Ik lees al een tijdje mee in dit topic, en de hele discussie over het Spinnaker boeit me.
Zoals ik het begrijp is het niet de schuld van de 24-uur organisatie dat GPH met verschillende zeilvoeringen niet met elkaar te vergelijken zijn. Maar dat is dus een fout in de dienst die de GPH toekent.
Wat nou als er heel veel wind verwacht wordt,
en boot A besluit om een kleiner grootzeil op zijn meetbrief te zetten voor een gunstigere GPH maar waar die net zo hard mee gaat als met zijn normale gereefde grootzeil.
En boot B doet dat niet,
dan is het toch niet de schuld van de wedstrijd organisatie dat de boten eigenlijk dus niet meer met elkaar te vergelijken zijn? Dat is dan dus een ontwerp fout in het GPH systeem.
Anderszijds is het voor mij compleet onderdeel van het spelletje, om de regels zo te gebruiken (niet te overtreden) dat ze het meest voordelig voor jouw zijn.
Dus als een schip denkt, in deze wedstrijd heb ik totaal geen voordeel van mijn Spi, ten opzichte van de minder gunstige GPH, dan is het Mijns insziens zijn goed recht, om met een nieuwe meetbrief, met dus andere zeilvoering, zich in te schrijven.
Het is iets anders als de wedstrijd organisatie daaroverheen nog extra punten gaat toekennen aan schepen met andere zeilvoering. Dat zou (mijnsinziens) niet moeten hoeven, daar is de GPH voor om dat verschil op te heffen.
Nu weet ik best dat het bepalen van waardes een lange geschiedenis heeft, en door voortschrijvend inzicht constant verbeterd wordt, maar daar tegenover staat een net zo lange geschiedenis van botenbouwers en schippers die die meetsystemen en regelvoering perfect naar hun hand weten te zetten.
Kijk bijvoorbeeld naar de America's Cup, de voorlaatste editie, het was niet verboden om een zwaard met een bocht te hebben, resultaat => draagvleugel catamarans.
Dus gebruik de regels zoals ze jouw het beste uitkomen, zonder ze te overschrijden, dat is onderdeel van het spelletje
anyway, veel plezier allemaal met de wedstrijd!