Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs 2017

24 uurs 2017 16 aug 2017 09:36 #862640

  • rklomp
  • rklomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Als ik bij buienradar naar de pluim kijk lijkt de windrichting steeds westerlijker te worden. Er zijn nog maar een paar scenario's die bij NO uitkomen.


www.buienradar.nl/nederland/verwachtingen/de-pluim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 09:48 #862642

rklomp schreef :
Als ik bij buienradar naar de pluim kijk lijkt de windrichting steeds westerlijker te worden. Er zijn nog maar een paar scenario's die bij NO uitkomen.


www.buienradar.nl/nederland/verwachtingen/de-pluim

KNMI Expertpluim is de run van 00UTC, die geeft vooral NW

www.knmi.nl/nederland-nu/weer/...weer-en-klimaatpluim

en dan De Kooy als plaats en Expertpluim kiezen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 09:54 #862646

Wordt gewoon ZW-6 , let maar op
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 09:58 #862647

  • rklomp
  • rklomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Ik zie het ja, best groot verschil tussen die 2.

Als het maar iets met west is ben ik eigenlijk al blij :) Anders moet ik zo'n eind varen naar een start plek. Hoek van 't IJ is voor mij de dichtstbijzijnde startplek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 10:03 #862648

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
rklomp schreef :
Hoek van 't IJ is voor mij de dichtstbijzijnde startplek.

Start je met de Queen of Diamonds?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 10:11 #862653

  • rklomp
  • rklomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Kapiteinmomo schreef :
rklomp schreef :
Hoek van 't IJ is voor mij de dichtstbijzijnde startplek.

Start je met de Queen of Diamonds?

Ja, hoezo? Start jij ook vanaf die plek?
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 10:12 door rklomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 10:15 #862654

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
rklomp schreef :
Kapiteinmomo schreef :
rklomp schreef :
Hoek van 't IJ is voor mij de dichtstbijzijnde startplek.

Start je met de Queen of Diamonds?

Ja, hoezo? Start jij ook vanaf die plek?

Nee dat niet, ben bang voor die wiervelden waarin je dan 24 uur gevangen zit :woohoo:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 11:12 #862668

Vandaag windje 2 , klein knikje in schoot en rond de 5.5.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 11:44 #862682

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Lekker hoor, straks nog even een duikje :woohoo:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 11:57 #862688

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
helmsman 38 schreef :
Vandaag windje 2 , klein knikje in schoot en rond de 5.5.

Dat kan volgens de polar van de ondeugd bijna een knoop harder :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 12:24 #862700

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Zeg dat nu niet, dan haal ik hem nooit meer bij! :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 12:41 #862704

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Met zulk licht weer vaart de beauty hem wel voorbij gok ik :whistle:
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 12:42 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 12:45 #862705

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Windje 2 Bft (max 6 knopen ware wind) en dan 6,5 knopen lopen met een knik in de schoot?

I Wish.
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 12:45 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 12:52 #862708

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
:laugh: 6.5 kts niet nee maar die 5.4 moet jij toch ook kunnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 12:58 #862710

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Dat wel op glad water! Ik dacht dat jij het had over die ene knoop erbij. Lichtweer boatspeed kan je wat mij betreft overigens alleen heel dicht bij elkaar vergelijken, anders spelen shifts en 'mazzel of pech' mee. De ene 6 knopen is ook de andere niet. Wind Shear of niet, 'dikke' wind of niet etc. Die rode rakker blijft een mooi gezicht als je hem ziet gaan.

gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 13:00 #862711

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Ja is een prachtige racer geworden en ik weet zeker dat, onder de juiste omstandigheden, het een bommetje is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 13:19 #862714

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Als je de drukgebieden bekijkt op WindyTy kan het leuk worden als de splitsing van het Hoog doorzet op vrijdag. Hoe betrouwbaar is deze site in de zin van hun model?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 13:41 #862727

  • WillemB
  • WillemB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Hier halen ze die data vandaan voor het drukmodel.
Volgens mij is het standaard erg moeilijk om zo ver naar voren te kijken..?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 13:54 #862731

Het non-spi-gph-verhaal.....

Er zijn nog steeds twee schepen met een meetbrief zonder spi (eentje al jaren, in de ORC4 en eentje expres per 9 augustus, in de ORC3).

Omdat de Kustzeilers de indruk wekken het niet helemaal te snappen, en omdat ze mij naar de Noordzeeclub en het Ratingoffice (Verbond) verwijzen met vragen over ratings heb ik beide gemaild, de Technische Commissie van de Noordzeeclub, en het Ratingoffice van het Watersportverbond.
De Kustzeilers maken er een zaak van het meten zelf van, en dat is het niet. Het gaat om het juist toepassen van (op zichzelf correcte) ratings.
Met een boot mét spi kan je niet zonder spi inschrijven, dat is verboden, ondanks dat je een non-spi GPH op de meetbrief hebt. Het is verboden omdat die non-spi GPH niet gebruikt mag worden in races waar ook spi-boten meevaren: het wordt dan onvergelijkbaar en oneerlijk.
Maar als je je meetbrief laat wijzigen in zonder-spi dan mag het ineens wel, met diezelfde non-spi-gph. Zo krom als maar kan...

Mijn mail aan de Noordzeeclub:
Met de organisatie van de 24uurs heb ik een discussie over het gebruik van de non-spi-rating (GPH) bij de ORC-wedstrijd van de 24uurs.

Na overleg met de Noordzeeclub heeft de 24uurs een paar weken geleden besloten dat inschrijven met de Special Scoring non-spi GPH niet mag, omdat dat niet vergelijkbaar is met de gewone GPH.
De ca 5% voordeel is veel te veel voor een min of meer halfwindse wedstrijd, en zelfs bij up/down.
In de Nagekomen Info 01 erkent de 24uurs dat met zoveel woorden ook. Daar staat:

Binnen de klasseregels van de ORC is het niet toegestaan met of zonder spi in te schrijven. Deze keuze heeft men al gemaakt bij het aanvragen van de meetbrief. Ook is het niet toegestaan de “GPH-Non Spi in het vakje “Special Scoring” toe te passen, deze mag alleen gebruikt worden in wedstrijden waarin het gebruik van spinaker/genaker niet is toegestaan.
In de ORC wedstrijdklassen hanteren wij de GPH rating. Wanneer de boot is gemeten met spinaker hanteren wij de rating met Spi. We begrijpen dat we hiermee mogelijk de keuze voor de deelnemers wat beperken maar we volgen hierin het ORC.”

Nu zijn er ook schepen die inschrijven met een meetbrief waar geen spi op staat. Die hebben dus de non-spi-rating ook als gewone GPH, en daarmee 5% voordeel.
Mijn stelling is dat dat niet mag, die GPH is gelijk aan de non-spi rating, en daarmee mag je niet inschrijven als je wel een spi op de meetbrief hebt staan.
Mijn conclusie is dat je niet mag meedoen met een meetbrief waarop geen spi staat. Maar Klaas Jan Kroon zegt dat het wel mag (en geeft dus die deelnemers een voordeel van 5%)
Overigens verliezen ze wel iets van die 5%, want de spi mag er niet op. De ervaring leert dat er ongeveer de 2,5 tot 3% van over blijft, goed voor 4 plaatsen in de einduitslag.
Wat is jullie mening?

Vroeg in de middag gemaild, nog geen antwoorden.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 14:55 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 15:19 #862756

je ziet op de windmeter 7 kn, dat is de schijnbare wind. de ware wind zal hooguit 5 zijn geweest. bij 52 graden en 6 kn geeft de polar van de Ondeugd 5.14 aan. dus is mijn gangetje prima.
met een knoopje meer schijnbare wind ging ie dik 6.
dus ben ik tevreden over de licht weer eigenschappen. :)

duit schreef :
helmsman 38 schreef :
Vandaag windje 2 , klein knikje in schoot en rond de 5.5.

Dat kan volgens de polar van de ondeugd bijna een knoop harder :P
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 15:23 #862757

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Helemaal top dus
Maar nu de hamvraag......
Mag ik een keer mee :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 15:41 #862759

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
@BK

Hoe zit dit item bij de andere ORC wedstrijden, zeilen er daar schepen mee in de ORC maar zonder Spinaker? Dus die een Non Spi GPH hebben waarvan we (nu) weten dat die niet bedoeld is om te gebruiken in een veld met ook spinakers?

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 15:59 #862761

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Paar jaar terug up-down de Kommerin nog wel eens tegengekomen. Een Bavaria 38 (snel ontwerp op zich) met alleen een klein rolgrootzeiltje en een HA op de meetbrief. Voer in de ORV-4 tegen de FF'jes 65 en zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 16:01 #862763

natuurlijk mag je een keer mee.duit schreef :
Helemaal top dus
Maar nu de hamvraag......
Mag ik een keer mee :woohoo:
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 aug 2017 16:14 #862764

Beauty schreef :
Hoe zit dit item bij de andere ORC wedstrijden, zeilen er daar schepen mee in de ORC maar zonder Spinaker? Dus die een Non Spi GPH hebben waarvan we (nu) weten dat die niet bedoeld is om te gebruiken in een veld met ook spinakers?

Niet meegemaakt.
In de geschiedenis van de 24uurs was er ALTIJD een aparte klasse voor ORC Zonder... met 2,5% tijdvergoeding. Die 2,5% was er ook bijvoorbeeld bij up/down clubwedstrijden.

Tot het fout ging in 2011, met per ongeluk 7,5% tijdvergoeding (2,5& uit gewoonte en 5% van de toen nieuwe meetbrieven). Alle non-spi bovenaan in de uitslag....
Daarna weer verstandig, aparte klasse.

In andere wedstrijden wordt je ook ((meestal) niet gevraagd of je met of zonder spi gaat varen. Bij de 24uurs wel, nog steeds vandaag, als je inschrijft. Maar je mag niet je non-spi GPH opgeven. Tenzij je gemeten bent zonder.... en dat is fout. Je kiest dus bij de meetbrief, niet bij de inschrijving. Maar dat is een kunstmatig verschil, want je kan de meetbrief nog veranderen nu de inschrijving al gesloten is......... beetje idioot.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.435 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl