Kapiteinmomo schreef :
Hartelijk dank voor de info, schrikbarend dat Dehler deze bouwwijze ook onder de waterlijn heeft toegepast.
zullen wel meer problemen gaan ontstaan, je mag toch als uitgangspunt nemen dat je minimaal een halve eeuw zonder problemen van je boot gebruik kan maken.
Gaat dus nog wat worden met de boten van de werven welke deze bouwwijze hebben toegepast.
Wat een gezwets toch weer; je spreidt hier een schrikbarend (om die term maar te gebruiken) gebrek aan kennis van botenbouw ten toon, volgens mij.
Je bent, neem ik aan, oud genoeg om de trends in de jachtbouw een beetje te kennen. In het begin van de bouw in polyester waren alle schepen volglas en vooral dik genoeg om niet stuk te gaan.
Omdat we graag een beetje snelheid willen is er langzaamaan steeds meer geprobeerd lichter te bouwen bij dezelfde sterkte en stijfheid. Vandaar de bouw in sandwich; een dikker laminaat is stijver en die stijfheid haal je ook met twee dunne laminaatjes met een kernmateriaal.
Tot zover de basiskennis....
Er zijn andere opties om rompen stijf te krijgen: De Spirit van Baasklusje is onder water volglas met heel veel spanten en stringers die aan de romp zijn gelamineerd. Dat werkt ook, maar is arbeidsintensief en relatief duur. Een andere optie is om die spanten en stringers in een frame te bouwen en dit in één keer in te lijmen. Daarover is al veel (negatiefs) gezegd.
Daarmee komt het volgende om de hoek kijken: We willen allemaal graag zoveel mogelijk boot voor zo weinig mogelijk geld. De goedkoopste bouwoptie is een sandwich romp met een eenvoudige binnenschaal. Dat bouw je snel, ziet er strak uit en de romp is voldoende stijf.
Als dit goed gedaan wordt is dit een prima optie, maakt niet uit of het schuim is of balsa.
Het pijnpunt is dat het, zoals Romkes al aangeeft, tijd en materiaal kost om het goed te doen. Kennelijk is er bij de Dehler (en misschien bij anderen ook) bezuinigd op materiaal en doorlooptijd en zit er te weinig lijm onder de balsa om de naden te vullen. Dan loop je potentieel tegen een kleine ramp aan.
Mijn punt is dat als het goed gedaan wordt een sandwich romp óók jarenlang zorgeloos ronddobbert. Ontwerpers en werkvoorbereiders moeten wél zorgen dat er kernmateriaal wordt weggelaten op plekken waar het niet hoort en dat er fatsoenlijk wordt verlijmd. Als dat gebeurt is er, nogmaals, weinig aan de hand.
Voor de volledigheid: ik heb redelijk veel rompen zo gebouwd.... In bepaalde gevallen zou ik juist voor Balsa kiezen, omdat de vezelrichting er voor zorgt dat je laminaat beter bestand is tegen klappen op golven. Dit is voor zeilboten minder cruciaal dan voor snelvarende motorboten, maar kan een reden zijn om wél voor balsa te kiezen. Helaas is de beschikbaarheid van balsa (levertijden van een aantal maanden) zo slecht ten opzichte van schuim dat schuim meestal bij voorbaat de voorkeur heeft.
holtere schreef :
Quote HR:
The material used is a PVC foam called Divinycell. It is fitted when the laminate is still wet, and then covered by laminate. The Divinycell is a superior material for a cruising boat, compared to balsa. The PVC foam has closed cells, which means that the material does not absorb water. The Divinycell will finally be covered with more laminate.
Dit is toch om je dood te lachen; dit is een argument voor wanneer het materiaal verkeerd is verwerkt. Ik hoop dat HR wat meer vertrouwen heeft in haar werknemers. Goed verwerkt balsa rot niet verder dan het volgende blokje
Gr, Arent