Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Trimclinics 2017!

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 08:14 #837298

Ah, dus je geeft toe dat het een oplossing is. Dank je.
Dat gebeurt niet zo vaak. ;)

Het is overigens een prima oplossing hoor, en helemaal niet zo raar als jij doet voorkomen.

Mag ik daarmee stellen dat jou trimclinic alleen geschikt is voor rijke mensen met de juiste boot? Want die indruk krijg ik nu wel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 mei 2017 08:15 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 09:08 #837314

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Het is ook een beetje hoe je het brengt. Als je gezegd had 'twist in het grootzeil door de schoot te vieren' had iedereen dat beeamd. Ook als je daarna had aangegeven soms de overloop weer wat omhoog te moeten trekken om de juiste hoek van inval van je grootzeil te behouden. Maar eerst de overloop omhoog rossen en dan de schoot vieren, dat is niet handig, dan creëer je namelijk eerst meer druk.

In hoeverre behoud van die hoek van inval belangrijk is bij een (bijna) aandewindse koers (op alle andere koersen gebruiken we de neerhaler) verschilt per boot. Waarbij ik durf te stellen dat dat op de Spirit 36S ietsje belangrijker is dan op de Loper doordat op deze Spirit het grootzeil een groter aandeel van het totaal uitmaakt en de mast verhoudingsgewijs verder voor(op) de kiel staat.

@Roozeboos: ik raad je - mits je het op kan brengen er leergierig en openminded in te stappen - echt aan het eens te ervaren. Je gaat heus niet alleen maar nieuwe dingen horen, maar leert wel oog te hebben voor alle effecten, gaat beter begrijpen wat je nu denkt te begrijpen en doet volop inspiratie op. Als Baasklusje en ik een middag samen op een boot zitten leren we ook nog steeds van elkaar. Of dat nu op de Spirit, een Bavaria, een Sneekermeer of een Open 60 is. Toegevoegde kracht van deze clinics is dat de boot compleet is, alles werkt, de zeilen goed, etc. Daardoor is het mogelijk om vrijwel alles echt te zien, proberen en ervaren. Zou Baasklusje opstappen bij iemand anders dan is dat altijd maar weer de vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 09:20 #837319

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28036
FMJ schreef :
Daardoor is het mogelijk om vrijwel alles echt te zien, proberen en ervaren.

Het is wel te hopen dat Roozeboos kan wennen aan het gegeven dat op de Capolavoro elke vorm van loefgierigheid afwezig is. Je moet zelfs aan de wind de hele tijd actief sturen. Ogenschijnlijk onafhankelijk van welke trim of zeilvoering dan ook. Dat schijnt te moeten op boten die geacht worden de prestatieteller op 100% te krijgen. Of, om te spreken met Baasklus zelf: "zo ontwerpt Jac. de Ridder zijn bootjes nu eenmaal".
Ik werd er zelf doodmoe van en het heeft geleid tot het inzicht: voor mij geen bootjes van Jac. de Ridder. Maar goed: ook dat is een leermoment..
Laatst bewerkt: 23 mei 2017 09:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 09:27 #837321

even voor de betreffende foto van de week kon ik de tapas zelf laten varen aan de wind.
dus met helmstok los. Bleef gewoon maar doorgaan binnen 10 graden op koers.

Wel jammer dat ze net toevallig naar een groene ton ging. Zal je net zien. Uiteindelijk besloot ze er onder langs te gaan :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 09:29 #837322

@FMJ, dat is wel heel erg zoutop slakken leggen, voor wat betreft welke eerst overloop of schoot.
Als het daarop aan komt had ik het wel nauwkeuriger beschreven. :blink:
sorry dan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 09:29 #837323

Baasklusje schreef :
boarderbas schreef :
Mijn neerhouder is nutteloos aan de wind, dus alles met de overloop.

Is de neerhouder te weinig vertraagd of buigt de giek teveel?

(zodat roozeboos ook snapt waar het over gaat).

Álles voor onze roos!

Mijn neerhouder is zo veel vertraagd als ik aandurf, nóg mee en je trekt hem direct aan gruzels.

Aan de wind even vergeten de neerhouder te lossen brengt direct Banaan(R) technologie in de giek.

De boel is 1:10 vertraagd. Hieronder goed te zien hoe dun de giek is t.o.v. vergelijkbare boten:


Laatst bewerkt: 23 mei 2017 09:33 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 09:38 #837328

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28036
roozeboos schreef :
even voor de betreffende foto van de week kon ik de tapas zelf laten varen aan de wind.
dus met helmstok los. Bleef gewoon maar doorgaan binnen 10 graden op koers.

Als de zeiltrim is afgesteld op de 'laagste' koers, binnen die 10 graden, dus aan de onderkant van die range, dan loeft de boot waarschijnlijk langzaam op tot een moment dat het voorlijk van de genua net iets begint in te vallen. De boot richt zich iets op; er ontstaat een klein afvallend koppel en de boot blijft afvallen tot de zeilen weer hun volle voortstuwing leveren. Daarna begint die cyclus opnieuw.zo zeilt de boot, met een licht slingerende koers, inderdaad zichzelf.

Maar ik geef toe: als dat werkt, dan is je boot aardig getrimd..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 09:42 #837330

Ok heb eens een filmpje gemaakt van de windvaan in bedrijf . Op de kaag nog.
Tijdens het filmen ging ik naar beneden met de camera en zag ik dat de ketting niet aangehaakt was. De loper zeilde zelf.... :S
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 mei 2017 09:46 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 10:53 #837356

roozeboos schreef :
Ok heb eens een filmpje gemaakt van de windvaan in bedrijf . Op de kaag nog.
Tijdens het filmen ging ik naar beneden met de camera en zag ik dat de ketting niet aangehaakt was. De loper zeilde zelf.... :S

En jij maar denken dat die vaan het zo goed doet ;)
Grapje, ik geloof er echt wel in. Maar maak eens een filmpje met de vaan in bedrijf bij een bakstag wind en voor de wind. Aan de wind is geen prestatie test.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 10:57 #837359

Chris,

Ga nu gewoon eens mee voordat je blijft oordelen vanuit je vooringenomenheid.

Zie je je deelname als gezichtsverlies of ben je bang dat er (voor jezelf of publiekelijk) zal blijken dat je toch niet zo goed kunt zeilen als je dacht? Bewust bekwaam lijk je in ieder geval niet, gezien de vragen die je hier stelt. De principes zijn universeel; daar was je (zei je) een pagina terug al van overtuigd na veel pogingen dit uit te leggen.

Ik heb altijd aangenomen dat wat er op deze clinics besproken wordt strikt vertrouwelijk blijft. Ik heb alle deelnemers ooit zelfs een geheimhoudingsverklaring laten tekenen. Ze zullen dat uiteraard niet toegeven, juist vanwege deze verklaring.

Dus spring in de auto; eind van de middag ben je weer thuis mocht het tegenvallen. Zou leuk zijn dat dan te delen hier, ik kan me niet voorstellen dat je niets zult leren; wel dat het lastig kan zijn je mond te houden, te luisteren en nieuwe informatie een plaats te geven.

PS: hoe langer je doorgaat dit soort reacties uit te lokken, hoe moeilijker het wordt om mee te gaan.
Laatst bewerkt: 23 mei 2017 11:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 11:33 #837380

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Kan alleen maar beamen wat Nachtvlinder zegt. Vorig jaar mocht ik een keer mee en heb zoveel indrukken opgedaan dat ik, zodra het voor mezelf kan, graag weer meega! Kracht van leren zit in herhaling en doen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 11:42 #837382

lodewijk stegman schreef :
Maar ik geef toe: als dat werkt, dan is je boot aardig getrimd..

Dat werkt alleen met bootjes met een roer dat dit mogelijk maakt.
Met trim heeft het niet veel te maken, wel met de gevoeligheid van het bootje voor helling (en dus voor oploeven bij helling).
Immers, als de druk uit de Genua verdwijnt (te hoog varend) zou je verwachten dat de boot dan juist lekker verder doorloeft, zonder die verdomde druk in de Genua die dat altijd maar tegenwerkt. Maar zo werkt het niet... het is omdat de helling minder wordt, en dus het loefgierig koppel minder sterk.

Met een balansroer (met veel balans) is het onmogelijk, daar speelt de aanstroming van het roerblad een veel te grote rol.
De Capolavoro zal overstag gaan, of afvallen tot zeer ruime wind, maar zeker niet binnen 90 graden rechtdoor gaat (en dat is nogal wat, 90 graden rechtdoor).
Zelfs met iemand aan de helmstok is het lastig; als je de stuurman even 10 seconden afleidt door met hem/haar te praten dan is hij 30 graden van koers, en heeft hij dat niet gemerkt. stegman beaamde dat zojuist, een paar potsen hiervoor. Hij wil daarom geen Spirit. Kan gebeuren.

Kortom, met trim heeft het niets te maken dat een Lopertje een beetje rechtdoor vaart... ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 mei 2017 11:47 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 11:47 #837388

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
IK heb aan 10 keer nog steeds niet genoeg.
Ik krijg de Capo beter op snelheid als Procyon en nu Babbels :unsure:
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 11:55 #837390

@Nachtvinder,
Het zal me werkelijk aan mijn rug roesten wat anderen over me denken. En gezichtsverlies interesseert me ook niet. Het is maar een hobby he.

Het verhaal met de overloop-twist en met name de reactie van Baasklusje daarin bevestigd alleen maar mijn vermoedens.
Het is ongetwijfeld leuk zeilen op die bak van baasklusje. Hoewel, als je niet eens het roer kan loslaten om een blikje bier te pakken dan zal t nog wel tegenvallen ook. :dry:
Het geeft maar aan dat de fractioneel getuigde(?) en ander balansroer bak van hem heel anders vaart en trimt dan de mijne.

Geef mij dan mijn Lopertje maar. Veel meer plezier voor veel minder poen.

Maar ik ga wel een keer mee hoor. Ik ga wel met een vermomming, dan weet ie niet dat ik het ben. ;)

Geheimhoudingsverklaring zal toch wel een grapje zijn? :blink:

Overigens maak je geen zorgen ,ik ben mans genoeg om eerlijk te vertellen en toe te geven als ik het helemaal verkeerd zie/zag.
Gezien de toon van thomas over mijn Loper zal het andersom wel niet het geval zijn.

Weet je , het is geenvolvoocean race he, laten we dat niet vergeten... We zijn allemaal maar amateurs.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 mei 2017 11:57 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 11:58 #837393

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28036
Baasklusje schreef :
Met een balansroer (met veel balans) is het onmogelijk, daar speelt de aanstroming van het roerblad een veel te grote rol.

Tja. Wat is "veel balans" in dit specifieke geval?

Ooit had ik een Victoire 22. Met een balansroer. Daar heb ik verschillende keren zo mee gezeild. Altijd op aan-de-windse koersen. En als ie eenmaal in die groove zat, dan kon de boot dat vrijwel onbeperkt volhouden.
Het is inderdaad een precaire balans; het water moet relatief vlak en de wind tamelijk constant zijn.

Wat betreft de relatie met trim: misschien bedoelde ik slechts te zeggen dat een boot die zichzelf kan sturen op die manier niet teveel en niet te weinig loefgierigheid heeft. Dat loefgierigheid vooral veroorzaakt wordt door helling heb je me al eens eerder duidelijk gemaakt en sterker nog: ik geloof inmiddels dat dit ook zo is.. Daarover verschillen we niet van mening. Toch is de ene boot onder dezelfde helling loefgieriger dan de ander. De vormverandering van de waterlijn(en) speelt ook een rol
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 12:04 #837396

Geloof t of niet, maar ik kon de koers van de Tapas een beetje controleren met mijn gewicht.

Op dezelfde manier waarop die kleine bootjes overstag gaan. Als je onderin gaat zitten help je de boot al, zonder te sturen en daarmee onnodog te remmen. Roll tack heet dat toch?

Niks met trim te maken is natuurlijk onzin. als de zeilen verkeerd staan werkt dit niet. Dat bedoel ik ook met trim. Boot wordt in ieder geval niet afgeremd door teveel roer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 mei 2017 12:04 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 12:14 #837399

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28036
roozeboos schreef :
Geloof t of niet, maar ik kon de koers van de Tapas een beetje controleren met mijn gewicht.

Dat is bij kleine(re) bootjes een bekend gegeven.
De Victoire 22 (1100 kg) is er extreem gevoelig voor. Liep ik aan stuurboord door het gangboord, dan draaide de boot vrij schielijk naar bakboord. En andersom.
Zelfs mijn huidige boot (met inventaris ruim vier ton) vertoont het effect nog, zij het dat de boot veel minder scherp draait.

Het effect wordt puur door de veranderende vorm van de waterlijn veroorzaakt. Alleen bij S-spanten met hele weke kimmen is het minimaal of helemaal afwezig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 13:20 #837410

roozeboos schreef :
Boot wordt in ieder geval niet afgeremd door teveel roer.

Daar raakt u aan een bekend misverstand: het roer remt....

Er zijn 2 mogelijkheden:
- de zeilen staan 100% van de tijd precies in de (smalle, 5 graden) groove en leveren al die tijd de maximale voortstuwing. Er is wat roer (elke seconde wel een beetje) nodig om in de groove te blijven.
- je stuurt niet of nauwelijks. Het roer remt niet. De zeilen staan 10% van de tijd in de groove, de overige 90% van de tijd leveren ze ongeveer 'halve kracht' of minder.

Eenmaal raden wat sneller vaart. Alberthus Magnus is mijn getuige, die heeft allebei geprobeerd.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 13:22 #837411

lodewijk stegman schreef :
Het effect wordt puur door de veranderende vorm van de waterlijn veroorzaakt. Alleen bij S-spanten met hele weke kimmen is het minimaal of helemaal afwezig.

Maar steg toch, wat zeg je nu....
Het effect van gewicht wordt voor het grootste deel veroorzaakt door wijzigingen in het loefgierig koppel (hellen naar loef= afvallen, naar lij = oploeven), of in het lijgierigkoppel(voorop staan = afvallen, achterop staan = oploeven).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 13:26 #837413

Baasklusje schreef :
roozeboos schreef :
Boot wordt in ieder geval niet afgeremd door teveel roer.

Daar raakt u aan een bekend misverstand: het roer remt....

Er zijn 2 mogelijkheden:
- de zeilen staan 100% van de tijd precies in de (smalle, 5 graden) groove en leveren al die tijd de maximale voortstuwing. Er is wat roer (elke seconde wel een beetje) nodig om in de groove te blijven.
- je stuurt niet of nauwelijks. Het roer remt niet. De zeilen staan 10% van de tijd in de groove, de overige 90% van de tijd leveren ze ongeveer 'halve kracht' of minder.

Eenmaal raden wat sneller vaart. Alberthus Magnus is mijn getuige, die heeft allebei geprobeerd.


let op: Ik beweer niet dat de boot op zijn meest optimale snelheid vaart. ik zeg: "Boot wordt in ieder geval niet afgeremd door teveel roer"
Je zal het toch met me eens zijn dat als je teveel roeor moet geven dit de boot afremt. Dat is in dit geval niet het geval.

nb: ik snap best dat je alles wat ik schrijf probeert onderuit te halen, maar je moet niet overdrijven. In de meeste gevallen zijn we het gewoon eens.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 mei 2017 13:30 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 13:41 #837423

Vaar je zelf eigenlijk ook op je performancemeter Chris? Wat valt je daarbij op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 13:47 #837425

nee nog niet. Moet de polar nog programmeren in de multiview.
Ik verwacht er niet teveel van met mijn nasa windmeter, trouwens. qua nauwkeurigheid.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 13:54 #837427

Mij heeft die meter mij veel meer inzicht gegeven (voor maar vooral ná de clinic). Ik zeilde altijd op gevoel; blijkt dat door een aantal dingen die voorheen tegennatuurlijk leken aan te leren (eenvoudig te testen met dat "getal") toch wat extra's konder brengen. Ik twistte bijvoorbeeld te veel met het grootzeil. Zélfs als alle telltales goed stonden (en staan), is er een kleine vrijheid in de schootvoering.

Ben er nog lang niet klaar mee; de Loper zeilde een stuk makkelijker dan m'n huidige boot. De Loper liep altijd wel, tenzij je het heel gek maakte. Daar nooit zo'n meter gehad dus ik zeg dit ook op gevoel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 13:58 #837429

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Nachtvlinder schreef :
Vaar je zelf eigenlijk ook op je performancemeter Chris? Wat valt je daarbij op?

Dat die loper erg makkelijk op zijn polar te varen is? En er bij toeren fluitend overheen vaart?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinics 2017! 23 mei 2017 13:59 #837430

Op zich is dat wel een goed idee, omdat de weergegeven performance in ieder geval van mn boot zelf is.
Alles wat ik dan probeer is dan goed te zien, bij stabiele omstandigheden tenminste.

Het is dan dus niet op een heel andere boot, waar alles anders is.

Het voordeel van BK is wel dat na al die trimclinics hij precies weet hoe zijn eigen boot het beste presteert. ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl