Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs 2018

24 uurs 2018 26 aug 2018 09:22 #972364

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Idd een boel gezeur hier over en weer. Een ieder mag er het zijne van vinden en ik hoop dat iedereen leert van de ervaringen die zijn opgedaan (Ook de organisatie)
Het is en blijft een prachtig evenement.
Ik/wij zijn iig weer een ervaring rijker waardoor ik iig een volgende keer extra bagage in mijn tas heb om de volgende misschien dezelfde of juist andere beslissingen te nemen
Laatst bewerkt: 26 aug 2018 09:22 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 09:26 #972365

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
duit schreef :
Idd een boel gezeur hier over en weer.

Teveel testosteron en adrenaline. Niet op letten, zakt vanzelf weer weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 09:29 #972367

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik was er door vakantieplannen (gezien het weer gelukkig) niet bij dit jaar. Heb vanwege het weer respect voor alle door deelnemers gemaakte keuzes en hoop het volgend jaar zeker zo te kunnen plannen dat ik er bij kan zijn. Want, het is een mooi evenement waarvan ik hoop dat het nog lang mag bestaan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 09:48 #972374

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Lees het topic mee en hoewel niet meegevaren, ben ik van mening dat als de organisatie zoveel aandacht besteedt (lees: eisen stelt) aan het schip en bemanning, zij dan ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen als er een code (geel of oranje of rood) is afgegeven, om de OW-vlag te hijsen. Kun je als organisatie alle verantwoordelijkheid terugleggen bij de schippers? Nee, je bent als organisatie ook verantwoordelijk voor een veilige wedstrijd. Zo hebben ze ook de mogelijkheid een wedstrijd af te breken, bijv. als diezelfde veiligheid in gevaar kan komen.

Maar goed, als wel vaker op het ZF wordt er op de man gespeeld en niet de bal...
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 10:19 #972387

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 26 aug 2018 10:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 10:35 #972393

Ach de 24 uurs organisatie is gewoon een zeer goede is mijn ervaring. We hebbeb bv ook wel eens een uitgebreide check gehad voor de start.

Welke organisatie in Nl krijgt het voor elkaar om 200+ boten te laten finishen met zulke diverse omstandigheden.

Paar jaar geleden was er ook eentje waar alle weertypen zijn geweesr: regen hagel sneeuw windstil en 30 knopen wind......

Petje af !

En verder:

De beste stuurlui staan altijd aan de wal (of zitten te typen op eenforum )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 10:55 #972400

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Mooi filmpje het ziet er uit als een situatie die volledig onder controle is, zie geen gekke dingen.
Gevaar van blikseminslag is zeer beperkt op open water (geen aarde)

Zelf heb ik weleens de bliksem op bezoek gehad, een beperkte inslag maar de vonken sloegen wel uit mijn handen volgens de bemanning, had de stuurwiel vast.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 26 aug 2018 10:57 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 11:03 #972403

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
De boot was half klaar en het weer was te zwaar voor de boot en bemanning. Volgend jaar weer proberen, hopelijk dan ook gemeten. Volgende week nog even een verenigingswedstrijdje, dan weer winterklaar maken. Een diepe buiging voor ieder die deze editie heeft (uit) gezeild.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 11:30 #972415

Kapiteinmomo schreef :
Mooi filmpje het ziet er uit als een situatie die volledig onder controle is, zie geen gekke dingen.

Dat was ook zo, 100% controle en een mooie snelheid naar de boei.
Zes mensen aan dek waarvan 5 met enorm veel ervaring.
Vernon neemt nog rustig de tijd om een filmpje te maken tijdens het hoogtepunt van de bui.
En ik zit binnen achter de PC, rekenen voor het volgende rak, zoals altijd.

Maar met de voorspelling dat dit om 20u slechts het begin was (ergste tussen 22 en 03u).....

Links van de bui (zuid) is Volendam. Die kregen vermoedelijk wind uit W-NW door de bui.
Wijj zaten er (met web, Thriller en Brothership) precies midden voor.... 22 kts gradient plus 26 knots downdraft maakt 48 kts wind. Na de bui 4 kts uit noordoost, allemaal downdraft.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 26 aug 2018 11:31 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 11:44 #972424

Ik vaar nu moe, voldaan, een ervaring rijker, maar vooral trots op boot en bemanning terug.

Over de walgelijk discussie hier heb ik maar één ding te zeggen; die was hier heel anders van toon geweest als er zojuist een stuk blik in de handen van BK was gedrukt.

De Coppelia is schadevrij gebleven. Veel reden voor schade was er ook niet. Wij hebben geen fok rollers of andere ongein en een ervaren crew die de boot goed kent. Zeil wegnemen rekenen wij niet in minuten.

Verantwoordelijkheidsdiscussie laat ik over aan de thuisblijvers.

Na zo'n bui ben je koud, nat en vol adrenaline. Ontegenzeggelijk misschien zelfs een beetje geschrokken. Wij hebben als crew goed de opgeefimpuls kunnen relativeren. Dis is deel van de wedstrijd. Doorbikkelen. Er was niets aan de hand. Boot en crew deden het uitstekend en gezond verstand en ervaring wees er op dat het ergste voorbij was.

Zo ver wij konden observeren zijn de twee buien op het markermeer vlak na de trintel samengegaan en hebben samen huisgehouden tussen de driehoek urk EZ-D en Sport-E. Of wij er midden in zaten weet ik niet maar toen wij dit zagen gebeuren hebben we dubbel rif gestoken uit voorzorg in de aantrekkende wind. Toen de bui aankwam en de wind boven de 30 kwam hebben we de #1 Genua gestreken.

Toen de wind aanhield direct de Genua maar opgeruimd. Tegelijkertijd bleek de ez-d niet versleept te zijn en moesten we voor de wind terugvragen. Afkruisend in een ijsselmeer dat een soort lucht/water soep was geworden. Inmiddels wees de windmeter niet meer onder de 45 met vlagen boven de 50. Toen de windmeter na een vlaag niet meer onder de 50 kwam was het ergste leed ook geleden en nam de wind daarna snel af. De hoogte uitschieter die ik gezien heb was 57. Ik had over de boot weinig zorgen, misschien wel minder dan over de nabije boten die besloten hadden de zeilen helemaal te strijken en het lot in handen van de bui te leggen.

Inmiddels was er een bemanningslid zeeziek en ging een tweede hard achteruit.

Na de bui De tijd genomen om bij te komen en aan te zien hoe de zeeziek en zich zouden houden. Op dat moment realiseerden wij ons dat een groot deel van de wedstrijd waarschijnlijk beslist was en dat hard varen nu mooi resultaat kon leveren. Wel wisten we dat de bui lokaal was en dat de schepen die de dans ontspringen zijn waarschijnlijk de topscorer zouden varen en dat dat ook de minder snelle schepen met taaie bemanning nu kans hadden om in de top te eindigen.

Daarna gloepers hard gevaren en gewerkt als paarden.

De finishcrisis was wat groter dan andere jaren maar uiteindelijk kwamen we vlak voor de lunch
Met de nieuwe grib toch nog met een strategie die prima uitpakte.
Laatst bewerkt: 26 aug 2018 11:47 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 11:55 #972430

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
boarderbas schreef :
Ik vaar nu moe, voldaan, een ervaring rijker, maar vooral trots op boot en bemanning terug.

En terecht bas. Een mooie derde plek is het geworden? Kijk je die G1 membraan nog wel ff na.. je bent weer giga over zijn max heengegaan. Voor de zoveelste keer :laugh: :pinch:
Laatst bewerkt: 26 aug 2018 12:11 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 12:06 #972432

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Mooi verslag, vooral de zinsnede Wij hebben als crew goed de opgeef impuls kunnen relativeren. maakt indruk
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 12:19 #972436

Respect Bas! Je kent je boot en mannen. Fantastisch gedaan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 12:21 #972437

Sneaker schreef :
boarderbas schreef :
Ik vaar nu moe, voldaan, een ervaring rijker, maar vooral trots op boot en bemanning terug.

En terecht bas. Een mooie derde plek is het geworden? Kijk je die G1 membraan nog wel ff na.. je bent weer giga over zijn max heengegaan. Voor de zoveelste keer :laugh: :pinch:

Voor de goede orde; op het moment dat de wind komt laat ik me niet verrassen en gooi ik de bak ruimwind en is er een hand bij de stopper van de val in afwachting wat de bui gaat brengen. Overleg is niet nodig. Zo houdt je de boel heel en is er weinig reden om je zorgen te maken over het heelhouden van je zeilen.

@jaap, dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 12:36 #972443

Baasklusje schreef :
De vreemde is Volendam! Ik denk dat de bui daar net noord langs is gegaan, en daar ging iedereen na de start vanaf de MN1GZ2 vermoedelijk naar zuidoost, om het wier te vermijden. Dan hebben ze de bui noord laten passeren. Kan een van de volendam-starters dat bevestigen wellicht?

Ik voer mee op de Ifo (marieholm IF). Gestart in Volendam en daar vanaf de start via MN1GZ richting de SPORT-G-NEK gevaren, dus richting het noorden. Van de 15 in Volendam gestarte schepen ging denk ik de helft toch wel naar het noorden i.v.m. de westenwind. Ook wij kregen daar vlak na de start de bui over. Geen idee hoeveel wind er in zat. Indrukwekkend veel in ieder geval maar onweer zat er in dat gedeelte (nog) niet in.

Angstaanjagender vond ik het onweer rond middernacht op het Markermeer. Golfslag van overal, totale blakte en dus stuurloos en overal inktzwarte lucht dus aardedonker. Op een gegeven moment zag ik 5 bliksemschichten tegelijk, flits en donder vrijwel achtereenvolgend dus erg dichtbij. Geen fijne ervaring. Na die bui werd de wind gelukkig wat constanter en de buien minder heftig waardoor we weer wat mijlen konden maken, evenals zaterdagochtend en begin middag. 's Middags weer zwaardere buien, geen onweer, maar wel enorme vlagen die zeer snel kwamen opzetten en indrukwekkende brekende golven overal. Tussen de buien door prachtig gezeild.

Uiteindelijk reglementair gefinished en 102 mijl afgelegd. Persoonlijk beleef ik meer plezier bij rustiger weer. Dit was overleven en bij tijden behoorlijk beangstigend, voor mij althans. Wel diep respect voor wat het scheepje kan hebben en hoe bestuurbaar ze blijft, ook onder veel te veel zeil door een plotselinge windbui.
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Laatst bewerkt: 26 aug 2018 12:45 door Stockpaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 13:43 #972460

  • pd
  • pd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Wij zijn gestart in Lelystad noord met Trintella 2, 19.30, tegelijk met 4 jongens in scandinavische volksboot. Met 7 kn naar eerste boei, Sport E. Boei gerond 20.20. Toen op weg naar het noorden (EL-B), om de depressie onder ons door te laten gaan. 20.30 kwam de bak ellende vroeger dan verwacht over ons heen, wind rond de 40 kn. Met moeite gereefde grootzeil weg kunnen halen. Zonder motor met klein beetje genua was het schip niet op koers te houden. Na kwartier terug naar 4 kn wind. Met stevige deining 1 van de 3 mannen zeeziek, rondom op 3 plekken bliksem en de keus was snel gemaakt. Uitwijken naar Urk, waar we ong de 12e 24uursboot waren. Iets later kwam gelukkig ook de volksboot binnen varen.
We waren op verkeerde moment op verkeerde plek!
Het was een hele ervaring, veel geleerd, als eerder vermeld.
trintella ll
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 13:48 #972461

onze schade, 2 leuverbandjes van de te scherpe topplaat doorgeschavield, en een gegroken reeflijn.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 13:58 #972463

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12544
Alle prijswinnaars proficiat !
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 15:28 #972480

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
BB, gefeliciteerd met een welverdiend mooi resultaat. Met een crew met controle in alle omstandigheden en een boot die uitgelegd is op snel schakelen, dan hoef je inderdaad de boel niet af te blazen.

Maar doe nou niet alsof je zelf nooit schade vaart, met je mooie woorden over hoe schade helemaal niet nodig is :lol:
Laatst bewerkt: 26 aug 2018 15:29 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 15:41 #972482

Gregor schreef :
Lees het topic mee en hoewel niet meegevaren, ben ik van mening dat als de organisatie zoveel aandacht besteedt (lees: eisen stelt) aan het schip en bemanning, zij dan ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen als er een code (geel of oranje of rood) is afgegeven, om de OW-vlag te hijsen. Kun je als organisatie alle verantwoordelijkheid terugleggen bij de schippers? Nee, je bent als organisatie ook verantwoordelijk voor een veilige wedstrijd. Zo hebben ze ook de mogelijkheid een wedstrijd af te breken, bijv. als diezelfde veiligheid in gevaar kan komen.

Maar goed, als wel vaker op het ZF wordt er op de man gespeeld en niet de bal...

De vergunningsaanvraag kan ook nog meespelen: voor een zeilwedstrijd moet een vergunning worden aangevraagd bij desbetreffende autoriteit. Daar kunnen ook criteria in staan tot welke weersomstandigheden de wedstrijd mag doorgaan.

mijnwetten.nl/binnenvaartpolitiereglement/artikel1.23
Laatst bewerkt: 26 aug 2018 15:46 door Michieltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 16:14 #972492

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Tja, regels zijn één ding, in dat opzicht heeft de organisatie gewoon gelijk dat er geen verwachting 7bft constante wind was, dus de race gewoon door kon gaan.

Hoe serieus je een code geel moet nemen kan je over discussieren. Opnieuw klopte het niet, want code geel ging om 23u in, en veruit de ergste bui kwam drie uur daarvoor al over. Tsja. Dan kan je kiezen; doorvaren en het risico nemen dat het KNMI gelijk heeft, of stoppen. Wij kozen het laatste.

Als je de controle en het zelfvertrouwen hebt om in een paar tellen opzettende windkracht 10 te hanteren bij slecht zicht, dan kun je verantwoord doorzeilen. Wij hadden dat niet. Respect voor degenen die dat wel hadden; minder respect voor degenen die maar wat gegokt hebben (of erger: dit alles slechts vanachter een bakkie koffie thuis beoordelen) en nu als gediplomeerd Captain Hindsight roepen "Het is goed gegaan, dus het was verantwoord".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 16:38 #972501

  • Ben407
  • Ben407's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 147
Eigenlijk is het erg simpel.
Als je het niet eens bent met de beslissing van de organisatie om de race toch te starten, dan is er altijd de mogelijkheid om protest in te dienen tegen deze beslissing van de organisatie. Ik neem aan dat BK met zijn weer tabellen zo kan zien of er langer als 10 minuten 7 bft is geweest. Zo ja, protest. Zo nee, mond houden.
on the first day, man created god
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 16:51 #972504

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Feest begint weer :laugh:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 17:14 #972521

Wel een goed punt :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 aug 2018 17:21 #972524

Ben407 schreef :
Eigenlijk is het erg simpel.
Als je het niet eens bent met de beslissing van de organisatie om de race toch te starten, dan is er altijd de mogelijkheid om protest in te dienen tegen deze beslissing van de organisatie.

Te simpel voorstel.
De criteria voor uitstel en afstel zijn geen onderdeel van de NoR en/of de W-TB.
Daarin staat alleen de procedure die volgt NADAT er besloten is (op onbekende criteria) tot uitstel of afstel, artikelen 3.3 en 3.4.

Protest is dus niet mogelijk, er is geen inzicht in de besluitvorming. De regels voor uitstel/afstel zijn niet openbaar. Bovendien mail ik gewoon de voorzitter, geen protest nodig.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.440 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl