Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs 2017

24 uurs 2017 16 aug 2017 16:48 #862770

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Wacht even ik probeer het te begrijpen, en anders mogelijk anderen wel:

Ik begrijp het als volgt:

- Je kan een schip laten meten met spinaker dan krijg je een GPH score
- Je kan een schip zonder spinaker laten meten en dan krijg je een Non Spi score die echter op de meetbrief ook wordt ingevuld bij het vakje GPH. Dat getal komt dan dus 2 keer voor
- De ORC zelf geeft aan dat de Non Spi score (GPH) niet te vergelijken is met de 'normale' GPH inclusief Spinaker en dus schepen zich niet moeten kunnen inschrijven met die Non Spi score (GPH) in een veld waar ook met spinaker wordt gevaren

Het verwarrende is dat de meetbrief de Non Spi score OOK invult bij de GPH, toch? Als die leeg gelaten zou worden was er ook geen probleem. Als er dan een race is waarmee je alleen kan inschrijven met een GPH dan ben je wel verplicht een spinaker in te laten meten.

Wat je dan nog wel kan doen is een theedoek laten inmeten als spi waardoor je het voordeel alsnog wel hebt toch?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 16:59 #862774

Beauty schreef :
Het verwarrende is dat de meetbrief de Non Spi score OOK invult bij de GPH, toch? Als die leeg gelaten zou worden was er ook geen probleem. Als er dan een race is waarmee je alleen kan inschrijven met een GPH dan ben je wel verplicht een spinaker in te laten meten.

Wat je dan nog wel kan doen is een theedoek laten inmeten als spi waardoor je het voordeel alsnog wel hebt toch?

Inderdaad wordt de NON SPI GPH ook ingevuld in het vakje GPH.
Daarmee is het nog steeds een NON-SPI-GPH, tot achter de komma hetzelfde getal.

Uit de Nederlandse ORC-regels bij de Noordzeeclub op de site:
9.2 Zonder spinnaker
Een boot mag in een wedstrijd in plaats van met een spinnaker, met een extra fok
varen. Het is toegestaan op ruimwindse rakken twee fokken te zetten. Eén van de
fokken mag worden uitgeboomd naar loef, mits SPL op het certificaat is vermeld.
De Non Spin handicaps in de Special Scoring box zijn bedoeld voor wedstrijden
waarin geen spinnaker mag worden gebruikt of als er een klasse “zonder
spinnaker” is.

En met de 'gewone' GPH dus ook alleen in een eigen klasse als er geen spi gemeten is, want dat is precies hetzelfde getal..... het gaat er niet om in welk vakje het staat, het gaat erom hoe het tot stand is gekomen.

Tsja, de spi van een Flits erop (heeft die een spi? Anders de Stern).
Daardoor de Rating met spi flink omhoog, en gaan!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 18:30 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 18:15 #862796

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Helaas zitten er minimum maten in de rekenregels..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 18:17 #862798

Even met RAK wat gerekend, met wind 10 kts op 290 graden. (dat is nu ongeveer de voorspelling).

Met Wad:
om 0615u bij de SG, want dan is de kentering. Dat lukt wel. Door Den Oever eruit..
RAK stelt dan voor tot aan de MR te gaan en dan terug en bij Kornwerd weer naar binnen rond 12:15u. 155 mijl
Een rondje om de eilanden forceren in RAK geeft 152 mijl met finish om 18:45, dus half uur te vroeg. Dat komt omdat er vanaf Kornwerd direct naar de finish moet worden gevaren, geen tijd voor extra rakjes. Een groot risico dus als het wat langzamer gaat of als de sluis tegenzit.

Gewoon het IJsselmeer opvreten levert bij vrijwel elke startplek 160 mijl.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 18:32 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 18:28 #862802

Kornwerd eruit 00:15u, naar de Schulpengatboei (06:05u) en terug naar Kornwerd (11:15u). 148 mijl.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 19:10 #862818

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Leuk baasklus, ik ben met heel beperkte middelen en nog niet goede polar ook aan het puzpuzpuzzelen. Rondje eilanden lijkt me wel erg gaaf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 19:49 #862829

Sunday schreef :
Leuk baasklus, ik ben met heel beperkte middelen en nog niet goede polar ook aan het puzpuzpuzzelen. Rondje eilanden lijkt me wel erg gaaf!

Je gebruikt de polar van de Ondeugd, toch?
Die heeft vast betere genakers dan de Catch Me.....

In ORC-wedstrijden (up/down) gaan wij met licht weer (tot 10 kts) gelijk op met De Ondeugd.
En als voor ons een rondje eilanden al krap is......
je kunt natuurlijk eerder de SG om gaan en dan daar wat tegenstroom pakken....

Dit is de situatie om 05u: je hebt dan na de SG stroom naar West, op zich niet erg met NW wind.
Iets verderop krijg je het nog even tegen.

Uit Kornwerd met de eb om 05u bij de SG kan zijn lukt niet zonder forse tegenstroom in het begin; uit Den Oever wel natuurlijk.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 19:51 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 20:00 #862833

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Je hebt tussen 01:00 en 05:00 uur de tijd om bij de Sg te komen. NW wind is alles bezeild en je hebt 4 uur. Waarom lukt dat niet? Het is iets van 32 mijl, 4 uur x 1,5 knopen stroom is 6 mijl. 26 mijl varen door het water in 4 uur is 6,5 gemiddeld. Zou voor mij een max zijn bij zeg een 12 knopen wind maar klinkt niet onhaalbaar.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 20:08 #862839

Beauty schreef :
Je hebt tussen 01:00 en 05:00 uur de tijd om bij de Sg te komen. NW wind is alles bezeild en je hebt 4 uur. Waarom lukt dat niet? Het is iets van 32 mijl,

32 mijl idd, en eb mee begint 01:40 Dus je hebt 3u15m voor 32 mijl. Da's toch 10 kts SOG....

En als je 05u SG niet haalt kom je te laat bij de finish.

Ook nog even: de tocht voor Sunday en Helmsman natuurlijk, dus andere start en finish!
Hoe laat starten jullie, Sunday? Tjitse? Als dat de eerste toergroep is heb je minder tijd (eerdere finish!) .
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 20:10 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 20:11 #862841

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
?? Za is het toch 01:07 Hoogwater Kornwerd, blijft de vloedstroom nog zo lang doorstaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 20:21 #862847

bij de SG kentert het tij om 6.15, 01.00 bij Korwerd er uit heb je 5 uur voor 32 mijl. dat moet toch lukken?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 20:21 #862848

Beauty schreef :
?? Za is het toch 01:07 Hoogwater Kornwerd, blijft de vloedstroom nog zo lang doorstaan?
Volgens NL Tides in Voyager tot 0138
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 20:22 #862849

helmsman 38 schreef :
bij de SG kentert het tij om 6.15, 01.00 bij Korwerd er uit heb je 5 uur voor 32 mijl. dat moet toch lukken?
Dat wel maar na het rondje moet je ook nog naar de finish.... Op tijd!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 20:45 #862859

het is ongeveer 60 mijl van de SG naar Kornwerd, dat is 8-11 uur, dan nog sluis en naar Medemblik.
dan komen we te laat voor de chinees! :(
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 20:57 #862863

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Jaja, zat even in een parallel universum..
Nu dan in goede topic:
Na een goede joint en wat whiskey kom ik al fantaserend op 162 mijl. Zou dat wat zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 21:01 #862865

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Sunday schreef :
Na een goede joint en wat whiskey kom ik al fantaserend op 162 mijl. Zou dat wat zijn?

Dubbele dosis zeker!
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 21:27 #862874

Ik heb Rak even laten rekenen voor de Rush van Bas met de lange termijn voorspelling grib vd NOAA (oid) en kom met starthaven Hindeloopen op 170 mijl uit.. Daar teken ik voor volgende week..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 21:32 #862877

162 mijl dat is 6.75 gemiddeld, moet er minimaal 10 Kn wind staan.
we starten om 19.00 uur.
en over de gennakers BK, we hebben een reacher van 55 m2, en een allround van 60 m2, beide redelijk vers.
ook hebben we nog een spi mee. de juspan hebben we verkocht voor € 0.10/ kg.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 17 aug 2017 05:09 #862905

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
@bwernsen

Met of zonder Wadoptie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 17 aug 2017 05:23 #862907

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
bwernsen schreef :
Ik heb Rak even laten rekenen voor de Rush van Bas met de lange termijn voorspelling grib vd NOAA (oid) en kom met starthaven Hindeloopen op 170 mijl uit.. Daar teken ik voor volgende week..

Ik zou het meer dan knap vinden als jullie met die Rush, die gemiddelde snelheid weten te halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 17 aug 2017 05:43 #862908

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
WndyTy geeft nu wel een heel leuk scenario Vrijdag avond tot Zaterdag ochtend. Natuurlijk gaat dit nog veranderen, het weer wordt nooit wat ze een week van tevoren verwachten. Toch is zo'n tombola ook leuk, gewoon alle windrichtingen een keer in 24 uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 17 aug 2017 06:57 #862916

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
bwernsen schreef :
Ik heb Rak even laten rekenen voor de Rush van Bas met de lange termijn voorspelling grib vd NOAA (oid) en kom met starthaven Hindeloopen op 170 mijl uit.. Daar teken ik voor volgende week..

En jij bent it-er? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 17 aug 2017 07:19 #862922

helmsman 38 schreef :
we starten om 19.00 uur.

Dat is dan nadelig ivm de stroom... Maar ja, eigen schuld, had je achternaam maar niet met een Z moeten beginnen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 17 aug 2017 07:22 #862923

bwernsen schreef :
Ik heb Rak even laten rekenen voor de Rush van Bas met de lange termijn voorspelling grib vd NOAA (oid) en kom met starthaven Hindeloopen op 170 mijl uit.. Daar teken ik voor volgende week..

Dit is de Grib van NOAA voor de 24uurs voor IJsselmeer.
Was het niet 17,0 mijl?



Maar serieus, 170 kan nooit.
Wij hebben met 37voet en windje 5 a 6B ooit 168 mijl gehaald, nooit meer.
Kijk je polar nog eens na ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 aug 2017 07:24 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 17 aug 2017 07:27 #862927

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Gisteravond op de Kagerplassen geen druppel wind, bestuursbootje kwam midden op het meer voorbij,
jullie zijn gefinished.

Was dus langere tijd totaal geen wind, kan zomaar gebeuren op Vrijdagnacht dat de soep even helemaal stilligt.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 17 aug 2017 07:31 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.429 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl