Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs 2018

24 uurs 2018 25 aug 2018 08:23 #972000

ja precies, jullie vonden het onverantwoord. Nogmaals, ik was niet eens gestart.
Maar het kan dus wel heel goed, zo blijkt. En dan is het dus niet onverantwoord.

zie ook de filmpjes op facebook. 50 knopen wind en vrolijke gezichten. Die hadden plezier. En daar gaat t maar om.

Dat je je eigen spulletjes heel wil houden spreekt voor zich. En dus maak je terecht je eigen keuzes.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 08:25 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 08:35 #972004

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Big Time schreef :

Ik vind het persoonlijk jammer dat er niet is gekozen voor 12 uur uitstel. Lijkt me een erg lastige kwestie voor de organisatie dit jaar: gaan we starten of niet?

Heb dat gisteren ook aangeroerd, het is zeer eenvoudig om de startschepen als groep te bereiken dus uitsel
hebben ze niet gedaan, gevolg veel schade en veel uitvallers.
Onbehoorlijk bestuur is mijn mening, die code geel was nog ruimschoots voor de start.

Samengevat organisatie heeft een boel schippers gedupeerd, opkomst zal volgend jaar zeker minder worden.
Gelukkig geen persoonlijke ongelukken gebeurd anders hadden ze zeker wat uit te leggen.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 08:58 #972011

Het is nu wél fijn zeilen. We gingen gisteren van 25kn met vol tuig naar 45+kn. 4man oo dek om genua eraf te galen en 2 riffen te zetten. Was in paar min gebeurd. Daarna met bewondering naar het geweld gekeken. Bizar hoe t op hield; met een knip van je vingers werd het 0knopen wind.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 08:59 #972012

We hebben samen ook wel wedstrijden meegemaakt , Jaap die bij 6 Bft of een beetje mist al werden afgelast, en dan waren we ook teleurgesteld.
Ik wil maar zeggen, het is niet gauw goed...
24 uurs grijpt niet in, en laat iedereen zelf kiezen. Niks mis mee volgens mij. Iedereen kent zijn eigen boot en bemanning het beste, en kan dan een weloverwogen beslissing maken. Alles eigen risico uiteraard.
Verzekering is wel een puntje denk ik.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 09:04 #972018

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Precies.

En als er tijdens die handeling iemand over de rand was gegaan (in het donker) was de kans groot dat je als schipper een vervelend bezoek had mogen afleggen aan de thuisblijvers. Ik wilde dat forse risico niet lopen.

Jaren terug tijdens een race een keer iemand overboord gehad (overdag) en binnen een minuut weer aan boord. Ben daarna nog wel meerdere keren zwetend wakker geworden.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 09:04 #972019

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Big Time schreef :
Ik vind het persoonlijk jammer dat er niet is gekozen voor 12 uur uitstel. Lijkt me een erg lastige kwestie voor de organisatie dit jaar: gaan we starten of niet?

Als je daar als organisatie vantevoren goed over nadenkt is dat geen lastige kwestie. Ik vind het persoonlijk erg onverantwoord om het door te laten gaan. Code geel en het wordt ontraden om het water op te gaan. Wat denk je dan als organisatie zijnde?

Misschien kunnen de schippers het wel aan, maar wat dacht je van die opstappers? Helaas erg veel groepsdruk, wie heeft de grootste.. Redders moet je ook niet vergeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 09:11 #972022

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Het is inderdaad niet snel goed bij zo'n beslissing, en het raakt veel mensen. Desalniettemin zouden waarschijnlijk minstens net zoveel mensen opgelucht zijn geweest als ze zaterdag op zondag hadden mogen varen.

De 50 mijl race heeft gewoon in de notice of race staan dat er gecancelled wordt bij een voorspelling van 7 bft of meer. Ik begrijp niet goed dat de 24 uurs dat niet heeft, schept duidelijkheid. Het negeren van een code geel van KNMI vind ik als meteoroloog volstrekt onverantwoordelijk.

(Daar wordt om soortgelijke redenen HEEL goed over nagedacht, levert namelijk direct economische schade op. Als er dan toch zo'n code gegeven wordt moet je er ook naar luisteren wat mij betreft, zeker als evenement organisatie.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 09:36 #972029

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6770
Voor mij is er maar één die de beslissing kan nemen, de schipper. Die is verantwoordelijk voor zijn schip en bemanning, en niet de organisatie van een wedstrijd.
En er is denk ik niemand gestart die niet verdomd goed op de hoogte was van de weersverwachting. (Of iedereen zich ook terdege bewust was wat dit betekent voor jouw is een ander verhaal, maar dat is onkunde/onverantwoordelijkheid van de schipper)
De verantwoording van de schipper (gedeeltelijk) afschuiven op een organisatie is de beste manier om nooit meer iets georganiseerd te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 09:37 #972030

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
goede moed voor de doorzeilers, en respect voor de stoppers!

Het is echt wel beestenweer.


Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 09:46 #972032

7 bfr had voor ons geen probleem geweest maar de wind vlaag van 48 kn was iets te veel voor mijn klapperend voorzeil. we hadden al expres twee riffen gezet. We hebben gelukkig de boot recht overeind gehouden. We hebben na de fok ingerold was nog even op drie riffen gevaren maar besloten toen het zeil weg te halen en op de mast voor de wind te zeilen tot dat de bui voorbij was en toen verder op motor omdat er daarna nauwelijks wind was.

redshift schreef :
Het is inderdaad niet snel goed bij zo'n beslissing, en het raakt veel mensen. Desalniettemin zouden waarschijnlijk minstens net zoveel mensen opgelucht zijn geweest als ze zaterdag op zondag hadden mogen varen.

De 50 mijl race heeft gewoon in de notice of race staan dat er gecancelled wordt bij een voorspelling van 7 bft of meer. Ik begrijp niet goed dat de 24 uurs dat niet heeft, schept duidelijkheid. Het negeren van een code geel van KNMI vind ik als meteoroloog volstrekt onverantwoordelijk.

(Daar wordt om soortgelijke redenen HEEL goed over nagedacht, levert namelijk direct economische schade op. Als er dan toch zo'n code gegeven wordt moet je er ook naar luisteren wat mij betreft, zeker als evenement organisatie.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 09:48 #972033

roozeboos schreef :
Iedereen kent zijn eigen boot en bemanning het beste, en kan dan een weloverwogen beslissing maken.

Mijn gedachtengang is dat dit teveel uit je eigen ervaring en gedachtengang is gesteld. Helaas ken ik zeilers wie deelnemen aan de 24 uurs, maar niet beschikken over voldoende inzichten.
Iedereen kan dan ook maar gewoon deelnemen.

Derhalve is het dan m.i. terecht de vraag hoe zeer een organisatie wel of niet had moeten ingrijpen. Er zijn altijd mensen die beschermd moeten worden en mensen die zichzelf bijzonder goed kunnen redden. Gaan we uit van de zwakste schakel dan lijkt het er toch op dat het evenement uitstel had moeten krijgen.
Hoe beschermend moet een maatschappij en dus een organisatie optreden?
Greetingzzz van Petra
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 09:50 door GeorgeIIPetraI.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 10:01 #972035

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
rooiedirk schreef :
Voor mij is er maar één die de beslissing kan nemen, de schipper. Die is verantwoordelijk voor zijn schip en bemanning, en niet de organisatie van een wedstrijd.
En er is denk ik niemand gestart die niet verdomd goed op de hoogte was van de weersverwachting. (Of iedereen zich ook terdege bewust was wat dit betekent voor jouw is een ander verhaal, maar dat is onkunde/onverantwoordelijkheid van de schipper)
De verantwoording van de schipper (gedeeltelijk) afschuiven op een organisatie is de beste manier om nooit meer iets georganiseerd te krijgen.

Op zich ben ik het daar wel mee eens, de verantwoordelijkheid ligt bij de schipper. Maar moet je als organisatie iets blijven faciliteren wanneer het echt gevaarlijk wordt? Natuurlijk kun je niet voorkomen dat schippers een rondje gaan varen of terug naar de thuishaven gaan, maar de wedstrijd kun je volgens mij het beste aflassen of uitstellen. Het punt waarop dat gebeurt hoor je volgens mij vantevoren duidelijk te maken en dat wordt ook vaak gedaan. Weet ook iedereen waar die aan toe is.

Zoals gezegd, schippers denken het misschien aan te kunnen. Misschien vinden ze het prima om de harde wind en golven uit te zitten, maar natuurwetten kunnen zij niet tarten. Ik zou me verdomd schuldig (misschien wel een beetje dom) voelen als er vannacht een horde hulpverleners was uitgetrokken voor een blikseminslag of een gebroken mast. Terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 10:17 #972040

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
Misschien is dit het verschil:
Als je een wedstrijd organiseert heb je toch wat verantwoordelijkheden en een mate van aansprakelijkheid. Je moet wat in gang kunnen zetten als het fout gaat. Ga je op eigen houtje het water op ben je zelf verantwoordelijk en moet je doen wat je niet kunt laten. Als organisator had ik op mijn kop gekrabd of dit wel verstandig zou zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 10:19 #972041

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12545
Heeft al het vaarwater last gehad van de harde wind, of is bv de noordelijke helft IJsselmeer verschoond gebleven?

Ik heb nl geen overzicht meer van hoe of wat, maar de marifoon van Brandaris liep niet klem van de noodoproepen voor zover ik gisteravond via de PC kon volgen.

Dan zou je als schipper nog een uitwijk hebben kunnen maken??

Bij onze clubwedstrijden mag er ook niemand starten bij Bft 7 of meer en/of een KNMI Code
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 11:28 #972052

Jongens! Het is genieten op het water! Niet zo zeuren!
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 11:34 #972059

Natuurlijk ligt in beginsel de verantwoordelijkheid bij de schipper. Echter moet de organisatie zich ook realiseren dat het om een wedstrijd gaat waarbij iedereen maximaal wil presteren. Inherent aan deze wedstrijd is dat je ruimere takken vaart waarbij je ook met meer wind toch vol zeil vaart. Hierdoor is deze wedstrijd mi vatbaarder voor ongelukken als er windstoten voorspeld worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 11:39 #972062

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6325
roozeboos schreef :
ja precies, jullie vonden het onverantwoord. Nogmaals, ik was niet eens gestart.
Maar het kan dus wel heel goed, zo blijkt. En dan is het dus niet onverantwoord.

Dat het goed gaat, in de zin van: we varen nog, wil niet per definitie zeggen dat het verantwoord is geweest. Het is goed afgelopen en dat is toch wat anders vind ik.

Ik ben ook wel eens gestopt tijdens de 24 uurs en moest heel wat moed verzamelen om dat aan mijn bemanning te vertellen. Dus wie er een man/vrouw of jongen/meisje is valt nog te bezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 12:59 #972080

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Only Fools Rush in schreef :
Jongens! Het is genieten op het water! Niet zo zeuren!

Inderdaad een mooie zeildag, iedereen heeft wel zijn mening gegeven over het talent van de organisatie ;)

Nog een paar uur dan gaan we onze helden binnen klappen.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 13:13 #972084

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
rooiedirk schreef :
Voor mij is er maar één die de beslissing kan nemen, de schipper. Die is verantwoordelijk voor zijn schip en bemanning, en niet de organisatie van een wedstrijd.
En er is denk ik niemand gestart die niet verdomd goed op de hoogte was van de weersverwachting. (Of iedereen zich ook terdege bewust was wat dit betekent voor jouw is een ander verhaal, maar dat is onkunde/onverantwoordelijkheid van de schipper)
De verantwoording van de schipper (gedeeltelijk) afschuiven op een organisatie is de beste manier om nooit meer iets georganiseerd te krijgen.

Helemaal eens wat betreft de eindverantwoordelijkheid. Die ligt bij de schipper en moet daar blijven liggen. Echter, je hebt hier als organisatie ook een verantwoordelijkheid, vind ik. Die omvat wat mij betreft het afzeggen bij te riskante omstandigheden, al is het maar om de zwakkeren in het deelnemersveld (niet negatief bedoeld) te beschermen. Tevens neemt het wat groepsdruk weg om toch te gaan als dat misschien niet meer verstandig is.

Dat neemt niks weg van het recht en de plicht van de schipper om zelf te beslissen. Ik zou het dus ook geen afschuiven van verantwoordelijkheid willen noemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 13:34 #972088

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Discussiëren over een serieus onderwerp (veiligheid) is niet zeuren wat mij betreft. Verder is er hier geen goed of fout, slechts van het afwegen van risico's. Die afweging kan voor actoren verschillende uitvallen onder gelijke omstandigheden. Kan me niet voorstellen dat er iemand is die zo'n moment van afwegen gisteren niet heeft gemaakt, ongeacht wat de consequentie daaruit zou worden, doorgaan of stoppen. Onverantwoord wordt het indien je of niet alle consequenties kan overzien en/of niet bereid bent daarvoor (mede) verantwoordelijkheid te willen dragen.

Voor mijzelf sprekend was er geen plek voor twijfel in het materiaal. Er kan altijd iets kapot gaan, maar dit is niet in de vergelijking betrokken. Ook de kennis en kunde aan boord was geen discussie punt. Met 1 blik over en weer en 4 woorden uitwisselen was na 30 seconden het rif erin, eruit of het zeil volledig gestreken. Op dat moment was er ook geen zeeziekte of twijfel of angst en onzekerheid aan boord. Ook was er bij mij geen enkel moment twijfel over beide 'opstappers', wat mij betreft maakte de ervaring aan boord, koffie, lasagna en koek de basis voor het team voor deze nacht :laugh: .

By the way, zulke omstandigheden schept wat mij betreft wel een band hoor. Ik ben geen romanticus en met de oceaan valt het in het niet. Toch heb je 45 knopen wind op je snuit gehad, overal water in de lucht, slagregens, onweer om je heen, een giek sleurend door het water en toch snel de zaak samen weer gefixet en met een glimlach door met 9 knopen op de fok. Volgend jaar als we elkaar weer de hand schudden voor de volgende kans heb je dat samen wel al in je rugzak zitten. Dat terzijde.

De hoofdvraag die in de kuip (mijn vertaling) gezamenlijk beantwoord werd, was hoe ieder ons zich zou voelen als we getroffen zouden worden door het ergste. Dit met vooraf de wetenschap van een grote kans op

- Windvlagen tot richting de 60 knopen (56 knopen waren al gemeld aan boord een stuk verderop)
- Onweer waarvan de buien naar verwachting groter waren dan die we net gehad hadden
- Individuele onweerscellen zich ook nog konden gaan clusteren
- Mogelijk tijdelijk zeer slecht zicht in buien
- Minder slaap, meer vermoeidheid en minder concentratie
- etc

Laat ik het maar gewoon zeggen, stel iemand valt over de muur en wordt niet op tijd terug gevonden. Hoe kijk je dan terug op de wetenschap van hierboven? Hoe weeg je dat af tegen de te leveren prestatie? Het alternatief waar we eerst mee kwamen was om nadat het echt donker geworden zou zijn en we geen burenradar (GSM bereik) meer zouden hebben om tot 06:00 uur alleen op de fok te varen en bijvoorbeeld iedereen aan te lijnen. Dat voelde goed, afgezet echter tegen het gegeven dat er altijd genoeg zijn die vol doorvaren (geen waarde oordeel over) win je daar nooit de wedstrijd mee. Uren lang een nat pak halen is niet de prestatie waar we voor kwamen (ik niet). We doen mee voor het podium.

Mijn vertaling van de gezamenlijke afweging is dan ook dat het antwoord gevonden moest worden op de vraag of we er 'vol' voor wilden gaan, en daarop was mijn antwoord 'nee'. Zelfde tijd, plek, boot en team 2019? ........ als ik gevraagd wordt? ..... zeker weer wel!

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs 2018 25 aug 2018 13:51 #972091

Mooi gezegd Michel

Bij ons was het ook een ingewikkeld gesprek en speelde diverse argumenten door elkaar. We hadden het een korte storm van 45+ gehad en vroegen ons vooral af: willen we dit om 4 uur in het donker als we moe zijn. Antwoord daarop was nee.

Na een paar trippels in het café (met dank aan de staf die de zaak lang openheid) en veel gepraat en analyse aan boord geslapen en samen ontbeten, was toch een bijzondere dag.

Bas


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 14:03 #972092

Eindspel is begonnen VF A-H2-W1- VFB_WV -19.......Chinees ......pitten


geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 14:05 #972093

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Scheepsbeschuit en oud bier? Succes mannen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 16:51 #972134

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Beauty schreef :
Scheepsbeschuit en oud bier? Succes mannen.
"Scheepsbesluit en koud bier" zul je bedoelen! Jammer dat jullie niet ook naar Lelystad uitweken :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 25 aug 2018 17:46 #972154

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
CATCH ME IF YOU CAN
Net over zeven aangekomen, goede prestatie!!!
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 17:50 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.432 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl