragen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 02 dec 2014 23:39 #576798

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15819
hscharft schreef :
Ik zie het hier vooral gaan over Voordoeken in de meting. Maar hoe zit het met je grootzeil?
Mijn bootje is dan wel niet gemeten maar vind het wel interessant om te weten. Besef me namelijk bij het lezen van deze discussie pas dat het nieuwe pretgrootzeil dat ik heb besteld een 117% is dat klinkt ineens veel meer als 1,5m² extra whaha.

Het grootste deel van de oppervlakte zit overigens bovenin. 40cm FatHead op een WS600 SV, waarom nuo zo'n grote lap? Omdat ik al een jaar of 10 het idee heb dat dat bootje wel wat meer achterdoek kan verdragen.

De "voordoek" discussie in dit draadje komt denk ik door twee zaken.
Vaak wordt de meeste snelheid gegenereert door het voorzeil, en in het geval van mijn boot is dat zeker zo. De rol die het ding dus speelt in meting/rating en op het water is aanzienlijk.

Mooi hoor, uitgebouwd grootzeil. Zat er pas over te lezen en ik begreep dat je daar flink hoogte mee pakt tegen minder helling. Beter!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 03 dec 2014 08:51 #576840

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Uitbouwen van een grootzeil tikt ook hard aan in je meetbrief, maar zolang je er ook harder door gaat is dat niet zo erg ;-) Grote voordeel van een groter grootzeil tov een grotere genua is dat je er op alle koersen profijt van hebt, ook als er een spi / gennaker staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 03 dec 2014 11:42 #576935

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Grote voordeel van een groter grootzeil tov een grotere genua is dat je er op alle koersen profijt van hebt, ook als er een spi / gennaker staat.

dat is ook de voornaamste reden om te kiezen voor wat meer achterdoek. De 600 is immers best wel IOR getuigd. Hadden we net een lekkere voorsprong opgebouwd in het kruisrak moesten we het vervolgens weer afleggen in het spi rak tegen die 7/8e bootjes met gigantische achterdoeken. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dat nu gaat komend seizoen.

Bijna 40m² heb ik nu dan onder spi op een bootje van 6meter lang en 700-750 kg

Bijlage ONK88440.jpg niet gevonden



groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 03 dec 2014 11:43 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 01 jan 2015 14:56 #583781

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 629
ik denk erover om volgend jaar met mijn winner (950 Albatros, voorheen KMJC) een paar wedstrijdjes te gaan varen,
Nu is de boot 3 jaar geleden gemeten geweest voor ORC.
Kan op basis van dat certificaat en de gegevens van de nieuwe High aspect een nieuw ORC certificaat gekregen worden?
Weet een van jullie wat dat dat kost?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 01 jan 2015 17:49 #583803

De bestaande meetbrief kan vast wel zomaar weer actief gemaakt worden met het nieuwe zeil ipv het oude.
Dat kost niets extra, alleen de jaarlijkse kosten voor ORC van ca 110 eur.

Op www.nkb.nl/wedstrijdzeilen/Con...cid=370&mid=&mnu=607 staat een Wijzigingsformulier, invullen en opsturen zou ik zeggen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 01 jan 2015 18:09 #583810

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15819
Ik heb dat geinformeerd en de oude kan inderdaad weer in ere worden hersteld. Bij het informeren naar een nieuw zeil kon de zeilmaker de meting van het zeil verzorgen. Dus als je zeil nog geleverd moet worden zou ik dat even navragen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 02 jan 2015 07:55 #583849

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 629
Dank,

Ga ik proberen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 06 jan 2015 10:45 #584862

Leuk!

Nipt in de ORC3 lijkt het...

Ik heb het niet helemaal op de Radar vanaf 2011, maar het kán zijn dat je toch nog in de ORC4 "kukelt". Je zit op de grens. (GPH>710 = ORC4)

Door de jaren heen veranderen de formules een beetje, soms wat er bij, soms wat er af...meestal in de ordegrootte <0,5%, maar dat is toch al genoeg om boven de 710 uit te komen als het net zo valt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 28 mrt 2015 15:56 #610084

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1248
Nieuw initiatief: ORC Declared

www.clubracer.be/2015/3/26/ins...el-orc-meetbrief-aan

Op naar grote(re) velden in de ORC!!!;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 28 mrt 2015 16:14 #610088

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15819
Owwww, gaaf zeg. Zal dat eens voorstellen aan de wedstrijdcommissie in de club.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 28 mrt 2015 16:15 #610089

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12551
Tegen.


gewoon omdat t kan :P
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 28 mrt 2015 16:15 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 03 apr 2015 13:00 #612336

Calypso schreef :
koko schreef :
Calypso schreef :
Hoe lang is dat geleden? Ik heb zelf de indruk dat de A klasse toch aardig vooruit komt en dat er redelijk scherp wordt gevaren, maar kan me enorm vergissen natuurlijk.

De laatste keer dat ik met die club gevaren heb is denk ik vorig jaar geweest, met de Jenn van Niels. Daarvoor heb ik twee of drie jaar actief meegezeild.

Inderdaad komen sommige A-klassers (en sommige B-klassers) aardig vooruit, maar "aardig" als toen ik nog meezeilde, is in een beetje ORC veld niet voldoende voor de (sub)top. Wellicht dat tijden zijn verandert.

Het veld lijkt in elk geval wel sterker geworden nu Niels niet voor de 5e keer op rij de clubkampioenschappen in de B-klasse heeft gewonnen! ;)

Groeten!

Lennard

Heb vrijwillig een handicap verzwaring van 4 punten gevraagd 2 jaar geleden om het wat eerlijker te maken ;-). Dat resulteerde in een 3e plek in 2013. Denk dat de top van de A wel aardig kan zeilen deelnemersveld is in de B nu gegroeid waardoor we ook wat lastiger zonder vuile wind rond konden zeilen. Met een 25 voeter (die aangepast is naar een wat stabielere gezinsboot) heb je eenmaal langer last als een 28-30 voeter je af en toe afdekt en bijna tegelijk mag starten.

Zowiezo is het leuk om een ORC meetbrief te hebben dan kan je daarvan je polair afleiden en zien en vergelijken met hoe je zeilt, hoe andere boten zeilen en wat beide zouden kunnen.

Maar om nog even op Lennard terug te komen afkruisen gebeurd niet zo vaak op de woensdagavond (vind het soms teveel gedoe met shorthanded bemanning) maar zou in snelheid zeker schelen.
Laatst bewerkt: 03 apr 2015 13:00 door sailormanfj.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 03 apr 2015 19:42 #612448

Stel je niet te veel voor van het niveau in de ORC. Er varen hele goede teams mee, maar ook voor een onervaren team is het prima meezeilen en je bent niet de enige.

Binnenkomen in de ORC en in de sub top meedoen? Het is véél leuker om je eerste jaar middenmoot te bevechten en dan langzaam op te klimmen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 18 apr 2015 08:10 #617490

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 629
Ik heb mijn nieuwe voorzeil binnen en klik dus op de link hierboven over je meetbrief uit de mottenballen halen, maar alle links hierover zijn door? Is er een andere nieuwe site in de lucht?
mijn nieuwe zeiltje ziet er goed uit, ik heb nu in ieder geval bemanning voor de 24 uurs
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 18 apr 2015 12:01 #617530

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Dat is idd een kek zeiltje
Veel plezier ermee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 18 apr 2015 22:54 #617641

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
mooi lapje :)

de mijne komt morgen als het goed is. Hagoort High aspect in hetzelfde doek als mijn grootzeil.

groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl