steef ton schreef :
Uhm, waar is de roerkoning van gemaakt? Kan die de, naar ik begrijp, veel grotere krachten van de te plaatsen nieuwe onderdekse stuurautomaat wel aan? Een gebroken roerkoning icm een hennegatskoker die open is in het schip lijkt mij een recipe for disaster.
Misschien ben ik wel een zwartkijker, maar ik zou me wel zorgen maken om zo'n constructie...
Die grotere krachten is een verkeerde aanname.
Het is waar dat een drive een maximale kracht kan uitoefenen, type a bijvoorbeeld 100 kg en type b bijvoorbeeld 100 ton.
Maar wat in het belastingsgeval hier maatgevend is, is de kracht die het water uitoefent op het roer. Het water heeft heen oogjes dus past zijn kracht niet aan naar gelang de drive die gemonteerd is.
Stel: 100% wrijvingsloos water en lagers. Het draaien van het roer kost dat 0 kracht. De drive verplaatst de cilinder bijvoorbeeld 10 mm en draait het roer stel 3 graden. Maar dat gebeurt bij kracht 0.
Pas als het water niet wrijvingsloos is, ontstaan er krachten.
Dus als bij een roeruitslag van 20 graden en een snelheid van de boot van 5 knoop een kracht op het roer komt met als gevolg een moment in de roerkoning, dan ontstaat een bepaalde kracht op het kwadrant. En die kracht wordt opgenomen door drive, stuurwiel of helmstok, die dus alle drie gelijk belast zijn.
Ik vermoed dat het grootste buigmoment in de roerkoning ontstaat bij achteruitgaan met roer dat dwars uitklapt omdat de helmstok uit je hand wordt geslagen.
Ik vermoed dat de grootste wringing in de roerkoning ontstaat bij van een golf afsurfen op hoge snelheid terwijl je rukt aan je helmstok om de boot op koers te houden.
Maximale kracht van de drive speelt hier in niet mee. Alleen als de maximale kracht te klein is, draait het roer niet, of te langzaam, of de drive gaat kapot.