Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs 2017

24 uurs 2017 26 aug 2017 19:27 #865577

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Jullie staan nu 9de.
Bigtime 1ste en Copelia 2de (tussenstand)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 aug 2017 19:32 #865579

Oe.had wel top drie verwacht. Was toch een weinig wind trim wedstrijd.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 aug 2017 19:33 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 aug 2017 19:37 #865581

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Twijfel er niet aan dat er een goede performance is gevaren. Hangt er erg vanaf waar je zat.
Vooralsnog lijkt het er op dat Wadden een goede keus is geweest voor een aantal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 aug 2017 20:03 #865587

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Veel van de Waddenvaarders hebben het goed gedaan en velen deden hetzelfde stuk. Een op en neertje Kornwerd Texel en terug. Nog meer 'niet Wadvaarders' zijn hoog geëindigd, nodig was het dus zeker niet. Ook is er niet 1 starthaven echt favoriet volgens mij onder de winnaars.

Iedereen gefeliciteerd vast en dat iedereen maar weer net zoveel genoten heeft als wij aan boord.

THX Crew Capo!

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 aug 2017 20:03 #865588

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
?!? De 24 uurs is toch niet om een overall een goede performance te varen, maar het meeste aantal mijlen?

Je hebt zelf alle keuze vrijheid waar je vaart...

Wadden? Uitslag ORC3 is een mix, zelf markermeer (of gedeelte) zit in de top..

Sommige maken er hier een wetenschap van, als je dan buiten top10 eindigt, wordt het een grote ALS DAN... :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 aug 2017 20:15 #865591

Wij zijn gestart in Lelystad zuid. Meteen een lekker windje die de hele nacht is blijven doorstaan. Op het IJsselmeer was het een grote drijfpartij, de gennaker er zelfs afgehaald omdat het op de fok harder ging. Verschillende 'bekenden' tegen gekomen waaronder een omkerende Capalavaro.
Wij regelementair gefinisht met nog 5 min over, geen straftijd, 86 mijl gevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 aug 2017 20:16 #865592

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Baasklusje schreef :
zo. We zijn er weer. 105 mijl erbij op de teller. Ongeveer 3 uur stilgelegen....

Teller hier staat op 103 nm met een gelegenheidsbemanning.
Bij de finish aanloop kregen wij BK in het vizier en hebben achter hem aangezeild met spinnaker.
Hij besloot om extreem af kruizen met zijn grotere spi, steeds dwars door het veld heen.

Gaf wel een mooi rendement bij de finish!!
Was een mooie wedstrijd maar wel erg druk bij de boeien in de nacht.
Dat kwam door de voorspellingen.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 aug 2017 20:18 #865594

Netjes Jaap! (verwacht ik...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 aug 2017 20:30 #865600

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
Kapiteinmomo schreef :
Baasklusje schreef :
zo. We zijn er weer. 105 mijl erbij op de teller. Ongeveer 3 uur stilgelegen....

Teller hier staat op 103 nm met een gelegenheidsbemanning.
Bij de finish aanloop kregen wij BK in het vizier en hebben achter hem aangezeild met spinnaker.
Hij besloot om extreem af kruizen met zijn grotere spi, steeds dwars door het veld heen.

Gaf wel een mooi rendement bij de finish!!
Was een mooie wedstrijd maar wel erg druk bij de boeien in de nacht.
Dat kwam door de voorspellingen.

Het zijn er iets minder geworden maar ik vind dat je het goed gedaan hebt Jaap. Zeker gezien de verhalen voorafgaand.. en de manier waarop je de boot bemensd en qua zeilen hebt ingericht :woohoo:

BB ook prima, al zal die zelf vast ontevreden zijn met het resultaat, Bas kennende. Nerida ook prima. Goed gedaan hoor.
Laatst bewerkt: 26 aug 2017 20:32 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 aug 2017 20:33 #865601

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Dank je, blijkt ook dat veel deelnemers te laat aan de finish verschenen.
Waar kun je die uitslagen zien, kan het niet vinden
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 26 aug 2017 20:35 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 aug 2017 20:40 #865602

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 aug 2017 20:54 #865603

d35 gebruiker schreef :
een omkerende Capalavaro.
.

Deze, bij de KRA?
We waren net om de KRA heen, naar de LC11, toen (alweer) de wind vrijwel wegviel.
Dus meteen omgekeerd en toch maar naar de WV19 gegaan. Stukkie voor niets gevaren. Hadden we al 2 keer eerder gedaan, een gekozen rak vrij snel weer opgeven en iets beters ervan maken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 aug 2017 21:00 #865604

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1416
Volgens mij een bijzondere editie, ben ook heel benieuwd naar de analyse.

Verschillen lijken me ook groot.. ORC3 is het verschil tussen 1 en 2 ruim 4%
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 aug 2017 21:12 #865608

Heel bijzonder... de winnaar van de laatste jaren ORC3, de Blue June, is 29e.....
Het was een loterij.
Zo zijn wij van Medemblik naar Staveren gevaren om daar te starten (betere wind, meer keuze uit rakken).
Varen we daar het eerste uur met 1 knoop wind, terwijl mijn buurman die in Medemblik startte direct 7 kts wind had. Dan ben je gelijk 5 mijl kwijt in het eerste uur.
En zo ging het vanaf 8u 's morgens steeds van verrassing naar verrassing....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 aug 2017 21:14 #865609

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
ManneeB schreef :
Volgens mij een bijzondere editie, ben ook heel benieuwd naar de analyse.

Verschillen lijken me ook groot.. ORC3 is het verschil tussen 1 en 2 ruim 4%

Kan je zo snel ook zien wat het verschil is tussen nummer 5 en 6?

Start Stavoren heeft ons zo 10 mijl of meer gekotst, drie uur amper wind, terwijl er op andere plekken wel 5 of meer knopen stond, 4 knopen halen we wel bij 5 op 80 graden. Met een andere startplek had podium en hoger er in gezeten.

Maargoed relativerend heel tevreden, met Lely-Z hadden we Kornwerd niet op tijd gehaald, den Oever wel maar rondje rechtsom was het niet, Medemblik kwam niet bij ons op en Den Oever start was te ver.

Heerlijk gezeild en super tevreden met onze voorlopige zesde plek.
Hele mooie filmpjes gemaakt, doe binnenkort een verslagje met beeldmateriaal.

Oh ja en Bas en Rein van harte met jullie top resultaat!
Laatst bewerkt: 26 aug 2017 21:35 door boeiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 aug 2017 21:25 #865612

Hoe heeft Harmonie het gedaan in deze (m.i. lastig te voorspellen) omstandigheden?

Als ik zo door de ORC3 gevaren rakken blader, lijkt de top 10 van die klasse veel vaker het Wad op gedurfd te hebben dan de boten met lagere uitslag.
Laatst bewerkt: 26 aug 2017 21:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 08:21 #865651

  • Vernon
  • Vernon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Bijna spiegel glad: de start vertelde het verhaal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 08:25 #865652

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
En toch nog een gemiddelde snelheid van 4,5 knoop halen dat startrak! Dat is op sommige andere rakken niet gelukt..

Dat spiegelgladde water is heerlijk fotogeniek zo in de avondzon! :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 12:09 #865685

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Voor mij waren er drie verrassingen.

1: Windstilte vlak voor de start in Stavoren was voorspeld. Dat-ie weg blééf niet. Coppelia is daar echter ook gestart en heeft dat weer goedgemaakt. Chapeau! Verder is de winnaar van ORC2 ook in Stavoren gestart. Zo beroerd was dat dus ook weer niet.
2: In het windwak zaterdagmiddag was het restje wind zuidwest, niet zuidoost. Dwars door het windwak heen varen met een knik in de schoot ging wel, maar over de andere boeg dan voorspeld :blink:
3: Blijkbaar was er wel wind op een paar andere plekken (Markermeer, Wad) waar dat niet verwacht was. Dat het ver in het zuidoosten ergens eerder terug zou komen zag ik wel, maar dat achtten we te ver van de finish, omdat je helemaal via de WV19 moet finishen. Daar heeft men zich in 2015 ook massaal in verslikt.

Voor de rest, een enorm windwak over het hele wedstrijdgebied op zaterdagmiddag was gewoon voorspeld. No surprise there. Het begon m.i. ook niet eens veel eerder dan verwacht, maar dat ik niet verrast was, kwam omdat op onze meter de wind de hele tijd toch al een knoop of 2 lager uitviel dan de verwachting. Alleen tegen de finish niet meer. Wij zagen echter niet waar we moesten wezen om toch wind te hebben én de finish te halen. Er leek gewoon geen oplossing te zijn. Het windwak leek van zuid naar noord te trekken. Onze tactiek werd dus om een paar mooie reach rakjes langs de afsluitdijk af te grazen en dan dwars door het windwak terug, om er zo kort mogelijk last van te hebben, waarna we met de noordenwind bij Medemblik in de buurt verder moesten kunnen. Gotcha is goed in het laatste halve knoopje wind oppakken dus als je dan recht tegen de koers van het windwak in vaart ben je er het snelst vanaf. Daarna eventueel langs de kust nog wat mijlen pakken waar volgens de gribs iets wind zat, maar observaties spraken dat tegen.

Ik ga nu nog wel even naar andere tracks kijken tegen de gribs of ik vooraf zichtbare opties gemist heb, of dat het écht een loterij was. RAK wordt overigens volstrekt waardeloos bij zo weinig en sterk wisselende wind, maar ook dat was geen verrassing.

Het wad... was een enorme gok. Ik feliciteer de winnaars, maar memoreer ook even dat een ander jaar, de wadvaarders kansloos boeien voorbij dreven en massaal zaterdagavond nog altijd op het wad ronddreven ipv te finishen. De dood of de gladiolen dus, en dit jaar werden het hier en daar gladiolen. In elk geval bij de winnaar overall+ORC4, die toch wel érg veel voorsprong heeft...

Dat de verschillen normaal ontzettend veel kleiner zijn geeft maar aan in hoeverre dit een loterij was. Strafmijlen waren dit jaar niet zo erg, je had dan tenminste wat meer tijd met wind benut... maar daarom niet minder gevaarlijk (Te laat = DNF)

Verder hebben wij de tactiek gemist om eerst de WV19 te ronden, daarna KR-A en weer terug naar WV19. Je kunt dan op elk moment afdraaien naar de finish en de KR-A gewoon niet opschrijven. Wij moesten 2 mijl voor de KR-A omdraaien omdat wij sowieso terug moesten naar WV19 en de wind wegviel, en we niet durfden gokken op terugkomende wind waarmee Coppelia nog even twee extra rakken op z'n naam schreef. Het vertrouwen in de gribs was daar te klein voor, om "de dood of de gladiolen" te kiezen. Hadden we WV19 eerst even gepakt, dan was doorvaren een stuk veiliger geweest en hadden we het ongetwijfeld gewoon gehaald, met de kennis van nu. Leermomentje!

We hebben Coppelia de WV19 zien ronden toen wij - na KR-A opgegeven te hebben - terug bij de WV19 kwamen, en toen viel het muntje wat hij van plan was. Hij zal toch niet... en jahoor. Wel dus. Goed gedaan!

Dat grapje kostte ons bijna 10% in mijlen, omdat we door KR-A te missen, de vorige boei ook niet op mochten schrijven (van die boei naar WV19 was geen geldig rak).

Maar het was altijd gezellig, leuk, en op heel veel punten hebben we onszelf wél flink verbeterd. Echt wel blij mee. Had het niet willen missen.
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 12:23 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 12:32 #865691

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Inderdaad Web aan dat programma Rak hebben we niets gehad, in het begin braaf het advies van het Rak programma gezeild, maar de rakjes waren erg kort, verlies om de boel weer in te stellen.
We zijn gewoon weer op de natte vinger verder gaan zeilen.
Feest is hier weer over in Medemblik, super gezellige prijsuitreiking.

Evenement organisatie is op zoek naar een nieuwe sponsor, blijft deze weg dan komt dit evenement in zwaar weer.

Nog even rondgekeken op de Catch Me ze hadden een motorstoring, gewoon een lege accu :laugh:
Een echte racer maar hier en daar moet er nog wel wat gebeuren, met name de bedrading.
Baasklusje is al weer over zijn geringe prestatie heen, hij had beter uit Medemblik kunnen starten, daar hadden we een klein lopend windje (aan de wind) met een kleine slag naar de bovenboei.

Volgend jaar zijn we er weer :woohoo:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 12:52 #865695

Ik sluit me aan bij Marcel, 24 uur op de Gotcha was geweldig, ondanks licht tegenvallende resultaat.

Trouwens:
Weet iemand iets over het DSC alarm (zonder kenmerk en GPS) dat we ontvingen in de ochtend? We hoorde wat kustwacht communicatie maar het was erg moeilijk te volgen. Hopelijk alles ok met betreffende schip en bemanning...

Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 13:29 #865698

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Ben het niet eens dat het een loterij was, het wad was geen gok maar een hel grote kans met deze wind. Je wist dat de wind overdag ging liggen, dat deed het ook. Je wist ook dat de wind in de nacht bleef staan en dat het tij in de nacht guntpstig was op het wad, geen risico dus.

Ik snap echt niet dat zoveel ervaren zeilers niet het wad gepakt hebben.

En wat betreft die winnaar ORC2. Die moet een sluis eerder dan ons gepakt hebben in Kornwerd want hij zat niet bij ons en we liepen op ze in en zaten een bootlengte vlak achter ze, bij de boei voor Den Helder, ze hebben daar nog een driehoekje gepakt en wij gingen terug (hadden wij ook.
moeten doen overigens) En ze moeten dus een sluis later dan ons terug gepakt hebben. Bij het rak van de WV19 naar Finish gingen we gelijk op met ze op de spi Ik twijfel dus heel erg over de rakken die ze verder beweren gevaren te hebben. En met zo weinig wind en geen AIS kan niemand dat controleren toch? Wel goede reclame voor je zeilmakerij zo'n eerste plek.
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 13:34 door boeiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 13:34 #865699

Haha, :laugh: dus als je gewonnen hebt kan je niet eerlijk gevaren hebben? Het moddergooien begint al.
wel onsportief overigens..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 13:47 #865702

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3281
zo, weer schoon en fris.
op het laatste moment bedacht om mee te doen, en op het zeilersforum stond een oproep bij 'bemanning'. Mee op de 'Blue magic', een V24.

Op de motor van urk naar stavoren, start zonder wind, daarna halve wind heen- en terug naar sport A. Vervolgens richting zuiden en de KG - SB rakken halve wind afgewerkt. In de ochtend naar het noorden om tussen sport B en de finisch 1 knoop te varen.

finish 4 min voor de 24 uur, 89,5 mijl en 12e in de tour. Ik ben uiterst tevreden.

Heerlijk gezeild, snelle boot en leuke crew.

Bedankt dat ik mee mocht!

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 13:56 #865704

Nachtvlinder schreef :
Hoe heeft Harmonie het gedaan in deze (m.i. lastig te voorspellen) omstandigheden?

Als ik zo door de ORC3 gevaren rakken blader, lijkt de top 10 van die klasse veel vaker het Wad op gedurfd te hebben dan de boten met lagere uitslag.

Twee vragen, twee antwoorden...

Harmonie heeft het prima gedaan.
Wij hebben onderweg om de 6 uur een nieuwe file opgehaald, en die steeds gebruikt.
Ik heb van elke plek onderweg (start, 16 boeien, finish) de voorspelling voor die plek uit de dan meest recente Harmonie gepakt en vergeleken met de log (Tactictool) van dat moment (hele uur, dichtbij een boei).
Dan krijg je 2 grafieken met 18 punten op de X-as (geen 24, dus sommige punten liggen 2 uur uit elkaar, lange rakken).

Windsnelheid en windrichting:





Dus tot 22u wat minder dan voorspeld, en verder prima qua snelheid.
Richting soms NW ip NO, kleine beetjes (geeft grote pieken).

Wad en ORC3:

op de eerste plaats omdat dat de sterkste klasse is met de slimste deelnemers ;-)

En verder:
- ORC1 boten zijn toch wat minder handelbaar, zeker met kruisen in smal water (kan nodig zijn). Zelfs een ORC2 gaat wel eens op de Pollendam :(

- ORC4 zijn meeste te langzaam om nog van Kornwerd op tijd terug te zijn, de winnaar met een opgevoerd Waarschip is een uitzondering. Dit was voor ons de reden om het niet te gokken. Als er ook maar iets tegenzit (wind, sluis) haal je de finish niet.

- ORC2 zijn denk ik veel genakerboten (geen spi) en die moeten niet voor de wind en kiezen lekker half en iets ruimer, meer dan genoeg beschikbaar op IJsselmeer.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 13:59 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.734 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl