Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Extreme benzine geur in achterruim, explosief?!

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 02 sept 2021 14:50 #1321180

Laten wij dit niet groter maken dan het is. Er varen duizenden zeilboten van rond de 7 meter met een benzine bbm van 5pk en een los tankje. Bij gebruik voor haven in/uit gebruik je misschien 10 liter per jaar. Echt niet nodig om je boot om te bouwen tot een tanker.
Het nu even mis gegaan met het vervoer. Wat ik zou doen:
Alle wat los en van hout is wassen/spoelen en in de zon leggen. Verder kijk of er een lage ontluchting naar de kuip (niet naar de kajuit!) te maken is. Verder gewoon lekker gaan zeilen. Gedoe met ventilatoren is nergens voor nodig. Bij normaal gebruik lekken die losse tankjes echt niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 02 sept 2021 14:54 #1321184

ac320 schreef :
Er staat te veel gevaarlijke onzin in je "advies" maar hardsolderen van een in elkaar geprutst stuk vulleiding is een voorbeeldje.

Dat is echt klinklare onzin. Op de juiste manier met het juiste materiaal ( in dit geval dus met koper of zilversoldeer, dat laatste gaat ook prima bij rvs ) hardsolderen van dun materiaal is bijna net zo sterk als lassen ervan omdat je met hardsolderen het te verbinden materiaal niet kunt verbranden bij die relatief lage temoeraturen van 650-750 graden . je moet uiteraard wel weten hoe je dat moet doen maar dat heb ik er ook bij gezegd.
Dat heeft met prutsen helemaal niets te maken , alleen met weten waar je mee bezig bent.
Maar als je jouw geoed gerust stelt zal ik die vorige post wel weghalen.
Ik denk trouwens dat ik wel wat meer weet over omgang met gevaarlijke stoffen dan jij , heb er tenslotte 40 jaar mee gewerkt en daarbij was benzine nog wel een van de minst gevaarlijke.
Ad
Laatst bewerkt: 02 sept 2021 15:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 03 sept 2021 06:41 #1321373

Yellow Boat schreef :
Ik denk trouwens dat ik wel wat meer weet over omgang met gevaarlijke stoffen dan jij, heb er tenslotte 40 jaar mee gewerkt

Bevestigde je daar ook zelfgemaakte vulleidingen op plastic tankjes met een in elkaar geflanst vuldop gat met hardsoldeer op een object dat trilt en helt?

je onderschat hoeveel watersporters Zeilersforum lezen. Gaat niet alleen om TS hier maar ook dat dit soort "adviezen" jarenlang blijven staan en met een beetje pech neemt iemand anders het wel over zeker omdat je de all time top contributor bent op zeilersforum.nl en op chemisch gebied normaal erg deskundig bent. Wat benzine betreft moet je het 100% goed doen zonder shortcuts en zonder goedkoop amateuristisch gepruts of helemaal niet. Niet alleen voor jezelf maar ook voor opvarenden en buren in de haven.
Laatst bewerkt: 03 sept 2021 07:05 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 03 sept 2021 06:51 #1321386

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6489
Achterin in mijn bakeliet heb ik 2x 10 en 1x5 lieten benzine, voor de bbm én de Honda 22i generator. Heb me nog nooit zorgen gemaakt over deze lading. Een enkele keer laat ik de bakskist open staan gewoon om te luchten.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 03 sept 2021 09:37 #1321476

  • RedGhost
  • RedGhost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Updatetje (is dat een woord? :P )

Ik heb alles uit de ruimte verwijderd en alle touwen in een ton grote ton met afwasmiddel gedumpt. Vanavond eruit halen en lekker laten drogen.
Alle "vaste" voorwerpen zoals stootwillen en mijn anker heb ik ingespoten met een sopje afwasmiddel en daarna geschrobd met een oude handbezem. Ook de benzine tank eventjes goed geschrobd.

Daarna heb ik de plank op de bodem los gewrikt (zat enkel met kit vast) en ook goed schoongemaakt. De accu kabel was gelukkig lang genoeg dat ik de accu uit de bak kon tillen zonder hem los te moeten maken. Daarna alle oppervlaktes geschrobd met de afwasmiddel en daarna afgespoten en het water weggezogen met een geleende nat-stofzuiger. Dit meerdere keren herhaald totdat het water schoon en helder was (heb het gelijk als excuus gebruikt om de ruimte zelf goed schoon te maken ;) ). Het deksel daarna opengelaten om alles heel goed te laten luchten. Ook een nieuw huisdier gevonden in de vorm van een gigantische spin. Deze wou graag meezeilen in mijn achterruim maar dat zag ik niet zo erg zitten. De spin is daarna netjes terug in de bosjes gelaten ;)

Ik kwam er ook achter dat er vanuit de achterruim gaten lopen naar de kajuit. Niet groot, maar ze zitten er wel.. misschien maar even dichtmaken in de toekomst, voor de zekerheid. Niet voor de spinnen, maar voor de gassen ;)

Passieve afluchting op het diepste punt maken gaat me niet lukken want het laagste punt van de bak zit tegen een luchtdichte kamer aan (om tegen zinken te beveiligen?) De cockpitvloer zit circa 20-30 centimeter hoger, dus er zal echt actieve ventilatie moeten komen wil ik daar iets aan doen.

Iedereen bedankt die deel neemt aan de discussies!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 03 sept 2021 12:01 #1321523

Je zou eens advies kunnen vragen bij een professionele sportboten zaak die ook een jachtservice hebben ( sportboten zijn vaak bbm benzine motoren). Die accu moet je daar sowieso weghalen en alles wat een vonk kan geven.. ventilatie en afvoer vanaf laagste punt met vonkvrije ventilator en alle gaten naar andere ruimtes dichtmaken idd.. ik zou echt even een professional advies vragen , niet op een forum. succes ermee.
Laatst bewerkt: 03 sept 2021 12:26 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 03 sept 2021 12:23 #1321531

RedGhost schreef :
Updatetje (is dat een woord? :P )


'Updateje' wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 03 sept 2021 12:59 #1321550

Als je volgende keer de ontluchting dichtzet en de benzinedop vastdraait als je de boot vervoert, lijken extra maatregelen mij echt overbodig. Tenzij er iets lekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 03 sept 2021 18:11 #1321626

  • RedGhost
  • RedGhost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Weer een updateje (dankjewel Evaluationcopy!)

Ik heb alles nu uit de bak met water gehaald en nu ligt het te drogen. Er is nog een beetje de geur van benzine te vinden in mijn achter ruim, desondanks dat alles droog is nu en het deksel de hele dag open stond..

De vloermat stinkt nog steeds. Ik ben mezelf aan het overtuigen deze weg te werpen en een nieuwe te maken..
De touwen lijken geen geur te hebben, maar ik moet het nog even afwachten. Ze liggen nu te drogen :)
De rest is zover ik merk geurvrij, inclusief de benzine tank

Hopelijk deze zondag alles klaar dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 03 sept 2021 18:46 #1321640

Wadloper schreef :
Dat er, zodra je benzine ruikt, ook altijd sprake is van een explosief mengsel benzinedamp-lucht is onzin. Maar voorzichtigheid is geboden.
Om even een uitspraak totaal uit het verband te rukken:
Waarschijnlijk heb je gelijk :woohoo:

Als de geur van benzine alles overheersend is zit je waarschijnlijk boven de LEL _en_ de UEL. Het gevaar ontstaat dan wanneer er genoeg zuurstof in de ruimte komt om onder de Upper Explosion Limit te komen, dus bij het ontluchten!

Metingen voor "gasvrij" gaan in het algemeen uit van de Lower Explosion Limit. De reuk is daarbij geen indicator. Als de reuk een keer "overbelast" is, werkt het niet meer. Als de damp langzaam opbouwt wen je aan de geur en registreer je hem ook niet.

PS z'on doordrenkte mat moet meteen weggegooid worden omdat deze veroorzaakt dat een benzinedamp als "normaal" ervaren wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 03 sept 2021 18:57 #1321645

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Kom op zeg LEL UEL, na al die acties hoef je daar niet eens meer over na te denken, die waardes komen met geen mogelijkheid meer in beeld.

Dan zou ik voor mensen die zich daar druk overmaken, schaf waterstof dan maar direct af, de LEL en UEL liggen zo ver uit elkaar, dat ploft altijd , wordt wel lekker rustig in parkeer garages, EV mag er niet, Waterstof al helemaal nooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 03 sept 2021 19:40 #1321658

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
RedGhost schreef :
Mijn boot is 22.5ft en ik verwacht niet veel te gaan motoren, maar ik kreeg de buitenboord motor van 5pk en de benzinetank er gratis bij.
Voordat we er nou een grote raadplaat van maken: over wat voor boot hebben we het (merk/type)?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 03 sept 2021 20:33 #1321670

JotM schreef :
RedGhost schreef :
Mijn boot is 22.5ft en ik verwacht niet veel te gaan motoren, maar ik kreeg de buitenboord motor van 5pk en de benzinetank er gratis bij.
Voordat we er nou een grote raadplaat van maken: over wat voor boot hebben we het (merk/type)?

Volgens mij heeft TS wel eens beslangstelling gehad voor een Neptun20....

Als je een standaard tank voor een bbm hebt en na gebruik de ontluchting dicht draait zou ik mij echt geen zorgen maken.

Als je je dan toch zorgen maakt zou je de bakskist goed waterdicht moet maken t.o,v. de rest van de boot en onderin een ventilatiegaatje door de romp of de spiegel kunnen maken. Maar dan moet de rest wel goed waterdicht zijn want onder helling of met golven kan er dan wel water naar binnen komen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 03 sept 2021 21:16 #1321681

  • RedGhost
  • RedGhost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
JotM schreef :
RedGhost schreef :
Mijn boot is 22.5ft en ik verwacht niet veel te gaan motoren, maar ik kreeg de buitenboord motor van 5pk en de benzinetank er gratis bij.
Voordat we er nou een grote raadplaat van maken: over wat voor boot hebben we het (merk/type)?

Een Neptun 210, ik was vergeten dit te vermelden!
keeszeiler schreef :
Als je een standaard tank voor een bbm hebt en na gebruik de ontluchting dicht draait zou ik mij echt geen zorgen maken.

Als je je dan toch zorgen maakt zou je de bakskist goed waterdicht moet maken t.o,v. de rest van de boot en onderin een ventilatiegaatje door de romp of de spiegel kunnen maken. Maar dan moet de rest wel goed waterdicht zijn want onder helling of met golven kan er dan wel water naar binnen komen

Ik ben al een stuk gerust gesteld betreft explosiegevaar (ik blijf voorzichtig!) maar de geur blijft hinderlijk. Van de winter lekker ventilatie inbouwen :) Passief lijkt me nog steeds onmogelijk, dus er zal sowieso een elektrische ventilator moeten komen (zonder vonken uiteraard!) Voor deze zomer/herfst denk ik dat het niet zo'n probleem moet zijn. Ik ga sowieso de brandstoftank na het varen uit de boot halen in de tussentijd, ook al twijfel ik niet echt aan de afsluitingen (zekere voor het onzekere!)

De hele bak gebruiken om de geur in te laten verspreiden gaat em niet worden. Mijn reddingsvesten, extra lijnen etc etc gaan er (weer) inliggen en die mogen het liefst niet ruiken naar hoofdpijn :P Verder geen bakskisten of dergelijke dus niet een optie om hem ergens anders te zetten. Ben me wel aan het oriënteren over luchtdichte ruimte voorzien van een waterdicht deurtje om die te gebruiken voor opslag, daar zou de brandstoftank eventueel in kunnen liggen. Ligt ie ook gelijk dichter bij de kiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 03 sept 2021 23:01 #1321696

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
RedGhost schreef :
JotM schreef :
RedGhost schreef :
Mijn boot is 22.5ft en ik verwacht niet veel te gaan motoren, maar ik kreeg de buitenboord motor van 5pk en de benzinetank er gratis bij.
Voordat we er nou een grote raadplaat van maken: over wat voor boot hebben we het (merk/type)?

Een Neptun 210, ik was vergeten dit te vermelden!

Oké. Een jollenkruiser met de afmetingen en het gewicht van een polyvalk.

www.neptun-yachten.de/details?id=40

Dan weet ik niet precies wat je beoogde vaargebied is, maar 5 pk op 650 kg is m.i. voor de meeste binnenwateren ietwat overdone. Voordat je een complete installatie met brandstoftank voor de zwaardkast gaat inbouwen zou ik daarom toch aanraden de optie te overwegen de bb in te ruilen voor een (kleinere) versie met de tank direct op de motor, of een 1 a 1,2 kW elektrische brommer.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 03 sept 2021 23:03 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 04 sept 2021 04:33 #1321704

Kan de ontluchting niet naar buiten geleid worden, zoals bij een vaste tank? Bestaan daar geen standaard oplossingen voor?
Laatst bewerkt: 04 sept 2021 04:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 04 sept 2021 05:21 #1321707

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
JotM schreef :
Dan weet ik niet precies wat je beoogde vaargebied is, maar 5 pk op 650 kg is m.i. voor de meeste binnenwateren ietwat overdone. Voordat je een complete installatie met brandstoftank voor de zwaardkast gaat inbouwen zou ik daarom toch aanraden de optie te overwegen de bb in te ruilen voor een (kleinere) versie met de tank direct op de motor, of een 1 a 1,2 kW elektrische brommer.

Ik vind dit allemaal wel een beetje ver gaan. TS komt binnen met een (terechte) vraag over benzinelucht in het compartiment waar zijn tank staat en hij eindigt met consignes over met welke motor hij moet gaan varen, want de boot weegt maar 650 kg.

Ik zou erop willen wijzen dat het desondanks wel een 22-voeter is. Met de windvang van een 22-voeter. Massa speelt een rol, maar is niet allesbepalend. Om te stellen dat 5 pk voor deze boot overdone is, lijkt me vooral een mening, geen feit.
Heb je TS al gevraagd wat zijn vaargebied is, of zijn ambities wat dat betreft?
Laatst bewerkt: 04 sept 2021 05:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 04 sept 2021 05:26 #1321708

Elektro motor kan prima op dit formaat zoals jotm zei. Veel keuze en gelijk een achteruit. Zou ik serieus overwegen, zelf heb ik de torqeedo ( zie eerder dit draadje ) maar e propulsion en andere zij ook prima
Laatst bewerkt: 04 sept 2021 05:28 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 04 sept 2021 05:40 #1321712

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
ac320 schreef :
Elektro motor kan prima op dit formaat zoals jotm zei. Veel keuze en gelijk een achteruit. Zou ik serieus overwegen, zelf heb ik de torqeedo ( zie eerder dit draadje ) maar e propulsion en andere zij ook prima

TS kan ook een grotere, zwaardere boot kopen bij de 5 pk bbm. Is het dan ook goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 04 sept 2021 05:46 #1321713

.
Laatst bewerkt: 04 sept 2021 09:22 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 04 sept 2021 06:05 #1321719

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Wadloper schreef :
JotM schreef :
Dan weet ik niet precies wat je beoogde vaargebied is, maar...

...
Heb je TS al gevraagd wat zijn vaargebied is, of zijn ambities wat dat betreft?

Ook goedemorgen Hans.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 04 sept 2021 06:07 #1321720

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
JotM schreef :
Wadloper schreef :
JotM schreef :
Dan weet ik niet precies wat je beoogde vaargebied is, maar...

...
Heb je TS al gevraagd wat zijn vaargebied is, of zijn ambities wat dat betreft?

Ook goedemorgen Hans.

Insgelijks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 04 sept 2021 06:16 #1321722

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
JotM schreef :
Wadloper schreef :
JotM schreef :
Dan weet ik niet precies wat je beoogde vaargebied is, maar...

...
Heb je TS al gevraagd wat zijn vaargebied is, of zijn ambities wat dat betreft?

Ook goedemorgen Hans.

Nou kun je natuurlijk weer de slimste mens uithangen (haha, nee ik wist niet wat zijn vaargebied is en ik heb heb het hem dus ook niet gevraagd), maar mijn punt is wel duidelijk, hoop ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 04 sept 2021 06:23 #1321725

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ik kan je commentaar wel enigszins volgen, daarom ben ik begonnen met de opmerking betreffende beoogd vaargebied.
Eerlijk gezegd was ik gisteren bijna op het punt om de opmerkingen betreffende een alternatieve elektrische aandrijving op hetzelfde punt als waar jij mee komt af te serveren. Want bereik is een dingetje en als je met een 22-voeter een beetje mee wil kunnen komen op bijvoorbeeld SMR is een beetje power plus een tank met een tienvoudige energie-inhoud tov een Torqeedo accu best prettig.
En het latere model, de 212 (via dezelfde link die ik postte) heeft in dat vak achterin een motorbun (Motorschacht auf Deutsch), dus de ventilatie van dat hok moet fatsoenlijk te organiseren zijn.

Daartegenover, dit is een typische kleine lichte Jollenkreuzer en die 5 pk weegt wat, daar helemaal achterop. Dus als het vanwege het beoogd vaargebied niet nodig is doet TS zich in mijn ogen qua zeilen een lol om zo min mogelijk gewicht aan die kleine smalle spiegel te hangen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 04 sept 2021 06:34 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 04 sept 2021 06:59 #1321738

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
JotM schreef :
Ik kan je commentaar wel enigszins volgen, daarom ben ik begonnen met de opmerking betreffende beoogd vaargebied.
Eerlijk gezegd was ik gisteren bijna op het punt om de opmerkingen betreffende een alternatieve elektrische aandrijving op hetzelfde punt als waar jij mee komt af te serveren.

Ik geloof toch dat je me nog niet helemaal hebt begrepen.
Nog los van meningen over welke aandrijving nu optimaal is voor de boot van TS: ik vind dat tegen hem aan gaan hangen met allerlei lichtelijk dwangmatige aanbevelingen over wat hij wèl en niet zou moeten doen op dat gebied een tikkeltje stuitend. TS heeft daar niet om gevraagd, maar tóch word er geduwd en getrokken. Dat die aanbevelingen ook nog 's aanvechtbaar zijn, maakt het nog vervelender, maar het begint met dat geduw en getrek.

Laat TS zèlf maar even ervaren wat voor hem werkt en wat niet. Als ie dan nog vragen heeft, is ie welkom om erop terug te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl