Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs 2017

24 uurs 2017 14 aug 2017 17:31 #861917

en geen risico bij de sluizen van- en naar het wad als op het IJsselmeer blijft.
onze weer specialist Joost koppelt de rakjus, W4P, I sailor en Polar aan elkaar, en heeft ons belooft dat we zaterdagavond direct aan de beurt zijn bij de Chinees.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 14 aug 2017 17:32 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 17:38 #861923

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
helmsman 38 schreef :
onze weer specialist Joost koppelt de rakjus, W4P, I sailor en Polar aan elkaar, en heeft ons belooft dat we zaterdagavond direct aan de beurt zijn bij de Chinees.

Hoeveel mijl denk je te gaan zeilen met een windje kleine 3 Noord
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 17:40 #861925

148.55 volgens Joost hoor ik net van hem.
met 12 knopen wind aan de wind 6, ruime wind 7.
Joost is altijd voorzichtig met voorspellingen.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 14 aug 2017 17:41 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 17:50 #861929

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Met jouw boot zou je met 12 kts rond de 160 uit moeten komen dus Joost moet alvast nog een keer gaan rekenen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 17:52 #861931

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Keurig Joost houden zo!
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 17:55 #861934

zonder strafmijlen zitten we 19.03 uur bij de Chinees, finish om 18.45.32.
we doen het in 23 uur deze keer ;)
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 14 aug 2017 20:49 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 17:57 #861935

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 17:58 #861937

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Heb je al een tafeltje besteld ;)
Effe on topic wat is jullie zeiluitvoering genua, spi, halfwinder, code zero? (m2)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 14 aug 2017 18:00 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 18:00 #861938

we hebben een polar van de ondeugd, is vergelijkbaar met de WB30Wind velocity 6kts 8kts 10kts 12kts 14kts 16kts 20kts
Beat angles 43.4° 42.2° 41.5° 39.6° 39.1° 38.7° 39.1°
Beat VMG 3.35 4.03 4.58 4.87 4.98 5.04 5.06
52° 5.14 6.11 6.71 6.95 7.05 7.1 7.16
60° 5.47 6.42 6.9 7.17 7.3 7.38 7.45
75° 5.76 6.63 7.06 7.43 7.76 7.92 8.06
90° 5.75 6.66 7.17 7.46 7.9 8.33 8.76
110° 5.6 6.67 7.2 7.75 8.31 8.64 9.28
120° 5.41 6.52 7.09 7.59 8.2 8.91 9.88
135° 4.85 5.95 6.77 7.22 7.73 8.3 9.82
150° 3.99 5.08 6.05 6.79 7.22 7.68 8.8
Run VMG 3.46 4.39 5.24 6.02 6.63 7.08 7.96
dan kom je op ruim 170 mijl uit!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 18:03 #861940

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Dan zul je flink moeten zeilen, maar dat moet zeker mogelijk zijn.Met een paar kleine foutjes worden het er 160 ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 19:29 #861990

jib 19.54
main 26.44
gennaker 60.06
nog een kleiner voorzeil, een reach gennaker van ca 55 m2, en een spi van 70m2 denk ik.
en een stormfok natuurlijk
en 0.32 m2 band over het dek om niet te struikelen :unsure:
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 19:37 #861994

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
@Helmsman

Ben je het met me eens dat zo'n rasaard als dat van jouw moet planeren wil je kunnen pieken? Met een 2/3 Bft blijft het toch lastiger voor zo'n schip of heb ik dat mis?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 19:44 #862001

ik heb er nog niet heel veel mee gezeild maar met weinig wind loopt ie lekker.
planeren is me nog net niet gelukt,met windje 5 max 10. maar als je ORC zou varen met een rating van 675.3 moet je wel planeren om dat goed te maken. iemand zei over die zware rating: als een blinde in een rolstoel. de SW rating is echt shit.
jij haalde ons wel in met de erg draaiende wind zondag.

maar we gaan het zien volgende week, ik ben erg benieuwd.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 19:49 #862004

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
helmsman 38 schreef :
jij haalde ons wel in met de erg draaiende wind zondag.

maar we gaan het zien volgende week, ik ben erg benieuwd.

Nog een beetje wennen? welke denkelijke starthaven kiezen jullie?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 19:55 #862008

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Zo'n wind is geen vergelijk, ik zag je wel al van ver komen langs de molens en heb wel mijn best gedaan als ik eerlijk ben. Ook het doorzeilen tot bijna aan de sluis was leuk. Ik dacht als hij blijft zeilen doe ik het ook. De ene keer dacht ik je bent weg (ik dobberen) en de andere keer kon ik met een briesje zo 30 graden omhoog.

We zien elkaar vast wel weer een keer op dat water, leuk om eens te sparren.

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 19:55 #862009

hangt van de wind af, bij N gewoon Lemmer denk ik.
W/ZW gaan we naar de overkant, of Lelystad.
maar komend weekend hebben we team overleg, moet wel met 3 kapiteinen.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 20:00 #862011

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
We hebben zeker nog wel even contact voordat we in de kuip zitten en we effe een stukje gaan zeilen.
Ga zeilen met een gelegenheidsbemanning 2 oudjes en 2 jonkies..
Dus weinig vette praat ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 20:04 #862014

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7378
Wisselvallig volgens de Almanak :)
zomerverwachting 2017 volgens Enkhuizer Almanak
Vanaf ongeveer 23 juni 2017 is er sprake van goed zomerweer. Deze zomerse periode zet zich voort tot ongeveer 14 juli. Dan volgt tot 21 juli koeler en wisselvallig weer. Daarna klaart en weer op en komt er een mooie zomerperiode aan. Deze duurt tot en met 8 augustus 2017. Er volgen dan vijf dagen met wisselvallig weer. Maar vanaf 15 augustus wordt het weer warmer. Het einde van de maand vanaf 23 augustus is het weer wisselvallig. De eerste acht dagen van september zijn er opklaringen en wordt het weer warmer. In de periode 9-15 september is het veranderlijk. Daarna volgt tot 23 september goed zomerweer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 20:29 #862028

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
helmsman 38 schreef :
zonder strafmijlen zitten we 19.03 uur bij de Chinees, finish om 16.45.32.
we doen het in 23 uur deze keer ;)

Als je om 16:45 finished ben je wel iets meer dan 1 uur te vroeg :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 14 aug 2017 20:50 #862043

aangepast 18.45, scherp Koko!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 15 aug 2017 07:06 #862114

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Thomas,
Ik wil je bedanken voor je tomeloze inzet om alle facetten die komen kijken bij het zeilen en de 24uurs in het bijzonder te belichten en uit te leggen.

Gister de veiligheidskaart eens echt netjes gemaakt, en wie heeft daar alles wat hij daar voor heeft weer met ons gedeeld? Precies!

Thomas, bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 15 aug 2017 08:29 #862155

Het weer begint een beetje duidelijk te worden:

Meerdaagse Guidance:
Modelbeoordeling en onzekerheden:
Vanaf het weekend zien we in de (vele) EPS-clusters een algemene tendens naar het R2 blocking scenario. In de onderste niveaus krijgt het Azorenhoog dan in veel berekeningen een uitloper in de buurt van onze omgeving, waarbij de neerslagkans beduidend kleiner wordt dan de rest van de huidige week. Een deel van de members berekent begin volgende week een noordoostenwind met daarbij behorende hogere temperaturen.

In de pluim NO tot vrijdagochtend, daarna een tweedeling NO of W. Windsnelheid 8-15 kts

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 15 aug 2017 08:39 #862166

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, en de hele discussie over het Spinnaker boeit me.

Zoals ik het begrijp is het niet de schuld van de 24-uur organisatie dat GPH met verschillende zeilvoeringen niet met elkaar te vergelijken zijn. Maar dat is dus een fout in de dienst die de GPH toekent.


Wat nou als er heel veel wind verwacht wordt,
en boot A besluit om een kleiner grootzeil op zijn meetbrief te zetten voor een gunstigere GPH maar waar die net zo hard mee gaat als met zijn normale gereefde grootzeil.

En boot B doet dat niet,

dan is het toch niet de schuld van de wedstrijd organisatie dat de boten eigenlijk dus niet meer met elkaar te vergelijken zijn? Dat is dan dus een ontwerp fout in het GPH systeem.


Anderszijds is het voor mij compleet onderdeel van het spelletje, om de regels zo te gebruiken (niet te overtreden) dat ze het meest voordelig voor jouw zijn.

Dus als een schip denkt, in deze wedstrijd heb ik totaal geen voordeel van mijn Spi, ten opzichte van de minder gunstige GPH, dan is het Mijns insziens zijn goed recht, om met een nieuwe meetbrief, met dus andere zeilvoering, zich in te schrijven.


Het is iets anders als de wedstrijd organisatie daaroverheen nog extra punten gaat toekennen aan schepen met andere zeilvoering. Dat zou (mijnsinziens) niet moeten hoeven, daar is de GPH voor om dat verschil op te heffen.

Nu weet ik best dat het bepalen van waardes een lange geschiedenis heeft, en door voortschrijvend inzicht constant verbeterd wordt, maar daar tegenover staat een net zo lange geschiedenis van botenbouwers en schippers die die meetsystemen en regelvoering perfect naar hun hand weten te zetten.

Kijk bijvoorbeeld naar de America's Cup, de voorlaatste editie, het was niet verboden om een zwaard met een bocht te hebben, resultaat => draagvleugel catamarans. :woohoo:

Dus gebruik de regels zoals ze jouw het beste uitkomen, zonder ze te overschrijden, dat is onderdeel van het spelletje :)

anyway, veel plezier allemaal met de wedstrijd!
Laatst bewerkt: 15 aug 2017 08:39 door BartWNL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 15 aug 2017 08:48 #862173

BartWNL schreef :
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, en de hele discussie over het Spinnaker boeit me.

Zoals ik het begrijp is het niet de schuld van de 24-uur organisatie dat GPH met verschillende zeilvoeringen niet met elkaar te vergelijken zijn. Maar dat is dus een fout in de dienst die de GPH toekent.


Wat nou als er heel veel wind verwacht wordt,
en boot A besluit om een kleiner grootzeil op zijn meetbrief te zetten voor een gunstigere GPH maar waar die net zo hard mee gaat als met zijn normale gereefde grootzeil.

En boot B doet dat niet,

dan is het toch niet de schuld van de wedstrijd organisatie dat de boten eigenlijk dus niet meer met elkaar te vergelijken zijn? Dat is dan dus een ontwerp fout in het GPH systeem.

In dit geval heeft de organisatie toegegeven (Nagekomen Informatie nr 01, www.24uurszeilrace.nl/Documenten.aspx) dat ze een fout gemaakt hebben door de nonspi-GPH eerst toe te staan. Dat hebben ze gecorrigeerd, maar niet voor de boten (een enkele) die zonder spi gemeten is. Dat hadden ze kunnen weten (sterker nog, sinds 2011 weten ze dat na een uitgebreide discussie erover). Het was goed opgelost van 2012 t/m 2016, en nu gaan ze weer in de fout.
Als ze een serieuse ORC-wedstrijd willen organiseren (en veel deelnemers zien het zo) dan mogen dit soort onregelmatigheden er niet in voorkomen, met 5% ratingvoordeel. Een plaats in de uitslag hoger of lager gaat over minder dan 1% verschil in prestatie, dus 5% kado geven pas er niet bij....

Overigens hebben we gisteren tijdens de Trimclinic steeds weer 90% performance gevaren op alleen de genua (een 16 jaar oude, nog wel).
Dus we gaan vandaag nog een nieuwe meetbrief aanvragen ZONDER GROOTZEIL! En dan winnen we de 24uurs, want dat grootzeil eraf zal een enorme impact op de rating hebben, en we gaan er maar 10% langzamer van!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 15 aug 2017 08:49 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 15 aug 2017 08:53 #862175

Wat wordt je rating zonder kiel? Dan kom je in de richting van de Bleu June.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.397 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl