Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: zwerfstroom?

zwerfstroom? 01 mrt 2024 07:30 #1543988

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Erikdejong schreef :
......Ik zou als alu boot eigenaar meer zorgen hebben om de gemiddelde damwant constructie dan van andere boten om me heen.
Een gemiddeld damwand durf ik nog wel naast te liggen. Maar naast een aktief beschermd damwand absoluut niet. Ook niet met een stalen schip trouwens.
Mijn eigen romp is zwevend van t.o.v. de walstroom aarde. En de E-installatie is OK. Zou dan nog fout kunnen gaan als je tussen twee andere schepen komt te liggen waar de installatie niet goed is en er een 'zwerf'stroom gaat lopen van de ene buurman naar de andere. Daar lig jij dan tussenin en aluminium geleid beter als water...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 01 mrt 2024 16:10 #1544082

Erikdejong schreef :
Kock1964 schreef :
Hier op Curaçao houden ze in de haven rekening met stalen boten die niet naast Alu boten mogen liggen.
Al hoewel dit uit voorzorg niet noodzakelijk een slecht idee is, is het natuurlijk wel een beetje een wassen neus. Er zijn meer problemen met plastic boten waar de kiel via de aarding of bliksem bonding een 'foutje' in de bedrading heeft dan met de gemiddelde stalen of alu boot zelf. Indien de boten met een metalen romp goed gebouwd zijn kunnen die gewoon permanent tegen elkaar aanliggen zonder enig probleem. Ik zou als alu boot eigenaar meer zorgen hebben om de gemiddelde damwant constructie dan van andere boten om me heen.

Erik, uit nieuwsgierigheid: wat zou er fout moeten gaan in de bedrading bij een plastic boot, en wat kunnen de gevolgen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 01 mrt 2024 16:24 #1544086

Iets wat altijd fout zit op een plastic boot is het DC systeem van de motor. Die is nooit dubbel polig uitgevoerd. Als de massa schakelaar van de start accu aan staat, dan werkt je motor, keerkoppeling en schroefas/saildrive als een grote catode. Vaak is het DC systeem ook geaard aan de veelal gietijzerenkiel.
Voor de polyester boot zelf heeft dit vrijwel nooit grote gevolgen, anders dan dat de anoden op bijvoorbeeld de saildrive of de schroefas snel verdwijnen (mindr als 5 jaar is snel). Bij een goed aangelegd systeem heb je niet eens anoden nodig.

In een extreem geval heb ik wel eens een alu saildrive zien wegrotten in 3 maanden of een hydraulische cylinder van de liftkiel op een woodcore boot in 6 maanden omdat er in beide gevallen een flinke stroom via de aarde liep.

Zoals ik schreef, de gevolgen voor de poyester boot zelf zijn vrijwel altijd verwaarloosbaar, voor de aluminium boot die naast je komt liggen is dit vaak wel meetbaar, niet noodzakelijkerwijs merkbaar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 mrt 2024 16:25 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 01 mrt 2024 16:36 #1544089

helder, nou zet ik altijd de hoofdschakelaars van de accu's af. Dan kan er toch geen lekstroom meer lopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 01 mrt 2024 17:43 #1544115

Erikdejong schreef :
IAls de massa schakelaar van de start accu aan staat, dan werkt je motor, keerkoppeling en schroefas/saildrive als een grote catode.

Dat is niet altijd zo.
De folder van mijn VP MD2030 zegt dat de motor (en startmotor) galvanisch gescheiden is van de keerkoppeling (en dus van de schroef). Geen water-aarde via de motor.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 01 mrt 2024 18:10 #1544122

Baasklusje schreef :
Dat is niet altijd zo.
De folder van mijn VP MD2030 zegt dat de motor (en startmotor) galvanisch gescheiden is van de keerkoppeling (en dus van de schroef). Geen water-aarde via de motor.
Intressant. Dat heb ik nog niet eerder gezien op een polyester boot.
Op een metalen boot is het elektrische deel van de motor gescheiden van het blok. Alles heeft dus twee draadjes en de nul zit niet op het blok. Dat geld voor startmotor, dynamo, druksensors, toerenteller etc.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 01 mrt 2024 18:19 #1544127

Bij mij zit dat in de koppeling keerkoppeling schroefas , elektrisch geïsoleerd .

Laatst nog gemeten , niks geen geleiding , ik dacht eerst toch wel , maar gelukkig wees iemand mij even om een weerstandje te plaatsen omdat ik hoog ohm-ig aan het meten was . Onder andere was ik even tussen aarde aan het meten en de nul / min boot .

Tot slot even een weerstand meting tussen schroefas en KK , ook niets .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 01 mrt 2024 22:09 #1544155

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
AndreAzuree schreef :
helder, nou zet ik altijd de hoofdschakelaars van de accu's af. Dan kan er toch geen lekstroom meer lopen?
Wel als je kiel elektrisch is verbonden met je saildrive, of de min van je start en of service accu is verbonden met de saildrive (via je startmotor) en wellicht al dan niet via een accu lader weer is verbonden met de nul of aarde van je walvoeding.
Hoofdschakelaars in dc systemen zijn vaak enkelpolig.
Ik heb alle verbindingen tussen saildrive en kiel verwijderd, deze waren af fabriek met elkaar verbonden.
De hoofdschakelaar van de moter veranderd naar dubbelpolig. Alleen met ingeschakelde schakelaar kunnen er nu nog zwerfstromen lopen. maar dat is over het jaar heen een verwaarloosbare tijd.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 08:25 #1544180

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Erikdejong schreef :
Baasklusje schreef :
Dat is niet altijd zo.
De folder van mijn VP MD2030 zegt dat de motor (en startmotor) galvanisch gescheiden is van de keerkoppeling (en dus van de schroef). Geen water-aarde via de motor.
Intressant. Dat heb ik nog niet eerder gezien op een polyester boot.
Op een metalen boot is het elektrische deel van de motor gescheiden van het blok. Alles heeft dus twee draadjes en de nul zit niet op het blok. Dat geld voor startmotor, dynamo, druksensors, toerenteller etc.

Voor een aluminium saildrive niet meer dan normaal!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 10:52 #1544207

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7388
Jeroen-Pion schreef :

Laatst nog gemeten , niks geen geleiding , ik dacht eerst toch wel , maar gelukkig wees iemand mij even om een weerstandje te plaatsen omdat ik hoog ohm-ig aan het meten was . Onder andere was ik even tussen aarde aan het meten en de nul / min boot .

Tot slot even een weerstand meting tussen schroefas en KK , ook niets .

Geleiding (weerstand) meten is geen garantie dat er geen potentiaal verschil is.
Op mijn voorlaatste boot tussen de bronzen afsluiters en de schroefas 400 mV gemeten.
Dus nog eens meten met de multimeter op Volt i.p.v. Ohm kan geen kwaad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 10:57 #1544210

…en een potentiaalverschil meten is geen garantie dat er een stroomkring is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 11:05 #1544216

Nachtvlinder schreef :
…en een potentiaalverschil meten is geen garantie dat er een stroomkring is

Wel als de weerstand niet oneindig is...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 11:48 #1544229

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16852
Oneindige weerstand klinkt wel heel mooi poëtisch :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 12:21 #1544235

En het kan óók dat je geen of nauwelijks potentiaalverschil meet, juist omdát er een vereffeningsstroom loopt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 12:28 #1544237

Nachtvlinder schreef :
En het kan óók dat je geen of nauwelijks potentiaalverschil meet, juist omdát er een vereffeningsstroom loopt!

Zou kunnen misschien.
Maar als de bronnen van het spanningsverschil groot zijn (de ene aarde tegen de andere aarde) zal het niet snel vereffend zijn ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 14:18 #1544252

Calidris schreef :
Voor een aluminium saildrive niet meer dan normaal!
En toch word het vrijwel nooit gedaan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 17:38 #1544295

begrijp ik het nou goed dat het beter is om motor/saildrive niet aan je kiel/bliksem afleider te verbinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 18:01 #1544298

Helemaal niets met elkaar verbinden is het beste , in vele draadjes besproken.

Maar volgens CE etc mag dat niet als ik het goed heb begrepen ooit .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 18:12 #1544300

hmm ik ga nog eens kijken hoe de sirena marine werf dat bij mijn boot heeft gedaan. Ik heb wel een mooie blikembeveiliging, maar ik weet niet of hij doorgekoppeld is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 18:40 #1544303

Het is beter om te kijken of het nadelige gevolgen heeft voor galvanische corrosie tussen de verschillende onderdelen en deze tot een minimum te beperken .

Als dat ten koste gaat van de bliksem beveiliging , statisch kleiner dan 10 miljoen winnen met oudejaar .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 21:06 #1544318

De bliksembeveiliging werkt natuurlijk nog steeds prima als ik hem los zou koppelen van Motor/Saildrive.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 21:16 #1544319

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Nachtvlinder schreef :
En het kan óók dat je geen of nauwelijks potentiaalverschil meet, juist omdát er een vereffeningsstroom loopt!
Dus geen spanning maar stroom meten? (mA?)
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 21:24 #1544320

AndreAzuree schreef :
De bliksembeveiliging werkt natuurlijk nog steeds prima als ik hem los zou koppelen van Motor/Saildrive.

Maar even tussen door ; welke bliksembeveiliging ?

Er zijn 2 zaken ;

Bliksem afleiding (zorgen dat je mast etc niet statisch kan opladen etc ) klein dun kabeltje is voldoende met nat oppervlak)
Bliksem inslag afvoeren indien dikke kabel inslag kan oplopen tot 10.000'en Amperes in een split second .

Maak je geen illusie als de bliksem je mast overslaat en 10 meter naast de boot inslaat je schade aan apparatuur etc gigantisch is . Tenzij het in een kooi van Faraday zit metalen doos dus .

Het is echt een vak waar veel expertise om de hoek komt kijken, dus ik vraag me af of het meeste goed bedoeld in het kader beter iets dan niets ook heel effectief is ? ? ?
Laatst bewerkt: 02 mrt 2024 21:30 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 21:36 #1544324

Bliksembeveiliging, inderdaad heel simpel: mast is verbonden met kabel naar metalen plaat onder aan de romp.

Is aangelegd door Sirena Marine, dat zijn geen prutsers, ze bouwen over het algemeen superjachten, en o.a. de Swan 40.


Of het echt werkt, zullen we waarschijnlijk (hopelijk) nooit weten. ;)

En ja, ik ben me bewust van het grillige gedrag van de bliksem, dus ja, als de bliksem dichtbij inslaat kun je net zo goed een probleem hebben. Bizar genoeg ik heb dat wel eens zien gebeuren van dichtbij. Gelukkig zonder gevolgen.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2024 21:39 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwerfstroom? 02 mrt 2024 21:42 #1544326

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
AndreAzuree schreef :
Bliksembeveiliging, inderdaad heel simpel: mast is verbonden met kabel naar metalen plaat onder aan de romp.

Is aangelegd door Sirena Marine, dat zijn geen prutsers, ze bouwen over het algemeen superjachten, en o.a. de Swan 40.


Of het echt werkt, zullen we waarschijnlijk (hopelijk) nooit weten. ;)

En ja, ik ben me bewust van het grillige gedrag van de bliksem, dus ja, als de bliksem dichtbij inslaat kun je net zo goed een probleem hebben. Bizar genoeg ik heb dat wel eens zien gebeuren van dichtbij. Gelukkig zonder gevolgen.

Zo simpel is dat allemaal niet. 1 enkele verbinding naar een plaat onder het schip of kiel geeft meer gevolgschade voor je apparatuur.

hier de verzamelde werken hierover:

t.me/zeilersforum/62

t.me/zeilersforum/63
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 mrt 2024 21:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl