Het non-spi-gph-verhaal.....
Er zijn nog steeds twee schepen met een meetbrief zonder spi (eentje al jaren, in de ORC4 en eentje expres per 9 augustus, in de ORC3).
Omdat de Kustzeilers de indruk wekken het niet helemaal te snappen, en omdat ze mij naar de Noordzeeclub en het Ratingoffice (Verbond) verwijzen met vragen over ratings heb ik beide gemaild, de Technische Commissie van de Noordzeeclub, en het Ratingoffice van het Watersportverbond.
De Kustzeilers maken er een zaak van het meten zelf van, en dat is het niet. Het gaat om het juist toepassen van (op zichzelf correcte) ratings.
Met een boot mét spi kan je niet zonder spi inschrijven, dat is verboden, ondanks dat je een non-spi GPH op de meetbrief hebt. Het is verboden omdat die non-spi GPH niet gebruikt mag worden in races waar ook spi-boten meevaren: het wordt dan onvergelijkbaar en oneerlijk.
Maar als je je meetbrief laat wijzigen in zonder-spi dan mag het ineens wel, met diezelfde non-spi-gph. Zo krom als maar kan...
Mijn mail aan de Noordzeeclub:
Met de organisatie van de 24uurs heb ik een discussie over het gebruik van de non-spi-rating (GPH) bij de ORC-wedstrijd van de 24uurs.
Na overleg met de Noordzeeclub heeft de 24uurs een paar weken geleden besloten dat inschrijven met de Special Scoring non-spi GPH niet mag, omdat dat niet vergelijkbaar is met de gewone GPH.
De ca 5% voordeel is veel te veel voor een min of meer halfwindse wedstrijd, en zelfs bij up/down.
In de Nagekomen Info 01 erkent de 24uurs dat met zoveel woorden ook. Daar staat:
“
Binnen de klasseregels van de ORC is het niet toegestaan met of zonder spi in te schrijven. Deze keuze heeft men al gemaakt bij het aanvragen van de meetbrief. Ook is het niet toegestaan de “GPH-Non Spi in het vakje “Special Scoring” toe te passen, deze mag alleen gebruikt worden in wedstrijden waarin het gebruik van spinaker/genaker niet is toegestaan.
In de ORC wedstrijdklassen hanteren wij de GPH rating. Wanneer de boot is gemeten met spinaker hanteren wij de rating met Spi. We begrijpen dat we hiermee mogelijk de keuze voor de deelnemers wat beperken maar we volgen hierin het ORC.”
Nu zijn er ook schepen die inschrijven met een meetbrief waar geen spi op staat. Die hebben dus de non-spi-rating ook als gewone GPH, en daarmee 5% voordeel.
Mijn stelling is dat dat niet mag, die GPH is gelijk aan de non-spi rating, en daarmee mag je niet inschrijven als je wel een spi op de meetbrief hebt staan.
Mijn conclusie is dat je niet mag meedoen met een meetbrief waarop geen spi staat. Maar Klaas Jan Kroon zegt dat het wel mag (en geeft dus die deelnemers een voordeel van 5%)
Overigens verliezen ze wel iets van die 5%, want de spi mag er niet op. De ervaring leert dat er ongeveer de 2,5 tot 3% van over blijft, goed voor 4 plaatsen in de einduitslag.
Wat is jullie mening?
Vroeg in de middag gemaild, nog geen antwoorden.