Jeetje, ik was even weg mijn boot aan het voorbereiden op de vaartocht afgelopen zondag en er blijkt toch nog iets ge-explodeert te zijn. Alleen was het niet mijn boot..
Allereerst wil ik iedereen die meedoet aan de discussie bedanken! Meerdere meningen brengen wijsheid, is wat ze zeggen toch?
Er werd geadviseerd om een expert erbij te halen. Hier heb ik naar gezocht lokaal maar niets kunnen vinden. Ik ga nog in verdere kringen zoeken maar ik weet eigenlijk ook niet echt naar wat voor expert ik moet zoeken. Jachtontwerper? Brandweer? Gasinstallatie installateur? Er werd een sportbotenzaak met jachtservice aangeraden maar die vind ik hier al helemaal niet.. De zeilwereld is nog relatief nieuw voor mij, zeker vergeleken met jullie!
jerry schreef :
Ik weet niet of ik het goed lees, maar is RedGhost nu van plan om in de kajuit een extra bergruimte te maken voor de losse benzinetank? (...)
Neen absoluut niet! De luchtdichte ruimte in de vloer die ik eventueel wil gaan benutten zit in de cockpit, dus het zou in de cockpitvloer moeten zitten (lekker buiten dus!) Wel weet ik nog niet of dat zo slim is. Het is een luchtdichte ruimte om een reden (onzinkbaarheid neem ik aan) dus of het zo'n goed idee is om ermee te klooien..?
Verder ben ik zit weekend gaan varen. De benzine geur was overigens al zo goed als weg. Ik merkte tijdens het tewaterlating van de zeilboot twee dingen op;
1) De benzinetank is helaas lek. Hier had ik al eerder naar gekeken en toen zag ik het nog niet. Misschien keek ik ook niet goed? In ieder geval zit er een lek in de naad van het stukje plastic waar je de slang op bevestigd. Hier loopt geen benzine doorheen behalve op sommige hellingen, waar ik dus last van had. Ik ga een nieuwe benzine tank bestellen en de oude inleveren bij de vuilstort op de juiste manier.
2) Ik ben erachter gekomen dat er echt veel geprutst is op de boot.. De motorsteun die op de boot zat was blijkbaar een hobbyconstructie van aluminium en deze begaf het tijdens de vaart. Gelukkig de motor kunnen redden van in het water vallen, want zo zwaar is hij niet..
Echter waren we toen wel ineens stuurloos. De wind viel weg en de motor was niet meer te gebruiken. We hadden noodpeddels aan boord maar daarmee konden we niet de stroming + kleine beetje wind overtreffen. Er was ook geen mogelijkheid om weg te sturen onder zeil, want de lijzijde had een brug en het water was best smal. Het ergste heb ik kunnen voorkomen door van boord te springen en op het ondiepe gedeelte de boot met de handen tegen te houden. Gelukkig was er een lieve motorboot die ons te hulp schoot en de 5 km terug naar de trailerhelling bracht. Al in al heb ik nu wat extra rompschade op de bodem die ik moet gaan repareren (gelukkig niet diep genoeg om water in te laten) omdat we naar de kant dreven en mijn roer is gebroken. Gelukkig ook niet het ergste, want mijn roer is een plaat marine multiplex met epoxy erover (volgens mij niet eens glasvezel matten). Wel ben ik nu flink depressief
Ik ga van de week elke avond werken aan de reparaties en vervangingen en dan hopelijk zondag weer eens proberen. Ook ga ik actieve ventilatie inbouwen. Er is veel discussie over of het nodig is of niet, maar ik wil het liefst het zekere nemen als het over veiligheid gaat en zo'n ventilator inbouwen is zo gedaan voor mij.