Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs 2017

24 uurs 2017 27 aug 2017 20:41 #865911

ManneeB schreef :
@Bas
Dat is duidelijk, het vraagteken staat echter meer bij het moment dat die regel in gaat. Bij up-down of lange baan is dat vrijwel altijd gedefinieerd als "vanaf papa up" als dat hier niet is dan is het dus vanaf het daadwerkelijke startsein. Of het sportief is of niet is niet de discussie, maar strikt genomen zal het mogen. Fout van de organisatie om het niet te verbieden vanaf 5min voor de start.

Dat snap ik heel goed, mijn punt was dat als de motor niet mag dan mag voortrekken aan de sluis ook niet, en als het wel mag mag het allebei wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 20:52 #865916

Het is gewoon verboden: de motor is gebruikt om na de start voordeel te hebben. Starttijd is geen factor in deze juridisch gezien. De zeilreglementen staan ook niet toe om voor de start een extra grotere genua dan je meetbrief te gebruiken die je voor de start snel dropt.

Uit de documenten van de 24-uurs:

Algemene bepalinge
2.1 Het gebruik van een stuurautomaat en/of windvaan-stuurinrichting is niet toegestaan.
2.2 Het is verboden:
 de motor te gebruiken voor welk doel dan ook behoudens:
o in situaties van dreigend aanvaringsgevaar
o ten behoeve van sluispassages in overeenstemming met artikel 5.4 en 5.5.
 vast te maken aan de wal, aan remmingen, vlotten e.d., behalve voor het schutten door in de baan opgenomen sluizen.
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 20:53 door TheoBakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 21:00 #865920

TheoBakker schreef :
Het is gewoon verboden: de motor is gebruikt om na de start voordeel te hebben. Starttijd is geen factor in deze juridisch gezien.

Oei, goeie advocaat zoeken Thomas... :cheer:

Maar serieus, ben het er wel mee eens dat het waarschijnlijk zo bedoelt is in de regels, toch staat het er niet heel duidelijk. De motor mag TIJDENS de race niet gebruikt worden.

De opmerking dat je er na de start geen voordeel van mag hebben komt niet uit de 24 uurs regels.

het punt is dat het onduidelijk is opgeschreven. Want waar ligt nu de grens? Als er geen wind is dan heb je als je het uitmikt nog voordeel als je 10 minuten voor de start je motor nog aan had, en die moesten we aanhebben want je moest langsvaren om het toplicht te laten zien.

Nogmaals, ik snap heus wel dat het niet de bedoeling is maar door het ontbreken van een voorbereidings signaal is het gewoon niet duidelijk wanneer hij dan uit moet. Als er in de regels zou staan dat 4 minuten voor het startsignaal de motor uitmoet is het helder en duidelijk en kan niemand het verkeerd (al dan niet opzettelijk) interpreteren.

Dus om op mijn eerste opmerking terug te reflecteren, een goede advocaat zou de motorgebruikers waarschijnlijk wel vrijspraak bezorgen wegens onduidelijkheden in de regels...

Better call Saul..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 21:04 #865922

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
TheoBakker schreef :
Het is gewoon verboden: de motor is gebruikt om na de start voordeel te hebben. Starttijd is geen factor in deze juridisch gezien. De zeilreglementen staan ook niet toe om voor de start een extra grotere genua dan je meetbrief te gebruiken die je voor de start snel dropt.

Uit de documenten van de 24-uurs:

Algemene bepalinge
2.1 Het gebruik van een stuurautomaat en/of windvaan-stuurinrichting is niet toegestaan.
2.2 Het is verboden:
 de motor te gebruiken voor welk doel dan ook behoudens:
o in situaties van dreigend aanvaringsgevaar
o ten behoeve van sluispassages in overeenstemming met artikel 5.4 en 5.5.
 vast te maken aan de wal, aan remmingen, vlotten e.d., behalve voor het schutten door in de baan opgenomen sluizen.

Pcies er staat dus nergens dat het niet mag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 21:13 #865924

de sluis uit mag je ook op de motor tot bepaald punt.
Wij hebben geen sluis gedaan maar ik neem aan dat daar ook iedereen full speed over de lijn gaat en op de lijn de motor afzet?

Dan heb je ook voordeel van de motor tijdens de race dus. En dat mag natuurlijk gewoon, je kan moeilijk verwachten dat iedereen stil gaat liggen op de lijn om weer op gang te komen met de motor.

Voor mij helder dat de regels verduidelijkt moeten worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 21:15 #865926

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Nog 1
In stavoren werd naast ons een boot gecontroleerd, maar had geen handrail op het dak.
Dat mocht dus niet....
De schipper was het daar(begrijpelijk) niet mee eens. Dus die controleurs maar eens bellen omdat het nergens beschreven stond
Wat bleek... Het mocht dus gewoon zonder rail
Ja als de organisatie de regels al niet kent...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 21:16 #865927

ManneeB schreef :
Of het sportief is of niet is niet de discussie, maar strikt genomen zal het mogen. Fout van de organisatie om het niet te verbieden vanaf 5min voor de start.

Eens. Gewoon in de WTB opnemen, 1 minuut voor startsein is voldoende.
Start gaat toch op GPStijd, dus dat kan iedereen zelf in de gaten houden.

Maar 1 keer was wel leuk!I
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 21:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 21:17 #865930

Dat hoeft er dus ook niet te staan omdat er vermeld is wanneer het wel mag. Je hoeft dus dan niet zaken te benoemen wanneer het niet mag.

De zeiler beroept zich op de tijdfactor, die doet niet ter zake, omdat het doel waarvoor hij is gebruikt niet expliciet is vermeld als toegestaan.
Wil je hem wel meewegen kan je verwijzen naar de "aankondiging van de race" . De raceprocedure vangt aan om 19.00 is hier vermeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 21:22 #865933

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Deze regels gelden idd tijdens de race, maar wanneer start de race als er geen startprocedure Is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 21:24 #865936

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Materiaal voor de protestkamer. We kunnen hier eindeloos moreel gaan debatteren, maar uiteindelijk heeft niemand geprotesteerd dus waar hebben we het over. Wie het onaanvaardbaar vindt en tóch het protest window gemist heeft, mailt de organisatie om het volgend jaar duidelijker te regelen en het probleem is opgelost.

Dat het voordeel van op deze wijze verkregen vrije wind groter is dan die 80 seconden uitdobberen, is natuurlijk ook wel duidelijk. Dat vat je niet in een mooi grafiekje.

En dat 2,5kts nog middenin vuile wind niet in de gaten zou lopen in een veld wat gemiddeld 0,5kts loopt is natuurlijk een illusie. Maar als je toch niks verkeerd doet mag het toch ook gewoon met 7,5 kts?
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 21:25 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 21:25 #865937

De race start altijd op je eigen startsein. Niet om 1900u voor iedereen.
En voor de race mag de motor aan. Punt.

Ik vind dat het verboden moet worden. Punt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 21:27 #865938

web schreef :
Maar als je toch niks verkeerd doet mag het toch ook gewoon met 7,5 kts?

Zoals iedereen doet na sluispassage....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 21:32 #865939

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
TheoBakker schreef :
Dat hoeft er dus ook niet te staan omdat er vermeld is wanneer het wel mag. Je hoeft dus dan niet zaken te benoemen wanneer het niet mag.

Correct, heb het ook nog nooit gezien dat iemand zijn tor tijdens de start aan heeft.
Het is ondoenlijk voor een organisatie om allerlei creatieve oplossingen te verbieden.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 21:36 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 21:40 #865940

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Wij hadden de motor tijdens de start uit en zoals theobakker zegt staat er beschreven wanneer het mag tijdens de race en daar hebben wij ons keurig aan gehouden. Over wat er voor de race mag staat niks beschreven en nogmaals zonder startprocedure (lees 5 min.sein) begint de race op het startsein
Of het netjes is laat ik in het midden...
Maar ja een op het dek getackte spi is ook niet netjes en dat gebeurd ook ;)

Edit: waarom denk je dat er normaal een 5 minuten sein Is?
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 21:42 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs 2017 27 aug 2017 21:41 #865941

Kapiteinmomo schreef :
TheoBakker schreef :
Dat hoeft er dus ook niet te staan omdat er vermeld is wanneer het wel mag. Je hoeft dus dan niet zaken te benoemen wanneer het niet mag.

Correct, heb het ook nog nooit gezien dat iemand zijn tor tijdens de start aan heeft.
Het is ondoenlijk voor een organisatie om allerlei creatieve oplossingen te verbieden.

Uiteraard maar de vraag is : wat is tijdens de start? 1 min ervoor? 5? 1 sec?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 aug 2017 22:11 #865944

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16017
Hoe is het met Koko, vroeg Roozeboos een stukkie terug.

Nou, Koko is bezig met de thuisreis en plakt er nog een dagje aan vast. Lekker relaxen na een geweldige trip met Bas, Albert en Marcel.
We hebben de eerste 16 uur top gezeild en eigenlijk altijd de performance op of boven de 100 gehad als er wind was. En als het 95% was loeide Albert "Alarm" en moest er getrimd worden. Telkens lukte het om weer naar die 100 te kruipen.
Windsnelheid is bootsnelheid kende ik niet en wij verbaasden ons er over dat tot 4 kts wind toch wel het geval was. Mooie vuistregel. Bij 5 kts wind weet ik niet meer of we dat er nog uit peurden, zal wel niet.

Over het resultaat ben ik nog niet heen. Ik had hele goede hoop op een verbetering van de vorige 2 jaar en dat is niet gelukt. Duit schreef ergens dat hij liever gokt waar hij iets mee wint dan gokt op iets waar hij de verliezen mee beperkt. Dat is goed omschreven waar wij het uitgebreid over gehad hebben en we hebben gekozen voor de zekere finish.
Wij vonden het heel stoer dat Boarderbas het wel deed (nog een rakje pakken toen de wind eenmaal weer stond).
Achteraf praten, of als we dit of als we dat dan.....heb ik altijd grote moeite mee. We hebben toen het besluit unaniem genomen en waren het met elkaar eens dat te laat over finish gaan onverteerbaar zou zijn.
Maar ik voel hem wel.

Wij zijn als team weer een flinke stap verder gegaan. De omstandigheden waren er gunstig voor, maar 's nachts spinakeren was altijd een dingetje. Dit jaar niet. Hijsen dat ding als het maar even kan. We hebben heel wat mijlen achter de spinaker aan gejaagd. En zoals al geschreven, de performance lag als er wind was hoog. 98% en hoger, of tws=sog.

En de motorstart verafschuw ik werkelijk. Ik had liever niet geweten dat mensen dat doen. Niet alles wat niet expliciet niet is toegestaan hoef je ook te doen. Het mag dan wel, maar sportief is iets heel anders. En zoals BK op een foto laat zien: we zaten als eerste achter je. Zonder motor.Baasklusje schreef : Boarderbas en Crew; ik had jullie al de hand geschud, maar nogmaals. Top gedaan!

Menno, mooie foto's. Leuk!
Laatst bewerkt: 27 aug 2017 22:27 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 04:31 #865951

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Kapiteinmomo schreef :
Het is ondoenlijk voor een organisatie om allerlei creatieve oplossingen te verbieden.
Valt best mee. Een 5 minuten regel vind je, ten overvloede want die hebben meestal wél een voorbereidingssein, in de wedstrijd bepalingen van bijna alle woensdag avond wedstrijden. Heel normaal. Verrassend eigenlijk dat we hier na al die jaren nú pas achter komen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 05:08 #865958

web schreef :
Verrassend eigenlijk dat we hier na al die jaren nú pas achter komen ;-)

Of het er nu pas over hebben ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs 2017 28 aug 2017 05:40 #865960

Bas van Dijk schreef :
Uiteraard maar de vraag is : wat is tijdens de start? 1 min ervoor? 5? 1 sec?

Er bestaat bij de 24uurs geen 'tijdens de start'.
De start is een ondeelbaar klein moment, voor ons 19:15:000000000 uur.
Ervoor is niets, geen wedstrijd, geen voorbereiding, geen regels anders dan het BPR.
Erna is wedstrijd, met alles wat daarbij hoort (zoals geen motor tenzij).

Veel boten hebben de motor aan tot vlak voor de start, is ook haast onvermijdelijk met de meldprocedure, waar staat: Elke boot moet zich met brandend driekleurentoplicht melden bij de startofficial, tussen 10 minuten vóór zijn starttijd en zijn starttijd.

Voor de 2e en latere startgroepen is dat dus zo'n beetje tussen de schepen die ervoor starten, en een toergroep ligt dan nog gewoon op de lijn.



In Stavoren was dit de situatie vlak voor de start, om 19:10u volgens de foto.
Daar moet je je melden op die stenen pier, 5 minuten hiervoor op zijn vroegst, met de lijn nog vol toerboten. En 5 minuten later is de start. Er liggen nog 60 schepen om je heen, 10 zijn al gestart en liggen op de lijn. Er is geen wind.
Niemand doet die laatste 10 minuten in zo'n situatie geheel op zeil.... je komt niet eens bij het meldpunt.
Nou is Stavoren een uitzondering met die smalle havenmond naar het zuiden en al die ongezellige keien. Meeste plaatsen hebben open water en een startschip. Eigenlijk is zo'n start hier met veel wind onverantwoord.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 05:58 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 05:51 #865961

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Je kan hier lang en breed over praten, er uit komen doe je toch niet. Als het comité er uit had moeten komen dan weet ik het wel, de motor is immers gebruikt voor voordeel IN de wedstrijd.
Ik heb het allemaal op film staan, de gropro draait bij ons veel mee, zal het als ik tijd heb eens posten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 05:55 #865962

boeiend schreef :
de motor is immers gebruikt voor voordeel IN de wedstrijd.
Ik heb het allemaal op film staan, de gropro draait bij ons veel mee, zal het als ik tijd heb eens posten.

Zeker. Net als bij een sluispassage waar je met 7,5 kts (jij ook, 2 jaar geleden in Den Oever) de lijn passeert waar je weer moet zeilen ;-) Of heb je hem even stil gelegd bij die boeienlijn, en toen zeilend weer snelheid opgebouwd? Dacht het niet, je probeerde zelfs ons bij te houden ;-)

ben benieuwd naar je filmpje, even zien hoe hard we gingen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 06:04 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 06:22 #865966

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Waar is dat filmpje, filmpje filmpje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 06:31 #865968

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16017
De organisatie is in wel meer dingen inconsequent.

Wij waren met de verkeerde gph ingedeeld in de ORC 3 klasse (658 ipv 758, niet eens laatste trouwens in die uitslag B) ). Dank Duit, wij hadden dat nog niet gezien). Das natuurlijk een typefoutje, dus naar de organisatie. Terwijl de wedstrijdleider dat aan het oplossen was kwam er een stel binnen met een dsq- onbekend rak. Bleek dat ze een stikker niet hadden kunnen vinden. Hij bleek er wel te zijn, maar ergens op een onlogisch vel. Zij hadden nu maar aangenomen dat het startrak niet genoteerd hoefde te worden. De wedstrijdleider legde uit dat ze het met de hand erbij hadden kunnen schrijven, want "de handgeschreven verklaring geldt, niet de stickers. Die zijn alleen maar voor de computer".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 06:44 #865970

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Baasklusje schreef :
boeiend schreef :
de motor is immers gebruikt voor voordeel IN de wedstrijd.
Ik heb het allemaal op film staan, de gropro draait bij ons veel mee, zal het als ik tijd heb eens posten.

Zeker. Net als bij een sluispassage waar je met 7,5 kts (jij ook, 2 jaar geleden in Den Oever) de lijn passeert waar je weer moet zeilen ;-) Of heb je hem even stil gelegd bij die boeienlijn, en toen zeilend weer snelheid opgebouwd? Dacht het niet, je probeerde zelfs ons bij te houden ;-)

ben benieuwd naar je filmpje, even zien hoe hard we gingen ;-)

Filmpjes uitzoeken, knippen en uploaden heb ik nu geen tijd voor, moet werken.

Wij hijsen de zeilen al ver voor het punt motor uit en de zeilkracht heeft het al lang overgenomen voor de lijn, motor is ook uit ver voor de lijn.
Jullie gingen erg hard op iedereen vooruit op de motor bij Den Oever 2 jaar terug, konden wij inderdaad ook niet bijhouden. Had jullie wel op "volg AIS doel" staan, dat boeitje wat jullie daar in het donkere uppie afsneden, ben ik maar nooit over begonnen, jullie ware al zo zielig met dat sticker debacle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 06:50 #865972

boeiend schreef :
dat boeitje wat jullie daar in het donkere uppie afsneden, ben ik maar nooit over begonnen

Leugens. Zo simpel is dat. 5 getuigen aan boord dat wij nooit een boeitje afgesneden hebben. Ik had je hoger ingeschat. Jammer. Ik heb de track nog. En met een AIS kan je natuurlijk nooit op 10 of 20 meter precies zien waar iemand vaart. Bah, Remco. Heb je nog de pest in dat je weer net geen prijs hebt?

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 07:06 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.452 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl