Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: natte balsa core romp Dehler 33

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 10:42 #1131913

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16883
Als de romp al sandwich is gaat dat meestal alleen om het gedeelte boven de waterlijn.
bv. HR is ook onder de waterlijn sandwich tegenwoordig www.hallberg-rassy.com/resources/how-a-hull-is-built/
Het is niet voor niets dat sommige mensen liever een oudere boot hebben
Goh, gooien we divinicell sandwich en balsa al op een hoop tegenwoordig... :whistle:

O.a. zeggen ze erbij, misschien even inlezen?
The material used is a PVC foam called Divinycell. It is fitted when the laminate is still wet, and then covered by laminate. The Divinycell is a superior material for a cruising boat, compared to balsa. The PVC foam has closed cells, which means that the material does not absorb water. The Divinycell will finally be covered with more laminate.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2020 10:42 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 10:47 #1131918

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7559
Zoals eerder aangegeven is een sandwich constructie met PVC schuim of ander materiaal (balsa uitgezonderd) geen probleem.

Tenzij je ergens tegenaan vaart of net een vaarweg ton raakt, dan is de kans groot dat de lagen los van de sandwich komen te liggen.

Een eenvoudige test met een munt maakt dit duidelijk. Verder kun je soms ook goed zien door dat er een bobbel zichtbaar is aan de buitenkant.

Voor massief polyester heb je nu eenmaal meer materiaal nodig om voldoende stijfheid te verkrijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 10:50 #1131921

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16883
Voor massief polyester heb je nu eenmaal meer materiaal nodig om voldoende stijfheid te verkrijgen.
Veel materiaal wordt ten onrechte aangezien voor "kwaliteit" zeker omdat de verhouding hars/bewapening vaak ver zoek is bij oude schepen.
Veel polyester en weinig glas is als veel geblaat en weinig wol ;)
Laatst bewerkt: 03 mrt 2020 10:51 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 11:10 #1131931

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5192
holtere schreef :
Maar.....
Als ik me niet vergis is de buitenhuid redelijk dik. De binnenhuid is maar een dun schilletje, samen een stijf geheel met de sandwich. Je kunt de boot niet zomaar ophangen of neerzetten als de buitenhuid eraf is. Dat vervormt als de ziekte. Betekend dat je in delen moet gaan werken.....
Ik had van Dehler wat anders verwacht eigenlijk :S

Buitenhuid zal een mm of 4 zijn, binnen 3, schat ik zo. Aan de binnenhuid zit de rest vast, dus die houdt z'n vorm wel aardig. Met wat extra ondersteuning kom je een heel eind. Overigens zijn er een boel dehlers met balsa problemen.En veel andere merken ook. Het is duurder om het goed te doen. Goedkoper is het om er dan maar gewoon schuim in te gooien. Maar als je het bouwproces niet veranderd blijf je problemen houden. Geen rotterij meer, dat scheelt al.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 11:16 #1131934

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Als de hele buiten huid er af haalt gaat het waarschijnlijk mis en vervormt de boot.
Waar de schotten en wrangen vast zitten en daar een plan van aanpak van maken.
Mogelijkheid om:
Een 1 meter strook er uithalen en balsa er uit drogen en schuim er in.
Deze 1 meter strook weer terug lamineren en de volgende strook.
Moet het niet te nat zijn

Of wat meer stoken tegelijkertijd er uit.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2020 11:17 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 11:26 #1131943

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16883
Knuppel in het hoenderhok:
Slopen en de resten verpatsen. De romp naar de schroot, mooier en rustiger op het water want zo mooi zijn die eenheidsworst Dehlers ook niet :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 11:28 #1131945

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Hartelijk dank voor de info, schrikbarend dat Dehler deze bouwwijze ook onder de waterlijn heeft toegepast.
zullen wel meer problemen gaan ontstaan, je mag toch als uitgangspunt nemen dat je minimaal een halve eeuw zonder problemen van je boot gebruik kan maken.

Gaat dus nog wat worden met de boten van de werven welke deze bouwwijze hebben toegepast.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 11:29 #1131946

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Holtere schreef

Knuppel in het hoenderhok:
Slopen en de resten verpatsen. De romp naar de schroot, mooier en rustiger op het water want zo mooi zijn die eenheidsworst Dehlers ook niet :woohoo:




Hee. dat is als vloeken in de kerk! :laugh: :laugh:
Zeker op een zeilers forum.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2020 11:31 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 11:32 #1131947

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16883
;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 11:46 #1131957

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
holtere schreef :
De romp naar de schroot, mooier en rustiger op het water want zo mooi zijn die eenheidsworst Dehlers ook niet :woohoo:

Gekke-praat :woohoo:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 12:04 #1131972

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16883
Als je dadelijk in die Rebel 41 rondvaart nemen ze de hoed af als je voorbij komt.
Komt nu niet zo vaak voor denk ik :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 12:15 #1131976

Woodcore rompje maken en daar de rest van de Dehler in op aan plakken.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 13:02 #1131981

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6380
Sneaker schreef :
Wat is er mis met een sandwich van PVC foam (Divinycell) zoals bij de HR waar toe je naar linkt? Vallen al die HR uit elkaar??
geen idee, zeg ik dat? Het was een reactie op Ad (zie ook de quote :whistle: )

Ik heb liever massief dan balsa, verder kiest iedereen maar wat hij fijn vindt :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 13:04 #1131982

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2156
Kapiteinmomo schreef :
Hartelijk dank voor de info, schrikbarend dat Dehler deze bouwwijze ook onder de waterlijn heeft toegepast.
zullen wel meer problemen gaan ontstaan, je mag toch als uitgangspunt nemen dat je minimaal een halve eeuw zonder problemen van je boot gebruik kan maken.

Gaat dus nog wat worden met de boten van de werven welke deze bouwwijze hebben toegepast.

Wat een gezwets toch weer; je spreidt hier een schrikbarend (om die term maar te gebruiken) gebrek aan kennis van botenbouw ten toon, volgens mij.

Je bent, neem ik aan, oud genoeg om de trends in de jachtbouw een beetje te kennen. In het begin van de bouw in polyester waren alle schepen volglas en vooral dik genoeg om niet stuk te gaan.
Omdat we graag een beetje snelheid willen is er langzaamaan steeds meer geprobeerd lichter te bouwen bij dezelfde sterkte en stijfheid. Vandaar de bouw in sandwich; een dikker laminaat is stijver en die stijfheid haal je ook met twee dunne laminaatjes met een kernmateriaal.
Tot zover de basiskennis....

Er zijn andere opties om rompen stijf te krijgen: De Spirit van Baasklusje is onder water volglas met heel veel spanten en stringers die aan de romp zijn gelamineerd. Dat werkt ook, maar is arbeidsintensief en relatief duur. Een andere optie is om die spanten en stringers in een frame te bouwen en dit in één keer in te lijmen. Daarover is al veel (negatiefs) gezegd.

Daarmee komt het volgende om de hoek kijken: We willen allemaal graag zoveel mogelijk boot voor zo weinig mogelijk geld. De goedkoopste bouwoptie is een sandwich romp met een eenvoudige binnenschaal. Dat bouw je snel, ziet er strak uit en de romp is voldoende stijf.
Als dit goed gedaan wordt is dit een prima optie, maakt niet uit of het schuim is of balsa.

Het pijnpunt is dat het, zoals Romkes al aangeeft, tijd en materiaal kost om het goed te doen. Kennelijk is er bij de Dehler (en misschien bij anderen ook) bezuinigd op materiaal en doorlooptijd en zit er te weinig lijm onder de balsa om de naden te vullen. Dan loop je potentieel tegen een kleine ramp aan.

Mijn punt is dat als het goed gedaan wordt een sandwich romp óók jarenlang zorgeloos ronddobbert. Ontwerpers en werkvoorbereiders moeten wél zorgen dat er kernmateriaal wordt weggelaten op plekken waar het niet hoort en dat er fatsoenlijk wordt verlijmd. Als dat gebeurt is er, nogmaals, weinig aan de hand.
Voor de volledigheid: ik heb redelijk veel rompen zo gebouwd.... In bepaalde gevallen zou ik juist voor Balsa kiezen, omdat de vezelrichting er voor zorgt dat je laminaat beter bestand is tegen klappen op golven. Dit is voor zeilboten minder cruciaal dan voor snelvarende motorboten, maar kan een reden zijn om wél voor balsa te kiezen. Helaas is de beschikbaarheid van balsa (levertijden van een aantal maanden) zo slecht ten opzichte van schuim dat schuim meestal bij voorbaat de voorkeur heeft.

holtere schreef :
Quote HR:
The material used is a PVC foam called Divinycell. It is fitted when the laminate is still wet, and then covered by laminate. The Divinycell is a superior material for a cruising boat, compared to balsa. The PVC foam has closed cells, which means that the material does not absorb water. The Divinycell will finally be covered with more laminate.

Dit is toch om je dood te lachen; dit is een argument voor wanneer het materiaal verkeerd is verwerkt. Ik hoop dat HR wat meer vertrouwen heeft in haar werknemers. Goed verwerkt balsa rot niet verder dan het volgende blokje ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 03 mrt 2020 13:08 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 13:07 #1131983

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2156
O, Ja,

Ik heb noch de tijd, de ruimte of het geld, maar de aanpak lijkt me redelijk overzichtelijk:

- Kiel verwijderen
- Boot op de kop
- Buitenlaminaat en beschadigde kern verwijderen
- Nieuwe kern verlijmen
- Buitenlaminaat opnieuw opbouwen
- plamuren en antifouling
- Draaien
- kiel plaatsen
- Plons!

Veel plezier!

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 13:21 #1131986

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Arent schreef :

Het pijnpunt is dat het, zoals Romkes al aangeeft, tijd en materiaal kost om het goed te doen. Kennelijk is er bij de Dehler (en misschien bij anderen ook) bezuinigd op materiaal en doorlooptijd en zit er te weinig lijm onder de balsa om de naden te vullen. Dan loop je potentieel tegen een kleine ramp aan.


Gr, Arent

Zou je toon een beetje matigen mijn vriend, je geeft het in je eigen tekst al aan.
Groetjes
Jaap (opleiding jachtbouw Leeuwarden) deze constructiewijze was toen gelukkig nog niet uitgevonden
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 13:28 #1131987

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16883
Mij overtuig je niet Arent.
Balsa blijft een draak van een materiaal in combinatie met water. Paar kleine foutjes maken en de gevolgen zijn om toch een paar grijze haren van te krijgen.
Je bouwproces aanpassen aan de vaardigheden en mogelijkheden binnen je bedrijf is ook een kwaliteit. Je moet niet doen wat je niet kunt waarmaken, dat gaat niet goed komen.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2020 13:28 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 13:31 #1131988

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2156
Prima, sorry als ik je tegen de haren is strijk, maar ik vind dat je de keuzes van Dehler te simpel wegzet.

De toon hier is steeds dat de constructie kwalitatief uitermate teleurstellend is, maar het komt er steeds op neer dat de verwerking het cruciale punt is.
Zolang we als zeilers een voorkeur voor een bepaald type boot hebben en er niet voor willen betalen, zal er gerommeld blijven worden en duikt dit soort problemen weer op.

Dus niks mis met moderne constructie, maar meer aandacht voor bouw en verwerking van materialen.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 13:37 #1131990

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6380
Arent schreef :
niks mis met moderne constructie, maar meer aandacht voor bouw en verwerking van materialen.
dat was altijd al zo, togg? :P
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 13:43 #1131992

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
TuuLeVi schreef :
Sneaker schreef :
Wat is er mis met een sandwich van PVC foam (Divinycell) zoals bij de HR waar toe je naar linkt? Vallen al die HR uit elkaar??
geen idee, zeg ik dat?

Ik vraag het je. Dat kun je lezen toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 13:51 #1131994

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
Arent schreef :
Prima, sorry als ik je tegen de haren is strijk, maar ik vind dat je de keuzes van Dehler te simpel wegzet.

De toon hier is steeds dat de constructie kwalitatief uitermate teleurstellend is, maar het komt er steeds op neer dat de verwerking het cruciale punt is.
Zolang we als zeilers een voorkeur voor een bepaald type boot hebben en er niet voor willen betalen, zal er gerommeld blijven worden en duikt dit soort problemen weer op.

Dus niks mis met moderne constructie, maar meer aandacht voor bouw en verwerking van materialen.

Gr, Arent

Er zijn inderdaad echt veel gerenormeerde werven die veel balsa onder water gebruik(t)en. Volgens mij in ieder geval dehler, j boats, luffe, swan, baltic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 14:09 #1131998

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6380
Sneaker schreef :
Ik vraag het je. Dat kun je lezen toch?
Kun je even normaal doen? of ligt het zo gevoelig :D
Ik antwoord je. Dat kun je lezen toch?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 14:09 #1131999

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16883
Lees bij J Boats:
Resin Infusion Process
You get what you pay for. Low VCG is achieved by light, strong construction of what's above the water. Since 1994 most J models benefit from the innovative SCRIMP resin-infusion process. End-grained, aircraft-grade balsa-core laminates have structural GRP skins with 65-70% glass content, or the equivalent of custom high-tech, oven-baked pre-pregs.

Dat is wel even een verschil met ouderwets balsa-bouwen.
60-70% glas aandeel in je laminaat over een Balsa kern met vacuuminfusie krijgt vocht inderdaad weinig kans om verder te kruipen.
Een J is dus geen Dehler en dat bedoelde ik eerder ook. Als je werf de techniek, vakkennis en knowhow niet heeft moet blijven doen wat je wel kunt anders maak je iets wat niet goed is.
J Boats lijkt dus onder water ook geen Balsa sandwich te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 14:19 #1132004

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5192
holtere schreef :
Balsa blijft een draak van een materiaal in combinatie met water. Paar kleine foutjes maken en de gevolgen zijn om toch een paar grijze haren van te krijgen.

Nou, als dus, zoals het hoort, en relatief eenvoudig te doen is, alle blokjes onderling gescheiden zijn met hars, is bij een schade geen groter gebied aangetast dan de schade zelf. En ook alle doorvoeren horen gescheiden te zijn van de kern, het liefste single skin.


Overigens is deze boot minder werk dan die rebel 41, en ook minder dan een nieuwe bouwen. Als ik 'm niet repareer dan doet een ander dat wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

natte balsa core romp Dehler 33 03 mrt 2020 14:35 #1132008

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16883
Wc afsluiter jarenlang gelekt. Hierdoor gehele onderwaterschip zeiknat. Van voor tot achter. Stopt ter hoogte van de waterlijn
Wat je zegt, relatief eenvoudig. Gezien de schade, ontstaan door relatief eenvoudig werk niet goed uitvoeren...Mocht dat echt zo zijn zou je haast aan sabotage gaan denken :huh:
Er zijn heeeel veel blokjes niet goed in de hars gezet!
Evengoed, een handige jongen, ruim voorzien van ervaring en met een goede werkplaats ter beschikking. Hoop wel op een fotoreportage in een projectdraadje :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl