Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 21:21 #1228766

CaptainRob schreef :
Deze vraag is nog niet beantwoord geloof ik............
Wat is de meerwaarde van een ketting, behalve een voorloop dan.
Schavielen en gebruiksgemak.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 21:24 #1228770

Ndbpw schreef :
Nog even over catenary vering. Ik heb er eens wat aan gerekend, en ik ben van mening dat er wel degelijk vering blijft bij een grote lengte ketting, ook bij jachten. Natuurlijk staat de ketting snaar strak, maar niet recht. Zo is bij 50 m uitstaande ketting en een trekkracht van 2500N (250kg) de doorhang bij benadering nog steeds 2.5 M. Wel degelijk ruimte voor goede demping.

Dus, ketting levert behalve slijtvastheid en sterkte ook demping door het gewicht en de daardoor veroorzaakte doorhang.
Behalve dan dat je daar helemaal niets van merkt op de boot zelf.

Hier staat het een stuk beter uitgelegd:
www.petersmith.net.nz/boat-anchors/catenary.php
Let wel, dit geld voor kleine boten. En dan bedoel ik een ton of 500 en minder.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 22:17 #1228787

  • Ndbpw
  • Ndbpw's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 162
Ach, daar mogen we van mening over verschillen toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 18 nov 2020 06:43 #1228808

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Een tegen-expert aan het woord.

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 18 nov 2020 06:52 #1228809

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
Let wel, dit geld voor kleine boten. En dan bedoel ik een ton of 500 en minder.

Is dat het verschil? Of zit het verschil meer in de keuze van de omstandigheden waarin het grondtakel geacht moet worden z'n werk te doen?

Ik heb voor een van de bootjes waarop ik met enige regelmaat meevaar een beetje een inschatting gemaakt van de winddruk bij 20 kn en kom, inclusief wat "extra slagen om de arm" op pakweg 50 daN. Dan maakt de 30 - 50 kg op de lijn / ketting echt wel wat uit.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 18 nov 2020 06:56 #1228810

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
Erikdejong schreef :
Ndbpw schreef :
Nog even over catenary vering. Ik heb er eens wat aan gerekend, en ik ben van mening dat er wel degelijk vering blijft bij een grote lengte ketting, ook bij jachten. Natuurlijk staat de ketting snaar strak, maar niet recht. Zo is bij 50 m uitstaande ketting en een trekkracht van 2500N (250kg) de doorhang bij benadering nog steeds 2.5 M. Wel degelijk ruimte voor goede demping.

Dus, ketting levert behalve slijtvastheid en sterkte ook demping door het gewicht en de daardoor veroorzaakte doorhang.
Behalve dan dat je daar helemaal niets van merkt op de boot zelf.

Ik merk bij 20+ kn wind inderdaad dat de ketting ver wordt opgetild, maar ook dan zie ik altijd nog een kromming tussen anker en boot. Meestal ligt er zelfs nog een deel ketting op de bodem.
Extreme situaties met 40+ kn wind ben ik echter nooit tegengekomen, dus daarover zal ik niet oordelen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 18 nov 2020 09:09 #1228832

JotM schreef :
Een tegen-expert aan het woord.


interessante techniek. Zou dit ook kunnen met een tweede anker (heb ik nog liggen) aan je ketting? Hoe ver weg van de boot zou het moeten? misschien op 1/3 van de gestoken kettinglengte?
Laatst bewerkt: 18 nov 2020 09:09 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 18 nov 2020 09:20 #1228835

Ik lees in die link dat anker en ketting niet evenredig maar sterker omhoog moeten gaan in gewicht dan de afmeting van het schip.
Dat is toch precies de stelling die ik noemde met 30 tot 50 Kg bij onze maat scheepjes.
Bij grotere schepen wordt dat onhandig groot, de genoemde 500 ton vind ik al heel veel.
Ik denk dat we het best wel aardig eens zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 18 nov 2020 09:59 #1228839

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
interessante techniek. Zou dit ook kunnen met een tweede anker (heb ik nog liggen) aan je ketting? Hoe ver weg van de boot zou het moeten? misschien op 1/3 van de gestoken kettinglengte?

Ideeën.

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 18 nov 2020 10:08 #1228841

Het filmpje van Tom Cunliffe beschrijft precies mijn mening.

In ondieper water dient meer ketting gestoken te worden in relatie tot de diepte.
Een gewicht helpt om de ketting/lijn onder kieldiepte te houden.
De man heeft precies het juiste aan boord om z´n ankerproblemen op te lossen.

Om het schip met de panelen op de zon gericht te houden anker ik zoveel als mogelijk met 2 ankers strak tegen elkaar in getrokken.
Zulke mooie gewichten als in het filmpje heb ik niet aan boord.

Een paar grote autobanden half gevuld met beton dienen nu als mooringen. net te tillen met de eigen boot. Het niet gevulde deel komt vanzelf vol met modder, dus extra houdkracht.

Lijn, geen ketting die wegroest, naar beide stenen, de lijn zodanig om het betonijzer oog knopen dat schavielen uitgesloten is.
Over de bodem een dun lijntje tussen beide stenen voor de juiste afstand.
De beide sterke lijnen waar de boot aan komt met elkaar verbinden met een zware verbinding zodat die niet in de prop kan komen. Een meter of 5 langer dan het schip, een drijvertje er aan dat ze met springtij juist nog zichtbaar zijn.
Dat geeft genoeg maneuvre ruimte om de bovenstroomse lijn op te pakken en daarna de andere kant op juiste positie vast maken, dan de bovenstroomse lijn op maat.

Die afstand van de gewichten is een beetje uitproberen tot de lijnen aan het schip netjes staan zonder ergens te schavielen.
Ik schat dat in op minder dan een derde tot het schip.

Bij niet geheel vlakke bodem probeer ik anker/mooring altijd in het diepere deel te leggen, geeft meer houdkracht.

Ik prefereer wat dieper water, dat maakt het uitleggen van Mooringen wat minder kritisch met de lengtes verdelen.

Lijne zoveel als maar mogelijk strak neerleggen, dan raken er geen boomstronken in verknoopt.
En een paar drijvers om aan te geven waar ze lopen, zodat een ander er geen anker neerlegt wanneer het schip er niet aan hangt.
Laatst bewerkt: 18 nov 2020 10:13 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 18 nov 2020 11:02 #1228850

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Speelgoed voor nurds (zoals ik): Excel tool voor een kettinglijn zonder gewichten.

abc-moorings.weebly.com/catenary-calculator.html

Bijlage:

Bestandsnaam: CatenaryMo...n1).xlsx
Bestandsgrootte:20 KB


Om bij 10mm ankerketting onder water (archimedes) op de juiste waarde voor "w" te komen moet mijns inziens bij "D" 0,0192 m ingevuld worden.

Op bladzijde 170 van www.wmooring.com/files/Guide_t...e_Point_Moorings.pdf is beschreven hoe het geval met "sinker" kan worden berekend. En hoeveel ketting/lijn moet worden gestoken om bij een gegeven kabelkracht en waterdiepte de ankerketting/-lijn zonder zinker horizontaal op de bodem uit te laten komen. ("s= ...")

Dan zie je wel dat je er niet komt als je wil dat een wat groter jacht (geprojecteerd oppervlak) bij 12 Bft obv de werking van een kettinglijn blijft liggen zonder er een vrachtschip van te maken die permanent een kleine ijzermijn mee sjouwt.
Belangrijk voor Erik in zijn vaargebied, voor mij niet van belang.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 10 juni 2021 14:21 #1294164

Op mijn boot (27 ft, 4000 kg) ga ik van een Bruce 10 kg anker naar een Rocna Vulcan 12 kg anker. Huidige ketting is standaard (is dat G30?) 8 mm ketting. Deze heeft volgens de tabellen een SWL van 800 kg en een BL van 3200 kg.

Daar zit deze swivel tussen; op de achterkant staat (alleen) een SWL van 650 kg genoemd.


Ik kan dit type precieze type niet terug vinden, wel een andere die een iets hogere 850 kg SWL heeft en een BL van 2500 kg. Klopt het dat, wanneer deze swivel zijdelings belast wordt, de BL maar 850 kg is dus de SWL nog veel lager ligt? Er moet dan in elk geval een harp tussen anker en swivel komen om dat wringen tegen te gaan? Zou een maatje groter verstandig zijn; roept dit anker daarom of breekt dit eerder uit?



Over de ketting: zelfde vraag eigenlijk: sterk genoeg of heeft G40 of G70 zin?

Tenslotte de lijn... Mijn lier wil 12 mm geslagen zien; Octoplaid niet om onduidelijke reden:


Ik lees op de Rocna te hnische docs dat Nylon lekker rekt maar afgeraden wordt als ankerlijn. Polyester zou beter zijn. Nylon geeft echter wel de hoogste treksterkte. Wat raden jullie voor lijn aan? PP ziet er ook niet beroerd uit (maar dat is hele gladde lijn toch?)





Laatst bewerkt: 10 juni 2021 14:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 10 juni 2021 15:45 #1294179

Zo´n swivel direct op de ankerschacht maakt het geheel een stuk minder sterk.

Een swivel is bedoeld om in lengte richting belast te worden, niet op dwarskracht.
Enkele schakels ketting tussen swivel en anker zorgt voor een juiste belasting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 11 juni 2021 07:30 #1294318

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Schakel ertussen tegen wringen lijkt me een goed plan als je tenminste de noodzaak van die swivel ziet.
Ikzelf gebruik zoiets niet.

Verder zal je denkelijk nooit in de buurt van je max. belasting komen. Ankerkettingen worden meestal eerst gekozen op gewicht en niet zozeer op breeksterkte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 11 juni 2021 13:12 #1294404

Ik denk als je met 850 kg dwars aan het anker gaat trekken het anker wel mee beweegt... Hoe zet je de ankerlijn (ketting) vast als je geankerd bent? Als het zo erg wordt hoop ik dat mijn ankerlijn het begeeft in plaats dat alles van dek getrokken wordt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 11 juni 2021 13:38 #1294408

Dié 850 is niet de SWL maar de BL als ik de pictogrammen bekijk. SWL in die richting is dan bijna een factor 4 lager. Als het anker diep ingegraven is en de boot drijft er overheen bij een kentering en begint dan van de andere kant te trekken... Dat is volgens mij het scenario. Daarom blij met HPV’s suggestie.

Wat is er mis met een Nylon ankerlijn?
Laatst bewerkt: 11 juni 2021 13:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 11 juni 2021 14:38 #1294425

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Wij kozen niet voor een geslagen lijn maar voor een octoply.
Dat spul rekt lekker. Neem ook een flinke dikke lijn dat ligt veel fijner in de hand als je met wat wind moet inhalen. Minimaal 16, wij hebben 22 mm van 85m plus 10 m ketting. Ook goed om te slepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 11 juni 2021 14:44 #1294429

Ja dat had ik eerder ook. Om onduidelijke redenen raad men voor mijn lier Octoplaid sterk af. “On no account” klinkt wel serieus althans!




Voor geslagen Nylon is Rocna bang dat er een veer-effect ontstaat. Supersterk en rekt als een dolle (dacht eerder dat dat laatste altijd een voordeel was)...
Nylon
...However, it has a number of disadvantages, particularly for use on larger boats. Its high degree of stretch can be more than is required for shock absorption, and can cause a boat to veer about undesirably. In gusty conditions, a boat can introduce a lot of stretch into the line – then, when the gust dies, the boat is pulled forward by the rope. When the next gust comes through, the boat has drifted up toward its anchor, and has a long distance to accelerate backward, thus increasing the force that the rode must again absorb and transfer to the anchor.

This higher stretch characteristic can also increase wear from chafe, simply because the rope moves more against fairleads and chocks. This also worsens when the rope is not dry – nylon can lose up to half its abrasion resistance when wet.

Finally, when nylon is 'cycled' at a significant fraction of its ultimate strength, high levels of internal heat are generated. This heat severely lowers the rope's physical properties. Moreover, it is worse still when the rope is wet. This is a key reason behind many anchor rode and tow-line rope failures which appear strange at first inspection, if chafe is not an issue and the failures occur well below the rope's rated strength.
Laatst bewerkt: 11 juni 2021 14:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 11 juni 2021 14:48 #1294430

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Klinkt serieus maar zonder verdraaid goed verhaal kan ik daar niet veel mee, we ankeren best veel en nog geen moment van twijfel voor iets anders gehad.
Laatst bewerkt: 11 juni 2021 14:49 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 11 juni 2021 18:01 #1294482

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ik denk dat ze hier niet op octoplaid doelen, maar op gladde gevlochten lijnen (zoals je vallen en schoten). Te glad en te weinig rek denk ik.
In mijn ogen is octoplaid juist erg geschikt voor ankerlijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 11 juni 2021 18:56 #1294498

Klinkt aannemelijk wat je zegt. Wat vind je van het Nylon verhaal van Rocna; zou dat relevant zijn bij 12 mm?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 11 juni 2021 19:23 #1294510

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Je wilt echt je bootje niet op de hand naar je anker trekken met een 12 mm lijn. Sterk zat hoor maar je moet er echt aan kunnen hangen, ook met blubber er aan en kauweklauwe!

Proef:
Knoop een paar eindjes van verschillende diktes in de boom en ga er even aan hangen.
Tells the story ;)

Volgens mij gebruiken we deze, vermoedelijk 24 mm. Was een koopje van Marktplaats van iemand die een oceaan oversteek had gemaakt en de lijn was voor zo'n parachute aan te hangen.

www.zeilers.shop/kopen/octoply...ast-en-of-sleeptros/
Laatst bewerkt: 11 juni 2021 19:33 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 11 juni 2021 19:32 #1294511

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Betreffende het verhaal van dat nylon.
Als die lijn zo gaat rekken als een elastiek dan is je lijn wellicht wat te dun gekozen.
Met een 16 mm lijn of dikker met jouw bootje ga je dat niet meemaken. Ze hebben het ook over "big boats"
Laatst bewerkt: 11 juni 2021 19:39 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 11 juni 2021 19:48 #1294515

Als ik dikkere lijn neem (weet nog niet wat er nu gebruikt is trouwens...) dan kan ik de lier alleen nog maar voor de ketting gebruiken. Mss is dat geen ramp trouwens: lier gebruik je wss alleen voor het laatste stukje voor het uitbreken en omhoog trekken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 11 juni 2021 19:55 #1294517

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ja, zo doen wij dat ook. De lijn op de hand en de laatste tien meter ketting kan op een handmatige lier.
Eigenlijk doe je dat binnenlieren ook maar een keer, het is gepruts. Onze Kobra is 14 kg en die sjor ik ook zo naar boven. Mocht ie vastzitten dan trek ik de boot tot boven het anker, zeker de ketting op de lier en geef een poepje gas. Stationair wegvaren en het restje binnenhalen. Meteen mooi schoon B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.355 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl