Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MS koppeling weer niet lekker

MS koppeling weer niet lekker 13 juni 2021 14:29 #1294898

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
Helaas heeft de “revisie” van mijn ms koppeling het niet heel lang gehouden. Hij gaat weer heel lastig in zijn neutraal vanaf vooruit. Nu ga ik overwegen om hem er weer af te halen en evt te laten reviseren door iemand die er echt nieuwe onderdelen in zet. Wie heeft er tips. Ook tips om evt aan de MD11 een nieuwe keerkoppeling te zetten hou ik me voor aanbevolen. De vorige monteur kan ik helaas niet meer bereiken dus dat is jammer. Ik ben nu op zoek naar een monteur me kan helpen. Alle tips zijn welkom. Olie zit er genoeg in en is schoon. Probleem is dat van achteruit naar neutraal de koppeling goed werkt maar van vooruit naar neutraal lijkt deze zich vast te zetten en moet ik eerst klein tikje in zijn achteruit zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 13 juni 2021 15:39 #1294909

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Ik ken die koppeling niet maar in het algemeen kan ik Bakker uit IJlst aanbevelen voor technisch werk rondom keerkoppeling, motor en zeker ook schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 13 juni 2021 15:52 #1294913

MS keerkoppeling werk met frictie conussen, zelfde principe als de SABB KK
De afstelling van de schakel as komt bij dit soort KK erg precies, net zoals bij de SABB is dat vaak een oneindig ge-emmer met shims, meten, testen en weer uitelkaar om een shim bij te plaatsen of te vervangen voor een dunnere.
Totaal vervangen van alle onderdelen lijkt mij zo op het eerste gezicht niet zinvol,..oorzaak achterhalen en de oorzaak verhelpen, immers ook bij het vervangen van alle onderdelen zal de schakel as afgesteld moeten worden zoals net beschreven.

Je vraag om aan de MD11 een nieuwe KK te zetten snap ik even niet. in ben in de veronderstelling dat deze MS koppeling nu aan je MD11 zit dus waarom niet na reparatie / goed afstellen weer terug plaatsen ?

Dit zal wel weer een draadje gaan worden met een hoop theorie uit boeken en een hoop PDF's... ;-) maar netto denk ik dat je het meest geholpen bent met iemand die je praktisch kan helpen...

Je kan me ook een PB sturen om het draadje kort te houden zodat je nog weet wat je vraagstelling en probleem is....
Laatst bewerkt: 13 juni 2021 15:55 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 13 juni 2021 15:54 #1294914

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
De Optimaal schreef :
MS keerkoppeling werk met frictie conussen, zelfde principe als de SABB KK
De afstelling van de schakel as komt bij dit soort KK erg precies, net zoals bij de SABB is dat vaak een oneindig ge-emmer met shims, meten, testen en weer uitelkaar om een shim bij te plaatsen of te vervangen voor een dunnere.
Totaal vervangen van alle onderdelen lijkt mij zo op het eerste gezicht niet zinvol,..oorzaak achterhalen en de oorzaak verhelpen, immers ook bij het vervangen van alle onderdelen zal de schakel as afgesteld moeten worden zoals net beschreven.

Je vraag om aan de MD11 een nieuwe KK te zetten snap ik even niet. in ben in de veronderstelling dat deze MS koppeling nu aan je MD11 zit dus waarom niet na reparatie / goed afstellen weer terug plaatsen ?

Dit zal wel weer een draadje gaan worden met een hoop theorie uit boeken en een hoop PDF's... ;-) maar netto denk ik dat je het meest geholpen bent met iemand die je praktisch kan helpen...

Je kan me ook een PB sturen om het draadje kort te houden.

Wij zitten graag op ZF om lange draadjes te lezen ;)
En er zitten wel meer mensen hier op ZF die weten waar Abraham de mosterd haalt
Laatst bewerkt: 13 juni 2021 15:56 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 13 juni 2021 15:56 #1294917

"Wij zitten graag op ZF om lange draadjes te lezen ;)" ff aan de moderatoren een hoekje "boeketreeks" aanvragen.....dan kan ik ZF ook op de wc gaan lezen ...;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 13 juni 2021 15:59 #1294920

"En er zitten wel meer mensen hier op ZF die weten waar Abraham de mosterd haalt" ja van de Jumbo.....krijgen ze een JUICH cape !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 13 juni 2021 16:12 #1294926

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
Ben beetje aan het oriënteren bij Maarten Klop van albin motoren. Die schijnt er ook wel raad mee te weten. Aangezien de koppeling nogal lastig te demonteren is (slangenmens capriolen) zie ik er wel wat tegen op natuurlijk. De Volvo penta zelf draait als een zonnetje ondanks zijn leeftijd. Heeft bijna altijd op intercooling gestaan. Ik persoonlijk ben wel beetje dan van deze motor en niet echt gelijk van plan om een Drinkwaard geval er in te lepelen. Tenzij er natuurlijk geen onderdelen of wat meer te krijgen zou zijn. Ik heb de schakelkabel los gehad van de koppeling en van achteruit naar neutraal geen probleem. Van voor naar neutraal blijft hij in een soort lock up. Pas na tikje achteruit gaat hij in neutraal. Olie zie ik ook sporen van slijpsel in dus dat ie er af moet is een feit. Misschien dat er ombouw sets zijn naar ander type koppeling of zo. Dat zou ook nog kunnen. Voorlopig gaat de speurtocht voort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 13 juni 2021 16:52 #1294940

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
De Optimaal schreef :
"En er zitten wel meer mensen hier op ZF die weten waar Abraham de mosterd haalt" ja van de Jumbo.....krijgen ze een JUICH cape !

Je wilt het draadje toch kort houden? Dat gaat op deze manier niet lukken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 13 juni 2021 17:19 #1294948

Erodona schreef :
Ben beetje aan het oriënteren bij Maarten Klop van albin motoren. Die schijnt er ook wel raad mee te weten. Aangezien de koppeling nogal lastig te demonteren is (slangenmens capriolen) zie ik er wel wat tegen op natuurlijk. De Volvo penta zelf draait als een zonnetje ondanks zijn leeftijd. Heeft bijna altijd op intercooling gestaan. Ik persoonlijk ben wel beetje dan van deze motor en niet echt gelijk van plan om een Drinkwaard geval er in te lepelen. Tenzij er natuurlijk geen onderdelen of wat meer te krijgen zou zijn. Ik heb de schakelkabel los gehad van de koppeling en van achteruit naar neutraal geen probleem. Van voor naar neutraal blijft hij in een soort lock up. Pas na tikje achteruit gaat hij in neutraal. Olie zie ik ook sporen van slijpsel in dus dat ie er af moet is een feit. Misschien dat er ombouw sets zijn naar ander type koppeling of zo. Dat zou ook nog kunnen. Voorlopig gaat de speurtocht voort.

Snap nu je verhaal. Ik denk dat het nakijken van je MS kk toch de goedkoopste variant is. Kk zijn prijzig en adapterplaten wordt zoeken.

Idd metaalslijpsel in de bak is niet goed. Uitbouwen van de kk is altijd een gedoe, zeker in de krappe motorruimte van een zeilboot. Vaak is het sneller het complete blok met kk te lichten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 13 juni 2021 17:56 #1294965

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
Ik ga de keerkoppeling waarschijnlijk wel er af gooien. Wat ik wel tegen kwam op internet was deze bladzijde (addendum) van het Franse manual. Nu is mijn Frans niet al te best maar wat staat hier nu feitelijk? Toch die vork die misschien niet goed is afgesteld? Het is een extra stuk bij het handboek. Wie kan me vertellen wat er staat over die vork en die ringen (shims).
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 13 juni 2021 17:56 door Erodona.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 13 juni 2021 18:12 #1294968

Ik heb vlgs mij de nl workshop manual. Even zoeken...en die shimms,...ja dat is wat ik eerder al schreef...wel te doen het afstellen, wel een drama...note....veel kk hebben shimms voor het afstellen, dus ms is niet de enige. De hb hurth hebben ze redelijk makkelijk aan de buitenkant van de bak, Sabbath en Ms en bukh aan de binnenkant van de bak...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 13 juni 2021 18:45 #1294977

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
De Optimaal schreef :
Je kan me ook een PB sturen om het draadje kort te houden zodat je nog weet wat je vraagstelling en probleem is....

Volgens mij is het forum bedoeld om in zo groot mogelijke kring informatie te delen en / of te vinden, en niet om commercieel klussen binnen te hengelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 13 juni 2021 19:19 #1294991

CeesS schreef :
De Optimaal schreef :
Je kan me ook een PB sturen om het draadje kort te houden zodat je nog weet wat je vraagstelling en probleem is....

Volgens mij is het forum bedoeld om in zo groot mogelijke kring informatie te delen en / of te vinden, en niet om commercieel klussen binnen te hengelen.

Je bent ook niet erg snel tevreden hé? Nou doen we het met boekjes die ik idd commercieel gratis verstrek....maar jij wilde natuurlijk de boekdeskundige zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 13 juni 2021 19:38 #1295003

Erodona schreef :
Ik ga de keerkoppeling waarschijnlijk wel er af gooien. Wat ik wel tegen kwam op internet was deze bladzijde (addendum) van het Franse manual. Nu is mijn Frans niet al te best maar wat staat hier nu feitelijk? Toch die vork die misschien niet goed is afgesteld? Het is een extra stuk bij het handboek. Wie kan me vertellen wat er staat over die vork en die ringen (shims).

Hier alvast wat info..
mb10a.nl/product-categorie/ms-...shift-keerkoppeling/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 13 juni 2021 19:53 #1295015

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
De Optimaal schreef :
Erodona schreef :
Ik ga de keerkoppeling waarschijnlijk wel er af gooien. Wat ik wel tegen kwam op internet was deze bladzijde (addendum) van het Franse manual. Nu is mijn Frans niet al te best maar wat staat hier nu feitelijk? Toch die vork die misschien niet goed is afgesteld? Het is een extra stuk bij het handboek. Wie kan me vertellen wat er staat over die vork en die ringen (shims).

Hier alvast wat info..
mb10a.nl/product-categorie/ms-...shift-keerkoppeling/

Bedankt. Ik ga morgen eerst de bedieningsdeksel demonteren om te kijken of de hamer nog goed is. Hopelijk valt ie er niet in. Heb al wat usa forums bekeken en daar zit meestal de eerste aanleiding. Wordt vervolgd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 13 juni 2021 20:00 #1295017

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 14 juni 2021 11:07 #1295181

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
We zijn heel veel wijzer geworden. Onderdelen voor deze koppeling zijn zeer lastig te krijgen en praktisch onbetaalbaar. Ik heb nog een shim kunnen verwijderen maar ook dat heeft de truc niet gedaan. Waar ik toch langzaam maar zeker aan begin te denken is om de hele bende er maar uit te gaan trekken en er een andere motor met kk op te zetten. Het blijven reviseren en onderin een klein gaatje duiken wordt er ook niet makkelijker op. Dus mocht iemand nog mensen kennen in de buurt van Dinteloord om mij met deze klus te willen helpen dan hou ik me aanbevolen. Momenteel aan het oriënteren in ooltgensplaat bij Meestermotoren. Maar voorlopig nog geen reactie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 14 juni 2021 11:22 #1295189

Erodona schreef :
Ik persoonlijk ben wel beetje dan van deze motor en niet echt gelijk van plan om een Drinkwaard geval er in te lepelen.

“Drinkwaard geval” klinkt een beetje minderwaardig. Maar zijn prima motoren hoor, de kleinere (L2e, L3e) gebaseerd op bewezen Mitsubishi basisblokken. Verder qua marinisatie Jabsco impeller pomp, Bowman ML120 intercooler en Technodrive TMC40 keerkoppeling. (Alleen bekabeling vind ik minder netjes afgewerkt...)
Solé en Vetus gebruiken dezelfde Mitsubishi basisblokken (waarbij Vetus een echt goede handleiding heeft..). Onderdelen zijn dus nog heel lang te verkrijgen...

Je kan ook voor een nieuwe Volvo gaan, of Yanmar, maar Mitsubishi is ook weinig mis mee denk ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 14 juni 2021 11:56 #1295199

sjoerd1981 schreef :
Erodona schreef :
Ik persoonlijk ben wel beetje dan van deze motor en niet echt gelijk van plan om een Drinkwaard geval er in te lepelen.

“Drinkwaard geval” klinkt een beetje minderwaardig. Maar zijn prima motoren hoor, de kleinere (L2e, L3e) gebaseerd op bewezen Mitsubishi basisblokken. Verder qua marinisatie Jabsco impeller pomp, Bowman ML120 intercooler en Technodrive TMC40 keerkoppeling. (Alleen bekabeling vind ik minder netjes afgewerkt...)
Solé en Vetus gebruiken dezelfde Mitsubishi basisblokken (waarbij Vetus een echt goede handleiding heeft..). Onderdelen zijn dus nog heel lang te verkrijgen...

Je kan ook voor een nieuwe Volvo gaan, of Yanmar, maar Mitsubishi is ook weinig mis mee denk ik...

De VM motoren (Vetus Mishubishi) hebben vind ik als nadeel dat de koelslang voor wel erg dicht langs de V snaar loopt. Als de V snaar niet voldoende op spanning slaat snijdt de V snaar de bocht van de koelslang door. Deze rubber bocht uit 1 stuk van pomp naar warmtewisselaar is helaas niet los te verkrijgen bij Vetus. Vorig jaar bij een boot deze bocht moeten vervangen vanwege de V snaar en de boel hersteld met een losse rubber bocht en een recht stuk buis. Op zich geen probleem maar die bochten zijn zo krankmejorem duur (€ 95 ex BTW en porto...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 14 juni 2021 12:29 #1295205

Dat heb je netjes opgelost. Zo zit het standaard bij een Drinkwaard (stukje buis).

Je kan ook Gates slang gebruiken met standaard bocht, misschien een tip voor de volgende keer: (bochtje is €15,-)

www.lasaulec.nl/gates-g4278-17028-bocht-/A203288
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 14 juni 2021 12:31 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 14 juni 2021 12:43 #1295209

sjoerd1981 schreef :
Dat heb je netjes opgelost. Zo zit het standaard bij een Drinkwaard (stukje buis).

Je kan ook Gates slang gebruiken met standaard bocht, misschien een tip voor de volgende keer: (bochtje is €15,-)

www.lasaulec.nl/gates-g4278-17028-bocht-/A203288

Klopt alleen bij de gele vetus m serie ligt de slang bovenin horizontaal, lijkt op wat indenor heeft. Dat van Gates is een hele goeie, thx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 14 juni 2021 20:29 #1295354

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Oriënteer je ook eens bij Beta Marine in Haarlem.

De motor zat al in onze boot, maar heb de NL importeur ervaren als een no nonsense man. Was scheutig met info, behulpzaam aan de telefoon en zo dus een prettige indruk. Begreep een paar maanden geleden wel van hem dat het razend druk is binnen de watersportbranche, maar daar zal je ws nog wel meer tegen aan lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 15 juni 2021 06:02 #1295401

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Wat niet algemeen bekend schijnt te zijn, is dat keerkoppelingen gebaseerd op het servo principe van een schakelconus, tijdens het zeilen in de 'vrij' stand horen te staan. Dit om schade door slijtage te voorkomen.

Zie zeilersforum.nl/index.php/foru...ij-het-zeilen#938879
Laatst bewerkt: 15 juni 2021 06:32 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 15 juni 2021 06:57 #1295416

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Steek je licht ook eens op bij grote VP dealer Mulder in Bolnes. Zij hebben ombouw/ inbouwsets voor oude naar nieuwere VP motoren en KK-en. Ook soms inruilexemplaren die nog goed lopen of als onderdeel depot en donor zijn te gebruiken. Van der Rest in Wemeldinge en Kats idem, ook voor Yanmar.

Hoe een MS2 (ook met schakelconushart) weer tot leven kon worden gebracht met donor onderdelen, omdat nieuw niet meer te krijgen of onbetaalbaar is, lees je hier zeilersforum.nl/index.php/foru...20s-reviseren#826561
Laatst bewerkt: 15 juni 2021 07:10 door CeesS. Reden: Tikvaut
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MS koppeling weer niet lekker 15 juni 2021 18:42 #1295634

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
Vandaag iemand gevonden die toch nog een blik gaat werpen op de koppeling. Wordt vervolgd. Nog steeds heel veel wikken en wegen. Nieuwe motor, geen nieuwe, toch maar de ouwe knorrepot van Volvo houden. Dus nog niet gelijk 10.000€ van de rekening getrokken en eerst weer even tot rust komen en logisch nadenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl