Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs 2017

24 uurs 2017 28 aug 2017 06:57 #865974

Zijn er nog meer mensen die een log van de wind, of van hun plaats en snelheid per rak hebben? Zoals de TRPX van RAK?
Is dan interessant om te kijken waar wel en geen wind was.

Catch Me heeft zijn rakken eerder gepost. Die heb ik even in een spreadsheet gezet en vergeleken met de onze. Wij hebben 2 rakken meer, dus ik heb in de rakken van de Catch Me op 1/3 en 2/3 een leeg stukje gezet voor de vergelijkbaarheid in de tijd.
Wij moeten iets harder (zijn groter) en dat gebeurt ook, behalve bij rakjes 12, 13 en 14.
Toen zat de Catch Me bij de SPort A en B, en wij lagen stil tussen KRA en LC1, voor Staveren.
Daarna, laatste rakken, komt het weer goed.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 07:03 #865975

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
Baasklusje schreef :
Wij moeten iets harder (zijn groter) en dat gebeurt ook, behalve bij rakjes 12, 13 en 14.

Behalve ook bij 7.. volgens mij. Maar ach. Die telt vast niet mee. Zal wel wederom een mooie uitleg voor komen. :whistle:
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 07:04 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 07:14 #865977

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Baasklusje schreef :
boeiend schreef :
dat boeitje wat jullie daar in het donkere uppie afsneden, ben ik maar nooit over begonnen

Leugens. Zo simpel is dat. 5 getuigen aan boord dat wij nooit een boeitje afgesneden hebben. Ik had je hoger ingeschat. Jammer. Ik heb de track nog. En met een AIS kan je natuurlijk nooit op 10 of 20 meter precies zien waar iemand vaart. Bah, Remco. Heb je nog de pest in dat je weer net geen prijs hebt?


Dat hadden wij serieus gezien op de plotter, volgens mij de O5 een blinde ton. Deze kan door jullie over het hoofd gezien zijn, het kan ook een GPS / AIS miswijzing van mij geweest zijn.

Ben er nooit over begonnen, geen sluitend bewijs en schiet ook niks op, maar je begint zelf met insinueren, dat wij ook de motor voor voordeel in de wedstrijd gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 07:14 #865978

Sneaker schreef :
Baasklusje schreef :
Wij moeten iets harder (zijn groter) en dat gebeurt ook, behalve bij rakjes 12, 13 en 14.

Behalve ook bij 7.. volgens mij.
Idd. Had ik even gemist. Geen mooie verklaring.

Was rak 6 voor Catch en 7 voor Capo, tussen 02 en 03u ongeveer.
Catch EZC ELA 6,7
Capo kra sportd 6,48

Catch meer midden op het meer, wij langs het Kreupeleiland met TWA 60.
Volgens Harmonie beide posities rond 12 a 12,5 kts wind.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 07:22 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 07:27 #865981

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
Die motorstart is niets nieuws, deed een grote sportboot jaren geleden al bij de Urk start. (toen deden wij voor het eerst mee).

Wij startten dit jaar in Hindeloopen, twijfelden tussen Stavoren en hindeloopen maar gezien dat er heel weinig wind was met de start en Hindeloopen na de eerste boei (startrak is 200 meter) een betere hoek t.o.v. de Noord Oosten wind had daar maar gestart. Ging heel goed, we begonnen met 4 á 4.5 knopen snelheid die al snel opliep tot richting de 6. Op de AIS zagen we de Stavoren starters drijven met 2.1 en 1.9 knopen snelheid. Door de nacht lekker doorgevaren met goede windhoeken en zaterdag vanaf 11 uur overleven met geen tot heel weinig wind. onze laaste rak wilden we van de VF-A naar de WV-19 zeilen, die was echter veel te scherp aan de wind, dus toch maar afgezakt richting de KRA. Jammer genoeg werd de wind (heeeel weinig wind) veel te ruim om nog snelheid te houden. achteraf beter geweest om alsnog naar de WV-19 te zeilen en dan op en neer naar KRA. maar goed. een 4e plek in ORC2 zijn we nu heel blij mee. alvast podium oefening voor volgend jaar. :laugh:


ps. Na de tijd keek ik even naar de meetbrieven van de top 3. ik zag dat de varianta van sailselect 1200 kg gegroeid is in een jaar. En dat onze grote genua niet fijn is voor de rating (t.o.v. team sailselect en de J-109)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 07:28 #865982

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16016
Ik heb een nmea en csx log uit Navmonpc. Ben nu onderweg naar huis. Zal vsn de week proberen wat te posten of je de file sturen.

Wat betreft afsnijden boeien door BK. Onmogelijk. De bemanning, inclusief Thomas springt van boord als dat gebeurt. In 2013 mocht ik als rookie mee aan boord bij BK en de mening was glashelder op dat punt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 07:34 #865986

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
koko schreef :
Ik heb een nmea en csx log uit Navmonpc. Ben nu onderweg naar huis. Zal vsn de week proberen wat te posten of je de file sturen.

Wat betreft afsnijden boeien door BK. Onmogelijk. De bemanning, inclusief Thomas springt van boord als dat gebeurt. In 2013 mocht ik als rookie mee aan boord bij BK en de mening was glashelder op dat punt.

Ok dan vertrouw ik daar op, het was wel een serieuze waarneming, die ik nooit gebruikt heb omdat het niet sluitend is en een miswijzing kan zijn, laten we het daar dan op houden. Het was een reactie op een gelijksoortige beschuldiging die ook niet sluitend is als je het niet gezien hebt.
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 07:35 door boeiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 07:48 #865993

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Je moet zoiets als boei afsnijden wel zeker weten, anders had je daar beter never over kunnen beginnen.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 07:51 #865994

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6152
de 24 uurs is een leuke wedstrijd en tour, volgens mij ooit opgezet als bewijs dat je waardig lid kunt worden van de NVvK. Heeft een hoog eigen verantwoording gehalte en is als wedstrijd zonder vaste baan een beetje vreemde eend in de bijt. Zelf een aantal keren gevaren en er veel plezier aan beleefd.

Met motorsnelheid over de startlijn in het normale startveld vind ik niet getuigen van sportiviteit en niet goed te praten.
Wellicht niet expliciet verboden maar iets wat je van sommigen kunt verwachten om voordeel te halen.
Even naar een windveldje sturen terwijl de rest mogelijk geparkeerd ligt....ik zou me kapot schamen.

Als discussie onderwerp prima en ik vind dat dit ook aangepakt moet worden,
ik ga er maar vanuit dat dat dan ook de achterliggende bedoeling was van de aanstichter.

Mocht het om andere redenen noodzakelijk zijn (stuurloos, dreigende aanvaring in het gekrioel en zo) dan ligt het iets anders. Maar dan nog zou je er geen voordeel van moeten hebben.
Soms maakt 20 meter veel uit.

Bij een sluispassage zal de organisatie hebben kunnen incalculeren dat iedereen op rompsnelheid tot aan de streep vaart, dus voordeel daar is een geheel andere situatie.

Verder genoten van de Medemblikse reuring, jammer dat er maar zo weinig deelnemers waren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 07:54 #865995

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Even wat geheel anders maar minstens zo belangrijk:

Lokale windverschijnselen lezen.
Bij ons aan boord hadden we, juist wegens de te verwachten 12 uur van minimale wind een expert-vogelaar mee. Je weet wel, zo'n man (het zijn meestal mannen) die geboren zijn in een groen pakje en met een verrekijker op hun borst. Onze vogelaar kon niet zeilen, maar dat geeft niet, er blijven twee expert-zeilers over.
Het rendement van de vogelaar kwam vanaf zaterdagmorgen toen de wind weg viel.
Van verre zagen we een vlucht vogels aankomen. Voor mij spreeuwen of zeearenden, voor onze vogelaar aalscholvers.
"Let op!" zei onze vogelaar "zorg dat je precies nèt juist aan bakboord zit van die zwerm!" en daarop volgde een magistraal verhaal over het gedrag van de aalscholver en het effect van een grote zwerm ervan op lokale luchtdrukverschillen en dus WIND!!.
Hoe werkt het?
Een zwerm aalscholvers vliegt met feilloze precisie langs een isobaar om vis te vangen of plezier te hebben. de voorste landen na enige tijd in het stinkerd zoete IJsselmeer water en laten zich inhalen door het eindeloze lint soortgenoten, waarna ze weer aansluiten achteraan in de rij.
Ze vliegen vlak boven het water.
Het vermogen wat zo'n zwerm met hun vleugels afgeeft is niet onaanzienlijk en dat veroorzaakt een lokaal hoge druk gebied.
Via afleidinging met de wet van Bernouille (1/2pv^2+pgh+P = constant) en een vleugje Buijs Ballot rekende onze vogelaar ons feilloos voor dat we 2,3 knopen wind uit ZO van onze vogelvrienden zouden krijgen.
Het was een mirakel! Het klopte helemaal precies!
Minder gelukkige en dommere zeilers zagen ons met verbazing en afgunst opeens met flinke vaart vooruit schieten.
Dus aan iedereeen; als volgend jaar weer een wind-arme 24uurs dreigt: neem een vogelaar mee! Hij hoeft niet te kunnen zeilen. Je moet even doorbijten bij alle verhalen die hij constant over elke drijfduif of vliegduif meent te moeten vertellen, maar uiteindelijk zal hij enorm rendement opleveren!
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 17:50 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 07:58 #865998

Kapiteinmomo schreef :
Je moet zoiets als boei afsnijden wel zeker weten, anders had je daar beter never over kunnen beginnen.

De genoemde blinde ton O5 is een hele grote groene lichtboei in het stuk waar je nog op de motor vaart tot de blauwe lijn. (7,5 kts natuurlijk). Beetje onwaarschijnlijk die verkeerd te nemen.....

boeiend en ik hebben het per PB al uitgepraat. Zand erover.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 07:59 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 07:58 #865999

We kunnen er over blijven twisten natuurlijk... :-)

Ik heb de organisatie maar eens gemaild met de vraag de regels over motorgebruik te verduidelijken. Zal hier het antwoord posten.

Overigens: bij onze clubwedstrijd (Long Distance Race Wemeldinge) staat duidelijk in de aankondiging dat het principe is gebasseerd op de 24 uurs race, en daar is het expliciet toegestaan (heb ik vorig jaar nog aan de organisator gevraagd) om OP de lijn de motor uit te zetten. Maar daar staat het wel duidelijk in de regels, je mag de haven uitvaren op de motor, start is tussen de havenhoofden en daar moet je zonder motor over heen. De reden is precies wat BK hier ook zegt: het is daar smal en tussen stenen door, starten met veel schepen onder zeil daar zou gewoonweg gevaarlijk zijn.

Is dus ook duidelijk en prima, zolang iedereen het maar weet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 08:01 #866001

Sunday schreef :
Dus aan iedereeen; als volgend jaar weer een wind-arme 24uurs dreigt: neem een vogelaar mee!

Liever niet, er zijn grenzen...


B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 08:02 #866002

bij de Schuttevearrace vaart iedereen plankgas tot de startlijn.
niemand doet daar moeilijk over.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 08:13 #866005

helmsman 38 schreef :
bij de Schuttevearrace vaart iedereen plankgas tot de startlijn.
niemand doet daar moeilijk over.

Ja, maar daar fietsen en lopen ze ook gewoon ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 08:46 #866011

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
helmsman 38 schreef :
bij de Schuttevearrace vaart iedereen plankgas tot de startlijn.
niemand doet daar moeilijk over.
Als dat het spelletje is en het staat zo in de regels dan is dat natuurlijk prima.

Dan wordt de start een motorbootgekrioel om te positioneren, en lanceert eenieder zich zo hard mogelijk. Ook goed, maar dan is dat tenminste duidelijk.

Maar motor wijkt wel voor zeil volgens BPR ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 08:49 #866014

Sunday schreef :
Even wat geheel anders maar minstens zo belangrijk:

Lokale windverwchijnselen lezen.
Bij ons aan boord hadden we, juist wegens de te verwachten 12 uur van minimale wind een expert-vogelaar mee. Je weet wel, zo'n man (het zijn meestal mannen) die geboren zijn in een groen pakje en met een verrekijker op hun borst. Onze vogelaar kon niet zeilen, maar dat geeft niet, er blijven twee expert-zeilers over.
Het rendement van de vogelaar kwam vanaf zaterdagmorgen toen de wind weg viel.
Van verre zagen we een vlucht vogels aankomen. Voor mij spreeuwen of zeearenden, voor onze vogelaar scholeksters.
"Let op!" zei onze vogelaar "zorg dat je precies nèt juist aan bakboord zit van die zwerm!" en daarop volgde een magistraal verhaal over het gedrag van de scholekster en het effect van een grote zwerm ervan op lokale luchtdrukverschillen en dus WIND!!.
Hoe werkt het?
Een zwerm scholeksters vliegt met feiloze preciesie langs een isobaar om vis te vangen of plezier te hebben. de voorste landen na enige tijd in het stinkerd zoete IJsselmeer water en laten zich inhalen door het eindeloze lint soortgenoten, waarna ze weer aansluiten achteraan in de rij.
Ze vliegen vlak boven het water.
Het vermogen wat zo'n zwerm met hun vleugels afgeeft is niet onaanzienlijk en dat veroorzaakt een lokaal hoge druk gebied.
Via afleidinging met de wet van Bernouille (1/2pv^2+pgh+P = constant) en een vleugje Buijs Ballot rekende onze vogelaar ons feilloos voor dat we 2,3 knopen wind uit ZO van onze vogelvrienden zouden krijgen.
Het was een mirakel! Het klopte helemaal precies!
Minder gelukkige en dommere zeilers zagen ons met verbazing en afgunst opeens met flinke vaart vooruit schieten.
Dus aan iedereeen; als volgend jaar weer een wind-arme 24uurs dreigt: neem een vogelaar mee! Hij hoeft niet te kunnen zeilen. Je moet even doorbijten bij alle verhalen die hij constant over elke drijfduif of vliegduif meent te moeten vertellen, maar uiteindelijk zal hij enorm rendement opleveren!

Scholeksters of aalscholvers?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 08:55 #866020

web schreef :
Maar motor wijkt wel voor zeil volgens BPR ;-)

Dat hebben wij natuurlijk keurig gedaan, al was het maar om geen aandacht te trekken ;-)

Ik heb de route van de winnaar ORC2 even in Voyager nagespeeld, met de stroom uit NLTides en de op elk moment relevante nieuwe Harmoniegribs. Twee keer 25 minuten gerekend voor de sluis, kan wat langer geweest zijn.

Knap gepland en uitgevoerd, ik kan niet anders zeggen. Ruim op tijd bij de Finish

Donkerblauw is bezeild, lichtblauw is kruisen.
Enige rotstukje was van de KZ-BO boei tegen stroom kruisen naar de sluis, klein stukje.
Voyager laat de boot een beetje krabben zelfs....

Het driehoekje bij Texel ook goedom gedaan, de Texelstroom loopt daar nog naar buiten terwijl het Gat van de STier alweer vloed heeft. Vakmanschap!



"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 08:57 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 09:18 #866031

Onze eigen route ook even in Voyager nagespeeld.
Met de recentste gribs erin zouden we met die route om 13:43 bij de Finish zijn gekomen.....
In werkelijkheid was dat 18:34, zo'n 5 uur later.......
Ergens zijn we dus 5 uur kwijtgeraakt ;-)

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 09:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 09:24 #866035

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
BK: de winnaar van ORC 2 heeft KR-A ook meegepakt richting finish.

Kennelijk was er nog wel wind in de hoek bij Hindelopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 09:29 #866037

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
It Paradyske schreef :
Scholeksters of aalscholvers?
Je ziet, voor mij zijn het allemaal drijf- of vliegduiven.
Dank, moeten natuurlijk aalscholvers zijn! Ik heb het gecorrigeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 09:31 #866039

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1872
Voer BK een zwarte kegel voor de start? Anders kan je nog aangifte doen :woohoo: B)
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 09:31 door Pjetrow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 09:34 #866040

H4O schreef :
BK: de winnaar van ORC 2 heeft KR-A ook meegepakt richting finish.

Kennelijk was er nog wel wind in de hoek bij Hindelopen.

je hebt gelijk..... Die KRA ook nog heen en weer.
Maar dan is het vreemd, finishtijd wordt 20:23u..... en hij heeft geen strafmijlen, moet dus voor 1915u gefinished zijn. Ik zal nog even een andere winnaar narekenen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 09:40 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 09:40 #866044

HPV schreef :
Met motorsnelheid over de startlijn in het normale startveld vind ik niet getuigen van sportiviteit en niet goed te praten.

Als discussie onderwerp prima en ik vind dat dit ook aangepakt moet worden,
ik ga er maar vanuit dat dat dan ook de achterliggende bedoeling was van de aanstichter.

Daar kun je rustig van uitgaan. Anders had ik het niet zo aan de grote klok gehangen.... want niemand had het in de gaten.... Het is een fout in de WTB, moet wat aan gedaan worden om de 24uurs interessant te houden. Die krimpt veel te hard qua deelnemers, deels ongetwijfeld door het vele gedoe over valsspelen.
Er moeten ook trackers komen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 aug 2017 09:59 #866053

Ook de ORC4 winnaar in Voyager nagespeeld met Harmonie en NLtides, en zijn eigen polar. Ook 2*25 minuten voor de sluis.

Aankomst wordt dan 20:09, maar hij had geen strafmijlen.
Moet dus ca 1 uur eerder aangekomen zijn.
Kennelijk op het Wad iets meer wind dan Harmonie aangaf. Dan klopt het prima, ook voor de ORC2 .
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.458 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl