Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger?

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 10:17 #1486363

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Sunshine 36 schreef :

Is dit nodig, als je je boot stil tegen de sluiswand legt? Ik kan er eigenlijk altijd wel bij met de hand, nu zijn er vast legio verschillende soorten sluiswand/boldersituaties en verschillende rompvormen, maar dan nog.

Dat is precies waar ik veel moeite mee heb. Zodra ik de motor in z'n achteruit zet wijkt de achterzijde meteen hard van de kant af (bij de wand van de sluis aan stuurboord).
En dan kan ik al snel niet meer bij de bolder.
Nu vaart ik zo langzaam mogelijk steeds dichter naar de wand zodat ik maar heel weinig hoeft te remmen.
Maar dat maakt het wel heel lastig (en traag) om precies daar te stoppen waar ik eigenlijk wil.....
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 10:17 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 10:52 #1486368

Andere kant van de sluis gaan liggen? Als je aan de ‘verkeerde’ kant moet wegens plaatsgebrek dan helpt het misschien om wat schuiner richting wand te varen dan je eigenlijk wil. Dan vrij laat scherp de bocht richting parallel sluiswand inzetten en tegelijkertijd flink gas achteruit. Het bochtje compenseert dan de schroefwerking zijwaarts.
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 10:53 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 10:56 #1486369

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Sunshine 36 schreef :
Andere kant van de sluis gaan liggen? Als je aan de ‘verkeerde’ kant moet wegens plaatsgebrek dan helpt het misschien om wat schuiner richting wand te varen dan je eigenlijk wil. Dan vrij laat scherp de bocht richting parallel sluiswand inzetten en tegelijkertijd flink gas achteruit. Het bochtje compenseert dan de schroefwerking zijwaarts.

Ja, exact, als het kan doe ik dat ook maar er is weinig marge voor fouten....

Maar ik heb nu een oplossing. Ik heb op de voetrail twee ogen, een in het midden van de boot en een meer naar achteren. Afstand tussen de ogen zo'n anderhalve meter.
Een lijntje tussen deze ogen die ik om een bolder kan leggen. Dan heb ik tijd om die over een bolder te leggen en dan af te remmen. Dan dit lijntje op de lier aantrekken en trek ik mij tegen de wand/steiger.
Dan kan ik de rest vastleggen.
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 11:00 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 11:05 #1486372

Ik doe eigenlijk niets met de motor in de sluis. Gewoon in de voorruit op zo’n 20 cm van de sluiswand varen, laatste 30(?) m in z’n vrij en op die manier verder laten drijven. Dan afstoppen op lange achterlijn (bolder kiezen vanaf breedste punt boot; bij mij is dat slechts 2 m vanaf de helmstok). Houdt de boot keurig recht. Klein stukje verder laten drijven om voorlijn ook om bolder te kunnen staan en via achterlijn stukje terug trekken. Ook als ik alleen ben doe ik het vaak zo, maar dan vanaf de middenbolder.

Gaat behoorlijk gecontroleerd zonder onverwachte bewegingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 11:38 #1486379

Nachtvlinder schreef :
Ik doe eigenlijk niets met de motor in de sluis. Gewoon in de voorruit op zo’n 20 cm van de sluiswand varen, laatste 30(?) m in z’n vrij en op die manier verder laten drijven. Dan afstoppen op lange achterlijn (bolder kiezen vanaf breedste punt boot; bij mij is dat slechts 2 m vanaf de helmstok). Houdt de boot keurig recht. Klein stukje verder laten drijven om voorlijn ook om bolder te kunnen staan en via achterlijn stukje terug trekken. Ook als ik alleen ben doe ik het vaak zo, maar dan vanaf de middenbolder.

Gaat behoorlijk gecontroleerd zonder onverwachte bewegingen.

Dat werkt vast prima prima in een lege sluis zonder wind. Ik tref bijna wekelijks een sluis waarin allerhande oelewappers niet netjes aansluiten en ik dus voor of achter iemand moet parkeren. Windje 4 a 5 op de kont er bij en dan valt er weinig meer 'langs de sluiswand te dobberen'.

(ik overdrijf iets hoor, met mijn rechtsdraaiende schroef heb ik bakboord meestal wel plek aan bakboord, maar ik zie het gehannes aan stuurboordzijde altijd aan)
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 11:40 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 12:23 #1486383

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3042
Wij liggen overigens vaak op twee springen (met tegenstroom) of een achterlandvast en een voorspring (met stroom op de kont), dan heb je ook niet het probleem dat je niet bij de bolder kunt: de voordekker pakt 'm bij de midscheeps zo op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 12:47 #1486391

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Sunshine 36 schreef :
Jurrien schreef :
Voor sluizen met de bolder in een nisje heb ik een oplossing. Wij hebben een lijn met een lus die door een stuk tuinslang loopt, zodat de lus altijd “open” blijft staan. Aan de tuinslang heb ik een stukje van een paar centimeter dikkere slang getapet.
Met de pikhaak in het korte slangetje geprikt (daarom dikkere slang; de ronde punt van onze pikhaak past niet in de tuinslang), kan je de lus altijd probleemloos over een bolder leggen. Pikhaak terugtrekken en je ligt.
Natuurlijk is dit geen alternatief voor perfecte bootbeheersing, maar het is stukken sneller te realiseren en maakt het sluizen makkelijker!

Groet, Jurriën

Is dit nodig, als je je boot stil tegen de sluiswand legt? Ik kan er eigenlijk altijd wel bij met de hand, nu zijn er vast legio verschillende soorten sluiswand/boldersituaties en verschillende rompvormen, maar dan nog.

Als je met harde wind van achter in ene sluis van zoet naar zout gaat, is het op tijd achter vast hebben van een bolder erg prettig. Zeker nog als het tegen je schroefwerking in is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 12:49 #1486394

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Sunshine 36 schreef :
Andere kant van de sluis gaan liggen? Als je aan de ‘verkeerde’ kant moet wegens plaatsgebrek dan helpt het misschien om wat schuiner richting wand te varen dan je eigenlijk wil. Dan vrij laat scherp de bocht richting parallel sluiswand inzetten en tegelijkertijd flink gas achteruit. Het bochtje compenseert dan de schroefwerking zijwaarts.

Als je tegen de schroefwerking moet, geef ik, vanuit liefst stilstand, even een pre-tegen-swing, om de te verwachten schroefwerking vooraf te compenseren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 12:51 #1486397

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
holrobert schreef :
Wij liggen overigens vaak op twee springen (met tegenstroom) of een achterlandvast en een voorspring (met stroom op de kont), dan heb je ook niet het probleem dat je niet bij de bolder kunt: de voordekker pakt 'm bij de midscheeps zo op.

Bij ons staat de middenbolder te ver naar voren om voorstrooms het schip bij de wal te kunnen houden.
Ik moet dus nog een middenspring-haak aan dek bedenken die meer naar achteren zit.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 12:55 #1486398

Sunshine 36 schreef :
Nachtvlinder schreef :
…Dan afstoppen op lange achterlijn (bolder kiezen vanaf breedste punt boot…

Dat werkt vast prima prima in een lege sluis zonder wind. Ik tref bijna wekelijks een sluis waarin allerhande oelewappers niet netjes aansluiten en ik dus voor of achter iemand moet parkeren. Windje 4 a 5 op de kont er bij en dan valt er weinig meer 'langs de sluiswand te dobberen'.


Zeker, zoals ik het het liefst doe is geen algemeenheid en bij achterlijke wind moet ik ook af en toe wat bijremmen met schroef. Mijn punt is meer: afstoppen op achterlijn gaat heel gecontroleerd en je boeg blijft mooi bij de kant.

Bij een volle Lorentzsluis met stevige wind werkt dit niet natuurlijk. Laatst toen ik een koelwaterissue had en voor top en takel een lagerwal landing moest maken (Den Oever buitenkant), hielp het een boel dit gedrag van mijn boot goed te kennen.
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 12:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 13:08 #1486402

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
Calidris schreef :
pre-tegen-swing
3x woordwaarde.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 14:09 #1486415

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Nachtvlinder schreef :

Bij een volle Lorentzsluis met stevige wind werkt dit niet natuurlijk. Laatst toen ik een koelwaterissue had en voor top en takel een lagerwal landing moest maken (Den Oever buitenkant), hielp het een boel dit gedrag van mijn boot goed te kennen.

Zo ben ik 2x door Kornwerd gegaan. 1x met een klipper met defecte startmotor en 1x met de schokker met defecte koppeling.
Medewerking en geduld van de sluismeester is erg welkom en viel me niks tegen, Pluim!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 14:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 14:47 #1486423

Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :

Bij een volle Lorentzsluis met stevige wind werkt dit niet natuurlijk. Laatst toen ik een koelwaterissue had en voor top en takel een lagerwal landing moest maken (Den Oever buitenkant), hielp het een boel dit gedrag van mijn boot goed te kennen.

Zo ben ik 2x door Kornwerd gegaan. 1x met een klipper met defecte startmotor en 1x met de schokker met defecte koppeling.
Medewerking en geduld van de sluismeester is erg welkom en viel me niks tegen, Pluim!

Ik heel lang gelden toen ik nog als maat op de Brandaris voer met een aardig windje op de kont, halverwege de dezelfde sluis kwamen we erachter dat de keerkoppeling niet in de achteruit wilde .

Sping gooien en miste gelukkig niet :woohoo: krap 3 keer om de bolder en 150 ton knallend tot stilstand brengen, hield 60 cm spring over van de 30 meter en puntje boegspriet net wel net niet tegen de deur .

eitje gebakken op de bolder :whistle: Schipper helemaal happy , ik had de reputatie ;Jeroen mist nooit met gooien , dus schipper wat heb jij een geluk gehad ging al snel rond.

Week later mis ik de spring in Medemblik en schiet door , toen mocht ik voor Eef van de Banjaard een nieuwe vlaggenstok regelen :laugh: :laugh: Karma is een bitch en rekent met opscheppers heel gauw af ! :evil: :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 14:59 #1486428

  • Sunergon
  • Sunergon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :
@Calidris je hebt volgens mij eerder een workshop “manoeuvreren” gegeven? Zou je zoiets nog eens willen doen? Een aantal “lastige” boten verzamelen zich ergens bij jou in de buurt en jij gaat deze boten “lezen” en legt uit wat er in je hoofd omgaat tijdens het proefvaren/kennismaken met elk van die boten. Vervolgens je kennis en verse ervaringen verspreiden in een praktijk masterclass manoeuvreren… Zoiets?

Zullen we dat nog eens overwegen?

@ algemeen
Om pasklaar te kunnen manoeuvreren met je schip, gaat er zomaar een jaar overheen.
Er zijn wel standaard manoeuvres die je met elk schip kan uitvoeren, met die vaardigheden kom je altijd weer thuis.

Na een leven lang op platbodems van allerlei formaat gevaren te hebben, dacht ik met onze kimkieler wel een paar keer GVD! dit gaat ff anders.

Mijn grootste deceptie was in 1995 toen ik en KNRM training in Schotland moest doen op een enkel en dubbel jet schip. Door de (verkeerde) perceptie van een schroefschip, ging de leercurve eerst enkele dagen steil naar beneden tot grote frustratie. terwijl mensen die nog nooit gevaren hadden alleen maar omhoog konden.
Uiteindelijk toch nog goed gekomen met 1200 acties... :)

+1
Ik had ook zo'n deceptie.
Mn zoon een klein kajuitzeilbootje gekocht met achtergehangen roer en BB motor aan 1 zijde.
Hij kon bootje niet ophalen dus zou ik "wel ff doen".
Wat een gekl*.* BB motor aan 1 kant, bedienen half hangend overboord. Duwt bootje rond, nog geen roerdruk zonder snelheid, niet te sturen. Dan sta je dan met al je ervaring te stuntelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 16:55 #1486452

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Nachtvlinder schreef :
Hoe kun je, zonder afstappen, vastmaken aan een steiger met ringen of een steiger met helemaal niets?



Of varen jullie dat soort plekjes voorbij?

Er is volgens mij een verschil tussen
-ergens vanaf stappen vs. springen
-stappen vanaf een varende boot vs. stilgelegde boot

Dat “nóóit!” klinkt wel heel sterk natuurlijk. Nou ja: ik denk dus ook dat er wat nuance bestaat…

Ieder bootje is anders en dit soort steigers zijn nooit leuk

Mijn gangboord is 1.80-1.90 boven de waterlijn dus er wordt niet (nooit!) meer vanaf het gangboord op de wal gesprongen . Ons zwemplateau is maar 30 cm boven de waterlijn dus zwemplateau richting steiger manoeuvreren (bakboord motor vooruit , stuurboord motor achteruit en bootje draait om z’n eigen as tegen steiger aan) skippy tussen bootje en steiger en lijntje vastmaken
Daarna bootje in z’n vooruit (of SB motor in z’n vooruit en BB motor achteruit ) en bootje draait netjes tegen de steiger aan

Of , en daar begon dit draadje over , bootje op z’n plek manoeuvreren en aan lager wal aanleggen , dwz de wind duwt het bootje wel op z’n plek

Als dit niet lukt na een paar keer proberen zoek ik wel een andere plek

En ik weet dat het heel stellig klinkt maar zo denk ik er echt over , er wordt gewoon niet (nooit) meer op de kant gesprongen , 1x iemand in een Italiaanse ambulance in brindisi afgevoerd zien worden is wat mij betreft genoeg

Foto zwemplateau om het wat duidelijker te maken

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 17:33 #1486467

Hoe ga je van boord, als je ligt? Met een loopplank?

Bijna 2 meter vrijboord, dat had ik niet door. Daar kom je zonder hulpmiddelen überhaupt niet af. Da’s nog hoger dan dit?

Laatst bewerkt: 13 juni 2023 17:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 17:44 #1486472

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Nachtvlinder schreef :
Hoe ga je van boord, als je ligt? Met een loopplank?

Bijna 2 meter vrijboord, dat had ik niet door. Daar kom je zonder hulpmiddelen überhaupt niet af. Da’s nog hoger dan dit?


We zijn idd net zo hoog als de L46 , die zal ook 1.80-1.90 zijn , als ik in de dinghy sta kijk ik nog steeds tegen de boot aan en kan niet op het dek kijken

En inderdaad loopplank vanaf zwemplateau of zwemplateau dicht genoeg bij de steiger


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 13 juni 2023 21:24 #1486566

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Jeroen-Pion schreef :

Ik heb het ook eens gehad met de Almaght in Lelystad, brandstof opvoerpomp defect. Ik had Ellen Jonker als maat, perfect. De tros moesten we van de bolder af zagen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 14 juni 2023 10:33 #1486662

Calidris schreef :
Jeroen-Pion schreef :

Ik heb het ook eens gehad met de Almaght in Lelystad, brandstof opvoerpomp defect. Ik had Ellen Jonker als maat, perfect. De tros moesten we van de bolder af zagen.

Fijn schip de Almaght , als we het over dezelfde hebben toen voer ze bij Koos sluring vanuit Kampen . Strontrace een keer meegezeild snel goed zeilend schip !

Ellen ken ik volgens mij nog wel die deed ook destijds veel opstap schipperen als het dezelfde is :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 14 juni 2023 15:41 #1486734

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Jeroen-Pion schreef :
Calidris schreef :
Jeroen-Pion schreef :

Ik heb het ook eens gehad met de Almaght in Lelystad, brandstof opvoerpomp defect. Ik had Ellen Jonker als maat, perfect. De tros moesten we van de bolder af zagen.

Fijn schip de Almaght , als we het over dezelfde hebben toen voer ze bij Koos sluring vanuit Kampen . Strontrace een keer meegezeild snel goed zeilend schip !

Ellen ken ik volgens mij nog wel die deed ook destijds veel opstap schipperen als het dezelfde is :unsure:

Almaght van Rien Lipke destijds, ik voer daar met regelmaat op van 1992-1997
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 14 juni 2023 15:49 #1486738

Calidris schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Calidris schreef :
Jeroen-Pion schreef :

Ik heb het ook eens gehad met de Almaght in Lelystad, brandstof opvoerpomp defect. Ik had Ellen Jonker als maat, perfect. De tros moesten we van de bolder af zagen.

Fijn schip de Almaght , als we het over dezelfde hebben toen voer ze bij Koos sluring vanuit Kampen . Strontrace een keer meegezeild snel goed zeilend schip !

Ellen ken ik volgens mij nog wel die deed ook destijds veel opstap schipperen als het dezelfde is :unsure:

Almaght van Rien Lipke destijds, ik voer daar met regelmaat op van 1992-1997

Ja dan hebben we het overdezelfde uit Elburg , Rien deed het ook wel goed naast de Almaght had hij ook nog de Grote Beer waar Erik destijds zet schipper op was. Grappig in die periode zat ik daar ook op de Brandaris paar seizoenen later op de kiekendief maar dat was na een half seizoen wel bekeken, als ik trossen moet gooien om een schip in bedwang te houden omdat de schipper beter past op een Kotter met we kennen maar 1 stand en dat is volgas, gaat de lol er wel gauw af :whistle: :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 14 juni 2023 17:07 #1486760

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Beetje off-topic

Rien had alleen de "A-vloot"
Amacitia
Anna van Elburg
Almaght
Almere
Alliantie
Allure
Ambiance

Dan stond je eerder in de folder en had je meer kans.

Volgens mij voer Eric op de vriendentrouw.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 juni 2023 17:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 14 juni 2023 17:14 #1486761

Calidris schreef :
Beetje off-topic

Rien had alleen de "A-vloot"
Amacitia
Anna van Elburg
Almaght
Almere
Alliantie
Allure
Ambiance

Dan stond je eerder in de folder en had je meer kans.

Volgens mij voer Eric op de vriendentrouw.

Excuus ik bedoelde de Almere en daar zat later Erik als zetschipper op , inderdaad off topic en zit her en der wat stof op :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 14 juni 2023 18:00 #1486774

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Eric heeft later de Almere gekocht weet ik nog, wij hadden eletriek gedaan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogerwal of lagerwal (vinger)steiger? 14 juni 2023 18:16 #1486778

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Hebben jullie geen WhatsApp of zo? ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl