Het onvermijdelijke komt er weer aan “de winterstop” heeft zo zijn voordelen wat we gaat weer snert eten met Jeroen
maar voor vele is het toch een gemis om lekker te zeilen.
Nu zie je op het forum meestal verschillende winter klaarmaak vragen verschijnen en ik wil dit nu een beetje bundelen in dit topic zodat we alle goede adviezen van forumers en vragen makkelijker terug te vinden zijn.
Hier onder is mijn geschiede bijdrage en wees vrij om het aan te vullen of als iets niet duidelijk is om te vragen.
Motor:
Koelvloeistof controleren (om de 3 jaar vervangen)
V-snaar controleren (snaar ontspannen kan hoef niet, dit geld ook voor een impellerpomp)
Impeller vervangen/ controleren (Impeller uit nemen en met vaseline invetten en in een zakje doen dan gaat de impeller langer mee hang het zak op een zicht bare plek in de boot)
Motor olie+ filter vervangen (na het vervangen het liefst de motor niet meer te vaak gebruiken zodat je de motor weg zet met schone olie
Om het oliefilter te vervangen heb je een speciale filterstang nodig waarmee je het filter los draait. Bij montage van het nieuwe filter moet je een klein beetje motorolie op de rubberen o-ring smeren en het filter vervolgens handvast vastschroeven aan de motor.
Keerkoppeling/ saildrive olie nakijken
Controleer het lucht filter op vervuiling, als je een uitwasbaar gaasfilter heb kan je deze in petroleum schoonspoelen en dan even laten drogen om vervolgens het filter in de motorolie te dompelen en uit te laten lekken voordat je hem weer terug plaats.
Papierenfilters zijn niet schoon te maken en moeten altijd worden vervangen.
Slangen visueel inspecteren(lekkage en droogtescheurtjes)ook de slangenklemmen controleren
Uitlaad watervrij maken of koelvloeistof laten aan zuigen door het wierfilter
Controleer de beluchter deze kan je alleen controleren en door hem te demonteren.
De beluchter inspecteren gaat het makkelijkst als je de gehele beluchter van de want afhaalt en deze op zijn kop demonteert. Je komt een klep je tegen deze schoonmaken en de boel weer in elkaar zetten.
Wierpot schoonmaken en bij wierpot met vleugelmoer de O-ringen controleren op beschadigen en bij twijfel vervangen
Fijn filter vervangen op de motor
Grof filter vervangen en water aftappen (grof filter kan om de 2 jaar worden vervangen als er geen diesel bacterie in de tank zit
Water aftappen uit de brandstoftank al dit kan
Brandstoftank afvullen
Anodes in het motorblok nakijken (indien aanwezig)
Bilge droog maken
Schroefas vetpers een extra slinger geven
Bij direct gekoelde motoren is het noodzakelijk omde motor af te tappen of de motor met koelvloeistof winterklaar te maken.
Dit doe je door de motor goed warm te laten draaien en dan via het wierfilter koelvloeistof de motor in te laten lopen(met draaiend e motor) het soms nodig om de thermostaat van de motor er uit te halen om dat ander niet de hele motor met koelvloeistof word verzien. Het wil nog wel eens geburen dat de thermostaat dicht klap als het relatief koude koelvloeistof de thermostaat bereikt
Stroom:
Polen schoonmaken en insmeren met vaseline (zuurvrij) en bij niet onderhoudends vrije accu’s de accus afvullen met gedemineraliseerd water tot ca. 2 cm boven de platen
Zorg dat je de accu’s goed heb opgeladen en laad deze eventueel bij in de winter.
(volgeladen accu’s bevriezen niet)
De startmotor heeft maar weinig aandacht nodig, het enige wat je af en toe moet doen in de bendix inspuiten met WD40 of een ander lichte olie.
Moge de startmotor toch keuren krijgen kan je heb het beste even weg brengen, vaak zijn de koolborstels op of het star relais is niet mee goed.
Ik heb in het verleden wel eens een handleiding gemaakt waar ik beschrijf hoe je een startmotor uit elkaar kan halen en wat de aandacht punten zijn (zie handleidingenhoek)
Natte ruimte:
Toilet afvoer + afsluiter vorstvrij maken
Toilet water + afsluiter vorstvrij maken
Wasbak + douche afvoer + afsluiter vorstvrij maken
Keuken:
Wasbak afvoer + afsluiter vorstvrij manken
Voetpomp + afsluiter vorstvrij maken
Leidingen werk water voorzienig aftappen
Watertank leegmaken
Waterpomp fitter schoonmaken
Boiler leeg laten lopen en stoom afsluiten
Gas afsluiten en de fessen opbergen.
Uiteraard zijn er nog meer punten maar dit is een eerste opzet en kijk altijd nog even je manuals na voor wat er nog meer moet geburen
Mvg Fer