Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger?

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 17:38 #1487081

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29035
Wadloper schreef :
Calidris schreef :
Laat maar, ik denk dat het hier mis ging:
zeilersforum.nl/index.php/foru...er?start=150#1486801
Of ik heb die niet begrepen.

Nee. Het ging een paar potsen eerder mis:

zeilersforum.nl/index.php/foru...er?start=150#1486793

Die tweede zin is tekenend voor zoals jij jezelf hier laat kennen. Je bent altijd al een wat ongelikte beer geweest, maar de laatste tijd schuimt het echt over de rand.

:laugh: Jij voelt daar de humor niet van, ik ga het niet eens uitleggen.
Eigenlijk maak jij het nóg leuker, door de schijn te geven dat je het nog serieus nam ook, humor...
Soort geslaagde 1 aprilgrap, maar dan anders.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 17:41 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 17:40 #1487082

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29035
Sunergon schreef :
Het anker is een vergeten boegschroef.
Was een noodzakelijk middel om met wind te manouvreren op oude potjes zonder boegschoef.

ja, helemaal goed, maar of het nu het juiste middel is om zo een krappe box in te draaien in een jachthaven kan je in twijfel trekken.

Maar wat ik onlangs ervaren heb...
"Vroeger" manoeuvreerde ik met ankers van 150-250Kg, lomp gietijzer, werkt vrijwel altijd.

Later manoeuvreerde ik op de schokker met een nep-Beruce anker van 20Kg, ging ook altijd perfect.

Nu heb ik een Rocna van 15KG op de caravan op kimkielen en ben al bijna een keer goed op m'n bek gegaan (en public). En ook al 2 keer dat het dus te weinig deed of niks. Kortom een Rocna is geen geschikt manoeuvreer anker.
Een motorsailor heeft veel meer windvang dan een stalen schokker en een Rocna is veel lichter.

Ankeren met een Rocna gaat wel veel beter dan een Bruce op het wad.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 17:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 17:52 #1487085

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3499
Nachtvlinder schreef :
Typische ANWB “ik leer varen” boekjes term :lol: Ook “Watersport TV” gebruikt deze maar het dekt de lading zeker. Als iemand “de hoge kant” in plaats van “loef” gebruikt, is daar tenslotte ook weinig mis mee, al verraadt het wel een en ander. Verwarrend wordt het pas wanneer hoofd- en topwant verwisseld worden.


Ik verwachte nu toch een plaatje van JeePee.. ;)

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 17:53 #1487086

  • Sunergon
  • Sunergon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Calidris schreef :
Sunergon schreef :
Het anker is een vergeten boegschroef.
Was een noodzakelijk middel om met wind te manouvreren op oude potjes zonder boegschoef.

ja, helemaal goed, maar of het nu het juiste middel is om zo een krappe box in te draaien in een jachthaven kan je in twijfel trekken.

Maar wat ik onlangs ervaren heb...
"Vroeger" manoeuvreerde ik met ankers van 150-250Kg, lomp gietijzer, werkt vrijwel altijd.

Later manoeuvreerde ik op de schokker met een nep-Beruce anker van 20Kg, ging ook altijd perfect.

Nu heb ik een Rocna van 15KG op de caravan op kimkielen en ben al bijna een keer goed op m'n bek gegaan (en public). En ook al 2 keer dat het dus te weinig deed of niks. Kortom een Rocna is geen geschikt manoeuvreer anker.
Een motorsailor heeft veel meer windvang dan een stalen schokker en een Rocna is veel lichter.

Ankeren met een Rocna gaat wel veel beter dan een Bruce op het wad.

:-) Krappe box is zeker een uitdaging en zou ik ook niet aanraden. En solo manouvreren en anker erbij is ook een ding...
Maar hier gewoon even een idee geven dat er in sommige gevallen nog opties zijn waar niet meer aan gedacht word.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 18:53 #1487094

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29035
Sunergon schreef :
Maar hier gewoon even een idee geven dat er in sommige gevallen nog opties zijn waar niet meer aan gedacht word.

Inderdaad vermoed ik dat op jachten het manoeuvreren met een anker in 99,9% van de schepen niet voor komt in hun vocabulaire.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 19:02 #1487096

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29035
Ach, je maakt wel eens wat instructies:





Beschikbare iddelen om te manoeuvreren:

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 19:03 #1487097

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16711
Daar kon je weleens gelijk in hebben.
Ben wel nieuwsgierig hoe je een anker in een jachthaven zou kunnen gebruiken?
Kan jij of iemand daar wat over kwijt?
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 19:04 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 19:44 #1487110

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29035
holtere schreef :
Daar kon je weleens gelijk in hebben.
Ben wel nieuwsgierig hoe je een anker in een jachthaven zou kunnen gebruiken?
Kan jij of iemand daar wat over kwijt?

Op Terschelling met oostenwind gebruik ik het anker regelmatig. Je moet daar met de kop naar buiten liggen. Als je achterin al platbodem moet draaien met oost 5Bf is dat wel opletten, dan welvermakelijk bij anderen. Dus vlak voor nhet invaren even opschieter en anker er in en achteruit met krabbend anker naar achteren. Uitermate beheersbaar en rustgevend.

Met de waaibak die Calidris heet, gebruik ik ook het anker om te draaien.

Het manoeuvreren met het anker voor de kop doe ik met een polyesterschip liever niet, dat geeft schade aan de romp.
Voor de duidelijkheid, met het anker voor de kop is voorruit strak tegen je ankerketting. je schip wil dan draaien nar de kant dat de ketting zit. Erg handig op lager wal.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 19:58 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 19:55 #1487115

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16711
Dat is waar, wanneer en hoeveel. De vraag was hoe ;)
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 19:56 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 19:58 #1487119

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8671
holtere schreef :
Daar kon je weleens gelijk in hebben.
Ben wel nieuwsgierig hoe je een anker in een jachthaven zou kunnen gebruiken?
Kan jij of iemand daar wat over kwijt?


Als het met een puts kan, dan geen anker.

Als de puts te weinig doet, dan een slepend anker.

Met dwarswind, voor de goede orde.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 19:59 #1487120

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29035
holtere schreef :
Dat is waar, wanneer en hoeveel. De vraag was hoe ;)

Zó snel kan ik niet typen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 20:02 #1487122

Sunergon schreef :
Calidris schreef :
Sunergon schreef :
Het anker is een vergeten boegschroef.
Was een noodzakelijk middel om met wind te manouvreren op oude potjes zonder boegschoef.

ja, helemaal goed, maar of het nu het juiste middel is om zo een krappe box in te draaien in een jachthaven kan je in twijfel trekken.

Maar wat ik onlangs ervaren heb...
"Vroeger" manoeuvreerde ik met ankers van 150-250Kg, lomp gietijzer, werkt vrijwel altijd.

Later manoeuvreerde ik op de schokker met een nep-Beruce anker van 20Kg, ging ook altijd perfect.

Nu heb ik een Rocna van 15KG op de caravan op kimkielen en ben al bijna een keer goed op m'n bek gegaan (en public). En ook al 2 keer dat het dus te weinig deed of niks. Kortom een Rocna is geen geschikt manoeuvreer anker.
Een motorsailor heeft veel meer windvang dan een stalen schokker en een Rocna is veel lichter.

Ankeren met een Rocna gaat wel veel beter dan een Bruce op het wad.

:-) Krappe box is zeker een uitdaging en zou ik ook niet aanraden. En solo manouvreren en anker erbij is ook een ding...
Maar hier gewoon even een idee geven dat er in sommige gevallen nog opties zijn waar niet meer aan gedacht word.

Krappe box vind ik dan weer makkelijker dan een ruime box , lig ik tussen de palen ach is het meeste al gebeurd, ruime of hele ruime box is vind ik toch wat vervelender , ik heb ook een goede stootlijst die rekent maar met de paal af daar is hij voor betaald .

Dan nog even over dat anker in de haven ik weet niet , zelfs in Griekenland zijn er legio mooie filmpjes te vinden van mensen die dat toch lastig vinden , en daar doe je het nogal vaak .
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 20:04 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 20:02 #1487123

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16711
La Mavare schreef :
holtere schreef :
Daar kon je weleens gelijk in hebben.
Ben wel nieuwsgierig hoe je een anker in een jachthaven zou kunnen gebruiken?
Kan jij of iemand daar wat over kwijt?


Als het met een puts kan, dan geen anker.

Als de puts te weinig doet, dan een slepend anker.

Met dwarswind, voor de goede orde.
Ok, slepen kan ik me iets bij voorstellen. Waar bevestig je het anker dan of wissel je ook van plaats van bevestiging?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 15 juni 2023 21:18 #1487138

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1016
La Mavare schreef :
holtere schreef :
Daar kon je weleens gelijk in hebben.
Ben wel nieuwsgierig hoe je een anker in een jachthaven zou kunnen gebruiken?
Kan jij of iemand daar wat over kwijt?


Als het met een puts kan, dan geen anker.

Als de puts te weinig doet, dan een slepend anker.

Met dwarswind, voor de goede orde.

Dat van die puts begrijp ik nooit zo goed. Wat voor puts is dat?

Vast niet met zo'n ijzer handvatje. Maar wat dan wel wil het enige betekenis (invloed) hebben op de vaarrichting of snelheid?
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 21:19 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 16 juni 2023 05:42 #1487152

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8671
Box met flinke dwarswind.

Je vaart achteruit met de wind mee.

Puts met lange lijn of slepend anker aan de boeg.

Je draait achteruit de box in.

Puts/anker voorkomt dat de boeg wegwaait.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 16 juni 2023 06:31 #1487155

Zo trek ik soms mijn woonschip (36 m klipperaak, geen zwaarden of boegschroef) achteruit haar box in. Ik vind het lastig te bepalen wáár en met hoeveel ketting het anker te laten zakken. Anker moet krabben en net voldoende aan de boeg trekken om wegwaaien van de boeg te voorkomen (en het moet wat aan loef van de box uitgebracht worden); tegelijkertijd mag het niet zoveel afremmen (ingraven...) dat de vaart er achteruit helemaal uit gaat.

Met de E22's, de Euros bootjes zonder motor, schopten we soms twee putsen (die altijd klaar stonden) over het achterdek het water in wanneer we een sleepje hadden de sluis in, of, toen dat nog mocht en kon, met harde achterlijke wind een sluis door gingen onder fokje. Dat remde dan een beetje af nadat je de fok naar beneden had getrokken wanneer dat te hard ging.

Die lange achterlijn lag óók klaar en was handig om te bepalen waar de sleepboot en sleep af te stoppen. Een aantal keer meegemaakt dat de boot die mij sleepte opeens achteruit sloeg omdat ie besloten had een plekje te hebben gevonden. Dan knal je erop, als jij niet als éérste afstopt. Mss heb ik daarom het gevoel dat ik met lange achterlijn meer controle heb dan met motor. Bij langszij een andere boot heeft dat geen zin natuurlijk.
Laatst bewerkt: 16 juni 2023 06:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 16 juni 2023 11:04 #1487245

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2281
La Mavare schreef :
Box met flinke dwarswind.

Je vaart achteruit met de wind mee.

Puts met lange lijn of slepend anker aan de boeg.

Je draait achteruit de box in.

Puts/anker voorkomt dat de boeg wegwaait.

Een soort armeluis boegschroef. Voor mij valt dit in de categorie "Don't try this at home!" Ik zie om me heen mensen met een echte boegschroef al de mist ingaan, achteruit inparkerend (zo blijf ik het noemen, automobilisten zijn het) met frisse zijwind.
Maar ik wil wel eens zien hoe iemand anders dat doet. Niet in de buurt van mijn boot. Als ik mijn windvaan weer gerepareerd heb hoop ik dat hij een tijdje heel blijft.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 16 juni 2023 11:19 #1487248

Doejong schreef :
La Mavare schreef :
Box met flinke dwarswind.

Je vaart achteruit met de wind mee.

Puts met lange lijn of slepend anker aan de boeg.

Je draait achteruit de box in.

Puts/anker voorkomt dat de boeg wegwaait.

Een soort armeluis boegschroef. Voor mij valt dit in de categorie "Don't try this at home!" Ik zie om me heen mensen met een echte boegschroef al de mist ingaan, achteruit inparkerend (zo blijf ik het noemen, automobilisten zijn het) met frisse zijwind.
Maar ik wil wel eens zien hoe iemand anders dat doet. Niet in de buurt van mijn boot. Als ik mijn windvaan weer gerepareerd heb hoop ik dat hij een tijdje heel blijft.

soms is achteruit inparkeren de enige handige optie , in NL lag ik altijd met de boeg naar de steiger nu in Spanje altijd met de kont naar de steiger .

Dat heeft vooral te maken met de manier van aanmeren , de trossen zet je uit op de wal kruislings, springen doen ze hier heel vaak niet aan vingersteigers zijn een zeldzaamheid (mijn haven is daar nu verandering in het maken met splinternieuwe drijvende steigers incl voor iedereen een vingersteiger) , vervolgens pik je het lijntje op om de onderwatertros op te pikken die op de bodem aan een groot betonblok is vast gemaakt , kleine bootjes onder de 15 meter krijgen op de kop vaak maar 1 dikke tros , als je die door de preek stoel naar binnen haalt lig je met de punt altijd goed.

Dus dan ben ik maar een automobilist maar lig wel prima B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 16 juni 2023 12:52 #1487256

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29035
Nachtvlinder schreef :
Zo trek ik soms mijn woonschip (36 m klipperaak, geen zwaarden of boegschroef) achteruit haar box in. Ik vind het lastig te bepalen wáár en met hoeveel ketting het anker te laten zakken. Anker moet krabben en net voldoende aan de boeg trekken om wegwaaien van de boeg te voorkomen (en het moet wat aan loef van de box uitgebracht worden); tegelijkertijd mag het niet zoveel afremmen (ingraven...) dat de vaart er achteruit helemaal uit gaat.

dat is een kwestie van ervaring en wind hoeveel ketting je moet steken. In Harlingen lag op een gegeven moment mijn anker muur en muur vast midden in de haven, te vast dus. Wel handig de volgende morgen.

In Enkhuizen moest ik alle jaren altijd achteruit de rommelhoek in (gelijk rechts). Dat is 1 van de aller beste leerscholen, 2x per week, bij alle winden. Vaak met anker, soms zonder.

Maar als je teveel steekt, draai je weer wat op. Als je merkt dat je te weinig hebt, wat meer als je dan nog ruimte hebt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 juni 2023 12:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 16 juni 2023 13:46 #1487263

Lijkt me wel dat je dat met z'n tweeën moet doen en een beetje op elkaar ingespeeld moet zijn.

op de charter Brandaris wel wat keren gedaan en god wat was ik blij dat de schipper zei ; komende winter liggen we bij Metz in Urk op de helling ! We krijgen een boegschroef :woohoo:

Was die oude Ter*ng ankerlier met de hand opdraaien wel niet zo zat , Daarom zat ik overigens ook op de Brandaris liep met een boog om de zwaardboten heen :whistle: :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 16 juni 2023 18:34 #1487298

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2281
Jeroen-Pion schreef :
Dus dan ben ik maar een automobilist maar lig wel prima B)
Als je het kan ben je geen automobilist :)
Lijkt me best een uitdaging, Med mooring, met een boot als de mijne die niet lekker achteruit vaart. Zeker solo.
Ik dacht trouwens dat werd aangeraden om dat met kont in de wind te doen, niet met de wind mee, zoals La Mavare schrijft.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 16 juni 2023 18:47 #1487299

Doejong schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Dus dan ben ik maar een automobilist maar lig wel prima B)
Als je het kan ben je geen automobilist :)
Lijkt me best een uitdaging, Med mooring, met een boot als de mijne die niet lekker achteruit vaart. Zeker solo.
Ik dacht trouwens dat werd aangeraden om dat met kont in de wind te doen, niet met de wind mee, zoals La Mavare schrijft.

Doe bijna alles solo , kont moet naar de kant , helaas heb ik (nog) geen invloed in de windrichting :P

Med mooring valt mee hoor als je het een paar keer gedaan hebt , als je denkt dat je hulp nodig hebt roep je de marinero via de marifoon op die helpen je heel graag met de lijntjes .
Laatst bewerkt: 16 juni 2023 18:48 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl