zuipschuit schreef :
Na het aanbrengen van de copper coat en het schuren hebben we de boot met overvloedig veel water afgespoeld.
De boot staat uiteraard op het droge, niet verharde grond. Door het water was de ondergrond eveneens goed nat.
Toen ik aan de anode van de schroef kwam voelde ik een tinteling in m'n vingers.
Nadat de stekker van de walstroom verwijderd was, was er geen tinteling meer waarneembaar.
Ik ben een leek ivm elektriciteit, dus heb ik toch een aantal vragen.
Ik moet er bij vermelden dat er een soort aarding (met een koperen plaat op onderwaterschip) aangebracht is.
Met die aarding is zowat alles verbonden (bliksembeveiliging of aarding voor SSB?)
Mijn eerste en belangrijkste vraag is... Is dit een gevaarlijke situatie, zeker als de boot in het (zout)water ligt?
Mwah, blijkbaar is het niet zo veel dat de differentiaalbeveiliging uitslaat of dat jij geëlektrocuteerd wordt.
Als ik op zoek ga naar de oorzaak moet dat toch ook op de een of andere manier te meten zijn. Liefst met een toestel (multimeter?) Hoe kunnen we dit meten?
Trek van alle apparaten die aan de 230V aan zitten eens de stekker er uit en kijk wanneer het tintelen ophoudt, dan weet je waarlangs de spanning komt.
Mijn plan is om heel het walstroomsysteem te checken, beginnende bij de ingang.
Begin bij de verbruikers
Nu vraag ik me ook wel af hoe hoe het komt dat de verliesstroomschakelaar niet uitslaat?
Is dit omdat er te weinig stroomverlies is? Of Is de walstroom van de werf niet in orde?
Beide kan.