Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs 2017

24 uurs 2017 27 aug 2017 14:12 #865706

no guts no glory?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 14:15 #865707

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3281
roos, shei uit te zeiken. gun een ander zijn lol. als je het spel niet speelt moet je je ook niet met de regels bemoeien.

er is toch een apart rel-draadje met geselecteerde deelnemers?

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 14:21 #865708

boeiend schreef :
Ik twijfel dus heel erg over de rakken die ze verder beweren gevaren te hebben. En met zo weinig wind en geen AIS kan niemand dat controleren toch? Wel goede reclame voor je zeilmakerij zo'n eerste plek.

Nogal een uitspraak....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 14:26 #865710

roozeboos schreef :
no guts no glory?

Guts in de 24uurs loopt vaak verkeerd af, eigenlijk net als met software maken.

Wij hebben er met zijn allen (6 zeer ervaren 24uurszeilers) in groot detail naar gekeken (inclusief complete routeplanningen met Voyager met de Harmonie erin en de Kustfijn stroming.) Het kon, het kon ook mislukken. Ik denk zomaar dat wij de meest complete routevoorbereiding van het Wad gedaan hebben die er maar mogelijk is.
Je ziet aan de routes van iedereen die het gedaan heeft dat ze in een rechte lijn (de kortste weg langs de toegestane boeien) naar Medemblik zijn gevaren. Ze hadden dus geen enkele reserve meer.
En als je daar erbij was geweest had je kunnen zien dat ze allemaal maar net op tijd finishten en een heeft er een tijdstraf.

Doet me even denken aan die Amerikaan die aan een waaghals vroeg :
"are your balls as big as your brain,
or is your brain as small as your balls" ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 14:27 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 14:40 #865712

Wij hebben in Stavoren, waar 1 kts wind was bij de start, een nieuwe startmethode uitgeprobeerd.

Die start is belachelijk, tussen de stortstenen pieren van de buitenhaven. Erg ongezellige grote stenen, en een Z-cardinaal net onder de linker-punt, op een berg stenen onder water. 70 schepen...



Wind Noord, 1 kts, dus iedereen vechtend om een beetje wind zoveel mogelijk bij de punt van die linker pier en die cardinaal. Geen snelheid, niets.

Het leek niet verstandig ons daartussen te begeven.
We hebben er dus voor gekozen helemaal onder het veld te starten, geheel vrij met hoge snelheid onder iedereen door, en daarna helemaal vrij voorliggend eens flink afstand te nemen van de rest.
We laten meteen al vrij vooraan het ORC-veld, en binnen een half uur hadden we alle 15 minuten eerder gestarte toerboten toerboten ingehaald, de voorste daarvan was de Catch Me (daar is al een mooie foto van gepost).

Na ca 45 minuten kwam de snelste boot van de heleORC, de Leeloo, ons eindelijk voorbij.

De 75 seconden rond de start: snelheid blauw en COG oranjebruin:



Helemaal vooraan.....

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 14:52 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 14:58 #865717

Baasklusje schreef :
Wij hebben in Stavoren, waar 1 kts wind was bij de start, een nieuwe startmethode uitgeprobeerd.

Die start is belachelijk, tussen de stortstenen pieren van de buitenhaven. Erg ongezellige grote stenen, en een Z-cardinaal net onder de linker-punt, op een berg stenen onder water. 70 schepen...



Wind Noord, 1 kts, dus iedereen vechtend om een beetje wind zoveel mogelijk bij de punt van die linker pier en die cardinaal. Geen snelheid, niets.

Het leek niet verstandig ons daartussen te begeven.
We hebben er dus voor gekozen helemaal onder het veld te starten, geheel vrij met hoge snelheid onder iedereen door, en daarna helemaal vrij voorliggend eens flink afstand te nemen van de rest.
We laten meteen al vrij vooraan het ORC-veld, en binnen een half uur hadden we alle 15 minuten eerder gestarte toerboten toerboten ingehaald, de voorste daarvan was de Catch Me (daar is al een mooie foto van gepost).

Na ca 45 minuten kwam de snelste boot van de heleORC, de Leeloo, ons eindelijk voorbij.

De 75 seconden rond de start: snelheid blauw en COG oranjebruin:



Helemaal vooraan.....


De Coppelia lag daar niet zo gek achter. Het was daar erg knus in t begin. :)
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 14:59 #865718

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Je beweerde gisteravond, dat die "motor start" toegestaan was. Het lijkt mij sterk, dat je door de vaart die van de motor komtover de startlijn mag sjeesen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 15:05 #865721

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Bas van Dijk schreef :
boeiend schreef :
Ik twijfel dus heel erg over de rakken die ze verder beweren gevaren te hebben. En met zo weinig wind en geen AIS kan niemand dat controleren toch? Wel goede reclame voor je zeilmakerij zo'n eerste plek.

Nogal een uitspraak....

Sja wellicht hebben ze het verder wel gewoon heel goed gedaan.
Ik vind het wel vreemd, weet van voorgaande jaren dat het me ook opviel dat we gelijk op gingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 15:08 #865723

boeiend schreef :
Je beweerde gisteravond, dat die "motor start" toegestaan was. Het lijkt mij sterk, dat je door de vaart die van de motor komtover de startlijn mag sjeesen.

Zoek jij dan even in het reglement waar staat dat het niet mag? Als je dat vindt zal ik het nooit meer doen, en als je het niet vindt gaat iedereen het volgend jaar ook doen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 15:11 #865726

bwernsen schreef :
De Coppelia lag daar niet zo gek achter.

De Coppelia is dat hele kleine helgroene dingetje ver weg links bijna achter de horizon... :woohoo:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 15:12 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 15:28 #865728

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Ook netjes zonder motorgebruik in de laatste vijf minuten kon je vooraan in het ORC veld starten hoor ;)


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 15:38 #865729

web schreef :
Ook netjes zonder motorgebruik in de laatste vijf minuten kon je vooraan in het ORC veld starten hoor ;)

Ik weet het, kon het van vooraf zien ;-)

Hier helemaal links en bijna vooraan, de Gotcha!

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 15:39 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 15:39 #865730

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
Big Time ligt weer vrij van muggen bij Jachthaven Waterland in M'dam na een enerverende 24-uurs.

Vrijdagmiddag de boot naar Enkhuizen gevaren omdat dat voor ons goed bereikbaar is en een centrale uitvalsbasis is met de voorspelde windrichtingen.

Bij de start een hoop bekende ORC boten. Eerste rak naar de KG opkruisen maar wel met 4-5 knoop wind en dan loopt het bootje nog redelijk mits we niet te veel prikken. Daarna heen en weer naar de SB8, onder genua heen en met de vlakke genaker terug naar de KG. Dan naar het Noorden omdat het plan was om rond 02.00u bij Kornwerd naar buiten te gaan. Als we tegen 01.00u bij de VF-7 zijn waait het al een tijdje 11-14 knoop en varen we halve wind tussen de 7,4 en 8 knoop met de genua1. Dat dreigt een 'dure' sluispassage te worden. Op het laatste moment besloten om halve wind richting de KR-A te koersen. Het blijft hard gaan en tot we rond 10.30u bij de Sport--B komen gaat het hard en hebben we er toch al bijna 85 mijl op zitten.

Langs de afsluitdijk zit wind dus gaan we heen en weer naar de Sport A. Nu begint de wind af te nemen maar we blijven toch zo'n 4 knopen lopen. Vervolgens naar de WV19, de wind zou inmers uit het westen gaan waaien dus we willen aan de westkant van het meer zitten. Als we zo'n 2 mijl van dit 9-mijls rak hebben gevaren gaat de wind er vrijwel helemaal uit. Maar we blijven steeds de goede kant op drijven met gemiddeld 1-2 knoop op de GPS.

Vlak voor we tegen 17.00u bij de WV19 zijn steekt de wind dan eindelijk op.....uit het Noorden. We rekenen uit dat een heen en weertje naar de KR-A nog mogelijk is en uitgaande van 5 knopen bootsnelheid zouden we dan iets na 19.30u finishen met een beperkt aantal strafmijlen. Gelukkig trekt de wind verder aan, met 6 knopen heen en terug KR-A en WV19. Om 18.19u weer bij de WV19 en dan de runner er op voor het laatste geconcentreerde stuk naar de finish. Om 19.11u passeren we de finish met 121 gezeilde mijlen volgens de rakkenkaart maar we hebben geen idee hoe het zal uitpakken in het klassement.

Overdag op de AIS de boten op het wad hard zien gaan en onze J/109 concullega Majic heeft zelfs de SG boei gerond. Zij worden uiteindelijk 2e en wij zijn deze keer dus 3e geworden. Team Big Time is blij en trots.

En natuurlijk ook de felicitaties aan Bas met z'n 3e plek in de ORC-4 en alle anderen die deze lastige editie hebben weten uit te zitten/varen.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 15:48 #865731

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Baasklusje schreef :
boeiend schreef :
Je beweerde gisteravond, dat die "motor start" toegestaan was. Het lijkt mij sterk, dat je door de vaart die van de motor komtover de startlijn mag sjeesen.

Zoek jij dan even in het reglement waar staat dat het niet mag? Als je dat vindt zal ik het nooit meer doen, en als je het niet vindt gaat iedereen het volgend jaar ook doen ;-)

a boat shall compete by using only the wind and water to increase, maintain or decrease her speed.

Sailing instructions may, in stated circumstances, permit propulsion using an engine or any other method, provided the boat does not gain a significant advantage in the race.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 15:50 #865732

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Zo'n "gas erop, motor uit bij de toet en doordrijven" startje is leuk bedacht maar wel een protest riskeren.

De wedstrijdbepalingen zeggen niets over het motorgebruik rond de start en verwijzen naar de klasseregels, die weer naar de algemene wedstrijdregels verwijzen.

Rule 42 uit "Requirements when racing" is glashelder dat er niets anders dan wind en water gebruikt mag worden. De enige uitzondering:
Sailing instructions may, in stated circumstances, permit propulsion using an engine or any other method, provided the
boat does not gain a significant advantage in the race.
Helaas, hier is wel sprake van significant voordeel dus deze uitzondering is sowieso niet van toepassing.

In het interpretatie hoofdstuk worden boeken volgeschreven over pompen, rollen en dergelijke; dinghy materiaal. Niets over motorgebruik.

Maar de maas in de wet ontstaat door de definitie van "Racing":
A boat is racing from her preparatory signal until she finishes and clears the finishing line and marks or retires, or until the race committee signals a general recall, postponement or abandonment.

Voorbereidingssein? WELK voorbereidingssein?
Heel flauw geinterpreteerd mag je dus de hele weg motoren omdat de 24uurs geen racing is volgens ISAF, omdat het geen voorbereidingssein heeft... :woohoo:

Aan de andere kant gebruik je door op snelheid over de lijn te drijven, wel tijdens de wedstrijd snelheid die "anders dan door wind en water verkregen is". Het is een ZEILwedstrijd!

Voer voor de protestkamer dus, of voer voor de wedstrijdbepalingen van volgend jaar.

Want als iedereen zich met de motor voor de startlijn positioneert (meerdere deelnemers deden dat, zij het meestal in (veel) mindere mate dan BK) ben je opeens een heel ander spelletje aan het spelen. En verwarrend voor mensen die "P omhoog, motor uit" gewend zijn (= 4 minuten).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 15:51 #865733

Baasklusje schreef :
d35 gebruiker schreef :
een omkerende Capalavaro.
.

Deze, bij de KRA?
We waren net om de KRA heen, naar de LC11, toen (alweer) de wind vrijwel wegviel.
Dus meteen omgekeerd en toch maar naar de WV19 gegaan. Stukkie voor niets gevaren. Hadden we al 2 keer eerder gedaan, een gekozen rak vrij snel weer opgeven en iets beters ervan maken.

Klopt, ik dacht: als jullie nu nog naar de lc11 gaan (waar wij vandaan kwamen en geen wind stond) dan kunnen wij nog wel naar de lc1. Ook wij hebben dit rak afgebroken en naar de wv19 gevaren. Uiteindelijk hadden we dus nog maar 5 min. over
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 16:05 door d35 gebruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 15:52 #865734

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Iedereen die goed gevaren heeft dit jaar gefeliciteerd. Met degenen die zeggen dat het geen loterij was ben ik het niet eens, maar meningen mogen verschillen. Voor mij is het bewijs dat de blue June (vorig jaar eerste overall) nu bijna als laatste eindigt genoeg
Wij hebben op safe gespeeld en verloren terwijl mijn motto altijd is om te gokken op hetgeen waar je mee wint en niet op hetgeen waar je je verlies mee beperkt
We hebben op de positie waar we lagen het maximale uit de boot getrokken. We lagen alleen niet op de juiste positie.
Het kan verkeren

BK,FMJ,BEAUTY,VERNON en ERIK bedankt voor wederom een mooie 24 uurs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 15:53 #865735

Er zijn veel ZFers die het goed gedaan hebben!
Big Time natuurlijk, maar de nr 4 daarachter, de Intense, zeker ook!
En dan boarderbas, die op het laatst toch nog even de KRA 'erbij' ging doen toen ik al dacht dat dat niet meer kon....
De Siddartha 5e in ORC4, de Companjon 8e, Koko stelde een beetje teleur ;-) (en wij ook).
Nerida en Dinky Toy ook prima in ORC3, de Frou Frou en de Bres hebben hun 1e ORC-24uurs goed uitgevaren, en de drie solisten op de Catch Me hebben veel lol gehad, hoorden wij wel....

Zullen we de Kustzeilers vragen of er een aparte ZF-prijs kan komen? Doen ze tenslotte ook voor 11 krotters en wrakkers, voor slechts 5 multihullers, voor oud hout en ijzer met een punt eraan in de 10 schepen in de VKSJ en voor 16 stuks oud plestic, de FPC.
Er kan voor bijna 20.000 ZFers vast wel een extra klasse bij!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 16:04 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 16:03 #865738

web schreef :
Heel flauw geinterpreteerd mag je dus de hele weg motoren omdat de 24uurs geen racing is volgens ISAF, omdat het geen voorbereidingssein heeft... :woohoo:

Nee dat is niet zo. Je mag tijdens de wedstrijd geen motor gebruiken anders dan voor de veiligheid en voor sluispassages. Dat staat in de WTB, de Wedstrijd- en Tochtbepalingen. Wel vóór de wedstrijd, er is geen voorbereidingssein. Normaal moet de motor 5 minuten voor de start uit. Niet bij de 24uurs.
De vraag is dan alleen nog: begint de wedstrijd bij het startschot, of op het moment dat je de lijn over vaart?

Het gaf ons een klein duwtje om de vrije wind van 1 kts op te zoeken, de enorme voorsprong daarna hebben we helemaal zelf zeilend opgebouwd :lol:

Deze foto is van 20:09u, minder dan 1 uur na de start. Alleen de Catch Me nog voor ons, even later ook gecatched ;-)

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 16:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 16:13 #865740

Even weer wat metingen uit de log.
De TWS per seconde, 24 uur lang. Van de 24 uur zijn er ruim 11 uur dat de wind onder de 6 kts gaat, diep en ver onder de 6 kts. Hier de windsnelheden in KTS over de hele race, gemeten op de boot.



De polar van de meetbrief gaat niet onder de 6 kts, dus een betrouwbare indicatie of je hard genoeg gaat heb je niet als het zo zachtjes waait.
We gebruiken dan maar de vuistregel dat we even hard moeten gaan als de TWS is: 1 bij 1, 2 bij 2 etc.
Dit op elk rak, dus aan de wind of met spi, altijd de windsnelheid als target boat speed.

Voor die 11 uur die we zo weinig wind hadden is dit de meting, in bruin de TWS, in blauw de SOG.
Is dus een heel aardige maat!. Dit stuk is ruim 11 uur lang, we hebben bijna 3 uur minder dan 1 knoop snelheid gemaakt.... geduld......

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 16:19 #865741

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Een verbod op motorgebruik staat in de wedstrijdbepalingen wel ja, maar zonder specificatie wanneer precies. Gezien de variabele starttijd in de tabel (19:15-19:30) en het feit dat het voornamelijk een afstand spelletje is, zou je best kunnen stellen dat de wedstrijd pas begint als je over de lijn bent. Moeten ze maar duidelijker zijn.

Hoe dan ook gebruik je met een "katapultstart" echter wel degelijk vaart die niet door wind of water verkregen is. Een "maas in de wet", op z'n best.
Baasklusje schreef :
Hier helemaal links en bijna vooraan, de Gotcha!
Gave foto!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 16:24 #865743

En dan hebben we al die discussies gehad vanuit bk over oneerlijk gedrag van de comissie die de meest oneerlijke beslissingen namen.
En dan gaat notabene bk zelf nu starten dmv de motor.

Mag ik me er misschien niet mee bemoeien maar mijn pet valt er van af. :(

Op zijn minst onsportief. Als ik dat verkeerd zie hoor ik t wel.
Naja gescoord heeft ie gelukkig ook niet
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 16:25 #865744

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Pcies "een maas in de wet" en die gebruik je. Net zoals je alle mazen gebruikt in jouw voordeel. Wat mij wel steeds meer tegen begint te staan aan deze race is dat ik zo veel boten boeien zie afsnijden en routes zie inleveren die ze niet gevaren hebben. Voor de echte winnaars maak ik dit jaar een diepe buiging, maar voor de rest heb ik maar 1 vraag: Wie hou je nou voor de gek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 16:31 #865745

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
web schreef :

Hoe dan ook gebruik je met een "katapultstart" echter wel degelijk vaart die niet door wind of water verkregen is. Een "maas in de wet", op z'n best.

Natuurlijk is het nimmer de bedoeling dat je gekatapulteerd te start over vliegt, aangedreven door een motor. Kom op zeg. Je moet het zelf ook niet willen, als je de mond vol hebt over eerlijk wedstrijdvaren, vind ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 16:32 #865746

web schreef :
Moeten ze maar duidelijker zijn.

Hoe dan ook gebruik je met een "katapultstart" echter wel degelijk vaart die niet door wind of water verkregen is. Een "maas in de wet", op z'n best.

Maas in de wet, zeker. Om te gebruiken of te dichten, later. Ik heb van te voren tegen de ORC-schepen naast ons in de haven verteld dat ik het ging doen. Tijdens de start heeft niemand zelfs maar tegen ons geroepen. Alleen roos vindt het onsportief, maar die telt niet ;-)

En misschien moet je het niet willen, maar ik wou het wél ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 16:33 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.440 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl