Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 14 nov 2020 08:16 #1227665

  • zeemuis
  • zeemuis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Hallo,

Het gezegde een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel werd ineens wel heel erg visueel toen ik het anker weer eens uitgooide. Inmiddels is deze ene schakel verwijderd en twijfel of ik er verstandig aan doe om de twee helften weer te verbinden met een een noodschalm hoewel de naam anders doet vermoeden schijnt deze veel gebruikt te worden in deze situaties.. wat denken jullie mijn ketting was 17 meter, is nu 10 meter tenzij ik de noodschalm ga gebruiken.
Ben benieuwd naar jullie mening, zijn er wellicht forum leden die ervaringen hebben?
Alvast bedankt voor jullie reactie. Fijn weekend. Gr Edwin
Bijlagen:
Wear Sunscreen!
If I could offer you only one tip for the future,
Sunscreen would be it
Laatst bewerkt: 14 nov 2020 08:18 door zeemuis. Reden: Spelling fout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 14 nov 2020 10:22 #1227699

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5689
Dit type ken ik niet. Dus weet ook efkes niet heo sterk die wel of niet is.

Het grote voordeel: De ketting zit voornamelijk voor gewicht. Als de aangekoppelde lijn en de gebruikte D-sluting ook sterker zijn dan de noodschakel, moet je je wel vragen stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 14 nov 2020 10:40 #1227704

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1074
zeemuis schreef :
Hallo,

Het gezegde een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel werd ineens wel heel erg visueel toen ik het anker weer eens uitgooide. Inmiddels is deze ene schakel verwijderd en twijfel of ik er verstandig aan doe om de twee helften weer te verbinden met een een noodschalm hoewel de naam anders doet vermoeden schijnt deze veel gebruikt te worden in deze situaties.. wat denken jullie mijn ketting was 17 meter, is nu 10 meter tenzij ik de noodschalm ga gebruiken.
Ben benieuwd naar jullie mening, zijn er wellicht forum leden die ervaringen hebben?
Alvast bedankt voor jullie reactie. Fijn weekend. Gr Edwin

"Als er een schakel kapot is volgen er meer". Vrij naar: "Als er een schaap over de dam is enz."!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 14 nov 2020 11:44 #1227717

ik heb zo'n zelfde koppelstuk om van 30 naar 45m ketting te gaan. Ik vroeg me hetzelfde af. De Turkse verkoper zei natuurlijk "this will neverrrr brrrreak sir!" B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 14 nov 2020 11:59 #1227725

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5663
Wat is je vaargebied / onder welke omstandigheden anker je?
Wellicht is 10m ketting voldoende?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 14 nov 2020 12:13 #1227726

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10698
Wat voor ketting is het die je moet verbinden? Schalmdikte, noodschalmdikte en bootgewicht en type boot lijken me ook belangrijk voor de belasting die er op kan treden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 14 nov 2020 16:22 #1227807

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1716
Ik heb zo’n ding gebruikt in mijn 10mm ketting om de beide stukken van 45m elk aan elkaar te knuppen.

Mits goed in elkaar geklonken hebben ze meer breekkracht (4600kg bij 10mm )dan de ketting zelf (3200 kg bij 10mm)

Geen idee hoe zwaar ik het spul belast heb maar het bleef iig zitten :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 14 nov 2020 21:08 #1227881

Noodschalmen zijn maar half zo sterk als de ketting zelf en zou ik alleen gebruiken als je een ketting hebt welke meer als tweemaal zo sterk is als wat je nodig hebt.

Mijn persoonlijke mening is dat een gehele ketting vervangen moet worden als er 1 schalm kapot is. Met hoge uitzondering als je exact weet waardoor de schalm kapot is gegaan en dat er geen schade is aan de rest van de ketting.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 14 nov 2020 21:17 #1227883

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1716
Erikdejong schreef :
Noodschalmen zijn maar half zo sterk als de ketting zelf en zou ik alleen gebruiken als je een ketting hebt welke meer als tweemaal zo sterk is als wat je nodig hebt.
.

De specs van de fabrikant laten dit niet zien (zie het voorbeeld wat ik eerder gaf): nu geloof ik best dat iets wat je er in twee delen omheen klinkt niet sterker is als een schakel uit één stuk, maar waar baseer je de 50% op ?

(had anders mijn 2 * 45 niet op deze manier verbonden, heb er een paar keer meer dan 45 meter uit moeten gooien en dat is dan in mindere omstandigheden....zonder problemen overigens)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 14 nov 2020 22:39 #1227902

  • Sunergon
  • Sunergon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
In de zee beroepsvaart zijn ankerkettingen in shackleslengtes verdeeld. 1 shackle is 27,4mtr.
Deze lengtes zijn gekoppeld met koppel schalm/shackle. Uitgooien van ankerketting wordt ook aangeduid met shackle. Dus persoon voorop kijkt en telt de shackle welke passeren.
Deze lengtes worden ook in delen vervangen tijdens keuring/dokken. Dus alleen een slechte lengte wordt vervangen na diktemeting, niet de hele ketting lengte. Dus er is helemaal niets mis met een schakel om een ketting te verlengen mits de specs voldoen aan de bestaande ketting sterkte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 14 nov 2020 22:50 #1227903

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2170
Het zal wel een stom idee zijn, maar waarom niet één schakel doorslijpen en weer dicht laten lassen maar dan als verbinding tussen je twee delen ketting? Schakels zijn altijd al aan één kant gelast, dus veel sterkte zul je niet verliezen...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 00:42 #1227915

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 164
plusfast schreef :
Het zal wel een stom idee zijn, maar waarom niet één schakel doorslijpen en weer dicht laten lassen maar dan als verbinding tussen je twee delen ketting? Schakels zijn altijd al aan één kant gelast, dus veel sterkte zul je niet verliezen...

Dat zal dan weer afhangen van het gebruikte staalsoort, zoals de discussie in het rocna anker draadje.

Zelf nooit gebruikt, maar ken verschillende 'blue water cruiser' die langere tijd met plezier zo'n linkschakel gebruiken. Ik ben er echter toch huiverig voor. Het zal afhangen van je ankergewoontes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 09:22 #1227951

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3753
Denk dat de gemiddelde ZF-er nooit meemaakt dat de kracht op de ketting komt die je voor je veiligheidsnorm wil kunnen hebben.
Wie ankert er nu met veel wind en hoge golven? Maar als het je overkomt voor een lager wal moet het wel kunnen en heel blijven.
Geen risico mee nemen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 09:52 #1227961

ik heb het ontwerp (van zo'n verbindingsschakel ) eens goed bestudeerd toen ik het kocht. Toen ik het voor het eerst zag dacht ik ook "is dit echt stevig genoeg???". Volgens mij zit de key in de richting van de belasting: als zo'n schakel gewoon in de lengterichting wordt belast is er denk ik niks aan de hand. Maar goed, er zitten hier op ZF vast industrieel ontwerpers en materiaalspecialisten die er wat meer over kunnen zeggen.... ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 10:39 #1227988

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14909
Ik heb mijn ankerketting ook verlengd met zo ‘n geklonken schalm. Geeft al ruim 10 jaar geen krimp. Ik anker niet in Noord-Atlantische stormen of tussen drijfijs, dus het zal mijn tijd wel duren.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 10:42 #1227990

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1716
Vandaar mijn eerdere vraag: fabrieksspecs zijn ruim voldoende tov de ketting maar het statement (zonder onderbouwing) is dat t maar 50% zou zijn: ik kriijg graag uitgelegt hoe dit zit.

Beter maar voorzichtig zijn klinkt leuk maar als je niet op specs af mag gaan, waar eindigt voorzichtig zijn dan : 14mm ketting op een bootje van 1000kg ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 12:50 #1228025

Die schakels zijn er in verschillende kwaliteiten staal.
Goedkope en duurdere.
Hoge prijs is geen garantie van goede kwaliteit
Maar een lage prijs is wel zeker van mindere kwaliteit,

Weten wat je gebruikt is verstandig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 13:36 #1228045

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5689
AndreAzuree schreef :
ik heb het ontwerp (van zo'n verbindingsschakel ) eens goed bestudeerd toen ik het kocht. Toen ik het voor het eerst zag dacht ik ook "is dit echt stevig genoeg???". Volgens mij zit de key in de richting van de belasting: als zo'n schakel gewoon in de lengterichting wordt belast is er denk ik niks aan de hand. Maar goed, er zitten hier op ZF vast industrieel ontwerpers en materiaalspecialisten die er wat meer over kunnen zeggen.... ?

Industrieel ontwerpers gaan alleen over de buitenkant van een product. Niet over hoe t werkt.

Het is heel simpel: Meer details in een produkt betekent meer kans op spanningsconcentraties.

Een normale ketting wordt vrij zuiver op trek belast.

De twee helften van deze noodschalm worden op buiging belast. Dat levert altijd hogere spanningen op.

Dat hoeft geen probleem te zijn, als er sterker materiaal gebruikt wordt.

Maar sterker, betekent ook brosser. Nu zijn de schokbelastingen op een ankerkettingen niet zo hoog. Maar die schalm kan wel rare dingen doen in de lier, of als hij ergens klem komt.

Dus, tja.
Laatst bewerkt: 15 nov 2020 13:39 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 13:55 #1228049

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 129
Een kettingschalm wordt gesmeed van koudgetrokken staf materiaal en dmv inductie wordt de schalmen dichtgesmolten. Dit garandeert dat alle schalmen een bepaalde trek- en breeksterkte hebben (de las van de schalm is bepalend).
Een noodschalm is een giet-product. Dit heeft een geheel andere moleculaire samenstelling en is daardoor ook veel minder sterk.
De enige manier om een noodschalm sterker te maken dan de echte ketting is, is door deze noodschalm uit massief materiaal met een zeer hoge treksterkte te frezen.
Voor zeeschepen met hele grote kettingen loont dit de moeite, voor onze kleine kettingen is een nieuwe lengte kopen voordeliger dan zo'n gefreesde noodschalm.
Jeanneau 349, fonteinkruidmaaier ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 13:55 #1228051

Joop66 schreef :
AndreAzuree schreef :
ik heb het ontwerp (van zo'n verbindingsschakel ) eens goed bestudeerd toen ik het kocht. Toen ik het voor het eerst zag dacht ik ook "is dit echt stevig genoeg???". Volgens mij zit de key in de richting van de belasting: als zo'n schakel gewoon in de lengterichting wordt belast is er denk ik niks aan de hand. Maar goed, er zitten hier op ZF vast industrieel ontwerpers en materiaalspecialisten die er wat meer over kunnen zeggen.... ?

Industrieel ontwerpers gaan alleen over de buitenkant van een product. Niet over hoe t werkt.

Het is heel simpel: Meer details in een produkt betekent meer kans op spanningsconcentraties.

Een normale ketting wordt vrij zuiver op trek belast.

De twee helften van deze noodschalm worden op buiging belast. Dat levert altijd hogere spanningen op.

Dat hoeft geen probleem te zijn, als er sterker materiaal gebruikt wordt.

Maar sterker, betekent ook brosser. Nu zijn de schokbelastingen op een ankerkettingen niet zo hoog. Maar die schalm kan wel rare dingen doen in de lier, of als hij ergens klem komt.

Dus, tja.

ja dat vroeg ik me inderdaad af, als hij niet vrij kan bewegen, dan kunnen er natuurlijk andere belastingen optreden waar hij niet tegen kan. Maar goed, ik gebruik hem al 1 seizoen vrij intensief, geen issues gehad nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 14:05 #1228057

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 129
Om nog even duidelijk te maken dat er wel degelijk met 50% minder sterkte gerekend moet worden, hierbij nog even beide specs naast elkaar:






Maar als je nooit op de grens van de BLL gaat zitten, zal de schalm het prima uithouden.
Dus een iets kleiner anker en de haven in als het anker niet meer houdt.
Jeanneau 349, fonteinkruidmaaier ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 14:06 #1228058

ok, goed om te weten. Dat ene schakeltje verzwakt dus wel de hele keten van anker - boot met 50% in sterkte...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 14:18 #1228063

Joop66 schreef :
............................
Industrieel ontwerpers gaan alleen over de buitenkant van een product. Niet over hoe t werkt.
............................
Dus, tja.

Oei. Je schoffeert. :P

Bij de studie Industrial Design (vroeger Industriële Vormgeving) komt inderdaad het design aan de orde.
Maar ook materiaalkennis, sterkteleer, ergonomie, marktonderzoek, duurzaamheid, productiemethoden, en nog heel veel meer.
Met een beetje mazzel gebruiken industrieel ontwerpers die kennis ook.

(Ik kan mij, als ex-IV'er, dan ook mateloos storen aan producten die stom in elkaar zitten, kennelijk liefdeloos en inzichtsloos ontworpen door een knurft die een verkeerd vak heeft gekozen).
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 17:05 #1228108

holrobert schreef :
Vandaar mijn eerdere vraag: fabrieksspecs zijn ruim voldoende tov de ketting maar het statement (zonder onderbouwing) is dat t maar 50% zou zijn: ik kriijg graag uitgelegt hoe dit zit.
Ned 195 was me voor met het geven van de uitleg. In zijn uitleg gaat hij uit van normale ketting, ga je naar G4 of G7 ketting dan is het verschil nog veel groter. De vraag is niet of een noodschalm kapot gaat, maar wanneer. Het word een noodschalm genoemd voor een speciale reden, anders zouden ze het wel een verbindingsschalm noemen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 15 nov 2020 17:52 #1228124

Mijn inziens is het met een reparatie schakel de helft . Daarom zijn het ook rare ondingen. Uit eindelijk repareer je de ketting helemaal niet. Zaag een gewone schakel vlak bij het anker voor de helft in. Kijk dan of je met de wetenschap nog rustig slaapt snachts achter het anker met wat ruiger weer.
Ik vind gewoon dat je ketting en de verbindings middelen ook onderdeel zijn van je red middelen in geval van nood. Dat moet gewoon goed zijn en daarom geen geklooi met een reparatie schalm. Simpel.
B)
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 15 nov 2020 17:55 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.275 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl