Mooi werk, Tjitse en de andere solisten! Maar met al die snelheden zie ik nergens die 9 uur stilgelegen....
Kort overzichtje van onze ervaringen:
- waarom geen Wad: het was een optie (meerdere mogelijkheden, allemaal doorgerekend) met 2 risico's: als de wind wegvalt op stroom ben je verloren, en de kans de finish te laat te bereiken was reeel.
- startplek:
met de wind eerst in Noord moest dat een plek worden waar O-W rakjes dichtbij lagen. Opties waren Lely-Zuid, Stavoren en verder eigenlijk niets. Medemblik en Enkhuizen-N hadden een kruisrak naar 1e boei,
Nu is Stavoren een risico: met dat warme land erachter kan het met O-wind misgaan; krijg je zeewind naar Friesland toe die de O-wind opheft. Met wind Noord is dat risico kleiner.
De Harmonie beloofde Noord, 5 a 6 kts.
Dat werd het dus niet, het was 1 a 2 kts. In Medemblik 7 kts..... Jammer. Foute keuze.
Na de 1e boei wilden we met spi door naar KRA, maar dat werd erg ruim. Opgeloefd (na een mijl) en naar de WV19 bij Oude Zeug.
- de nacht: dat ging prima. Lekker windje, veel de spi erop, snelheden regelmatig boven de 7 kts. 100% performance en soms ruim daarboven!
- en toen de ochtend... van de SportB naar de WV19 werd de O-wind snel minder. Snelheden naar de 6 kts.
We waren 07:16 bij de WV19, precies halverwege, 12 uur in de race, en 74 mijl op de klok.
- daarna ging het echt mis: 5 rakken met snelheid onder de 4 kts, dieptepunt 2 uur en 33 minuten met daarin een rak met 1,3 kts gemiddeld. Alleen het finishrak (afkruisend) was weer ietsje boven de 4 kts. Totaal 11 uur met minder dan 4 kts snelheid.
- het dieptepunt was KRA-LC1-KRA. We gingen naar de KRA omdat de wind (die NO was) op dat moment Zuid zou worden, waardoor we weer leuk naar het noorden zouden kunnen. Maar dat ging even mis. Van 1223u tot 1556u bezig geweest met 6,8 mijl...... 1,8 kts gemiddelde snelheid.
- daarna was het alleen nog zaak terug te komen, opties waren er niet meer. De 2e helft van ook 12 uur heeft maar 30 mijl opgeleverd....
De Harmonie van 06utc zaterdag voor dat stukje KRA-LC1 om 1400 uur(rode lijn):
De log van RAK (spreekt voor zich denk ik):