Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24uurs 2023

24uurs 2023 28 aug 2023 16:08 #1505594

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6968
Baasklusje schreef :
Sneu voor de Firefly.
Met zo'n Koosbootje kan je zeker de ORC Overall winnen.
De PF van 1.084 was goed in de richting.

Wel gek 3 keer de mast te breken. Lijkt op iets systematisch fouts.
Wat zou er mis zijn met het ontwerp van de mast en de verstaging? Ik zou het goed uitzoeken voor ik voor de 4e keer een mast ging zoeken. Vraag eens advies van een ervaren tuiger. Mijn idee: mast is geknikt op een punt waar lijnen zijn doorgevoerd. Verzwakking van het profiel dus. Stond de verstaging wel goed? Te veel of juist te weinig spanning?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 16:24 #1505601

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3499
Dolphin schreef :
Ik weet dat jullie graag focus leggen op de ORC, maar gelukkig staan hieronder ook mooie tochtverhalen. Zo ook bij ons aan boord. Gelijk maar even de olifant in de kamer benoemen. De Rapide, een J39, versloeg ons na 165,7 mijl gevaren te hebben met 0.1 mijl. 1 extra strafminuut (25 ipv 24) voor de Rapide was genoeg geweest om de dobbelsteen de andere kant op te laten rollen. So much voor kleine marges in de tocht.

Voorzag 3 delen in deze editie: (1) 1ste 12 uur met 6-10 knp wind rond middernacht sterk krimpend, (2) sterk aantrekkende wind SSW en onstabiel weer tot halverwege de middag en (3) afnemende wind tot potentieel zeer lichte wind en misschien ruimend. Plan was rond het tijdstip van krimpen der wind ergens bij de KG of de ELA te zijn. De middernacht shift kwam behoorlijk wat later en de aantrekkende wind zette nog wat harder door dan verwacht.

Tot 07:00 alles met of de grote genua of een J-109 code-0 (past prima op een D39!!) gevaren. Tot 07.00 uur maakten we goede voortgang met 6.8 knp bootsnelheid gemiddeld onder de 6-10 knp wind. Maar toen en Harmonie, en Arome en ICON met hun laatste updates een sterk signaal afgaven dat we 20+ konden verwachten, hebben we ervoor gekozen de genua te vervangen voor de high aspect en met evt. buien in het achterhoofd ook een J4-type zeil (ca. 18 m2) voor te bereiden. Ondertussen zaten we al tegen de 20 knp wind. Niet veel later voeren we met de high aspect en een enkel en daarna dubbel gereefd grootzeil. We kregen een bizarre windstoot die niet langer dan 30-40 sec duurde van tegen de 50 knp over de top van onze mast heen die gelukkig sneller voorbij was dan dat de boot erop kon reageren.


Het eindspel was daarmee ingezet en met de kennis van de gevaren afstanden en de locatie van de kopgroep in tocht 5 en de onzekerheid van windrichting (meer S dan SW) en afzwakkend heb ik ervoor gekozen dat alles wat nog een extra mijl had kunnen opleveren zoveel risico van heel veel meer strafmijlen mee zich meedroeg, dat we na nog een heen-en-weer naar LC11 en KRA onder de code-0, de finish opgezocht hebben waar we uiteindelijk 14 min over hadden.


Naast de vele kannen thee en koffie hebben we het pak speculaas dat we van de gemeente Medemblik (waarvoor dank) kregen bij onze Medemblik start opgegeten, zijn er warme quiches uit de oven boven dek gekomen, bananen, mandarijnen, stroopwafels, chocolade, heel veel boterhammen gesnackt. Zijn we nat geworden, is er goed geslapen door de bemanning (minimaal 3 x 2 uur p.p. en minder door mezelf omdat bij iedere boei geïmproviseerd moest worden omdat de wind zich niet hield aan de grib files), is er gelachen en vooral heel hard gewerkt. Dank aan mijn bemanning!
Ik ken de mannen van de Rapide goed. Pakken hun tasje stappen op en gaan,zonder inzage van harmonie e.d. En gaan met de banaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 16:50 #1505608

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Miss Pussycat op stoom

Sinds 2018 doen wij met “Performance Sailing Team ‘Bonkige Baerden’” mee aan de 24 uurs. Altijd met een gehuurde boot, aangezien de bootjes in eigendom niet in de buurt van het IJsselmeer liggen en te klein zijn om met z’n zessen op te varen.

Omdat 2018 een pittige editie was en we die avond in de haven van Lelystad hebben doorgebracht met bier en bitterballen hadden we een DSQ te pakken. 2019 netjes uitgevaren, maar in 2020 gooide corona roet in het eten. 2021 was een ramp: we werden door een uit-het-roer-loper uit de wedstrijd gevaren en in 2022 met een Winner 1010 zijn 16e geworden. Progressie dus. ;-)

Dit jaar hadden we de beschikking over een Bavaria Match 35 uit Medemblik en voeren we in tocht 4 mee. Rond 14:00 waren we in de haven. Bij de check van de boot bleek het toplicht niet te werken. Oei. Luiken open, kabels volgen, multimeter regelen, batterij voor multimeter regelen, schroevendraaier voor batterijklepje van multimeter regelen, kabeltjes doormeten. Kak. Overal spanning. Dan blijft er maar één ding over: een kapot lampje (of een kapotte mastkabel). Bootmansstoeltje geregeld en de mast in dus. Toplicht was veranderd in een zwembad, lampje kapot. Dus snel fietsje regelen en lampje kopen. Lampje omhoog, lampje erin, kapje erop, lichtje doet het, mannetje naar beneden. Een lekkere start.

Daarna snel de laatste harmonie-files gedownload en bekeken met LuckGrib. Hmm, toch weer een aardige windshift t.o.v. gisteravond: plan uit het raam en een nieuw plan gemaakt. Handmatig windrichtingen invoeren in Excel bleek wel een tijdrovend dingetje, tijd om dit deel van de 24 uurs toch maar eens te professionaliseren. We zijn overigens al een stuk verder dan voorgaande jaren: eerst hadden we geen plan, tenzij je ad hoc-besluiten een plan noemt, in 2022 deden we weinig anders dan Windy openen (zonder op het model te letten) en op de planningskaart de windhoeken met het blote oog in te schatten op de verschillende koersen. Gaat prima als alles stabiel is… maar ja, dat was het dit jaar zeker niet.

Het was inmiddels 17:00 geworden, tijd voor de pre-start-maaltijd: pasta. Veel pasta. 18:15 de haven uit richting start, 18:30 zeiltjes omhoog. Gelijk gemerkt dat er maar weinig labels op de valstoppers correspondeerden met de functie van de lijnen. Huurboot, altijd alles nakijken dus!

Anyhoe… Ons plan voorzag in het direct naar het zuiden varen en dan een paar noord-zuid-banen te doen om vervolgens langzaam weer omhoog te varen. Na anderhalve baan bleek de wind echter niet ver genoeg gedraaid en moest het plan van tafel. Improviseren. Ik heb nog een poging ondernomen om de actuele Harmonies te downloaden, in te lezen en vervolgens opnieuw onze Excel-planningstool te gebruiken. Onderdeks in een stampend schip onder vette helling bekomt mij dat echter niet zo best… ik werd er vrij snel kattig van en heb de poging gestaakt.

De rest van de 24 uurs hebben we daarom telkens twee / drie rakjes vooruit gepland om aldaar te kijken of wat de vervolgstappen zouden zijn. Eigenlijk verliep dat tot een uur twee in de middag prima. Al hadden we wel twee keer dat een rak toch net niet bezeild was en we een klapje moesten maken. Verder bleek onderweg dat het reven en ontreven een tijdrovende klus was. Enerzijds omdat de valstoppers niet juist gemarkeerd waren, anderzijds omdat het zeil toch wel heel zwaar in de mastgleuf liep. Twee man waren nodig om het zeil naar beneden te trekken. Dat heeft wel wat tijd en afstand gekost, we zijn zelfs een boei voorbij gevaren omdat de zaak niet tijdig in orde was.

Gezien de windverwachtingen hebben we de luchten goed in de gaten gehouden en hebben we 2 keer preventief gereefd tot rif 2. Dat bleek één keer een prima beslissing, de andere keer was het net wat te voorzichtig. Achteraf bleek er een windwaarschuwing (code geel) te zijn afgegeven. Aangezien niemand (als schipper is dat mijn schuld) eraan heeft gedacht de marifoon uit te luisteren hebben we die gemist. Idem met die ontmasting: als iemand hulp nodig zou hebben gehad waren wij “blissfully unaware” gebleven. Dat moet dus anders volgend jaar.

De laatste 4-5 uur hebben we aan dek het eindspel doorgerekend, schattingsgewijs met een natte vinger. We hadden 22 minuten over aan het eind. Net wat te veel, dat had beter gekund.

In de voorlopige uitslag van tocht 4 staan we 12e, weer beter dan vorig jaar.


Lessons learned:
  • Neem meer tijd op het om de basismaneuvres met een huurboot te testen. Vooral reven en ontreven bleek een vervelend dingetje op deze boot.
  • We hebben de marifoon, ondanks alle goede bedoelingen, niet uitgeluisterd. Nu ik lees over een ontmasting en zelfs een code geel waarschuwing was dat toch beter geweest.
  • Planning is (naast gewoon hard varen) echt key: ondanks dat we nog nooit zoveel aan voorbereiding hadden gedaan, bleek het bijstellen van de planning aan boord lastig. Onze eigen softwaretool-in-ontwikkeling was nog niet productierijp, dus deden we het in Excel. Wat daar nog ontbreekt is het automatisch uit de grib-file halen van de windrichting op de juiste tijd en locatie. Handmatig was voor ons geen doen onderweg.

Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 17:08 #1505617

Accelerate schreef :
drwingnut schreef :
Inspirerende tochtverslagen, allen!

Dat begint te kriebelen, misschien moet ik mezelf eens in de Opstappersdatabase gooien…

Ik wil je verder niet remmen hoor, maar dit hoort óók echt bij normaal 24-uurs-weer... :whistle: al vond ik het deze editie erg meevallen!

:laugh: Even terugbladerend door m’n logboek vind ik een Round The Island met MWF 7, meerdere Solent-regatta’s in november met MWF 6 of 7, en meerdere tochten met MWF 9 (okee, dat was op 60 meter, niet 30-40 voet), dus dat weer dat schrikt me niet af.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 17:15 #1505622

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4712
jerry schreef :
Baasklusje schreef :
Sneu voor de Firefly.
Met zo'n Koosbootje kan je zeker de ORC Overall winnen.
De PF van 1.084 was goed in de richting.

Wel gek 3 keer de mast te breken. Lijkt op iets systematisch fouts.
Wat zou er mis zijn met het ontwerp van de mast en de verstaging? Ik zou het goed uitzoeken voor ik voor de 4e keer een mast ging zoeken. Vraag eens advies van een ervaren tuiger. Mijn idee: mast is geknikt op een punt waar lijnen zijn doorgevoerd. Verzwakking van het profiel dus. Stond de verstaging wel goed? Te veel of juist te weinig spanning?

De eerste (Proctor) mast is gebroken agv een aanvaring, als ik het goed begrepen heb omdat de mast een andere mast tegenkwam. Geen idee of mijn mast daar tegen zou kunnen, maar ik probeer dat iig niet te testen.
Lijkt me niet iets systematisch.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 17:19 #1505625

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4712
blokkedoos schreef :
.... Daarna de motor uit de kajuit gehaald en gemonteerd.

Dit vind ik best dapper.

Ik ben eerlijk gezegd niet van plan volgende keer m'n (43 kg) 8 pk Honda binnen te leggen in de hoop en verwachting dat ik die onder de omstandigheden dat ik 'm nodig heb wel weer over de hekstoel op de motorstoel krijg. Zelfs al is een motor voor OSR Mo4 niet verplicht. (Als ik het goed lees)

Maar misschien is dat wel een teken dat ik in de tocht thuishoor. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 17:47 #1505634

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
Mooi toch. Op 1/10 mijl zijn geen tactische beslissingen te maken behalve hard te zeilen en zien wat de weergoden je in de laatste 2-3 uur toewerpen.
Laatst bewerkt: 28 aug 2023 17:50 door Dolphin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 18:30 #1505661

De verschillen zijn weer heel klein.
Als voorbeeld de 1e 7 ORC3.
Het verschil tov nr 1 in procenten en in Nm.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 18:38 #1505664

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4712
Na de discussie van afgelopen jaar ben ik benieuwd: hoe zou dit rijtje er uit hebben gezien als gerekend was obv GPH?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 28 aug 2023 19:17 #1505675

paalsteek schreef :
Leuk verslagje Shutter Speed!

Wij deden ook mee in Tocht2.

(bij gebrek aan meetbrief dankzij de werf die niet meewerkt met bouwtekeningen :angry: )

Vorig jaar voor het eerst met deze boot in perfecte omstandigheden 14e. Deze keer met mijn vaste navigator 6e. Was erg geslaagd; dik tevreden!

Graag nog iets meer wind volgende keer, zodat we meer kunnen planeren :laugh:

Groeten,
Tom a/b Django 7.70 Bora

Deze Django?





:)
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 29 aug 2023 07:01 #1505740

Verslagje van de Darwin (ORC 3)
Voor het eerst in de ORC meegevaren met onze Optima 106. Vaak met de tocht meegedaan, dus het moest er maar eens van komen. Het werd geen doorslaand succes, maar toch weer erg leuk.

Voor de start hield de koeling van de motor er mee op, dus we begonnen de dag met het wisselen van de impeller, terwijl we achter het anker voor de sluis van Enkhuizen lagen. Net op tijd klaar, laatste bemanningslid (inclusief Roti) opgepikt in Enkhuizen en op tijd door de start. (ENK-N). De start met een kleine 90 jachtjes die zich daar op voorbereiden was een fantastisch spektakel.

We wisten niet of we de laatste Harmonie-GRIB goed gedownload hadden (LES 1: Zorg dat je dat wel weet), maar gingen uit van een winddraaiing van W naar ZW in het begin van de nacht. Tot die tijd wilden we Noord-Zuid varen voor de kust van Flevoland (Lemmer-Urk) en daarna NW-ZO op het bovenste deel van het IJsselmeer.. Bootsnelheid was goed. Maar ons plan was teveel op het tijdstip van de voorspelde draaiing gebaseerd. Die kwam pas een uur of vier later en draaide in het begin van de nacht zelfs de verkeerde kant op, waardoor we onszelf terugvonden op een kruisrak. (LES2: blijf zeilen op de werkelijke situatie en hou je opties open). Plan wel aangepast en daarna ging het weer redelijk.

In de ochtend raakten de accu's leeg en moest de motor even draaien. Koeling werkte weer niet. Al zeilend - meestal onder een helling van 15-20 graden - zijn we een uur of 2 bezig geweest de motor uit elkaar te halen, stukjes impeller uit de slangen te verwijderen en de boel weer aan de praat te krijgen. (LES 3: shit happens). De focus op trim etc. was niet erg goed en rust pakken zat er ook niet in. We hebben hier waarschijnlijk wel wat laten liggen. (LES 4: vier man/vrouw aan boord is eigenlijk wat te weinig om echt goed te presteren en tegenvallers op te vangen)

En dan het eindspel: Meestal zijn we er goed in om binnen enkele minuten van de perfecte finishtijd over de streep te gaan, maar toen we onze laatste rakken nog een keer narekenden bleek dat we ongeveer anderhalf uur te laat over de streep zouden gaan. Alle opties om dat te herstellen waren uitermate beroerd. Er zat niets anders op dan het rak af te breken en naar een boei te zeilen die nog een geldig rak op zou leveren en een acceptabele finishtijd. (LES 5: check continue of je aannames kloppen, en doe dat met meerdere mensen). Traditiegetrouw op 3 minuten nauwkeuring over de streep, maar wel 9 mijl verspeeld.

Op de terugweg hield de motor er overigens weer mee op vlak voor Amsterdam, dus konden we voor het eerst zeilend de box in. Dat ging perfect moet ik zeggen!

Volgend jaar gaan we toch wat dingen aanpassen. Tot dan!

En oh ja: Of die ORC-rating nou zo gunstig is voor ons weet ik niet. We hebben ongeveer een kwart van de 24 uur tegen onze rompsnelheid van 7,3 knp aan gevaren en tja, harder gaat ie domweg niet (als er geen golven zijn) De grotere en/of planerende boten lijken dan ook wel wat in het voordeel als er wat meer wind staat.
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 10:30 door ArjanvanOmmen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 29 aug 2023 07:34 #1505754

JotM schreef :
Na de discussie van afgelopen jaar ben ik benieuwd: hoe zou dit rijtje er uit hebben gezien als gerekend was obv GPH?

Hogere PFs want GPH gaat uit van minder wind.
Kleine verschillen nog steeds, iets anders dan bij APH.
APH is net zo fout als GPH, want gaat uit van een cirkelbaan met alle koersen.

Boven APH, onder GPH.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 07:37 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 29 aug 2023 09:36 #1505817

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4712
Leuk. Geen verschil in "ranking" te zien dus.

Van de gefinishte boten een lijstje "ORC-overall" gemaakt.
(waar de pf op 4 cijfers gelijk is, op de niet-significante cijfers gesorteerd - verschil tussen Capolavoro en Dehlerious 0,002%)
Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 09:39 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 29 aug 2023 13:46 #1505914

Ons uitgebreide verslag staat hier:

zeilersforum.nl/index.php/foru...te?start=975#1505913
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 29 aug 2023 14:08 #1505922

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
Ah! Jullie hebben ontdekt waarom veel teams vlak voor de start eten ;)

Maar op de uitslag kunnen velen alleen maar jaloers zijn. Mooi verslag en erg knap gedaan zonder veel digitale hulpmiddelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 29 aug 2023 14:45 #1505933

Fantastische prestatie Mark; welkom bij de boten die steeds 2e prijzen winnen :P

De Harmonies even vergeleken met de actuele wind die we aan boord hadden.
Uit de Harmonie steeds de plaats genomen waar we op dat moment (elk uur) waren.
Ziet er toch weer keurig uit:





De gemeten kts zijn natuurlijk inclusief de vlagen. Als het minder waait (in het begin) dan komt de meting wat boven de voorspelling (ex-vlagen) uit.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 14:46 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 29 aug 2023 14:52 #1505936

Dank, en vanaf een uur of 4 snachts werden de digitale hulpmiddelen nog minder omdat de windmeters de kluts kwijt raakte. Aan de wind over de ene boeg 0° en over de andere boeg 50° (dit is ondanks 1x in en uischakelen van de apparatuur als reset de rest van de 24 uurs zo gebleven.....) dat maakte dat de winddex en telltales weer erg handig waren.

Maar daardoor was SPD natuurlijk ook de kluts kwijt en gaf performancewaarden die geheel onrealistisch waren.

Ik dacht nog even dat mijn toplicht ruis op de lijn gaf, maar overdag met toplicht uit hadden we het zelfde probleem....

Inmiddels werkt het weer gewoon, zonder dat ik specifiek iets heb gedaan. Snap er geen bal van....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 29 aug 2023 15:38 #1505958

Vreemd, die windset. Wat voor een is het? 1 slecht contactje wellicht?

Nog even wat cijfers van de Capolavoro uit de log van SPD:

- de gemiddelde True Wind was 12,8 kts
- de hardste wind was ruim 31 kts
- de gemiddelde performance obv SOG was 93%. Iets minder dan andere keren, soms is het 96%
- de gemiddelde performance obv Closing Speed naar het waypoint was 90 %.
- Toch 3 % lager dan obv SOG. Reden is toch vooral het slingeren van de boot op golven, en ook het stampen in golven. Al die momenten vaar je niet recht en horizontaal op je boei af. Dat kost 3%. Veel wel.
- gemiddelde TWA was 93 graden. Ruimer dan halve wind, ondanks het kruisrak van 5 mijl naar de finish.

Dat klinkt leuk, maar eigenlijk is het wat te ruim. De performance loopt terug als je voorbij de 90 TWA komt en de spi er niet op kan (dat is vanaf 8 kts wind al het geval).
Ook goed te zien in een postSPD analyse van de PDlog:
Je ziet de performance minder worden bij de ruimere TWA's.
Alleen 70-140 is interessant, de rest varen we toch niet vrijwillig ;-)
Het blijkt ook uit de helling: negatief is te weinig volgens de meetbrief.



"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 15:38 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 29 aug 2023 15:47 #1505966

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
@Baasklusje.
Kan je de ORC uitslagen ook omrekenen naar sport, Ik ben wel benieuwd hoe mijn uitslag zich verhoud tot de ORC boten.
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 15:49 door Aswin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 29 aug 2023 16:12 #1505978

Aswin schreef :
Kan je de ORC uitslagen ook omrekenen naar sport, Ik ben wel benieuwd hoe mijn uitslag zich verhoud tot de ORC boten.

Dat is lastig zonder echte meetbrief.
Ik heb het gemiddelde genomen van alle 2023-Van de Stadt 34 boten uit de ORC database, dat is APH van 631

Met jouw 145,16 mijl en geen sluizen en straffen geeft dat een PF van 1,06.
Daarmee zit je in de top van de ORC (zie de PDF die JotM postte in deze draad).

Nu zijn die andere boten vast niet woodcore en dus wat hoger in de APH. Maar toch, meten en meedoen :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 29 aug 2023 16:18 #1505981

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15776
Scarabee meldt zich......

Onze 24 Uurs begon dit jaar op 30 mei. De appgroep met de vaste 24 uurs crew (Web, Bas van Dijk en Albertus Magnus, en ik zei de gek) is nooit helemaal slapende, maar komt op die dag weer echt tot leven als ik de vraag stel of iedereen weer aan boord is. Nadat de thuis agenda’s zijn gesynchroniseerd en de managers Planning hun zegen hebben gegeven gaat het los. In de eerste weken zo’n honderd appjes,per week in de laatste dagen zomaar 200 per dag.
Voor mij begint het met zoeken naar optimalisatie-tjes aan de boot en dat verder te regelen. De anderen gaan vast los op Rak, performancemeter, wedstrijdregels, veiligheidsdingetjes en natuurlijk herinneringen en “niet vergeten, weet je nog de vorige keer gebeurde dit of dat en misten we ……”
Een van de dingen die al snel boven kwam drijven was: een 5e man? Willen we dat? Op de spirit 28 leek ons dat wat veel, maar nu we iets groter varen is daar zeker plek voor. En zo klom ook Rob aan boord. Niet perse een ervaren zeiler, maar wel leergierig en vriend van Bas. Als een dikke week voor de start. Albert zich geblesseerd af moet melden doen we het na een korte rondgang onder bekenden alsnog met 4. Albert en Web zijn de Rak-sparringspartners aan boord en last minute bijt nu ook Bas zich vast in de GRIBs en Rak. Web zal nu de rakkenist van dienst zijn, gesouffleerd door het hele team.
In de laatste week krijg ik een spinnaker aangeboden. Vorig jaar hadden we die een tijdje aan boord en wow, wat een lekker ding is dat. Hij is ORC gemeten, kleiner dan de grootste spi, dus met het juiste nummer er in mag hij mee. Als de CFO ook instemt vertrek ik meer dan in mijn nopjes richting Medemblik waar de boot na de vakantie al is geparkeerd.
Albert zwaait ons vrijdag uit in Medemblik nadat de laatste opties voor de starthaven zijn doorgenomen en we uiteindelijk kiezen voor Stavoren. Eenmaal in de kom voor de sluis hebben we nog even contact met Boarderbas en blijken we de enige 2 schepen in de wedstrijd te zijn die daar starten. BB is iets eerder over de lijn en klimt naar loef en zo hebben ook wij vrije wind. Als 1 boot hijsen we beiden de spinnaker en gaan los. De wind is eigenlijk net iets te scherp voor ons, terwijl de crew aan boord van de Coppelia nog even door kan droppen wij ruim voor de boei de spi. Het derde rak is weer wat ruimer en kan de spi er weer op. 8 mijl lang trekt en sleurt de Indiaan (spinnakers krijgen nu eenmaal namen ;) ) ons naar de volgende boei en glijden we langzaam, eeuhhh keihard natuurlijk….. de nacht in. Rob moet nog even wennen aan dit geweld maar als blijkt dat we de boel aardig onder controle hebben en hij betere instructies krijgt begint ook voor hem het genieten.
We houden ons niet aan het besproken slaapschema en ik pak als eerste een powernapje. Niet voor lang, want dan kan de spi er weer op en mag ik aan de bak. Web kiest de rakken zorgvuldig uit en als het even kan kruipt hij ook even aan het roer. Rob begint wat onzeker aan het stuurwerk, maar leert snel en weet de XTE ruim binnen de marges te houden. Bas en ik wisselen elkaar af met trimmen, sturen en zo houden we Scarabee lekker aan de praat. De performancemeter laat mooie waardes zien, maar hier en daar lijkt er een hick-up in te zitten. Het heeft nu geen zin dat te willen verhelpen en Web, die echt het beste overzicht heeft blijft tevreden met de resultaten. We gingen weg met een verwachting van 152 mijl en lang blijven we heel aardig in de buurt van dat schema. Tegen het ochtendgloren komen ook de windshifts en de buien. Als even goed los gaat zitten we in de buurt van de Rotterdamse hoek waar het aardig kan klotsen. Als dan een van ons katterig wordt en zelfs moet overgeven gooien we het over een iets rustiger boeg en zoeken hogerwal op. Wederom krijgen we te maken met een windshift die net even anders uitpakt dan gedacht en moeten we veel scherper varen dan wenselijk. De ETA loopt dusdanig op dat we zelfs de finish dreigen te missen. Goeie raad is duur en we besluiten het rak af te breken en een korter alternatief te pakken. Meer gezeild dan nodig, tijd verloren en mijlen kwijt op de planning, maar te laat finishen is net zo goed verliezen. We checken nog even of het een geldig rak is en dan zetten we de gijp in naar de nieuwe boei en begint meteen het eindspel. Volgens de voorspelling is het finishrak onbezeild, maar voordat we daar zijn komen we terecht in een windwak. Kak. Om ons heen kijkend zien we een mooie windveer liggen en de boten die daar varen hebben wel snelheid. Opnieuw maken we wat extra meters (0,2 mijl) en pakken de wind weer op. Eenmaal om de WV19 zoeken we eerst de dijk op. Daar is immers vrije wind en maken we behoorlijke sprongen. De ETA staat zelfs even op 18:40 en daaronder, maar helaas. Iets verderop draait de wind een paar graden en zakt iets in. Ter voorbereiding op een echt kruisrak hadden we de babystag al losgegooid en dat pakt nu mooi uit. Na 3 klappen gaan we met 15 minuten straftijd over de finish. We weten dan al dat we geen echt hoge ogen meer kunnen gooien, maar zijn natuurlijk benieuwd naar het resultaat.
Als Bas alle gegevens heeft ingevoerd in de app, we dat 2 keer hebben gecontroleerd met de lijst en RAK gaat hij op de digitale brievenbus richting wedstrijdsecretariaat. BOEM: rood scherm. “DSQ-R” U heeft 3 keer hetzelfde rak ingevoerd.
Vol ongeloof kijken we elkaar aan: huh, wattuh, hoe dan? We hebben het toch gecontroleerd voordat we verzonden? Foute “sticker?”…….kan niet waar zijn……De app is onverbiddelijk. We controleren nauwgezet onze lijst en ja. We hebben 3 keer hetzelfde rak gevaren. Het blijkt om het afgebroken rak te gaan. In alle vermoeidheid hebben we deze “optie” gemist. We zijn er ook snel uit; dit is ons als collectief aan te rekenen. Tijdens de hele race zijn we allen verantwoordelijk, ook al zijn er nuances in de taken. 24 uurs ’24 doen we weer mee, en dan hebben we weer meer ervaring!
Rest mij nog om de organisatie te bedanken en te complimenteren. Vorig jaar heb ik flink wat moppers laten horen. Dit jaar is er juist op die punten veel verbeterd en daar kan ik alleen maar waardering voor hebben. Top!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 29 aug 2023 17:11 #1505990

Ai koko, dat is jammer. Zag het al in de uitslag en vroeg me al af wat er was gebeurd.

Dat online invullen was handig, maar ook weer niet moet ik zeggen. Leuk dat je min of meer kan zien wat de concurrentie doet, maar ik had ook op diverse plekken te weinig bereik.

Wij hebben dus alles op de 1e plaats op papier bij gehouden.

Waarom idere keer opnieuw inloggen?
Site was best "zwaar" om te laden met weinig internet
De "tijd legen" werkte matig op de telefoon.

Achteraf boeien aanpassen was ook niet mogelijk zonder je hele route te verwijderen. Hoe ik dat weet? Tijdens de controle kwam ik er achter dat ik bij de 3e boei per ongeluk de zelfde tijd had staan als de 2e boei :pinch:
Eerst dus 23 rakken verwijderen en daarna alle 23 weer terug invoeren. En ook dat moet je daarna dus weer goed checken, na 24 uur wakker zijn gaat de scherpte er toch een beetje van af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 29 aug 2023 17:45 #1505996

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4712
Baasklusje schreef :
Aswin schreef :
Kan je de ORC uitslagen ook omrekenen naar sport, Ik ben wel benieuwd hoe mijn uitslag zich verhoud tot de ORC boten.

Dat is lastig zonder echte meetbrief.

Aswin vraagt de andere kant op, dat is wel goed te doen. Staat ook nog op mijn lijstje voor verderop in de week.

Eerst even aan de hand van de uitslagen kijken (en vergelijken met vorig jaar) hoe de rating van de tocht dit jaar is. (Heb ik in het draadje van vorig jaar over geschreven)

Ik heb de ORC verzamellijst van dit jaar al gedownload van de ORC website. Daar zal ik de lengte op de waterlijn van de ORC-boten uit halen en dan berekenen hoe zij het in de tocht zouden hebben gedaan.

Maar, of zelf doen, of een paar dagen geduld. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 17:45 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 29 aug 2023 18:38 #1506013

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Baasklusje schreef :
Aswin schreef :
Kan je de ORC uitslagen ook omrekenen naar sport, Ik ben wel benieuwd hoe mijn uitslag zich verhoud tot de ORC boten.

Dat is lastig zonder echte meetbrief.
Ik heb het gemiddelde genomen van alle 2023-Van de Stadt 34 boten uit de ORC database, dat is APH van 631

Met jouw 145,16 mijl en geen sluizen en straffen geeft dat een PF van 1,06.
Daarmee zit je in de top van de ORC (zie de PDF die JotM postte in deze draad).

Nu zijn die andere boten vast niet woodcore en dus wat hoger in de APH. Maar toch, meten en meedoen :woohoo:

Dat vind ik wel heel soepel, een gemiddelde vd Stadt 34. Komeet lijkt nog het meest op Spindrift, die heeft een APH van 609,3. Daarmee zou ik dus 16e zijn geworden in de ORC.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2023 29 aug 2023 18:38 #1506014

Bij mijn weten schrijf je IJsselmeer met dubbel S, nu zie ik dat op het deelnemersplaatje maar 1 S staat :laugh: :laugh:



Is dat nu al een jarenlange schrijffout, of schreef je IJsselmeer 58 jaar geleden met 1 S? :whistle:

Maakt verder niet uit, dit plaatje gaat niet in de boot geschroeft worden. T is niet helemaal mijn smaak zullen we maar zeggen :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.236 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl