Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger?

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 08:42 #1486917

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29035
La Mavare schreef :

Volgens de zeilersbijbel heet het 'wieleffect'.
Volgens Euros het 'schroefeffect'.

De Engelse term 'propwalk' vind ik passender

Het maakt niet uit hoe het heet, het muntje valt toch niet aan de andere kant...
Als je op het verkeerde focust in de communicatie verdwaal je, daarom zal dit ook wel (weer) niet goed landen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 08:44 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 08:59 #1486923

Met mijn Pion kan ik tegenwoordig solo heel makkelijk spelen sinds de koffiemolen voorin die 2 maten groter is dan zou moeten de uitgerekende versie zou vanaf >5 Bf alleen maar herrie maken en juist vanaf die windjes wil je juist dat hij de baas is , dat in combinatie met een afstandbediening op me nek maakt dat ik vaak solo over me dek loop en het wegwaaien elk moment wel onder controle heb.

Boegschroeven worden hier vaak weggezet als ondingen, nou na goed onder de knie te hebben van me wielwerking - schroefwerking - Propwalk - roer gas en boegschroef manouveer ik haar relaxed overal tussen ook met een flinke hoge wal en alle varianten.

Zeker in mijn huidige vaargebied de middellandse zee waar of geen wind staat of huuuul veel en dan solo en vingersteiger zeldzaam zijn en medtriaans afmeren solo nog wel eens een uitdaging kan zijn zeker omdat de Pion heel snel met de kop wegwaait .
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 09:00 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 09:00 #1486924

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29035
Nachtvlinder schreef :
Hier mijn thuisbox (met 11 m lang en 4 m breed veel te groot; op de foto ligt er een ander klein bootje in…).

Bij de standaard ZW wind hogerwal (wind dwars van BB; helpt mee de boeg naar SB te drukken en de draai te verscherpen) maar nu met die stevige noorderlijke winden al weken lagerwal.

Alléén (en met onervaren opstappers) heb ik BB een lange achterlijn klaarliggen en een BB voorlijn (eindigt óók in de kuip).

Ik vaar met 2 kn aan en in de laatste draai naar SB geef ik even stevig (voor een 10 pk Bukh ;)) achteruit, dan blijft er iets van een knoop over. Dan, als ik recht tussen de palen lig, stationair vóóruit. Roer kan ik loslaten, op BB gangboord stappen en achterlijn om BB paal slaan. Boot vaart (redelijk rechtuit) verder de box in. Dan stop ik af op die achterlijn, boot landt dan tegen of bijna tegen een dikke stootwil die aan de vingersteiger geknoopt is. Motor staat nog steeds vooruit en duwt de boeg naar BB. “Indraaien op achterlijn” min of meer. Achterlijn beleg ik tijdelijk op een bolder op de vingersteiger en ik stap met de voorlijn op de vingersteiger en zet deze op de hoofdsteiger. Dan SB achterlijn werpen en verder afmeren.

Niet supernetjes maar wel gecontroleerd, werkt ook solo en bij elke wind. Het enige kritische moment is dat ik de achterlijn niet mag missen, maar vanuit het gangboord kan ik gewoon bij die paal.

PS: als de box voldoende smal zou zijn, zou ik denk ik twee op maat gemaakte achterlijnen om de palen brengen en daar dan “invaren”. Maar ik kan alleen met heel veel geluk binnen de beschikbare tijd bij die palen komen. Ik denk dat de kans op het missen van een of beide lijnen te groot is.

Dit is toch een verslag van uitstekend handelen met het schip! Het gaat uiteindelijk om het gecontroleerd uitvoeren van een manoeuvre, en dat het niet altijd een "Captain Jack" is begrijpt iedereen.


In mijn carrière heb ik op 30-36 stuks verschillende grote schepen gevaren (23-46 meter) onder alle omstandigheden.
Daarbij stelde ik 4 eisen aan het het schip en me zelf op een onbekend schip:
- De verf op het schip laten zitten.
- Het anker moest kunnen vallen (daarna zie je wel)
- De lenspompen moesten werken.
- Niet de passagiers wegjagen.

Door de onbekendheid met de specifieke eigenschappen van een betreffend schip moet je dat dus altijd met z.g. standaard manoeuvres en handelingen varen. Zolang je die maar goed begrijpt kom je heel ver (zonder schade). Een extra uitdaging is soms dat je onder bepaalde omstandigheden met veel wind niet altijd voldoende vermogen hebt en ook geen boegschroef. Bij de huidige jachten is dat nooit een probleem (meer).

In de workshops manoeuvreren die in het verleden zijn geweest, lag de boventoon hoofdzakelijk op standaard manoeuvres die altijd op elk schip uitvoerbaar zijn. Stukje theorie vooraf, gevolgd door praktijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 09:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 09:02 #1486926

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27442
Calidris schreef :
La Mavare schreef :

Volgens de zeilersbijbel heet het 'wieleffect'.
Volgens Euros het 'schroefeffect'.

De Engelse term 'propwalk' vind ik passender

Het maakt niet uit hoe het heet, het muntje valt toch niet aan de andere kant...

Ik constateer dat het muntje in ieder geval twee ver verkeerd viel: bij Nachtvlinder en bij Lamavare, die beiden serieus ingaan op de juiste term voor 'wielwerking'. Ik ging weer in op wat Nachtvlinder er van vond.
Dus over welke "andere kant" hebben het nu eigenlijk? Die humor van jou lijkt door meerdere ZF-ers niet te worden begrepen.
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 10:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 09:04 #1486928

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29035
Maar als je dan wél een boegschroef hebt van Schottel of ballegooy (merknaam), dan weet je werkelijk niet wat je overkomt. Dat zijn gewoon grote saildrives die onder het schip uit zakken en draaibaar zijn. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 09:06 #1486929

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27442
Calidris schreef :
Als jij deze
zeilersforum.nl/index.php/foru...er?start=150#1486890
aanhaalt als humorloze forumverstoring krijg ik toch wel erg met je te doen....

Je moet even de goede link aanbieden:

zeilersforum.nl/index.php/foru...lad-gebroken#1485707
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 09:06 #1486931

Aangezien we blijkbaar (bijna) uitgepraat zijn over de inhoud toch nog even…

Je kop boven het maaiveld uitsteken wordt veelal niet gewaardeerd. Je wordt al snel als arrogant gezien, als je ergens veel ervaring mee hebt en dat uitdraagt of iets gewoon interessant vindt en daarin verder gaat dan gebruikelijk is. Dan wordt iets als “te ingewikkeld” veroordeeld, terwijl, als je tussen de regels doorleest, er nuttige inzichten tussen kunnen zitten. Kleurloos meegaan met de grijze massa is het veiligst, maar dit is een doelgroepenforum waar je, denk ik, mag verwachten inhoud te vinden.

Alleen maar noémen dat je ergens goed/beter dan gemiddeld in bent zonder daar mee te helpen, wordt ik persoonlijk kriegel van. Ik vermoed dat Wadloper daarop doelde (maar ik kan alleen voor mijzelf spreken).

PS: humor/stijl is volgens mij persoonlijk dus gevaarlijk maar houdt een forum ook “levend”. Boatdesign.net kom ik af en toe maar is gortdroog en heel taai. Geen enkele “ruis” of levendigheid. ZF soms ongekeerd.
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 09:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 09:07 #1486932

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29035
Wadloper schreef :
Calidris schreef :
La Mavare schreef :

Volgens de zeilersbijbel heet het 'wieleffect'.
Volgens Euros het 'schroefeffect'.

De Engelse term 'propwalk' vind ik passender

Het maakt niet uit hoe het heet, het muntje valt toch niet aan de andere kant...

Ik constateer dat het muntje in ieder geval twee ver verkeerd viel: bij Nachtvlinder en bij Lamavare, die beiden serieus ingaan op de juiste term voor 'wielwerking'. Ik ging weer in op wat achtvlinder er van vond.
Dus over welke "andere kant" hebben het nu eigenlijk? Die humor van jou lijkt door meerdere ZF-ers niet te worden begrepen.

Laat maar, ik denk dat het hier mis ging:
zeilersforum.nl/index.php/foru...er?start=150#1486801
Of ik heb die niet begrepen.

TuuLeVi begreep hem 101% ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 09:08 #1486934

Calidris schreef :
Maar als je dan wél een boegschroef hebt van Schottel of ballegooy (merknaam), dan weet je werkelijk niet wat je overkomt. Dat zijn gewoon grote saildrives die onder het schip uit zakken en draaibaar zijn. :)


klopt in mijn oude haven Workum had een schip dat , heel apart om te zien varen !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 09:22 #1486941

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27442
Calidris schreef :
Laat maar, ik denk dat het hier mis ging:
zeilersforum.nl/index.php/foru...er?start=150#1486801
Of ik heb die niet begrepen.

Nee. Het ging een paar potsen eerder mis:

zeilersforum.nl/index.php/foru...er?start=150#1486793

Die tweede zin is tekenend voor zoals jij jezelf hier laat kennen. Je bent altijd al een wat ongelikte beer geweest, maar de laatste tijd schuimt het echt over de rand.
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 09:24 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 09:30 #1486948

Begin me alweer aardig thuis te voelen in een dag of wat !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 09:31 #1486950

Zeg, echte vrienden, wordt het niet eens tijd om samen een biertje te gaan drinken en al dat oud en nieuw zeer te bespreken, en wat zelfreflectie toe te passen daarna?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 09:49 #1486957

Nachtvlinder schreef :
Hier mijn thuisbox (met 11 m lang en 4 m breed veel te groot; op de foto ligt er een ander klein bootje in…).



Bij de standaard ZW wind hogerwal (wind dwars van BB; helpt mee de boeg naar SB te drukken en de draai te verscherpen) maar nu met die stevige noorderlijke winden al weken lagerwal.

Alléén (en met onervaren opstappers) heb ik BB een lange achterlijn klaarliggen en een BB voorlijn (eindigt óók in de kuip).

Ik vaar met 2 kn aan en in de laatste draai naar SB geef ik even stevig (voor een 10 pk Bukh ;)) achteruit, dan blijft er iets van een knoop over. Dan, als ik recht tussen de palen lig, stationair vóóruit. Roer kan ik loslaten, op BB gangboord stappen en achterlijn om BB paal slaan. Boot vaart (redelijk rechtuit) verder de box in. Dan stop ik af op die achterlijn, boot landt dan tegen of bijna tegen een dikke stootwil die aan de vingersteiger geknoopt is. Motor staat nog steeds vooruit en duwt de boeg naar BB. “Indraaien op achterlijn” min of meer. Achterlijn beleg ik tijdelijk op een bolder op de vingersteiger en ik stap met de voorlijn op de vingersteiger en zet deze op de hoofdsteiger. Dan SB achterlijn werpen en verder afmeren.

Niet supernetjes maar wel gecontroleerd, werkt ook solo en bij elke wind. Het enige kritische moment is dat ik de achterlijn niet mag missen, maar vanuit het gangboord kan ik gewoon bij die paal.

PS: als de box voldoende smal zou zijn, zou ik denk ik twee op maat gemaakte achterlijnen om de palen brengen en daar dan “invaren”. Maar ik kan alleen met heel veel geluk binnen de beschikbare tijd bij die palen komen. Ik denk dat de kans op het missen van een of beide lijnen te groot is.




Ik zou graag van de experts reactie lezen op bovenstaande situatie MAAR NU MET STRAFFE WIND UIT NOORD, zoals we de laatste tijd hebben. Mijn box ligt min of meer in vergelijkbare richting. Invaren met wind uit zuidelijke richtng is nooit een probleem: indraaien, mate van insturen afhankelijk van windsterkte, wind duwt de kop naar SB, tussen de palen even stevig achteruit slaan en de kont trekt naar BB, touwtje om de BB paal, alles onder controle en klaar. Kan het zelfs solo.

Maar nu wind uit noord: bij indraaien draait niet alleen de kop, maar hele schip al naar BB. Afstoppen op de moter (achteruit slaan) maakt het alleen maar erger. No way dat ik nog een lijn om de SB achterpaal krijg voordat ik aan BB zijde in de lijn hang die tussen BB achterpaal en steiger gespannen is. Kans op schade dus wel klein, maar dit moet beter kunnen lijkt mij.

Ik heb al geprobeerd eerst een eindje tussen de steigers achteruit te varen, om vervolgens tegen de wind in terug te varen naar de box en dan naar BB indraaien, maar ook dan waait de kop en vervolgens hele schip te snel weg. Achteruit inparkeren, zelfde probleem. Type boot is ook wel beetje een "waaibak". Maar ik houd mij aanbevolen voor suggesties.

Bvd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 10:07 #1486967

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27442
It Paradyske schreef :
Zeg, echte vrienden, wordt het niet eens tijd om samen een biertje te gaan drinken en al dat oud en nieuw zeer te bespreken, en wat zelfreflectie toe te passen daarna?

Ja, dat 'echte vrienden-concept' is wel een beetje aan slijtage onderhevig.
Ik begin een beetje over te hellen naar het idee dat de echte vrienden misschien van lieverlee maar wat terughoudender moeten worden.

Oud zeer is er wat mij betreft niet zozeer. Maar de laatste tijd heb ik wat moeite met de opstelling van enkele echte vrienden. Niet dat dit erg zwaar weegt. Ik neig er meer toe mezelf steeds minder in allerlei geleuter te mengen. Wat korte uitbarstingen, zoals deze, daargelaten, pots ik de afgelopen maanden aanzienlijk minder dan dat ik jaren gedaan heb.
Eigenlijk probeer ik het geleidelijk af te bouwen; onmisbaarheid is hier niet aan de orde, tenslotte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 10:09 #1486968

nou, dat is dan nog niet echt succesvol, vind je wel?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 10:12 #1486969

Wadloper schreef :
It Paradyske schreef :
Zeg, echte vrienden, wordt het niet eens tijd om samen een biertje te gaan drinken en al dat oud en nieuw zeer te bespreken, en wat zelfreflectie toe te passen daarna?

Ja, dat 'echte vrienden-concept' is wel een beetje aan slijtage onderhevig.
Ik begin een beetje over te hellen naar het idee dat de echte vrienden misschien van lieverlee maar wat terughoudender moeten worden.

Oud zeer is er wat mij betreft niet zozeer. Maar de laatste tijd heb ik wat moeite met de opstelling van enkele echte vrienden. Niet dat dit erg zwaar weegt. Ik neig er meer toe mezelf steeds minder in allerlei geleuter te mengen. Wat korte uitbarstingen, zoals deze, daargelaten, pots ik de afgelopen maanden aanzienlijk minder dan dat ik jaren gedaan heb.
Eigenlijk probeer ik het geleidelijk af te bouwen; onmisbaarheid is hier niet aan de orde, tenslotte.

"Eigenlijk probeer ik het geleidelijk af te bouwen; onmisbaarheid is hier niet aan de orde, tenslotte."

Werkt nooit , net als met roken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 10:16 #1486970

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8672
Roozeblij schreef :
nou, dat is dan nog niet echt succesvol, vind je wel?

Misschien de pijlen richten op minder serieuze topics. Humor is toch zijn ding begrijp ik.

@WL: wat vind je van deze mop
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 10:16 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 10:21 #1486972

Jongens, een inhoudelijke vraag! Kan dat tussendoor? Iemand?

zeilersforum.nl/index.php/foru...er?start=175#1486957
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 10:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 10:21 #1486974

Roozeblij schreef :
nou, dat is dan nog niet echt succesvol, vind je wel?

Als er wat te stoken of moraalridderen valt is Roos er als de kippen bij! Verdere inhoud valt er niet meer te bespeuren, helaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 10:34 #1486976

Inmiddels is het draadje hogerwal of lagerwal ontaard tussen gebruikers onderling tussen lagedruk en hogedruk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 11:20 #1486992

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29035
Capt Poon schreef :
Ik zou graag van de experts reactie lezen op bovenstaande situatie MAAR NU MET STRAFFE WIND UIT NOORD, zoals we de laatste tijd hebben. Mijn box ligt min of meer in vergelijkbare richting. Invaren met wind uit zuidelijke richtng is nooit een probleem: indraaien, mate van insturen afhankelijk van windsterkte, wind duwt de kop naar SB, tussen de palen even stevig achteruit slaan en de kont trekt naar BB, touwtje om de BB paal, alles onder controle en klaar. Kan het zelfs solo.

Maar nu wind uit noord: bij indraaien draait niet alleen de kop, maar hele schip al naar BB. Afstoppen op de moter (achteruit slaan) maakt het alleen maar erger. No way dat ik nog een lijn om de SB achterpaal krijg voordat ik aan BB zijde in de lijn hang die tussen BB achterpaal en steiger gespannen is. Kans op schade dus wel klein, maar dit moet beter kunnen lijkt mij.

Ik heb al geprobeerd eerst een eindje tussen de steigers achteruit te varen, om vervolgens tegen de wind in terug te varen naar de box en dan naar BB indraaien, maar ook dan waait de kop en vervolgens hele schip te snel weg. Achteruit inparkeren, zelfde probleem. Type boot is ook wel beetje een "waaibak". Maar ik houd mij aanbevolen voor suggesties.

Bvd!

Dat blijft lastig, de notoire jachtschippers zullen hier op reageren hoop ik.
Ik wordt dan alleen maar boos op de opportunistische jachthavenbouwers en haven eigenaren: zoveel mogelijk proppen.

Vanaf N-zijde box indraaien geeft risico op "overshoot" ofwel de bocht uit vliegen / waaien tegen de buurman.
Je wil ook niet met een kleregang die box in en dan abrupt stoppen.
Vanaf de zuidzijde is weer lastig met vooraf positioneren, maar mogelijk wel beheerst de box aan kunnen varen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 11:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 12:25 #1487004

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6680
Capt Poon schreef :
Ik zou graag van de experts reactie lezen op bovenstaande situatie MAAR NU MET STRAFFE WIND UIT NOORD, zoals we de laatste tijd hebben.

Daar zeg je wat. Ik vind al het hele seizoen dat ik niet meer netjes de box in kan varen. Niet zo netjes als ik zelf zou willen in ieder geval. Maar het is eigenlijk ook wel logisch, want de wind is voortdurend N tot NO. En dan lig ik ook nog eens dicht bij de kant, dus weinig ruimte voor varianten.

Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 13:43 #1487014

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2281
Ik weet niet of ik notoir ben?
Dus een te lange box met 2 palen en zijwind. Als ik die situatie tegenkom, altijd in "vreemde" havens, zal ik de boot tussen de palen varen en op de middenbolder aan de bovenwindse paal leggen. Stootkussens aan lij (vingersteiger, boot ernaast), dan vast aan de benedenwindse paal. Middenspringen dubbel genomen, lopende part naar de schootlieren. Langzaam vooruit en springen gecontroleerd laten slippen.

Ik ben niet beschaamd om me tegen de buur aan lij aan te vleien of de neus tegen een vingerpier als er een is en zo een lijn aan de wal te brengen om te verhalen.

In zo'n situatie de boot inparkeren alsof het een auto is: kansloos. In mijn handen in elk geval.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 15:20 #1487041

Klinkt goed dit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 17:38 #1487080

  • Sunergon
  • Sunergon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Het anker is een vergeten boegschroef.
Was een noodzakelijk middel om met wind te manouvreren op oude potjes zonder boegschoef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl