Onze mastschijf is er niet meer. We hadden kort daar voor de spi gestreken, dan gaat de genua even op de hand omhoog bij de boeironding. Om strak te trekken moeten we even een opschieter maken, maar binnen werden even eieren gebakken
Wat een heerlijke race was het, een redelijk harde en vlagerige noordenwind, zalig kunnen zeilen! We hadden Stavoren als startplaats gekozen omdat daar meer wind stond en je een gunstig eerste rak hebt qua windrichting. Eerste acht uur bovenin het IJsselmeer gezeild en om 3 uur de waddenzee op gegaan voor een rondje Den-Oever eruit tot T11 en om 8 uur Kornwerderzand weer door de sluis naar binnen. Er was geen maan en dus pikkedonker, maar wat een sterrenhemel en vallende sterren hebben we gezien en met de stoom mee lekker hard wezen knallen. Terug op zoet wederom de bovenste helft van het IJsselmeer gezeild want daar was de meeste wind. Op de online tracker stonden we steeds eerste of tweede in onze klasse, dus we waanden ons een prijs. Helaas bleken een aantal boven ons de tracker niet bij te houden en achteraf pas hun route in te vullen, we behaalden een plek 8 in ORC 3.
Ik had natuurlijk liever een beker gehad. Maarrr, achteraf naar ons prestatie cijfer gekeken en vergeleken met de cijfers van de toppers in andere klassen en wat viel op: In Orc 1 hadden we met onze prestatie van 123.5 eerste geweest, in orc 2 waren we vierde, orc 4 derde en in de tocht eerste. Dual handed klasse ook eerste. Dat zegt wat over de kwaliteit die vaart in orc 3 waar we achtste zijn. Van alle 404 boten staan we met onze prestatie op plek 14
Al met al een goed gevoel over, we hebben met een goed team alles eruit gehaald en de boot goed gepusht. Met harde wind halen de meeste boten hun rompsnelheid en planerende boten veel meer dan dat, met weinig wind presteert Nerida (meestal) juist weer beter dan andere schepen.
Over het wad, al die negativiteit hier, er was genoeg te halen:
De wind dip bij Texel was te verwaarlozen. We wisten dat bij de T11 7-8 knopen zou staan en die stond er ook, heel even en dan ook enkel daar. Maar met een windhoek van 60 graden maken we 6 knopen bij die wind, met 2-3 knopen stroom erbij ga je nog steeds 8-9 knopen dus who cares. En het was nog geen halve mijl dat we dat hadden, je bent zo weer buiten het luwte gebied en daarbuiten woei het al snel 15-16 knopen, 6 knopen meer dan op het IJsselmeer en dan nog je stroomvoordeel.
We hebben op het wad 2 klapjes moeten maken om hoogte te winnen om binnen de boeienlijn te blijven eenmaal van de T11 richting T-KL-B en een klapje richting de D24, ook te verwaarlozen de snelheid die we op het wad terugkregen maakte dat meer dan goed.
Hoe het richting SG was weet ik niet. Feit is wel dat Black Magic Woman van Kornwerderzand naar SG heen en terug gezeild en derde geworden is. Dat is inclusief 2 rakken opkruisen naar Kornwerd, het luwte gebied en wat niet bezeilde stukjes. Al die scepcis over naar de SG klopt dus niet, rondje DO-T11-KWZ ben ik hier als suggestie niet tegegekomen en kon prima met deze wind.
Texelstroom lag juist bij deze wind perfect beide kanten op, wij hadden eerst hetzelfde als BMW willen doen maar uiteindelijk niet gedaan vanwege net lange stuk in de wind naar Kornwerd, hadden we toch moeten doen…
Ik kies sowieso als het even kan het wad in de nacht. Ik vind in het donker uren turen naar een lampje oersaai en slaapverwekkend op het IJsselmeer. Het wad geeft daarentegen heel veel energie. Sluis pakken, eventueel zeil wisselen, het licht van de sluis geeft energie, in geval Den Oever een heel stuk op de motor, de zilte lucht, de kick van extra snelheid door stroom, de navigatie, veel boeien, meer wind en schijnbaar gunstiger wind door de stroom. Wadvaren is gewoon veel leuker! Daarbij hou je veel meer rakken over op het IJsselmeer met gunstige wind en waar meer wind zit en voor het eindspel. Wij zijn enkel op het noordelijk IJsselmeer geweest WV19-LC11 was het meest zuidelijke rak.
Wij waren allen wat te laat op het wad, het rakje VFA naar H2-W1 had ik als optie gepland om tijd te rekken, dat had ik niet goed gecommuniceerd toen ik mijn rust pakte voordat we het wad opgingen. Het rekken was niet direct noodzakelijk, daarbij stond daar veel minder wind, dat wist ik maar had ik ook niet gecommuniceerd. Dat rak hebben we wel genomen waardoor we pas om 3 uur bij de sluis waren. We hebben daardoor in het Malzwin wat stroom tegen gehad, het gat van de Stier overstekend hadden we er weer weinig last van want stroom dwars op ons, wel in krabbengang moeten oversteken.
Helaas zagen wij op het wad deelnemers en mass de D2 afsnijden, men voer dus in een rechte lijn van de T31 naar de D4. Ook zagen we in een kruisrak dat als men de boei niet haalde er maar buitenlangs ging. Ik heb protest geroepen naar de Timeless, ze erop aangesproken en mijn rode vlag gezet, die is helaas in de Waddenzee beland omdat ik hem niet goed had vastgeknoopt. Ook Basta heb ik er later in de sluis op aangesproken, men haalt dan de schouders op. Een Duitse boot ook, maar die haben es nicht gewusst. Omdat Timeless een DNF had en Basta lager dan ons was geëindigd heb ik geen protest ingediend. Ik verbaas me hier elk jaar weer over en denk dat wat wij zien dan een druppel op de gloeiende plaat is. Als je zo moet winnen denken we dan, wie weet hebben er zo wel deelnemers gewonnen, we weten het niet... Live track/trace zoals bij de 200 mijls zou dit verhelpen.
De sluizen vielen reuze mee, Den-Oever stond groen toen we aankwamen en draaide binnen 10 minuten. Bij Kornwerderzand misten we net de sluis, de Timeless (de boeien afsnijder) kon nog net mee, het loont dus echt dat afsnijden . We hebben toen 20 minuten gewacht en toen kwam rood/groen alweer.
Bij ons draait de 360 cam mee, ik regisseer daar altijd een film uit, er zit GPS in de Virb 360 dus SOG wordt (o.a.) in het scherm weergegeven.
Interessante details in de film:
Kolibri 6.5 starte met ons en dook gelijk in onze hekgolf en kon daar heerlijk planeren. Wij hebben in het een na laatste rak hetzelfde gedaan bij een Lemster Aak, die hekgolf was gigantisch en super kunnen surfen met 10Kts (niet op cam).
Op het wad zie je op het scherm bij de mast 7-8 kts True wind, 6 knopen door het water bij 60 graden wind en 8-9 knopen snelheid, geen enkel probleem dus die wind dip. % van polar rond de 150.
Ook heb ik op film enkele afsnijders van de D2 staan.
Laatste stuk wad scherp aan de wind met rif (20 knopen wind om 7 uur) een SOG van structureel rond de 9 tot 10 knopen, dat is beter dan je optimale koers uit je polar op het IJsselmeer.
Voor beste beeld 2160p (4K) selecteren:
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 06:28 door Team Nerida.
Dank jullie wel, Team Nerida, voor dit spannende en leerzame wedstrijdvlag en de mooie film! Leerzaam om zo in je strategische overwegingen te worden meegenomen. Nu weet ik echt zeker dat ik dit volgend jaar ook wil!
Ik denk dat er een grote categorie spek-en-bonen zeilers zal zijn, die minder serieus zijn en zich bij voorbaat kansloos achten voor het klassement. Maar dan moet je op zijn minst anderen voor laten gaan bij de sluis. En eigenlijk gewoon toch ook dat rondje varen, het haalt wel een beetje de P uit Prestatie als je dat niet doet?
En ‘s-nachts op het Wad, makkelijk is het niet, zeker niet in de nog kleinere, beprikte, geulen maar prachtig hoe je de spanning en sensaties beschrijft die je er voor terug krijgt. Hoe mooi het Wad bij nacht is…
Leuk geschreven, ik hoop op nog meer verslagen en berekeningen hier!
Mooi dat je een prachtige 24uurs had, Remco (Nerida)!
En inderdaad, de ORC3 is close racing, een heel stuk hoger nivo dan de 2 en zeker de 1.
Jammer van die boeiafsnijders. Je hebt ze ook op het IJsselmeer: 500 meter voor de boei vast de koers naar de volgende boei inzetten. Dat valt helemaal niemand op, en je verdient tot een halve mijl per boei, in totaal zomaar 5 a 8 mijl....
Het jezelf vooraan wanen in de tracker hadden wij ook; is een logisch gevolg van deze poor man's tracking. Voor de niet-meevaarders: je vult op een website steeds je boeironding in.
Dat heeft tot gevolg dat degene die het laatst invult zichzelf steeds vooraan ziet varen (want de anderen zijn nog onderweg naar hun boei).
Wad of niet, de eeuwige discussie
Het is mooier, dat is zeker.
Het spaart ook een hoop denk- en rekenwerk uit onderweg, want de route ligt grotendeels al vast.
En je kan stroom mee hebben.
En je houdt meer goede rakken over op het IJsselmeer.
Maar er zijn ook nadeeltjes:
- minder optimale windhoeken (omdat de route vastligt)
- ook op het IJsselmeer minder optimale rakken, naar en terug van de sluizen.
- risico op wachten bij de sluis
Ik denk dat de uitslag dit jaar goed laat zien dat er voors en tegens zijn.
Zo is de BMW zeker in staat te winnen (heeft hij vaker gedaan) maar ondanks bijna 70 mijl stroom mee en 6,33 mijl sluiscompensatie zit hij maar een fractie (half mijltje?) voor zijn 4 achtervolgens in de uitslag.
Volgend jaar nieuwe kansen
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Ik denk dat de uitslag dit jaar goed laat zien dat er voors en tegens zijn.
Dit was het állerslechtste jaar in jaren om een goed beeld van de voors en tegens te krijgen. Je mist namelijk één van de belangrijkste vóórs; het waait er doorgaans een stuk harder. Ook was de windhoek dit jaar één van de slechtste die je kan hebben (kruisen in de boontjes, te diep voor het schulpengat).
Tezij je ieder jaar "serieus wad overweegt", net zo lang rekent totdat je van jezelf de gok niet hoeft te wagen (te spannend?), steeds heimelijk een beetje spijt hebt achteraf en in dit jaar verzoening zoekt met jezelf
Dit was het állerslechtste jaar in jaren om een goed beeld van de voors en tegens te krijgen.
Rustig maar
Ik bedoel dat er geen duidelijk voordeel was. En dan zie je welke kleine dingen het verschil wel of niet maken.
Als er wel duidelijk voordeel is (eerder HW, andere wind) dan is het overduidelijk. Nu hing het erom.
Aan het Wad is niets spannend. Hand aan de vangrail.
Toen Den Helder startplaats was startten we vrijwel altijd daar.
En Kornwerd of Den Oever uit en in ook meerdere keren.
Bij elkaar een keer of 10 het Wad, van de 18 met deze boot.
Dus nu niet meer over hebben
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 11:44 door Baasklusje.
Nog even de performance op elke TWA geanalyseerd, uit de PDlog.
De spi kan er bij de wind van deze keer pas op bij TWA van 150 en meer, dus alleen op het finishrak.
De meetbrief vindt dat het veel eerder kan....
1e grafiek:
Voor elke TWA uit de log (vanaf 43 graden) de gemiddelde performance berekend.
De blauwe lijn is TWA, met de linker as.
De bruine lijn is performance. 100% is aangegeven met een rode lijn. Rechter as
De X-as is volgorde van de TWA's, dus als je daar 42 bij optelt is het een TWA-as.
In de groene cirkels is de performance ok;
- links stukje aan de wind (SportC-KRA-LC1)
- midden vanalles rond halve wind
- rechts finishrak met spi.
in totaal zitten er 85845 seconden in de log met TWA tussen 42 en 180.
Dat is 23 uur 51 minuten.
De rest is manoeuvres bij boeien etc. En misschien af en toe een seconde niets gelogd.
Onderstaande Piechart heeft de fracties van de 24 uur dat er een bepaalde windhoek is gevaren, in stappen van 10 graden.
Recht naar boven is 43 graden TWA. Of 170, van de andere kant af
Het loopt dus van 43 tot 170.
De onderste helft laat zien dat we ongeveer de helft van de tijd tussen 80 en 110 TWA gevaren hebben.
En driekwart zit tussen 70 en 120 TWA.
Bovenin links van het midden lichtblauw: voor de wind.
Bovenin rechts het aan de windse stukkie.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 18:32 door Baasklusje.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 sept 2022 08:18 door Baasklusje.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Oh. Die heeft een laagje HPL, al 21 jaar. Kras- en onderhoudsvrij.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 sept 2022 11:49 door Baasklusje.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Ik heb nog eens even terug zitten neuzen in de uitslagen op de site van de 24uurs en zie:
in 2018 was de rating formule voor de tocht: 1,715 * LWL^(-0,500) (afgerond)
in 2019 was de rating formule voor de tocht: 1,715 * LWL^(-0,388) (afgerond)
in 2021 was de rating formule voor de tocht: 1,715 * LWL^(-0,388) (afgerond)
in 2022 was de rating formule voor de tocht: 1,715 * LWL^(-0,388) (afgerond)
Waarom is dat veranderd? Iemand een idee?
Het gevolg is dat de rating sinds 2019 bij een toename van LWL minder snel zwaarder wordt dan de rompsnelheid toeneemt. Dat lijkt mij in het voordeel van grotere schepen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Vanaf 2019 zijn ze tocht gaan verdelen in 5 klassen op basis van waterlijn lengte met voor elke tochtklasse gelijke prijzen als orc enzo.
Daarvoor lag de hele tocht op een hoop en kregen de beste 10 een gelijk bordje.
De rating is in alle "TOCHT"-klassen hetzelfde en het effect dus ook, al maakt het natuurlijk meer verschil in de klassen met de grootste diversiteit aan waterlijnlengte (TOCHT 1 en TOCHT 5).
Dus ook met het opsplitsen van de tocht-klassen snap ik nog steeds niet waarom is afgestapt van het schalen met de wortel van de waterlijnlengte.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp