Ik weet dat jullie graag focus leggen op de ORC, maar gelukkig staan hieronder ook mooie tochtverhalen. Zo ook bij ons aan boord. Gelijk maar even de olifant in de kamer benoemen. De Rapide, een J39, versloeg ons na 165,7 mijl gevaren te hebben met 0.1 mijl. 1 extra strafminuut (25 ipv 24) voor de Rapide was genoeg geweest om de dobbelsteen de andere kant op te laten rollen. So much voor kleine marges in de tocht.
Voorzag 3 delen in deze editie: (1) 1ste 12 uur met 6-10 knp wind rond middernacht sterk krimpend, (2) sterk aantrekkende wind SSW en onstabiel weer tot halverwege de middag en (3) afnemende wind tot potentieel zeer lichte wind en misschien ruimend. Plan was rond het tijdstip van krimpen der wind ergens bij de KG of de ELA te zijn. De middernacht shift kwam behoorlijk wat later en de aantrekkende wind zette nog wat harder door dan verwacht.
Tot 07:00 alles met of de grote genua of een J-109 code-0 (past prima op een D39!!) gevaren. Tot 07.00 uur maakten we goede voortgang met 6.8 knp bootsnelheid gemiddeld onder de 6-10 knp wind. Maar toen en Harmonie, en Arome en ICON met hun laatste updates een sterk signaal afgaven dat we 20+ konden verwachten, hebben we ervoor gekozen de genua te vervangen voor de high aspect en met evt. buien in het achterhoofd ook een J4-type zeil (ca. 18 m2) voor te bereiden. Ondertussen zaten we al tegen de 20 knp wind. Niet veel later voeren we met de high aspect en een enkel en daarna dubbel gereefd grootzeil. We kregen een bizarre windstoot die niet langer dan 30-40 sec duurde van tegen de 50 knp over de top van onze mast heen die gelukkig sneller voorbij was dan dat de boot erop kon reageren.
Het eindspel was daarmee ingezet en met de kennis van de gevaren afstanden en de locatie van de kopgroep in tocht 5 en de onzekerheid van windrichting (meer S dan SW) en afzwakkend heb ik ervoor gekozen dat alles wat nog een extra mijl had kunnen opleveren zoveel risico van heel veel meer strafmijlen mee zich meedroeg, dat we na nog een heen-en-weer naar LC11 en KRA onder de code-0, de finish opgezocht hebben waar we uiteindelijk 14 min over hadden.
Naast de vele kannen thee en koffie hebben we het pak speculaas dat we van de gemeente Medemblik (waarvoor dank) kregen bij onze Medemblik start opgegeten, zijn er warme quiches uit de oven boven dek gekomen, bananen, mandarijnen, stroopwafels, chocolade, heel veel boterhammen gesnackt. Zijn we nat geworden, is er goed geslapen door de bemanning (minimaal 3 x 2 uur p.p. en minder door mezelf omdat bij iedere boei geïmproviseerd moest worden omdat de wind zich niet hield aan de grib files), is er gelachen en vooral heel hard gewerkt. Dank aan mijn bemanning!