Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 18:07 #1228131

Is het anker zelf niet de zwakste schakel; heeft dat wanneer ingegraven een grotere houdkracht dan de breekkracht van de ketting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 18:12 #1228134

Hangt van de samenstelling van de bodem af. Een rots kan een hoop doen.

Overigens is schokbelasting het probleem bij een ketting, daar kunnen kettingen zeer slecht tegen omdat een ketting niet rekt. Daarom altijd een rekker toepassen als je met ketting ankert.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 18:24 #1228138

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6447
Sunergon schreef :
In de zee beroepsvaart zijn ankerkettingen in shackleslengtes verdeeld. 1 shackle is 27,4mtr.
Deze lengtes zijn gekoppeld met koppel schalm/shackle. Uitgooien van ankerketting wordt ook aangeduid met shackle. Dus persoon voorop kijkt en telt de shackle welke passeren.
Deze lengtes worden ook in delen vervangen tijdens keuring/dokken. Dus alleen een slechte lengte wordt vervangen na diktemeting, niet de hele ketting lengte. Dus er is helemaal niets mis met een schakel om een ketting te verlengen mits de specs voldoen aan de bestaande ketting sterkte.
Klopt, maar deze zijn niet te vergelijken met de als 'noodschalm' verkochte dingetjes.
zie https://www.wortelboer.nl/nl/producten/connecting-parts/kenterjoiningshackle/
Zo'n kentersluiting is beduidend dikker dan een normale schalm, en kan daardoor wel een gelijkwaardige sterkte hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 20:19 #1228196

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Dank Erik en NED195.

Wat mij op het verkeerde been zette is dit, waar 4600 kg breeksterkte wordt geclaimed: www.kokwatersport.nl/kmarine-k...s-10-mmp21844/p21844.

Met wat verder zoeken kom ik meer dergelijke schakels tegen die sterktes rond de 2000kg claimen en dat is iets meer dan 50% van de ketting van dezelfde diameter.

Verkoopt Kok dan een super-product, of is hun productinformatie incorrect (waarschijnlijk).

Volgende keer hier ook maar de hele lengte uit één stuk, en niet twee verbinden omdat je juist onder zware omstandigheden die extra ketting nodig hebt en dus de zwakke schakel overboord hebt liggen. (hoewel gelukkig altijd goed gegaan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 22:16 #1228212

ja, punt is wel of je die omstandigheden tegenkomt als je net zoals ik alleen in het seizoen op de MED zeil, of in Zeeland, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 02:47 #1228229

holrobert schreef :
Verkoopt Kok dan een super-product, of is hun productinformatie incorrect (waarschijnlijk).
Soms word er en beetje stiekem mee omgegaan en haalt men veilige werkbelasting en breekbelasting door elkaar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 02:47 #1228230

AndreAzuree schreef :
ja, punt is wel of je die omstandigheden tegenkomt als je net zoals ik alleen in het seizoen op de MED zeil, of in Zeeland, etc.
Als jij met windje zes vaart kom je ze tegen in een 'nood'situatie. Je zult niet de eerste zijn die de mast veliest aan lagewal en dan op de dijk verdaagt omdat je anker niet houd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 10:48 #1228292

Het punt van deze schakel lijkt me je eigen nachtrust icm je ambitie. Als je een fanatiek ankeraar bent en ook bij 6Bft achter een oppertje het anker uitgooit voor de nacht dan is dat wat mij betreft heel wat anders dan even een ankerstop voor de lunch en/of zwempartij. Ik heb bij onze Contest een oude ankerketting vervangen toen we het IJsselmeer verlaten hebben en meer op zee gingen ankeren.

Tegelijkertijd heb ik ook geprobeerd te voorkomen dat mijn nieuwe ketting (85M 8mm ketting) weer zou gana rotten. Open rubber matten onderin de ankerkluis en na een cruise altijd schoonspoelen met ruim zoet water.

Als met al slaap ik goed aan boord achter het anker. Erg prettig.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 10:57 #1228296

Erikdejong schreef :
AndreAzuree schreef :
ja, punt is wel of je die omstandigheden tegenkomt als je net zoals ik alleen in het seizoen op de MED zeil, of in Zeeland, etc.
Als jij met windje zes vaart kom je ze tegen in een 'nood'situatie. Je zult niet de eerste zijn die de mast veliest aan lagewal en dan op de dijk verdaagt omdat je anker niet houd.

Dat snap ik. Dat windje 6 of 7 op het anker heb ik al dikwijls meegemaakt. Het punt op de MED is dat je gaat ankeren met 3BFT en 's nachts komen er valwinden van veel meer (25-30 knoop). De vraag is of zo'n verbindingsschakel dat houdt natuurlijk.... En wat is het alternatief? Hele nieuwe ketting? Of zijn er nog andere opties? Bij mij zit hij op 30 meter, dus ik zou bij zwaar weer natuurlijk ook een "back up" lijn over de verbindingsschakel heen kunnen zetten, in geval van breuk.
Laatst bewerkt: 16 nov 2020 11:03 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 11:15 #1228301

ik was van plan om mijn roestende ankerketting te vervangen door een paar gekregen stukken en die met een noodschalm te verbinden.

na dit topic te hebben gelezen koop ik toch maar een nieuwe ketting aan één stuk.

Ik anker nogal veel, meestal wel op beschutte plaatsen in de Zweedse Scheren. Maar dus soms met veel wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 11:57 #1228322

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3682
Interresant filmpje over ankerketting. Vanaf 4.15



A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 12:06 #1228324

Een ankerkettich laten lassen kan niet of wordt te zwak?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 13:14 #1228345

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
rooiedirk schreef :
Sunergon schreef :
In de zee beroepsvaart zijn ankerkettingen in shackleslengtes verdeeld. 1 shackle is 27,4mtr.
Deze lengtes zijn gekoppeld met koppel schalm/shackle. Uitgooien van ankerketting wordt ook aangeduid met shackle. Dus persoon voorop kijkt en telt de shackle welke passeren.
Deze lengtes worden ook in delen vervangen tijdens keuring/dokken. Dus alleen een slechte lengte wordt vervangen na diktemeting, niet de hele ketting lengte. Dus er is helemaal niets mis met een schakel om een ketting te verlengen mits de specs voldoen aan de bestaande ketting sterkte.
Klopt, maar deze zijn niet te vergelijken met de als 'noodschalm' verkochte dingetjes.
zie https://www.wortelboer.nl/nl/producten/connecting-parts/kenterjoiningshackle/
Zo'n kentersluiting is beduidend dikker dan een normale schalm, en kan daardoor wel een gelijkwaardige sterkte hebben.

Trouwens een "shackle" wordt als lengtemaat(12 1/2 fathom) gebruikt in de Scheepvaart.
De ankerketting wordt elke dokking gemerkt op die afstand, maar elke fathom wordt niet aan elkaar gekoppeld.
Laatst bewerkt: 16 nov 2020 13:15 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 13:48 #1228350

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 14:14 #1228362

Met interesse volg ik dit draadje!
Als ik inschat wat de zwakste schakel op mijn boot is kom ik bij de ankerlier of bij de duivelsklauw voor een 10 mm ketting die ons schip op de plek moet houden. Tegen de tijd dat er 2000 kg kracht op een van deze twee delen staat ga ik mij enorme zorgen maken... De breeksterkte van een dergelijke duivelsklauw is 1000 kg. Ik weet niet of ik met 1000 kg of meer aan mijn ankerlier durf te trekken...? Wanneer de ankerketting vrij op de bodem ligt is er ook geen kans op grote schokbelastingen. De stelregel is 3 tot 5 keer de waterdiepte aan ketting zetten. Grofweg blijft er dan 1.5 tot 3.5 keer de waterdiepte aan ketting op de bodem liggen. dat houdt het anker op zijn plek en zorgt voor marge bij golfslag of zeedeining. Diktes van kettingen zijn vooral voor het gewicht (demping onder water) en eventueel corrosie- en slijtagetoleranties bij veelvuldig gebruik. mijn 10 mm ketting heeft in nieuwstaat een breeklast van 5.100 kg (!) Zoveel kracht staat hier nooit op...

Hoeveel kracht kan er eigenlijk op een ankerketting staan door wind?
Een korte berekening:
- P = druk per m2 oppervlak in N
- V = Wind in M/S (Bij windkracht 12 is de windsnelheid 33 m/s)
P=0,613*v2. P=0.613*(33*33) (weet niet hoe het kwadraat tekentje tevoorschijn komt...)
P= 667,5 N/m2

Onze boot is 4,5 meter breed en 2 meter hoog (da's 9 m2) De mast is 18 meter hoog en 0.3 m breed (dat is incl. de verstaging enzo),. in totaal dus 14,4 m2 (A).

Winddruk = P * A. Winddruk = 667,5 * 14,4 = 9613 N = 962 KG. (bij windkracht 12...) even zonder stroming, maar als het windkracht 12 waait lig ik in een baaitje met 2 of nog meer ankers uit of ik drijf ergens op zee zonder stroming....

Ik zou wel vertrouwen hebben in een noodschakel...
Laatst bewerkt: 16 nov 2020 15:56 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 14:43 #1228373

Vanwege mijn werk weet ik wel ‘een en ander’ over ankersystemen / ankerkettingen van Offshore schepen en constructies. Ondanks dat het bij jachten om veeeeel dunnere lijnen/kettingen gaat, blijft het principe van hoe een anker met ketting werkt hetzelfde.
Om een goed ankersysteem te maken waarbij de krachten op schip en anker niet te groot worden, moet je een ‘veer’ in de lijn toelaten. Dat gebeurt meestal met 1 van onderstaande opties:
1) je kiest een (enigszins) elastisch materiaal (bijv. polyester of polypropyleen). Dat wordt in de praktijk steeds meer gedaan, nadeel is dat deze materialen vaak resulteren in enorm dikke lijnen
2) je zorgt voor een zogenaamde ‘catenary’ lijn, dus een door hoog onderwatergewicht doorhangende lijn, bijv een ketting. Bij dynamische belasting wordt dan de lijn minder doorhangend, en dat levert netto een veer op. Deze veer is vele malen slapper dan de rek van de ketting (eerder werd onterecht opgemerkt dat een ketting niet rekt, dat is dus onjuist! Ketting rekt wel degelijk, alleen is de veerconstante heel erg groot). Doordat eerst deze catenary veerkracht moet worden overwonnen, neemt de spanning in de ketting veel minder toe dan zonder deze ‘veer’. Hoe dikker de ketting, hoe meer onderwatergewicht, dus ook een ‘slappere’ catenary veer. En hoe slapper deze veer, hoe lager de piek-krachten in de ketting.

Als je niet een van deze 2 hebt, dan krijg je enorme hoge piek-krachten in je ankerlijn bij dynamische belasting. Dan zou je dus een veel sterkere lijn/ketting nodig hebben. Een ketting kies je dus niet direct op safe working load / breakload maar veel meer op onderwatergewicht.
Bij een goed ankersysteem zal je ketting dus ook echt niet op de SWL belast worden, als het goed is blijf je daar heel dik onder!

In de praktijk zal je dus vaak een ankerketting hebben die eigenlijk veel sterker is dan nodig. Blijkt ook wel uit de vorige post: de ketting is niet de zwakste schakel in je ankersysteem!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 14:58 #1228375

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Interessante technische benadering Reinier.
Je mag dus wel een ketting hebben van vijf ton maar in de praktijk komt de kracht in de ketting niet boven 500 kg of 1000. (mocht 1000 kg op de ketting staan wordt de boeg al bijna onder water getrokken)
Een noodschalm van 2 ton in een ketting van 5 ton is dus sterk genoeg.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 16 nov 2020 15:00 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 15:39 #1228391

Ik noem bewust geen getallen in mijn post. Voor Offshore werk kan ik dat wel, maar dan hebben we het wel over condities met golven die ‘ietsje’ hoger zijn dat wat je met je jacht meemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 16:39 #1228415

ReinierZeilt schreef :
Vanwege mijn werk weet ik wel ‘een en ander’ over ankersystemen / ankerkettingen van Offshore schepen en constructies. Ondanks dat het bij jachten om veeeeel dunnere lijnen/kettingen gaat, blijft het principe van hoe een anker met ketting werkt hetzelfde.
De theorie er achter is inderdaad hetzelfde, maar in de praktijk houd de vergelijking daar ook echt op. Ik heb 150m ketting van 10mm aanboord en als het flink waait dan heb ik soms zelfs die hele lengte over de boeg liggen. Als er een knoop 0f 20 wind staat dan staat de ketting strak en is er van die catenairy demping niets meer over bij 30 knopen wind kun je gitaar spelen op die ketting zo stak staat deze, zo in een rechte lijn naar het anker. Laten we het maar niet hebben over hoe dat er uitziet bij 60 of 80 knopen wind.
Het hele idee van catenairy en van anker gewichten over de ketting moet bij jachten gewoon vergeten worden, dat werkt niet. Het enige wat werkt om de schokken te dempen is een dikke lijn die heel erg veel rekt. Ik heb een rekker die ik in de ankerketting haak, die is 30mm dik en een meter of 6-7 lang. Die haalt de belasting van het boegbeslag en van de ankerlier en rekt een centimeter of 30-40 om zo de schokken op te vangen. In een slechte storm achter anker kan zo'n snubber in enkele uren weggevreten zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 17:00 #1228420

Gijper schreef :
Een noodschalm van 2 ton in een ketting van 5 ton is dus sterk genoeg.
Mijn boot is 15m en weegt gemiddeld rond de 25 ton. De ketting is 10mm G4 kwaliteit en heeft een officiele werkbelasting van 2500 kg. Berekende windbelasting op de boot met 80 knopen wind is 2000 kg, dat is een combinatie van 20% wind opzij en 80% wind van voren.

2 ton noodschalm zou voldoende zijn, maar daar moet je dan wel een ketting van 16mm aan gaan hangen. Het kosten verschil tussen zo'n overbemeten ketting en het gewoon knap aan elkaar verbinden zijn evident. Waarom wil men toch altijd zo graag prutsen en knoeien op zeiljachten?

Gewoon een knappe ketting kopen en als het niet lang genoeg is dan aan elkaar (laten) lassen en de gelaste schalm testen.
Ik laat mijn ankerketting iedere twee jaar testen, kost een paar tientjes.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 17:07 #1228424

  • Ndbpw
  • Ndbpw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
Ankerketting testen. Interessant idee, zou ik ook wel willen laten doen, maar waar kan dat in NL?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 17:08 #1228425

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 339
Of een noodschalm voor jouw user case voldoende is moet een ieder zelf bepalen.
Maar de veilige werkbelasting van ankerketting of noodschalm is maar een kwart van de breeksterkte. Sommige leveranciers spreken zelfs maar van een vijfde of zesde.

Ten tweede heeft Reinier het enkel over statische belasting. Elders is af genoemd dat de dynamische belasting door golfslag e.d. veel groter is dan statische belasting.

Maar nogmaals, het hangt af van met hoeveel marge je je veilig voelt en onder welke omstandigheden je gaat ankeren. Toen wij onze boot kocht en zat er ook een noodschalm als permanente oplossing in onze ankerketting.
Omdat we boot langzaam klaar aan het maken zijn voor rondje Carieb heb ik ketting vervangen. Daarbij ook nog voor G40 gegaan, dus 33% sterker dan standaard G30 ketting.

Ik heb niet aan gerekend maar wil met een gerust gevoel kunnen slapen, ook als er meer dan 40 knopen wind staat. Om die reden ook het 20 kilo Rocna anker, wat volgens de tabellen voldoende zou moeten zijn, toch vervangen voor de 25 kilo versie.
Laatst bewerkt: 16 nov 2020 17:21 door element.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 17:27 #1228434

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Ik heb pas één keer met gevaar voor eigen leven geankerd, op de plaats van het kruisje.

Dus misschien kan ik beter mijn mond houden B)
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 17:54 #1228447

Joop66 schreef :
Industrieel ontwerpers gaan alleen over de buitenkant van een product. Niet over hoe t werkt.

Mijn hemel! Serieus?

Industrieel ontwerpen is techniek ontwikkelen voor productie op industriële schaal met het veel stakeholders (waaronder de klant die graag iets moois wil hebben). Werktuigbouw specialiseert zich in werktuigen, waarbij er meestal maar één of enkele stakeholders zijn en er doorgaans één of enkele geproduceerd worden.

Omdat het werkgebied van een werktuigbouwer vele malen eenvoudiger is, kan een ontwerp meer technische uitgediept worden.

Ik heb met alle soorten techneuten gewerkt in verschillende bedrijven. Industrieel ontwerpers komen uit de verf bij productontwikkeling, werktuigbouwers uit de verf in research en machinebouw.
Laatst bewerkt: 16 nov 2020 17:57 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 18:05 #1228450

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
boarderbas schreef :
Joop66 schreef :
Industrieel ontwerpers gaan alleen over de buitenkant van een product. Niet over hoe t werkt.

Mijn hemel! Serieus?

Industrieel ontwerpen is techniek ontwikkelen voor productie op industriële schaal met het veel stakeholders (waaronder de klant die graag iets moois wil hebben). Werktuigbouw specialiseert zich in werktuigen, waarbij er meestal maar één of enkele stakeholders zijn en er doorgaans één of enkele geproduceerd worden.

Mijn hemel! Serieus?

Als wtb iets niet is is het een specialisatie. Het zijn meestal wel iets minder kunstenmakers dan IO-ers. ;)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.324 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl