Het was een interessante editie, met wind die kromp van noord naar (bijna) zuid en deels weer terug ruimde.
Dat zat allemaal wel in de Harmoniegrib, maar de timing was wat anders, het kwam vaak een uur of meer eerder. Dat vroeg nogal veel van de navigatie; gewoon RAK achterna varen was niet de beste oplossing.
In de avond en nacht rustig weer, windje 6 tot 10 kts. En zoals voorspeld heel vroeg in de ochtend de wind uit zuidzuidwest, flink toenemend tot tegen de 20 kts. In een grote bui (50 km lang in de trekrichting) tot 30 kts wind voor toch wel 10 a 15 minuten.
Voor ons gevoel gingen we redelijk maar niet echt snel genoeg. Veel rakken waren met 100 a 110 graden TWA bij 10 kts wind. Dan kan de spi er nog niet op maar doet de G2 niet optimaal meer mee, met performance van rond de 90% als resultaat. Soms heb je dat even, maar nu hadden we het wel wat vaak.
Deze keer keken we naar performance richting het waypoint (de volgende boei). Vroeger gebruikten we gewoon de SOG-performance.
Deze WP-Performance uit SPD neemt het natuurlijk ook mee als je wat om je koers slingert: dan ga je niet recht naar de boei, dus geen 100%. Ook stampen in de golven overdag werkt negatief: als je omhoog of naar beneden vaart haal je de 100% niet
Het plan was noordelijk starten (Den Oever in dit geval), dan met de N-wind oost-west varen in het noorden.
Met het krimpen van de wind steeds meer zuidelijke koersen kiezen, en met de westenwind naar het zuiden van het IJsselmeer.
En daar dan met de ZZW wind weer oost-west varen, en tenslotte met de ZW-wind naar de rakjes voor Medemblik.
Het verwachte kruisrak naar de finish viel mee; op het totale rak van 5 mijl hebben we slechts een slagje van 0,5 mijl lang hoeven maken. We hadden bewust gepland met 20 minuten reserve, want het laatste rak valt altijd tegen (vuile wind, uitwijken). We hadden er nog 12 over bij de finish.
De 4e plaats in de ORC3, zoals gewoonlijk met een half % verschil met nr 3, viel ons dan ook nog best mee; we hadden geen idee hoe het zou uitpakken.
Leuk ook om tussen de 2 Winners 1010 (Winner en Swing, 3 en 5) op het podium te staan, na alle gedoe over hun 25% gewichtsfout op hun meetbrieven. Een van de schippers vertelde me met een Urker accent 'ik heb veel over u gehoord'
Gelukkig kunnen we nu eerlijk de strijd met ze aan
Accelerate heeft het uitstekend gedaan, met zijn 2e plek! Gefeliciteerd, en leuk je even gesproken te hebben.
De ORC2 en 3 waren weer op hoog nivo, enorm kleine verschillen tussen de (eerste 7 a 10) deelnemers.
Dat mag ook blijken uit de uitslag van ORC1: de nr 2 daar was in ORC2 of 3 slechts 11e of slechter geweest.
Binnenkort meer, nadat ik even goed door de SPDlogs ben gegaan.
Het was weer leuk, bemanning bedankt!