It Paradyske schreef :
Tja, een performance van 96% maar er was zoveel wind dat je toch vooral tegen rompsnelheid zat toch?
Dat betekent dat je op een punt zit waar grote variaties in vermogen dat uit de zeilen komt, slechts heel kleine variaties in snelheid geven. De grafiek snelheid tegen vermogen van de zeilen loopt daar zeg maar bijna vlak. Daardoor zal je al snel dicht bij de 100% zitten zonder al teveel moeite....
Maar aangezien andere schepen daar ook last van hebben, kan je dus op deze manier wel mooi het handicapsysteem evalueren. Het feit dat jullie met bijna gelijke cijfers zijn gefinished betekent dus in deze wedstrijd dat de bedenkers van het handicapsysteem zich op de borst kunnen slaan!
Daar valt heel wat over te zeggen
Heb je even?
Die 96% is een gemiddelde. De afwijkingen naar boven zijn klein; boven de 105% is zeldzaam, ook al omdat de weerstand van de boot met de 3e macht van de snelheid toeneemt.
Naar beneden echter, langzamer, gaat snel. Een trimfoutje en het is 80%, binnen 10 seconden. En dan duurt het weer een minuut of wat voor de 100% weer bereikt is. Ofwel, er zijn grote uitschieters naar beneden en kleintjes (en weinig) omhoog.
Zo gauw we onder de 95% zien (op een koers waar 100 mogelijk is) wordt er iets getrimd.
Bijvoorbeeld overloop 5 cm omhoog, neerhouder 2 cm verstellen, leioog 3 cm, hekstag een slagje losser, etc.
Je ziet dan meteen die 95% weer oplopen naar 98% of meer. Dat is echt een mooi gezicht
(de bemanning is mijn getuige).
Het ratingsysteem.
De 24uurs gebruikt (ten onrechte) de GPH van de meetbrief.
Dat is volgens de ORC een niet als rating bruikbare waarde!
De GPH is de handicap die volgt uit het varen van een volledige cirkel.
GPH is seconden per mijl voor het varen van die cirkel.
Daar zit dus veel aan de wind in en ook ruim en voor de wind.
En dat vaar je niet in de 24uurs. Dat is allemaal (als je het goed doet) tussen de 60 en 130 TWA, en zeker nooit aan de wind.
Schepen die slecht zijn aan de wind (dikke brede konten, ondiepe kielen etc) krijgen dat gecompenseerd in hun GPH.
Vervolgens gaan ze met die gunstige GPH 24uur lang halve wind varen.
En die eindigen dus vaak vooraan, geholpen door hun GPH. En ten onrechte.
Deze discussie is door de Noordzeeclub (Technische Commissie) en ook door mij (samen met de Technische Commissie) een paar keer gevoerd met de 24uurs. Komt dus bij dat de GPH tegenwoordig eigenlijk helemaal niet meer bestaat.
Er zijn betere ratings te gebruiken: de APH (sinds dit jaar) en vroeger de Time on Distance Coastal Long Distance.
Die zijn gemaakt voor wedstrijden met lange bezeilde rakken. Maar ja, 'men' wil er niet aan.
Dus... het is iets ingewikkelder dan het lijkt....
De onderlinge verschillen:
in de ORC3 zijn 5 schepen met een score (PF) van 1.24 (dat is 1.235 tot 1.245)
Er is dus (gemiddeld) tussen die schepen 1/4 deel van 0.01, ofwel 0.0025de deel van 1.24,is 0,001613
Bij een afgelegde afstand (van die 5) van rond de 160 mijl is dat dus 0,32 mijl ofwel 600 meter. Weinig, na 24 uur.