Gijper schreef :
Jaja, en er zit al ergens een gat voor de slang.
Best kans dat er al genoeg beluchting is dus.
Laat me een beetje uitwijden voor ik de conclusie trek dat de passieve ventilatie niet voldoet.
Volgens de NPR7910 (de vereenvoudigde regels) is in een gesloten gebouw tot 5 kg benzine toegestaan (7 ltr, vlampunt -40gr, kookpunt 25gr, GHS klasse 6, categorie 1). En om boven de 7 ltr zonder problemen te mogen opslaan heb je het over een "open gebouw". En volgens mij is de kleinste tank ca. 12 ltr. Als we toch met getallen werken: voor LEL heb je ongeveer 0,06 ltr nodig per m3 nodig, voor de UEL 0,60 ltr, een doordrenkte mat kan dit ruimschoots bevatten. Maar het probleem is dat je om LEL te bereiken niet de hele ruimte hoeft te vullen. Een klein explosief laagje op de bodem (net boven de vloeistof) kan voldoende zijn, als je daar een vonk trekt.
Bij kans op gevaar was standaard altijd een gasmeting noodzakelijk. Dus eerst een zuurstofmeting en daarna de rest. Dat gold voor gesloten ruimtes als opslagtanks, maar ook voor een diepe bouwput(!). Er is geen gevaar voor explosie als een ruimte 50% van de omtrek open is. De boot blijft drijven, need I say more?
Ik durf wel hard te zeggen dat het diffusie verhaal van Jotm niet klopt. Ja, er is diffusie, maar voordat je de damp kwijt bent ontstaat er eerst een vrij gevaarlijke situatie met explosiegevaar. Dat dat in de praktijk minder erg uitpakt is alleen veroorzaakt doordat het niet continu gevaarlijk is. En dat dat op de weg anders uitpakt heeft ongetwijfeld als onderliggende reden dat op de weg de wind onder een auto door kan waaien.
Ja, ik heb ook vaak gebeld vanuit een ATEX zone (en dan heb ik het niet over een standaard tankstation) en toevallig rijdt ik al jaren diesel (en ja, ik zet niet even de autoradio uit in de ATEX zone).
"Maar vroeger deed men er nooit moeilijk over"? Vroeger schakelden mensen met verstand van zaken over op diesel in boten.
Maar er gebeuren weinig ongelukken? De standaard installatie met een benzinetank is bedacht voor een open snelle motorboot. Tank onder een bankje en verder alles open. Het aantal zeilboten met benzinemotor zijn hoofdzakelijk de open zeilbootjes.
Dus er is geen probleem?
1) een benzinetank is nooit 100% dicht.
2) aan boord van een zeilboot zit de ontluchting ook niet altijd aan de bovenzijde.
3) problemen met vullen en het wegzetten met een slecht aangedraaide dop zijn waarschijnlijk het grootste probleem.
Lekkages zijn niet te voorkomen, maar onder normale omstandigheden verlies je geen liters. Dus moet je in dat geval zorgen dat het risico beperkt blijft. En als er een probleem is wil je niet de hele bakskist schoonmaken.
Reden dat de ontluchting nooit dicht is is o.a. omdat deze direct op de tank zit. Geen enkele zichtzelf respecterende fabrikant zal een ontluchting op de markt brengen die de ontluchting naar het dek brengt. Dat vraagt om geknoei en problemen bij inbouw en daarna claims. Dan is "overlaten van tankinstallaties aan professionals" (of de betere amateurs) de andere uitweg.
Verder moet je uitkijken als je je anker in de bakskist gooit. Immers hoort bij een anker volgens goede ZF traditie 30m ketting en het vinden van "vonkvrije ketting" is lastig.
Verder moet je uitkijken wat er verder naast de tank opgeslagen is. Volgens mij worden polyester lijnen er niet beter van als ze in benzine liggen te weken. Ik weet zeker dat de garantie van mijn reddingsvest verloopt als er benzine overheen gaat (zo niet dan wordt deze alsnog afgevoerd).
En tenslotte is benzine gewoon een chemisch goedje dat niet gezond is voor de meeste mensen. Allerlei redenen om wel de tank vast te zetten, bij voorkeur in een afgeschermd hoekje, met vloeistofopvang onder de tank en idealiter met een geforceerde (en vonkvrije) afzuiging.
Maar mijn kijk hierop is kort samen te vatten als: ik wil geen benzine in de kajuit. Als een benzinemotor, dan een BBM met tank op de motor.
De OP zal echter zijn eigen risico-inventarisatie moeten maken en zijn eigen beleid moeten uitwerken. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij dat kan.