Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs 2017

24 uurs 2017 15 aug 2017 18:12 #862454

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Je kan in de sectie "My Boats" op "ORC Sailor Service" alle boten toevoegen die je wilt, ook als je niet de meetbriefhouder bent. De wijzigingen die je daar doet hebben ook geen betekenis.
Zo heb ik hier Capolavoro twee keer toegevoegd:


Ziet er wel raar uit zo'n meetbrief zonder spi en grootzeil:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 15 aug 2017 18:25 #862462

My Boats gebruik ik ook. Maar een testmeetbrief is 12 euro... jij ziet nu geen GPH neem ik aan? Maar zonder Main kan dus wel....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 15 aug 2017 18:42 #862469

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Ik zie geen GPH, die krijg je denk pas bij een testmeetbrief.
Er zitten wel checks in de editor, je kan bijv. niet tuigmaat E op 0.00 zetten, dat geeft een foutmelding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 15 aug 2017 18:52 #862475

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Menno schreef :
Ik zie geen GPH, die krijg je denk pas bij een testmeetbrief.
Er zitten wel checks in de editor, je kan bijv. niet tuigmaat E op 0.00 zetten, dat geeft een foutmelding.

We zijn benieuwd als 24 uurs zeilers indien dit experiment ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd, of
het weer zoals gewoonlijk gebakken lucht is
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 15 aug 2017 19:55 #862515

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
Baasklusje schreef :
Perseus schreef :
die Duitser die zijn meetbrief heeft aangepast naar meetbrief zonder spi om de zaak te saboteren heeft tocht een J-110? Ik snap dat toch niet helemaal want met een A3 op die genakkerboom treint dat op half windse koersen tot 130 graden geweldig.

je hebt helemaal gelijk, maar het ratingvoordeel van 5% is zo groot, 5% extra mijlen vaart hij er met een A3 nooit bij. Op zijn meetbrief van juni 2016 staat die genaker: 92 m2 Asym spi. Toch gaat hij hoger eindigen zonder dat zeil.... helaas.

Niet als het lichtweer is, zeg tot een gemiddelde windkracht van ca. 9-10 knoop. Halve wind (windhoek 80-110 graden zeilt hij dan bijvoorbeeld met 6-7 knoop wind bij benadering de windsnelheid. Lukt met genua nooit.

Verder heb ik eerlijk gezegd medelijden met de zeilers die zeilen van hun meetbrief (willen) halen om zo meer kans te maken op een prijs. Zullen we afspreken dat we allemaal lekker gaan zeilen met de configuratie zoals de boot bedoeld is. Wel zo sportief toch?
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 15 aug 2017 19:56 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 15 aug 2017 20:13 #862519

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Big Time schreef :

Verder heb ik eerlijk gezegd medelijden met de zeilers die zeilen van hun meetbrief (willen) halen om zo meer kans te maken op een prijs. Zullen we afspreken dat we allemaal lekker gaan zeilen met de configuratie zoals de boot bedoeld is. Wel zo sportief toch?

Klopt helemaal, goed verwoord.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 15 aug 2017 20:35 #862528

bij wind N 2-3 ben ik benieuwd wat RAK dan bedenkt. Wad zou dan wel redelijk bezeild zijn.
wat denk je Thomas?
en wat is dan de beste start plaats?
met eerst NO is tegen de klok in gunstig denk ik.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 15 aug 2017 20:49 #862534

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3327
Rakkenkaart niet in mijn hoofd - gaat het noordwaarts over de Boontjes en dan langs de Pollendam? Houden jullie er nog rekening mee of je op die smalle stukken moet kruisen? Volgens mij kan dat met echt N nog aardig tegenvallen, zeker als het al donker wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 15 aug 2017 20:58 #862543

wind zou eerst nog NO zijn.
maar het blijft nog lekker koffie dik kijken.
er staat een vriendelijk windje dat scheelt.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 05:05 #862572

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Tegen de klok in red je toch niet? Ik bedoel je gaat tegen de vloedgolf in dus heb je maar een uur of 5-6 om van Harlingen naar Den Helder te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 05:21 #862573

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Sterker nog, 01.30 HW Harlingen en 4 uur later al LW bij Den Helder. Zegt niet direct iets over de stroomrichting maar je window is erg klein. De laatste vloed tegen accepteren bij de Pollendam kan ik, indien bezeild met goede bries, begrijpen. De stroom zal bij de NH, MR, ZH wel deels dwars komen te staan dus dat scheelt ook wat. Nehhh, ik ben nogal van de uitspattingen maar deze is met wind uit die hoek en met name die windkracht echt te risicovol denk ik.

Gr Michel
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 05:22 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 06:23 #862581

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Ik kan me niet herinneren dat iemand ooit succesvol tegen de klok in heeft gerond én hoog in de uitslagen is gekomen. Met een snelle boot moet het kunnen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 06:59 #862587

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Beauty schreef :
Nehhh, ik ben nogal van de uitspattingen maar deze is met wind uit die hoek en met name die windkracht echt te risicovol denk ik.

Gr Michel

Je bent nogal bezig met het wad, dat is eigenlijk ook veel leuker dan heen en weer te karren op het IJsselmeer, maar het is en blijft een risicovolle onderneming met een wedstrijdboot waar je mee wilt scoren

Hoeft maar 1 dingetje scheef te zitten en dan is het da da zeker met een Noordenwind.

O, ja je hebt wel een grootzeil nodig :laugh:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 07:01 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 07:10 #862590

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Het rekenen aan banen op het IJsselmeer heeft nu ook nog niet zo veel zin, daar zijn zo veel opties dat Rak24u dat wel uitzoekt op donderdag of vrijdag.
De opties op het Wad zijn redelijk beperkt, en met de tijden van hoog- en laagwater kan je nu al grotendeels uitrekenen met welke wind dat een optie gaat. zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 07:20 #862592

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Heeft inderdaad helemaal geen zin om je nu al druk te maken over windkracht en richting, tendens is zwakke wind..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 07:26 #862593

Meerdaagse Guidance:
Vanaf zaterdag zien we in de EPS-clusters een algemene tendens naar het R2 blocking scenario. In de onderste niveaus krijgt het Azorenhoog dan een uitloper net zuid van onze omgeving, die zich begin volgende week uitbouwt tot een hoog boven Duitsland/Polen. Hierdoor wordt de neerslagkans beduidend kleiner wordt en loopt de temperatuur op. Zo'n 25% van de leden berekent vanaf woensdag de 23e een noordoostenwind met daarbij behorende hogere temperaturen, het grootste deel laat echter een afkoeling zien met meer west- tot noordenwinden aan de noordoostflank van het Azorenhoog.

Dat noordelijke is wel ongeveer zeker, maar er zit nog NW,N en NO in de voorspelling.
Wel is het een situatie waarin niet zoveel winddraaiiing zal op gaan treden, want het gaat om redelijk stabiele, grote hogedrukgebieden, zo lijkt het.
20 a 30 graden ruimen en krimpen misschien, maar geen 90 of meer.
Zoals het nu uitziet 8 a 12 kts wind.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 07:31 #862595

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Vanochtend zicht van pakweg 10 meter, mistbank begint nu op te trekken.
Indien dit gebeurd tijdens de 24 uurs kun je gelijk inpakken.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 07:34 #862601

Kapiteinmomo schreef :
Vanochtend zicht van pakweg 10 meter, mistbank begint nu op te trekken.
Indien dit gebeurd tijdens de 24 uurs kun je gelijk inpakken.

Boven water gebeurt dat niet, is te warm. Tenzij er iets van zee of het land binnendrijft.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 07:39 #862604

We hebben 3 zoute mannen aan boord, dus het wad lonkt, een mijltje minder en een mooi rondje is ook leuk.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 07:44 #862608

helmsman 38 schreef :
We hebben 3 zoute mannen aan boord, dus het wad lonkt, een mijltje minder en een mooi rondje is ook leuk.

Dat is zeker waar. Het worden wel een paar mijltjes minder....

Met de klok mee gaat beter, veel langer stroom mee. Met NO niet leuk, kruisen van de Schulpengat naar Terschelling. Met NW prima te doen, maar je moet wel opschieten anders haal je de finish niet, en dat is altijd frustrerend, zegt men ;-) Zelf weet ik daar niets van...

Tabelletje kenteringen nog eens:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 07:48 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 08:29 #862619

Antwoord van de 24uurs op mijn vraag wat ze doen met schepen die zonder spi gemeten zijn:
Beste heer ten Kortenaar,
Wanneer een deelnemer gemeten is zonder spi dan hanteren wij de GPH zoals die op de meetbrief staat vermeld.
Van elke gemeten boot is de meetbrief te controleren via de website van het ORC zie hiervoor; www.orc.org/

vriendelijke groet,
Klaas Jan Kroon
vz comité Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace

Die 5% voordeel is dus legaal, zeggen ze. Onbegrijpelijk.

Vier opties nu:
- onze spi ook van de meetbrief af
- protest tegen de Jazara wegens 69.1.b.1 Breach of Good Sportsmanship: hij handelt tegen de bedoeling van de race want zonder spi inschrijven kan niet.
- redress vragen na de wedstrijd wegens oneerlijk voordeel voor de Jazara van ca 3%
- ons noodlot accepteren....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 08:35 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 08:53 #862625

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Iedereen is dus blijkbaar vrij om dat te doen volgens de organisatie
De regels zijn dus blijkbaar zo...
Waarom zouden wij de regels niet gebruiken dan?
Hoe veel boten passen hun zeilgarderobe niet aan om een betere rating te krijgen en beter te scoren?
Er zijn zelfs boten met een dubbele meetbrief
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 09:08 #862630

Om nog even terug te komen op de World Sailing Offshore Special Regulations; hoe gaan jullie om met de voorgeschreven en bewezen aanwezigheid van een noodroer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 09:09 #862632

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
2e optie is geen optie, het is niet onsportief maar een optie geboden door de organisatie. Hij gebruikt de regels. Als het al onsportief zou zijn dan is optie 1 weer geen optie.
Hij heeft dan ook geen oneerlijk voordeel gehad. Mogelijk wel volgens de bedoeling van de ORC, niet volgens de notice of race. Hem valt niks te verwijten anders dan 'sneaky' gedrag. Kwestie van perceptie en beeldvorming. Wellicht doet hij dit juist ook wel om juist een case te bouwen.

- Noodlot accepteren never, the race isn't over until it's over.
- Zelf ook andere zeilvoering laten bevestigen? Daar is het te laat voor.
- Bovendien wil ik met deze crew het rondje varen, dan kan ik weer lekker slapen :woohoo: :woohoo: :woohoo:

The race is on .....

Gr Michel
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 09:10 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 09:14 #862634

Maarten-Jan schreef :
Om nog even terug te komen op de World Sailing Offshore Special Regulations; hoe gaan jullie om met de voorgeschreven en bewezen aanwezigheid van een noodroer?

Twee eisen daar:
- noodhelmstok indien die breekbaar is
- 'proven method' indien roer kwijt/disabled

De eerste:
- de stuurautomaat zit op het kwadrant en stuurt dan
- als dat ook niet werkt: ik heb een hele lange lijmklem aan boord die op het vierkant op de roeras wordt gezet, dat is de noodhelmstok

De tweede:
een 'proven method'... daar zijn er genoeg van. Emmer(s) achter de boot, spiboom, giek, vloerdelen, van alles. Het zal vast niet in alle gevallen werken, maar zoiets is, in zijn algemeenheid, vast wel een proven method ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 09:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.369 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl