Hoe is het met Koko, vroeg Roozeboos een stukkie terug.
Nou, Koko is bezig met de thuisreis en plakt er nog een dagje aan vast. Lekker relaxen na een geweldige trip met Bas, Albert en Marcel.
We hebben de eerste 16 uur top gezeild en eigenlijk altijd de performance op of boven de 100 gehad als er wind was. En als het 95% was loeide Albert "Alarm" en moest er getrimd worden. Telkens lukte het om weer naar die 100 te kruipen.
Windsnelheid is bootsnelheid kende ik niet en wij verbaasden ons er over dat tot 4 kts wind toch wel het geval was. Mooie vuistregel. Bij 5 kts wind weet ik niet meer of we dat er nog uit peurden, zal wel niet.
Over het resultaat ben ik nog niet heen. Ik had hele goede hoop op een verbetering van de vorige 2 jaar en dat is niet gelukt. Duit schreef ergens dat hij liever gokt waar hij iets mee wint dan gokt op iets waar hij de verliezen mee beperkt. Dat is goed omschreven waar wij het uitgebreid over gehad hebben en we hebben gekozen voor de zekere finish.
Wij vonden het heel stoer dat Boarderbas het wel deed (nog een rakje pakken toen de wind eenmaal weer stond).
Achteraf praten, of als we dit of als we dat dan.....heb ik altijd grote moeite mee. We hebben toen het besluit unaniem genomen en waren het met elkaar eens dat te laat over finish gaan onverteerbaar zou zijn.
Maar ik voel hem wel.
Wij zijn als team weer een flinke stap verder gegaan. De omstandigheden waren er gunstig voor, maar 's nachts spinakeren was altijd een dingetje. Dit jaar niet. Hijsen dat ding als het maar even kan. We hebben heel wat mijlen achter de spinaker aan gejaagd. En zoals al geschreven, de performance lag als er wind was hoog. 98% en hoger, of tws=sog.
En de motorstart verafschuw ik werkelijk. Ik had liever niet geweten dat mensen dat doen. Niet alles wat niet expliciet niet is toegestaan hoef je ook te doen. Het mag dan wel, maar sportief is iets heel anders. En zoals BK op een foto laat zien: we zaten als eerste achter je. Zonder motor.
Baasklusje schreef :
Boarderbas en Crew; ik had jullie al de hand geschud, maar nogmaals. Top gedaan!
Menno, mooie foto's. Leuk!