Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs 2017

24 uurs 2017 27 aug 2017 17:25 #865795

Sunday zit echt hoger, Roosje zit ver onder NAP.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 17:30 #865796

Dank je.
Apart is het gebrek aan respect wat je krijgt als je je een beetje kritisch opstelt.

Kan iemand mij uitleggen wat er sportief is aan het starten mbv motor. Want daar gaat het hier om toch? Ook als het toevallig onze guru baasklusje betreft?
Als kapiteinmomo dat had gedaan was het dan ook okay geweest?
Ik herinner me nog het pesten van hem in dit draadje?
Het is te bizar voor woorden.
Werkelijk.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 17:34 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 17:31 #865797

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
De "catch me" voor het eerst life gezien (en ingehaald) maar wat een gave boot is dat geworden zeg
Ook leuk om te zien dat deze 3 ervaren solozeilers het zo goed kunnen vinden en het evenement zo leuk vinden dat ze volgend jaar weer mee doen
Zo leuk is de 24 uurs dus....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 17:35 #865799

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
roozeboos schreef :
Ik zal me wel weer stil houden.

Na 120 keer in dit draadje mag dat ook wel... en hou stand! Succes !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 17:40 #865802

Mooi werk, Tjitse en de andere solisten! Maar met al die snelheden zie ik nergens die 9 uur stilgelegen....

Kort overzichtje van onze ervaringen:
- waarom geen Wad: het was een optie (meerdere mogelijkheden, allemaal doorgerekend) met 2 risico's: als de wind wegvalt op stroom ben je verloren, en de kans de finish te laat te bereiken was reeel.

- startplek:
met de wind eerst in Noord moest dat een plek worden waar O-W rakjes dichtbij lagen. Opties waren Lely-Zuid, Stavoren en verder eigenlijk niets. Medemblik en Enkhuizen-N hadden een kruisrak naar 1e boei,
Nu is Stavoren een risico: met dat warme land erachter kan het met O-wind misgaan; krijg je zeewind naar Friesland toe die de O-wind opheft. Met wind Noord is dat risico kleiner.
De Harmonie beloofde Noord, 5 a 6 kts.
Dat werd het dus niet, het was 1 a 2 kts. In Medemblik 7 kts..... Jammer. Foute keuze.
Na de 1e boei wilden we met spi door naar KRA, maar dat werd erg ruim. Opgeloefd (na een mijl) en naar de WV19 bij Oude Zeug.

- de nacht: dat ging prima. Lekker windje, veel de spi erop, snelheden regelmatig boven de 7 kts. 100% performance en soms ruim daarboven!

- en toen de ochtend... van de SportB naar de WV19 werd de O-wind snel minder. Snelheden naar de 6 kts.
We waren 07:16 bij de WV19, precies halverwege, 12 uur in de race, en 74 mijl op de klok.

- daarna ging het echt mis: 5 rakken met snelheid onder de 4 kts, dieptepunt 2 uur en 33 minuten met daarin een rak met 1,3 kts gemiddeld. Alleen het finishrak (afkruisend) was weer ietsje boven de 4 kts. Totaal 11 uur met minder dan 4 kts snelheid.

- het dieptepunt was KRA-LC1-KRA. We gingen naar de KRA omdat de wind (die NO was) op dat moment Zuid zou worden, waardoor we weer leuk naar het noorden zouden kunnen. Maar dat ging even mis. Van 1223u tot 1556u bezig geweest met 6,8 mijl...... 1,8 kts gemiddelde snelheid.

- daarna was het alleen nog zaak terug te komen, opties waren er niet meer. De 2e helft van ook 12 uur heeft maar 30 mijl opgeleverd....

De Harmonie van 06utc zaterdag voor dat stukje KRA-LC1 om 1400 uur(rode lijn):



De log van RAK (spreekt voor zich denk ik):

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 18:41 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 17:42 #865803

dank je Duit, waar heb je ons ingehaald?
zeilwissels, trimmen alles gaat soepeltjes, een ieder weet wat er moet gebeuren.
ook over de vervolg rakken waren we het zomaar eens. we wilden eigenlijk het zoute water op,Joost moet op dokters advies 2 x per maand zout water ruiken.
maar onze rakkenkeus was dusdanig dat we niet in 1x naar Kornwerd konden, leer puntje voor volgend jaar.
Vanmorgen nog ff koffie gedronken op de Hopelovaro :P , erg gezellig. Gaan een trimclinic organiseren op de Catch Me met een kudde oude rotten!
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 17:43 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 17:51 #865809

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1416
Over sportief of onsportief van starten op de motor; als het zo erg is had er geprotesteerd moeten worden, als het echt zo onsportief is maar niet verboden zou het een mooie les voor de organisatie zijn om het volgend jaar dicht te timmeren.
Ook al was het niet verboden, iemand die goed de regels kent en/of goed meegelezen heeft in dit draadje had waarschijnlijk een gegrond protest in kunnen dienen.

Leuk te lezen dat iedereen behalve roos een leuk weekend op het water gehad heeft en dat er zelfs weer diverse ZF boten op mooie plaatsen geƫindigd zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 17:51 #865810

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Dan was ik waarschijnlijk net naar huis
Ik voer ook op de capolavoro
We haalden jullie in na de finish, weet je nog ;)
En trimclinic en oude rotte
Er mag toch ook wel een jonge rot mee? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 17:53 #865817

is ook zo, en bij de start, nadat wij een kwartier op jullie hebben gewacht, ook.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 17:55 #865820

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12639
Jij moet een spi-clinic geven a/b Babbels, Freddie :P
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 17:55 #865821

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
:@ helmsman laugh: Gave boot
Je gaat nog glimlachen als het waait, misschien wel schateren
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 17:56 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 17:56 #865822

helmsman 38 schreef :
is ook zo, en bij de start, nadat wij een kwartier op jullie hebben gewacht, ook.

Ja, dat was lief van jullie. Idee van Har, zeker, dat wachten? :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 17:56 #865823

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Anjo schreef :
Jij moet een spi-clinic geven a/b Babbels, Freddie :P

Prima
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 18:05 #865829

Beauty schreef :
Persoonlijk heb je mij gelijk mee dat er best een argument is te onderbouwen dat het vast niet 'de bedoeling' is om zo te starten. Het blijft echter wel mogelijk wat ons betreft omdat de regels het niet verbieden. De regels geven in onze ogen helder aan dat onze race start om 19:15 en de regels omtrent motor gebruik hebben dus betrekking op de periode daarna.

Dat boeien afsnijden was voor mij nooit een onderwerp totdat iemand mij er aan boord op wees. Zonder de nummers te kunnen lezen hebben ze gewoon het lef om echt 100 meter voor de boei vast om te draaien. Niet 1 keer maar inderdaad meerdere keren gezien. Of ze zitten achter je en opeens is die weg midden in de nacht.

Gr Michel

Ongelofelijk, daar heb ik nul respect voor. Ik hoop dat iedereen die dat ziet de verrekijker pakt en protest aantekent tegen de overtreders.

Goed argument om volgende keer allemaal met tracker te varen, maar dan zullen ze wel een sponsor moeten vinden ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 18:05 #865830

roozeboos schreef :
Dank je.
Apart is het gebrek aan respect wat je krijgt als je je een beetje kritisch opstelt.

Kan iemand mij uitleggen wat er sportief is aan het starten mbv motor. Want daar gaat het hier om toch? Ook als het toevallig onze guru baasklusje betreft?
Als kapiteinmomo dat had gedaan was het dan ook okay geweest?
Ik herinner me nog het pesten van hem in dit draadje?
Het is te bizar voor woorden.
Werkelijk.

Appels en peren.
Ik ga niks zeggen over Kapiteinmomo's bijdrage in dit draadje dat is al uitgebreid gedaan, dat hij gepest is kan ik me niet herinneren, noch terugvinden.

Maar in het algemeen zonder namen of op de man spelen vind ik het een enorm verschil of iemand de regels goed kent en daar de onduidelijkheden van naar zijn hand zet binnen de regels, of iemand die de regels bewust aan zijn laars lapt of niet de moeite neemt ze te kennen.

Iemand die de regels perfect kent en toepast:
Je kan er van vinden wat je wil maar de regels zijn soms onduidelijk dus je kan er gebruik van maken en een terecht punt maken dat het deel van het spel is. Heb ik begrip voor, het enige wat ik erover kan zeggen is dat in dat geval de regels verbetert/verduidelijkt/aangepast zouden moeten worden.

De regels breken door onkunde of onwil is simpelweg diskwalificatie wat mij betreft. Daar hoort varen met ongemeten zeilen, je niet houden aan de veiligheidsregels, of het afsnijden van boeien bij.
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 18:06 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 19:13 #865862

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Had even geen internet, op het forum waait het weer stevig.
Zie mijn naam diverse keren voorbijkomen, waarin ook een stukje dat ik gepest werd.
Reken maar dat ik dat never zo gevoeld heb, waren wat kritische opmerkingen over de meetbrief,
maar de schrijvers heb ik de wind uit de zeilen genomen door toch te verschijnen aan de start met een briefje wat redelijk klopt.

BK is heel vriendelijk in de normale omgangsvorm, zet je hem achter een toetsenbord dan is hij compleet anders, mijn zoon was erbij dat BK effe langs kwam langs bij de Bres.
Hij was helemaal verbaasd dat diegene die voor hem stond BK is. :woohoo:

Goed even over die 24 uurs, de motorstart van BK keur ten zeerste ik af, als wij dat hadden gedaan hadden wij ook mooi voor het veld kunnen wegglippen, hoort niet ondanks dat zoiets niet is dichtgespijkerd.

Start is gewoon op je zeilen en niet gemanipuleerd om even een voordeel pakken.

Las ook dat mensen boeien afsnijden, of gewoon even een rakje welke niet gezeild is op hun formulier zetten, dat zijn zielepoten.

Voor de rest was het een prima reisje, met zeker wat verbeterpunten.
Mijn maat Chris wordt nogal hard aangepakt, hij mag best wat geluiden laten horen die niet iedereen bevallen, het is een openbaar Forum en je hoeft echt geen deelnemer te zijn om ook wat te schrijven.

Mijn motto is je mag het lezen maar het hoeft niet, om ZF leden weg te jagen uit bepaalde forum artikelen is niet netjes, we hebben hier moderatoren die wel ingrijpen indien het uit de hand loopt.

Dus Rooseboos laat je niet gek maken, gewoon lekker posten geeft ook wel eens wat lucht tussen al die grafieken ;) ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 19:15 #865864

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8303
Bas van Dijk schreef :
Beauty schreef :
Persoonlijk heb je mij gelijk mee dat er best een argument is te onderbouwen dat het vast niet 'de bedoeling' is om zo te starten. Het blijft echter wel mogelijk wat ons betreft omdat de regels het niet verbieden. De regels geven in onze ogen helder aan dat onze race start om 19:15 en de regels omtrent motor gebruik hebben dus betrekking op de periode daarna.

Dat boeien afsnijden was voor mij nooit een onderwerp totdat iemand mij er aan boord op wees. Zonder de nummers te kunnen lezen hebben ze gewoon het lef om echt 100 meter voor de boei vast om te draaien. Niet 1 keer maar inderdaad meerdere keren gezien. Of ze zitten achter je en opeens is die weg midden in de nacht.

Gr Michel

Ongelofelijk, daar heb ik nul respect voor. Ik hoop dat iedereen die dat ziet de verrekijker pakt en protest aantekent tegen de overtreders.

Goed argument om volgende keer allemaal met tracker te varen, maar dan zullen ze wel een sponsor moeten vinden ...

Misschien iets voor roozeboos om een paar kisten trackers te sponsoren ;)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 19:25 #865869

Vrijdagochtend zijn we met de CompanJon vanuit Muiderzand vertrokken. Vroeg in de ochtend leek Enkhuizen de beste startplek, met het doorrekenen van de Grib files van 06u kwam Stavoren als winnaar uit de bus. Daar aangekomen werd al duidelijk dat er een uitdaging lag te wachten!

Naast de Gotcha en Coppelia over de startlijn waar de Capolavoro inderdaad al snel in de vrije wind voer. (ik was even bang dat ik niet had opgelet tijdens de trimclinic, maar het valt gelukkig mee :-) )

Veel spi's gingen (te) vroeg omhoog wat mooie plaatjes opleverde. We hebben een tijd met de Coppelia opgevaren die na het ronden van de LC1 net als wij naar de Sport-A voer.



We hebben veel met de Gennaker gevaren en dat was ook nodig om de zware CompanJon te laten lopen. En dat ging prima met rakken rond de 110 TWA. Van de Sport-A naar de KRA-A, Sport-D en via de LC11 naar de KG.

Ik was RAK aan het bestuderen toen we rond 3:30 tussen de KG en LC11 voeren. Ik hoorde een zoemend geluid onder de boot vandaan komen en stak mijn hoofd uit de kajuit om te vragen wat er was. Spi schoot was overboord geraakt en zat vast achter het roer en was met geen mogelijkheid los te krijgen! Er zat maar 1 ding op; zeil omlaag en het water in om de schoot los te krijgen. Dat valt in het donker met een deinend schip niet mee!

Na een paar pogingen kwam de schoot los. Zwemtrap omhoog, zeil erop en weer door. Al met al veel kostbare tijd verloren tijdens de snelle mijlen en we wisten dat we die met de afnemende wind niet meer goed gingen maken.

Na de LC11 via Sport-D, KRA naar de Sport-A. De wind was al aardig aan het afnemen tussen Sport-A en Sport-B. Gennaker kon er weer bij en we bleven 4kn lopen. Bij de Sport-B lang getwijfeld om richting Makkum te gaan RAK gaf KR-A aan gaf en uiteindelijk gekozen daarvoor te gaan.Eerst hoog aan de wind, maar volgens de Grib files zou de wind uit een gunstige hoek terugkomen en dat was zo.. Vele muggen, koppen koffie, frisse duik en hangen aan lij later.

Even leek het erop dat we niet op tijd zouden finishen, maar met een lichte wind in de spi kropen we naar de KRA. De wind trok verder aan het laatste mijl naar de finish lag de snelheid weer op 6,5kn. Om 18:51 zat het erop voor ons en zijn we tevreden aan wal gegaan.

We hebben eruit gehaald wat er voor ons inzat. Buiten dat hebben we vooral veel lol gehad, genoten van het zeilen en al dat botenspul op het water!
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 19:32 door CompanJon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 19:49 #865880

CompanJon schreef :
Naast de Gotcha en Coppelia over de startlijn waar de Capolavoro inderdaad al snel in de vrije wind voer. (ik was even bang dat ik niet had opgelet tijdens de trimclinic, maar het valt gelukkig mee :-) )

Goed gedaan hoor, voor de Flyer die erg vaak wint, en net na de Kolibri van de werf!

En het lag niet aan je trimclinic-oplettendheid ;-) het was gewoon een flauwe truc.
Voordeel in meters valt wel mee.
We gingen maar 2,5 kts op de motor, en die ging 20 seconden voor de start weer uit.
Maar dan loop je net genoeg door om 1,5 bootlengtes te winnen, de vrije wind te pakken en de voorsprong snel uit te bouwen.

Heb even uitgerekend hoe het ging, het duurde ca 80 seconden voor het uitdrijven klaar was en de zeilen het overnamen.
We begonnen met 2,2 kts op het startschot en eindigden na die 80 seconden met 1,4 kts.
Gemiddeld dus 0,4 kts snelheid extra gedurende 80 seconden.
Dat is 16 meter.
Je moet natuurlijk niet met 7,5 kts over de startlijn vliegen, dat valt op ;-)

Rode pijl: motor uit, Groene pijl, startschot.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 19:51 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 19:58 #865885

16 meter, waar hebben we het over, is minder dan 1 / 10000 op de hele tocht.
ik wilde de motor ook aan houden tot de streep, maar de Vogel gaf aan dan 5 minuten voor de start de motor uit moest.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 19:59 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 20:05 #865887

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Harry weet hoe het hoort!
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 20:07 #865888

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Het grafiekje is mooi, maar je moet natuurlijk wel de juiste uitgangspunten hanteren. Zo betwijfel ik of je in de drukke havenkom van Stavoren wel 1,4 kts had gehaald, vanwege het ontbreken van vrije wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 20:20 #865896

H4O schreef :
Het grafiekje is mooi, maar je moet natuurlijk wel de juiste uitgangspunten hanteren. Zo betwijfel ik of je in de drukke havenkom van Stavoren wel 1,4 kts had gehaald, vanwege het ontbreken van vrije wind.

we hadden de boot ook op gang kunnen trekken langs de steiger van de sluis ;-)
Met Alfred en Erik aan boord is 1,4 kts dan geen enkel probleem!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 20:32 #865904

Baasklusje schreef :
H4O schreef :
Het grafiekje is mooi, maar je moet natuurlijk wel de juiste uitgangspunten hanteren. Zo betwijfel ik of je in de drukke havenkom van Stavoren wel 1,4 kts had gehaald, vanwege het ontbreken van vrije wind.

we hadden de boot ook op gang kunnen trekken langs de steiger van de sluis ;-)
Met Alfred en Erik aan boord is 1,4 kts dan geen enkel probleem!

Maar dat mag ook niet...
zoals Marcel schreef:

using an engine or any other method
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 20:38 #865909

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1416
@Bas
Dat is duidelijk, het vraagteken staat echter meer bij het moment dat die regel in gaat. Bij up-down of lange baan is dat vrijwel altijd gedefinieerd als "vanaf papa up" als dat hier niet is dan is het dus vanaf het daadwerkelijke startsein. Of het sportief is of niet is niet de discussie, maar strikt genomen zal het mogen. Fout van de organisatie om het niet te verbieden vanaf 5min voor de start.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.426 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl