Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 11 juni 2021 19:57 #1294519

Dankje, eerst maar eens ervaren hoe het allemaal gaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 12 juni 2021 07:09 #1294562

holtere schreef :
Klinkt serieus maar zonder verdraaid goed verhaal kan ik daar niet veel mee, we ankeren best veel en nog geen moment van twijfel voor iets anders gehad.
Ik heb Octoply meerlijnen op mijn boot en gebruik regelmatig val of schootlieren om de boot tegen de wal aan te trekken of te verhalen. Het gebeurt regelmatig dat de octoply vastloopt in de selftailing kop van de lier. Iets wat ik met andere lijnen nog nooit gemerkt heb.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 12 juni 2021 07:18 #1294566

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Waarom gebruik je dan octoply als meerlijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 12 juni 2021 09:46 #1294610

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Ter vergelijk:
Ons schip 18 ton, ketch, flink wat windvang.
Ankerketting 8 mm G70 (hoge sterkte, lekker licht).
Vergeet dat "gewicht" verhaal van de ketting: als het stormt staat elke ketting strak als een snaar zonder bocht. Alleen bij weinig wind hangt de ketting door, maar dan heb je geen houdkracht problemen.
We gebruiken 100% ketting (dus niet alleen voorloop), maar zetten een nylon snubber lijn met ketting klauw tussen de ketting en de boeg.
Dat is een 3 streng geslagen 10 of 12 mm nylon, net wat ik kan vinden. Ca 5 meter lang.
Due 18 ton met windvang hangt dus gewoon aan 10 mm nylon ook in B8. Met meer wind heb ik al die jaren nog nooit gelegen voor zover ik weet.
Dat lijntje gaat alleen kapot door veroudering. Na 3 seizoenen brak hij bij B3 in een beschutte ankerbaai. Warm zeewater, uv, nat-droog-nat etc.
Die 5 meter snubber lijn dempt het rukken aan de ketting enorm, en het scheelt ook lawaai binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 12 juni 2021 20:07 #1294711

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Dit stukje komt uit de Mantus knowledge base (www.mantusmarine.com):

The role of the bridle/snubber system is to be able to absorb the shock loads by stretching and yet be strong enough not to fail when exposed to these high loads conditions. Thus we make sizing recommendations keeping this in mind.

Boat Size 30 – 40 feet 40 – 50 feet 50 -70 feet
Line Diameter (inches) 5/8 3/4 1
Bridle Length feet 25 30 34
Effort should be made to protect snubber/bridle line from chafe and inspect it for wear regularly.

Snubber should be properly sized and if done so can significantly decrease the loads on your rode.

For example:

So for a 40 foot boat in a 60 knot sustained wind storm, worst expected loads as predicted by ABYC would be 4800 lbs, most experts would agree that this is an inflated number that accounts for the dynamic loads that could be induced by waves and wind gust on top of the static wind loads and assumes the worst drag coefficients.

ABYC loads already account for the dynamic loads induced by the use of a non-elastic chain a condition mitigated with the use of a snubber.

A properly sized snubber can reduce these loads by 2/3. In our example from 4800 lbs to around 1600 lbs for a 40 foot boat in 60 knots.

Practical Sailor article on snubbers, by Drew Fry March 2016, studied this issue and tabulated the loads for a 40 foot monohull boat in 60 knots in the following scenarios:

Chain no Snubber – 4,140 lbs (exceeds working load limmit for 5/16 Grade 30 chain)
ABYC worst case – 4,898 lbs
Chain with a 30 foot ½ inch three strand nylon bridle – 1,574 lbs (the only scenario where load on the chain is below working load limmit for 5/16 chain 1,900 lbs)
Chain with a 6 foot 1/2 inch three strand nylon snubber – 3,249 lbs
Working Load Limmit for 5/16 Grade 30 Chain 1900 lbs, Breaking Strength 7600 lbs.
-62% reduction in peak loads or about 1/3 of the ABYC worst case with the use if 30 foot bridle

-Only 22% reduction in peak loads with the use of the 6 foot snubber.

Thus the use of the a properly sized snubber can significantly reduce the loads on your anchor and you chain, by as much as 2/3 with a 30 foot bridle.

Volgens dit artikel kan een goede "rekker" de belasting van het ankertuig met 2/3 verminderen.
Een beetje in tegenspraak met het verhaal van teveel rek van Rocna.
Het smelten van nylon lijnen bij veelvuldige rek geldt niet voor de diktes die hier ter sprake komen: bij Smit zeesleepdienst gebruikten we nylon rekkers, dubbele 28" (omtrek, dus ca 24 cm diameter. De stalen voorloop op de sleep moest zo lang zijn dat de rekker onder normale omstandigheden onder water zat ivm koeling. Bij zwaar weer kwam de rekker regelmatig boven water, en na een slechte reis kon je merken dat de kern gedeeltelijk gesmolten was: de rekker werd dan stijf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 12 juni 2021 20:29 #1294718

Goed artikel! Nooit geweten dat dát de functie is van zo’n snubberlijn.

Ik denk niet helemaal in tegenspraak: wat ik uit het Rocna verhaal begrepen heb is dat een te veel rekkende lijn voor een jojo effect kan zorgen: de boot gaat heen en weer varen bij vlagerig weer, soort massa-veer systeem. Eigenlijk geloof ik daar niet zo in, omdat dit allemaal afhankelijk is van gewicht en windvang boot, veerkracht ankerlijn en periode en kracht van vlagen. Als dat toevallig “in resonantie” komt geeft dat een probleem. Die kans lijkt mij klein...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 12 juni 2021 20:37 #1294720

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Boat Size 30 – 40 feet 40 – 50 feet 50 -70 feet
Line Diameter (inches) 5/8 3/4 1
Bridle Length feet 25 30 34

Je wilde een 12 mm lijn nemen. Voor een 30 tot 40 voet boot heeft die lijndikte de functie van snubberlijn. Toch maar wat dikker dan want je wilt toch niet je hele ankerlijn als snubber gebruiken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 12 juni 2021 20:47 #1294723

want je wilt toch niet je hele ankerlijn als snubber gebruiken

Waarom niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 12 juni 2021 21:13 #1294728

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Snubberlijnen zijn slijtagedelen.
Zal niet zon vaart lopen maar toch.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 12 juni 2021 21:29 #1294731

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Welke 27 voets boot ligt voor anker in 60 knopen wind (=B11)?
Welke bodem geeft zoveel houdkracht bij een rocna of welk anker dan ook?
In B11 heb je je motor al voluit in zn vooruit staan omdat je dan allang je anker niet meer vertrouwd!

Die dynamische krachten door windshifts en vlagen is theoretisch allemaal waar, maar in de praktijk zijn de dynamische krachten door golfslag meer van betekenis.

Ik herinner mij de ankerplekken bij taormina (mooring), bij Mons Klint en bij Kaap Sounion: na slapeloze nachten uit wanhoop telkens weggevaren midden in de nacht: golven niet meer te harden. Je ziet en hoort het ankerspul kreunen en lijden. Andere momenten met fikse onweersbuien met huilende wind: geen enkel probleem, rustig liggen (geen golven door kort water), bij Megalonisos, bij Serifos en Fyns Hoved.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 13 juni 2021 04:09 #1294750

12 mm Nylon dus aan de kettingvoorloop. Als ik alleen ketting zet dan dunner Nylon snubberlijntje op ketting klikken. Meer om geluid van op stanning staande ketting te beperken dan “rek” functie.

12 mm Nylon heeft 3 ton breeksterkte...
Laatst bewerkt: 13 juni 2021 04:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 13 juni 2021 15:26 #1294905

holtere schreef :
Waarom gebruik je dan octoply als meerlijn?
Omdat ik die gratis gekregen heb tijdens de bouw van de boot en ze nog steeds nietversleten zijn :laugh:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 13 juni 2021 15:29 #1294906

Ronaldl schreef :
In B11 heb je je motor al voluit in zn vooruit staan omdat je dan allang je anker niet meer vertrouwd!
Ik heb de motor nog nooit aangehad tijdens het voor anker liggen, ook niet als katabatische winden met 80 knopen van de berg af komen rollen, ook niet tijdens het uitrijden van diverse orkanen aan de Canadeze oostkust. Als je je anker niet vertrouwd heb je het verkeerde anker gekozen voor jouw vaargebied/gebruik, het gebruiken van een motor is dan niet meer dan symptoom bestrijding.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 13 juni 2021 15:30 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 13 juni 2021 17:15 #1294946

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Erikdejong schreef :
Ronaldl schreef :
In B11 heb je je motor al voluit in zn vooruit staan omdat je dan allang je anker niet meer vertrouwd!
Ik heb de motor nog nooit aangehad tijdens het voor anker liggen, ook niet als katabatische winden met 80 knopen van de berg af komen rollen, ook niet tijdens het uitrijden van diverse orkanen aan de Canadeze oostkust. Als je je anker niet vertrouwd heb je het verkeerde anker gekozen voor jouw vaargebied/gebruik, het gebruiken van een motor is dan niet meer dan symptoom bestrijding.
Erik, je hebt uiteraard gelijk.
Maar ik probeer het een en ander in perspectief te zien,
99,9% van de schepen in NL ankert niet in B11. Toch wordt hier verwezen naar een rapport dat over 60 knoop wind gaat. En dan krachten noemt.
Prima natuurlijk.
Maar misschien komt TS helemaal niet in die omstandigheden met zijn (dacht me te herinneren) 27 voeter.
Als je dan je geprepareerd hebt voor ankeren tot B7, doorgaans voor NL zat, en het waait harder, dan gaat het motortje bij. Dat is de praktijk zie ik om mij heen gebeuren.
Gezien op Fyns Hoved en op Nidri onder andere. Uiteindelijk allemaal zonder schade goedgekomen, hooguit een deukje in 's-mens trots.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 juni 2021 13:34 #1295553

Veel van de commentaren gaan over het anker, de lijn, de snubber en/of de ketting. Maar met dit soort krachten ben ik vooral bang voor mijn dekgerei. kikkers, ankerlieren en dergelijke. Als je gesleept wordt in slecht weer legt men al een spruit om de hele boot juist om het dekbeslag te ontlasten.
Hoe gaan jullie hier mee om?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 juni 2021 16:08 #1295584

Dat is helaas ook een symptoom van moderne jachtbouw, de boel moet goedkoop en is dus niet sterk genoeg. Die miniscule opstaande RVS plaatjes met een nylon rol er tussen (die men boegbeslag durft te noemen) blijven echt niet heel als het gaat waaien, dus vanuit dat oogpunt is het eigenlijk wel goed dat men ankers koopt die niet voldoende houdkracht hebben.

Hoe ik er mee omga? Lieren, boegbeslag, bolders, ankerlier en noem alles maar op zijn allemaal stuk voor stuk sterk genoeg om de hele boot aan op te hijzen als het moet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 juni 2021 18:15 #1295623

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Erikdejong schreef :

Hoe ik er mee omga? Lieren, boegbeslag, bolders, ankerlier en noem alles maar op zijn allemaal stuk voor stuk sterk genoeg om de hele boot aan op te hijzen als het moet.

Jij bent dan ook geen gemiddelde zeiler
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 juni 2021 03:22 #1295708

Jaap-Kaag schreef :
Jij bent dan ook geen gemiddelde zeiler
Nee, maar we hebben het hier over veiligheidsmiddelen. Die moeten gewoon voor elkaar zijn en de boot word er echt niet zwaarder of gecompliceerder van.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 05 okt 2021 10:42 #1330756

  • Andy
  • Andy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Ik heb een 10mm iso ketting. Bijna alle lieren zijn in Din te krijgen. vaak met een leuke korting. Gaat de boel kapot als ik een DIn 10mm ankerlier mijn iso kettinkje laat optillen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 05 okt 2021 11:01 #1330760



Er kan e.e.a. gaan knoepen of over je nestenschijf; geen ervaring mee trouwens. Alléén die 10 mm verschilt, trouwens…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 05 okt 2021 15:31 #1330823

Din ketting op een Iso schijf lukt meestal wel, andersom gaat vrijwel nooit goed.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 07 okt 2021 10:21 #1331222

  • Andy
  • Andy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
aha dan moet ik dus per se een Iso schijf hebben.

bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 07 okt 2021 10:48 #1331231

...of de ketting vervangen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.284 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl