Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24uurs 2023

24uurs 2023 28 aug 2023 11:08 #1505496

  • Bakker12
  • Bakker12's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Wij als bemanning van de Dolce Vita vinden het ook jammer. We hopen volgend jaar op een beter resultaat en hopelijk meer dan 3 boten. Zo is er niks aan
Zeiler Spirit 32
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 11:15 #1505498

Bakker12 schreef :
Wij als bemanning van de Dolce Vita vinden het ook jammer. We hopen volgend jaar op een beter resultaat en hopelijk meer dan 3 boten. Zo is er niks aan

Volgend jaar niet maar de 50e editie zit ik er over te denken om even heen en weer te komen , op de heenweg heb ik de trim wel weer helemaal onder de knie B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 11:21 #1505499

ik begrijp niet waarom ORC4 niet gezellig is toegevoegd aan ORC3. staat immers letterlijk aangegeven in de aankondiging....
ook was het toch al een lange tijd duidelijk dat de ORC4 inschrijvingen niet heel groots waren deze editie.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 12:05 #1505521

in het Reglement stond 2 tot 4 boten 1 prijs. Vandaar een eigen prijs voor de ORC4.
Toevoegen aan de ORC3 had een 11e ipv 1e plaats opgeleverd. Niet leuk.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 12:05 #1505522

FireFly meldt zich!

We zijn om 8:05 ontmast, zo'n 5 minuten voordat we de EL-A zouden ronden. We gingen heel erg lekker en het is voor ons onbegrijpelijk hoe dit heeft kunnen gebeuren. Het lijkt erop alsof de mastkoker zelf voor de tweede keer is bezweken zonder duidelijke aanleiding. Ik had me enorm verheugd op deze editie omdat ik wist dat we hoge ogen konden gooien. Mijn vierde 24 uurs op de FireFly. Derde als navigator. Ik heb de race nog niet op een andere boot gevaren. Ik geniet altijd ontzettend op de FF. Bart komt zo met een uitgebreid verslag wat we hebben opgesteld. Gisteren zat ik echt in zak en as. Vandaag is het al een stuk beter. Gelukkig geniet ik vandaag nog van een vrije dag.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Laatst bewerkt: 28 aug 2023 12:10 door Frederik65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 12:08 #1505524

Verslag FireFly FF65 ORC 4

Het team en de boot:

Het team bestaat uit vier jonge gasten van de studentenzeilverenging A.L.S.Z.V. de Blauwe Schuit met de verenigingsboot FireFly. Voor de navigator was het zijn 4de 24-uurs met de FireFly. Voor mij en een ander bemanningslid was het de tweede keer en voor ons nieuwste bemanningslid was het de eerste dat hij de 24-uurs voer. De FireFly is een FF65 uit 1993 met het bouwnummer 2. De mast was dit jaar nieuw geleverd. De originele mast van Proctor was tijdens de Pampus Regatta in 2021 gebroken na een aanvaring. Diens opvolger was onherstelbaar geknikt in de buurt van de lummel tijdens een winterwedstrijd op de Kagerplassen in februari dit jaar. De race begon dus met mast nummer drie.

De dag van de start:

We begonnen de dag vroeg in Leiden om nog de laatste boodschappen te doen en om daarna te vertrekken naar de Buyshaven in Enkhuizen, waar we de boot al hadden klaargelegd voor de 24 uurs. Vorig jaar hadden we namelijk een zware tocht om de boot over te varen vanuit Leiderdorp de dag voor de 24 uurs begon, een 48 uurs eigenlijk. Toen werd keihard bikkelen beloond met zilver in ORC 4. Dit jaar zouden we voor goud gaan en alles tot in de puntjes voorbereiden. De boot een week van tevoren overvaren, goede maaltijden, een extra bemanningslid, de planning begon al maanden geleden!

In het begin van de dag wees rak24 naar een markermeerstart. Uiteraard de vraag; willen we dat doen met fonteinkruid en een schutting? 2% meer mijlen riep de navigator, dus vanzelfsprekend voeren we naar de sluis om te schutten naar het Markermeer. Vlak voor de sluis sloeg de navigator een nieuwe kreet: Enkhuizen-Noord, daar moeten we starten! Gelukkig waren we daar al en lagen we gezellig naast een andere FF65, de OFF-duty. Genoeg tijd om ons toplicht te monteren, het want af te stellen, de laatste klusje fixen en natuurlijk een heerlijke hap kibbeling om met goed gevulde buikjes te beginnen.

De start zelf:

De start was zoals eerder gezegd in Enkhuizen noord. Bij de start waren we zeker niet alleen, een groot deel van het ORC-veld was hier ook te vinden, goed gezelschap dus. We besloten rechts te starten om de vuile wind van de bomen bij de havenmond te vermijden. De vuile wind van de grote bakken besloten we maar op de koop toe te nemen. Na de grote 40-voeters zich vrij hadden gevaren begon voor ons de pret. De boot liep vrolijk 6 á 7 knopen. Dat ging eigenlijk alle rakken zo door. We gingen met een grote glimlach de zonsondergang tegemoet.

De nacht:

Na zonsondergang liep de boot vrolijk 6 knopen of meer, alles ging voorspoedig. Om 22:00 begon het wachtschema en ging ik naar bed. Na 2 uur geslapen te hebben (nou ja, een poging tot) werd ik wakker gemaakt met de luide woorden: “Hora est!” De eerste wissel van de wacht. Eenmaal bovendeks zag ik de spinnaker staan, bootsnelheid 7.2 knopen. Het spelletje om halve wind de spi te houden was begonnen. De eerste rakken ging dat, al was het wel op het randje. Later liep de snelheid wat terug naar 6 knopen en toen 5.5 knopen. De stuurman maakte de call om te wisselen naar de genua. Dat was een goede beslissing want we gingen gelijk een halve knoop harder. Zo ging de nacht door met de ene keer de spi en de andere keer de genua. We hielden de spi op aanmerkelijk hogere koersen dan we eerst dachten. Dat betekende vooral vaak de spi ombouwen naar de andere boeg.

De ochtend/mastbreuk:

We waren net over de helft van de 24-uurs, toen om 8:05 onze mast brak voor de kust van Enkhuizen tussen de Sport D en de EL-A. De koers was 120 a 130 graden ruime wind over bakboord. Windsnelheid 18 knopen, bootsnelheid tussen de 7 en 10 knopen.
De uitvoer van het fokkeval is ongeveer een meter boven dek geknikt, vergelijkbaar met de vorige mast. De hele zaak is aan lij in het water gevallen. We hebben de spi binnen gehaald en de rotzooi een dek gebonden. Daarna de motor uit de kajuit gehaald en gemonteerd. Koers naar Enkhuizen, recht tegen de wind in.

Er is door meerdere boten hulp aangeboden en gesignaleerd over de marifoon. De hulp hebben we afgeslagen omdat we die niet nodig hadden. Telefoon, marifoon en rooksignaal lagen klaar. Zelf waren we weinig met de marifoon bezig. Wel wat gebeld met andere boten die ons hadden gesignaleerd. Onderweg naar Enkhuizen kwam de KNRM polshoogte nemen met twee boten. Ze hebben ons een kwartier begeleid en zijn toen weer terug gegaan. Een uur later waren wij in de haven en hebben we het tuig gedemonteerd en het grootzeil gedemonteerd. Uiteindelijk door dit alles slechts kleine schade aan het grootzeil. Het vrijboord moeten we nog nalopen maar is waarschijnlijk ook ongedeerd.

Zaterdagnacht zijn we rond 01:00 uur in Leiden aangekomen. Nu flink terneergeslagen aangezien we weer een nieuwe mast moeten regelen. Bovendien hadden we heel goed voorbereid en gevaren. Winst op ORC overall was zeker niet ondenkbaar. Om 07:29 uur hadden we 73,5 mijl op de lijst. We waren om 18:40 gestart. Voor de FireFly geldt T= 126,97 mijl. Tot 7:29 hadden we dus met een gemiddelde pf van 1,084 gevaren. Juist daarna trok de wind lekker aan. Je kunt je voorstellen hoe we onszelf hebben opgevroten.

0 start Enkhuizen N 18:40
1 KG 18:56 0:16
2 EZC 19:32 0:36
3 ELB 20:14 0:42
4 ELA 20:42 0:28
5 KG 21:28 0:46
6 ELA 22:15 0:47
7 EZC 22:42 0:27
8 ELA 23:10 0:28
9 SB28 23:55 0:45
10 EZD 1:16 1:21
11 SPORTE 1:52 0:36
12 ELB 3:25 1:33
13 SPORTE 5:20 1:55
14 EZD 6:00 0:40
15 KG 7:04 1:04
16 SPORTD 7:29 0:25
17 ELA Afgebroken
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit', FF 65, Sunfast 36, X-35, RS 500
Laatst bewerkt: 28 aug 2023 12:09 door blokkedoos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 12:08 #1505525

Baasklusje schreef :
in het Reglement stond 2 tot 4 boten 1 prijs. Vandaar een eigen prijs voor de ORC4.
Toevoegen aan de ORC3 had een 11e ipv 1e plaats opgeleverd. Niet leuk.

Als ie 50 mijl had gevaren was ie nog 1e geworden.

Dus tja ik was er in elk geval niet blij mee geweest en had hem ook niet gehoeven trouwens :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 13:12 #1505542

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 591
Blokkedoos, Frederik65,

Wat een verhaal! Fijn dat er geen slachtoffers gevallen zijn, en goed dat jullie je zonder hulp hebben weten te redden. Het vertrouwen in de boot zal wel definitief gezonken zijn.

Sterkte met de reparatie,
groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 13:17 #1505544

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16699
Dat lijkt op een pechprijs voor de Firefly!
Is wel echt balen als je vet onderweg bent en het noodlot slaat zo toe :ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 13:25 #1505547

Sneu voor de Firefly.
Met zo'n Koosbootje kan je zeker de ORC Overall winnen.
De PF van 1.084 was goed in de richting.

Wel gek 3 keer de mast te breken. Lijkt op iets systematisch fouts.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 aug 2023 14:47 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 13:27 #1505548

Baasklusje schreef :
Een jaar ís wel kort. Ik denk er al 25 jaar over en weet het nog niet.

Iets anders, zijn andere deelnemers nog gevaarlijke driekleurlampen tegengekomen? Wij hebben er twee moeten uitschelden onderweg. Grijswit licht vooruit, blijkt het met 7 kts op je af te komen. Klootzakken. Op oproepen op vhf 10 reageerden ze ook niet.
Ik ga de organisatie vragen ze te verbieden, die ledlampen in oude lamphuizen.

Vreselijk dat waren gloeilampen zonder CE keurmerk. En die mensen reageren ook al niet op VHF 10 ! Het is een ziekte maar BK gaat er gelukkig wat aan doen. Hoe weet je nu of dat led lampen waren in een oude behuizing? Ik lees over slecht geplaatste, gedraaide, zacht schijnsel, niet werkende toplichten etc. En dat grove schelden...

Edit: gefeliciteerd voor de winnaar en leuk de verslagen te lezen. Het kan ook flink tegenzitten, de Firefly heeft dat mooi opgelost.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 28 aug 2023 13:55 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 13:33 #1505549

Zwaardopzee schreef :
Baasklusje schreef :
Een jaar ís wel kort. Ik denk er al 25 jaar over en weet het nog niet.

Iets anders, zijn andere deelnemers nog gevaarlijke driekleurlampen tegengekomen? Wij hebben er twee moeten uitschelden onderweg. Grijswit licht vooruit, blijkt het met 7 kts op je af te komen. Klootzakken. Op oproepen op vhf 10 reageerden ze ook niet.
Ik ga de organisatie vragen ze te verbieden, die ledlampen in oude lamphuizen.

Vreselijk dat waren gloeilampen zonder CE keurmerk. En die mensen reageren ook al niet op VHF 10 ! Het is een ziekte maar BK gaat er gelukkig wat aan doen.

Maak je je zorgen dan ? gezien dat andere draadje ? :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 13:59 #1505561

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
Ik weet dat jullie graag focus leggen op de ORC, maar gelukkig staan hieronder ook mooie tochtverhalen. Zo ook bij ons aan boord. Gelijk maar even de olifant in de kamer benoemen. De Rapide, een J39, versloeg ons na 165,7 mijl gevaren te hebben met 0.1 mijl. 1 extra strafminuut (25 ipv 24) voor de Rapide was genoeg geweest om de dobbelsteen de andere kant op te laten rollen. So much voor kleine marges in de tocht.

Voorzag 3 delen in deze editie: (1) 1ste 12 uur met 6-10 knp wind rond middernacht sterk krimpend, (2) sterk aantrekkende wind SSW en onstabiel weer tot halverwege de middag en (3) afnemende wind tot potentieel zeer lichte wind en misschien ruimend. Plan was rond het tijdstip van krimpen der wind ergens bij de KG of de ELA te zijn. De middernacht shift kwam behoorlijk wat later en de aantrekkende wind zette nog wat harder door dan verwacht.

Tot 07:00 alles met of de grote genua of een J-109 code-0 (past prima op een D39!!) gevaren. Tot 07.00 uur maakten we goede voortgang met 6.8 knp bootsnelheid gemiddeld onder de 6-10 knp wind. Maar toen en Harmonie, en Arome en ICON met hun laatste updates een sterk signaal afgaven dat we 20+ konden verwachten, hebben we ervoor gekozen de genua te vervangen voor de high aspect en met evt. buien in het achterhoofd ook een J4-type zeil (ca. 18 m2) voor te bereiden. Ondertussen zaten we al tegen de 20 knp wind. Niet veel later voeren we met de high aspect en een enkel en daarna dubbel gereefd grootzeil. We kregen een bizarre windstoot die niet langer dan 30-40 sec duurde van tegen de 50 knp over de top van onze mast heen die gelukkig sneller voorbij was dan dat de boot erop kon reageren.


Het eindspel was daarmee ingezet en met de kennis van de gevaren afstanden en de locatie van de kopgroep in tocht 5 en de onzekerheid van windrichting (meer S dan SW) en afzwakkend heb ik ervoor gekozen dat alles wat nog een extra mijl had kunnen opleveren zoveel risico van heel veel meer strafmijlen mee zich meedroeg, dat we na nog een heen-en-weer naar LC11 en KRA onder de code-0, de finish opgezocht hebben waar we uiteindelijk 14 min over hadden.


Naast de vele kannen thee en koffie hebben we het pak speculaas dat we van de gemeente Medemblik (waarvoor dank) kregen bij onze Medemblik start opgegeten, zijn er warme quiches uit de oven boven dek gekomen, bananen, mandarijnen, stroopwafels, chocolade, heel veel boterhammen gesnackt. Zijn we nat geworden, is er goed geslapen door de bemanning (minimaal 3 x 2 uur p.p. en minder door mezelf omdat bij iedere boei geïmproviseerd moest worden omdat de wind zich niet hield aan de grib files), is er gelachen en vooral heel hard gewerkt. Dank aan mijn bemanning!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 14:34 #1505567

Zwaardopzee schreef :
Hoe weet je nu of dat led lampen waren in een oude behuizing?

Ik herken gevaarlijke lampen al sinds 2008. En wil je je er verder buiten houden svp. Je was er niet bij en je weet dus niet hoe het eruit zag.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 aug 2023 17:26 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 14:45 #1505571

Led lampen in 2008? Ik doe het maar met de verslagen van de 24 uurs, erg leuk te volgen!
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 14:45 #1505572

Inspirerende tochtverslagen, allen!

Dat begint te kriebelen, misschien moet ik mezelf eens in de Opstappersdatabase gooien…
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 14:54 #1505575

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2973
Zwaardopzee schreef :
Led lampen in 2008

Geen mening verder over de rest van de post of die van BK maar Led in 2008 was er al lang en breed. Laatste keer dat ik mee deed was ergens net daarvoor en toen voer er ook al allerlei vaag schijnsel (lees: ledpitten in een aquasignal doos) om je heen. Vooral van voren geen chocola van te maken, maar ook 'groen' wat meer beige was dan groen.

Ik had rond 2008 ook al een lopolight boven in de mast en was zeker geen early adaptor.

Eveneens storend trouwens als die knutselaars die alleen voor de 24-uurs een 3-kleur bovenin vast-macrameeen (die vervolgens alle kanten op schijnt, of halverwege de nacht uitvalt / naar beneden komt). Kwam altijd wel minimaal één blindzeiler tegen: 'je hebt geen licht !!' 'oooh, echt waar ?'
Laatst bewerkt: 28 aug 2023 14:56 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 14:58 #1505577

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6289
Zwaardopzee schreef :
Led lampen in 2008? Ik doe het maar met de verslagen van de 24 uurs, erg leuk te volgen!

In 2009 om precies te zijn begon nautic led die rommel te leveren. Het is echt een gevaar daar in de nacht van de 24 uurs als de sectorscheiding niet exact goed is. Klaarblijkelijk heb jij dat nooit meegemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 14:59 #1505578

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
drwingnut schreef :
Inspirerende tochtverslagen, allen!

Dat begint te kriebelen, misschien moet ik mezelf eens in de Opstappersdatabase gooien…

Denk er goed over na, het is tenslotte een vorm van zelfkastijding. deed nu voor de elfde keer mee en elke keer heb ik ergens weer een moment van: volgend jaar sla ik maar over... :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 15:04 #1505579

Palomine schreef :
Zwaardopzee schreef :
Led lampen in 2008? Ik doe het maar met de verslagen van de 24 uurs, erg leuk te volgen!

In 2009 om precies te zijn begon nautic led die rommel te leveren. Het is echt een gevaar daar in de nacht van de 24 uurs als de sectorscheiding niet exact goed is. Klaarblijkelijk heb jij dat nooit meegemaakt.

Bij Guernsey zag ik een wit lichtje heel hard op mij afkomen HUH??? :huh: Begreep er echt niets van zag door de maan wel wat van een silhouet van een zeil boot , maar snapte serieus niet wat er aan de hand was .

Toen ze voorbij kwamen zag ik het 3 kleur 180 graden andersom :S

Heel irritant !!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 15:08 #1505580

drwingnut schreef :
Inspirerende tochtverslagen, allen!

Dat begint te kriebelen, misschien moet ik mezelf eens in de Opstappersdatabase gooien…

Ik wil je verder niet remmen hoor, maar dit hoort óók echt bij normaal 24-uurs-weer... :whistle: al vond ik het deze editie erg meevallen!


Laatst bewerkt: 28 aug 2023 15:09 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 15:09 #1505581

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6289
Jeroen-Pion schreef :

Toen ze voorbij kwamen zag ik het 3 kleur 180 graden andersom :S

Heel irritant !!!

Zeker irritant. Bij de 24 uurs komen de boten van alle kanten om dezelfde boei te ronden en weer hun eigen route te kiezen. Dan is het ronduit gevaarlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 15:21 #1505582

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2973
Dat is dan weer een groot voordeel van het Wad, meestal alleen meeliggers en (slecht timende) tegenliggers.
Laatst bewerkt: 28 aug 2023 15:22 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 15:43 #1505588

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
Als ie op 24-25 aug 2024 wordt gevaren is het om 02:30 hoog in Harlingen, uurtje later uit Kornwerd weg voor een rondje Wad met NW wind B4-5, dan kun je Medemblik net halen.......holrobert schreef :
Dat is dan weer een groot voordeel van het Wad, meestal alleen meeliggers en (slecht timende) tegenliggers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 15:58 #1505592

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Accelerate schreef :

Ik wil je verder niet remmen hoor, maar dit hoort óók echt bij normaal 24-uurs-weer... :whistle: al vond ik het deze editie erg meevallen!

Hoewel het zeker veel en veel gekker kan snap ik het zelfkastijdingsdingetje ook wel. Het is een pittig evenement, ik heb altijd twee dagen nodig om bij te komen. En ik denk ook af en toe, als ik onderdeks ben voor de planning / administratie, moet plassen, een broodje smeer of anderszins bezig ben: "Man man man, is dit eigenlijk nog wel leuk?"

De voorpret, de zonsondergang, zonsopgang, het laatste rak (meestal vele vele boten onder spi) en de intocht in Medemblik vind ik dan weer zo gaaf dat ik in 2024 toch weer meedoe.

En vergeet de lol van 6 kerels, ontdaan van elk stukje beschaving, onder elkaar niet. De grapdichtheid was weer hoog dit jaar.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.234 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl