Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 4 accu’s nu al naar de kl.ten?

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 06 okt 2022 17:53 #1428411

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
ik heb dezelfde akku's gehad , set gekocht op de canarische eilanden en op bonaire defect (80% van de capaciteit 'over') ongeveer 300 cycles

als je naar de sticker kijkt zie je de laadspanning en float spanning staan
hoevaak kom je tot deze spanningen ? en is bijvoorbeeld je walstroom lader ingesteld op deze waardes ?

als je niet aan deze waardes komt en te weinig 'vol' laad zijn ze nog sneller defect dan 300 cycles
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 06 okt 2022 17:57 #1428412

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Kock1964 schreef :

Ben de gehele ochtend bezig met uitbouwen en maken nemen omdat ik misschien x 185A wil. LG nu in Lagos, grote winkel aan de haven.

Wordt vervolgd.

René


ga je nog richting almerimar ? dan zou ik er meteen lifepo4 ingooien , die verkoopt stuart in de chandlery , niet te duur
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 06 okt 2022 18:01 #1428413

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4661
Dank voor de tips, maar lifepo is voor mij nog te vroeg, daar heb ik helemaal de ballen verstand van. Maar over 4 jaar, alsmede op zijn wel hoop ik. Met lithium alleen ben ik er niet, zal ook de dynamo moeten aanpassen en mogelijk kan mijn mastervolt het niet aan. Te grote stap nu.
Saefthinge, dank voor je aanbod, ik heb de AGM voor 349 al besteld. Als ik die kant op kom hoor je het! We hebben contact.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 06 okt 2022 18:03 #1428417

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Kock1964 schreef :
Ik heb nu 4 victron AGM< accu's besteld van 110Ah per stuk. Hier in Lagos kosten deze 505 euro per stuk, bij een dealer ergens in Sagres betaal ik 350 euro per stuk. Dus even een paar dagen vol houden met die oude troep.

Wat er gebeurt is; een combinatie van veel zaken die jullie noemen, te ver ontladen en niet voldoende opgeladen. Ondertussen laat ik mij voor de gek houden door die DCC, want die geeft gewoon 100% aan als de capaciteit van de accu's door veroudering is gedaald. De Dynamo zou 14.7 ampere moeten laden, dit doet die niet. De Watt&Sea haalt 14.3. En de walstroom hier ook. De Dynamo moet een keer vervangen worden.

ik had ook gewoon eerst het hele draaje moeten lezen, sorry

weet wel dat victron agm net zo slecht tegen onvoldoende laden kan als andere lood akku's
dus pak de specs erbij en ga alles instellen zoals in de specs staat , bulk, absorptie en float
en kijk ook naar wat er staat over hoe vaak je hem vol moet laden en probeer te begrijpen wat 'vol' betekend

als je nog wat centjes hebt zou ik er ook een victron smart shunt tussen bouwen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 06 okt 2022 18:05 #1428418

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Kock1964 schreef :
zal ook de dynamo moeten aanpassen en mogelijk kan mijn mastervolt het niet aan.

ik ken die verhalen ook maar ken vele zeilers die gewoon de alternator op de lithium aan sluiten zonder enig probleem , maar ik snap je terughoudendheid
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 06 okt 2022 18:05 #1428419

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4661
ReneK schreef :
Kock1964 schreef :
Ik heb nu 4 victron AGM< accu's besteld van 110Ah per stuk. Hier in Lagos kosten deze 505 euro per stuk, bij een dealer ergens in Sagres betaal ik 350 euro per stuk. Dus even een paar dagen vol houden met die oude troep.

Wat er gebeurt is; een combinatie van veel zaken die jullie noemen, te ver ontladen en niet voldoende opgeladen. Ondertussen laat ik mij voor de gek houden door die DCC, want die geeft gewoon 100% aan als de capaciteit van de accu's door veroudering is gedaald. De Dynamo zou 14.7 ampere moeten laden, dit doet die niet. De Watt&Sea haalt 14.3. En de walstroom hier ook. De Dynamo moet een keer vervangen worden.

ik had ook gewoon eerst het hele draaje moeten lezen, sorry

weet wel dat victron agm net zo slecht tegen onvoldoende laden kan als andere lood akku's
dus pak de specs erbij en ga alles instellen zoals in de specs staat , bulk, absorptie en float
en kijk ook naar wat er staat over hoe vaak je hem vol moet laden en probeer te begrijpen wat 'vol' betekend


als je nog wat centjes hebt zou ik er ook een victron smart shunt tussen bouwen

Kun je niet even naar Lagos komen :side:
René
Laatst bewerkt: 06 okt 2022 18:06 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 06 okt 2022 18:07 #1428420

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Kock1964 schreef :

Kun je niet even naar Lagos komen? :blink:
René

kom maar naar Aruba ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 06 okt 2022 18:15 #1428429

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4661
:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 06 okt 2022 18:36 #1428438

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27104
Kock1964 schreef :
P.s. ik lig momenteel niet in Heech, anders wist ik wel een ‘mannetje’.

:laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 06 okt 2022 18:40 #1428441

Bij mij gaf 1 van de 2 opeens op, die stond te borrelen zelfs. Afgekoppeld, thuis apart aan de lader en beiden 12,nog wat volt. Echter de kapotte was zeer snel leeg, de andere deed het nog een week of twee maar ook niet meer geweldig. Die was dus door de eerste afgemaakt nadat ze samen al een eind versleten waren.

Oftewel: als er eentje gaat, sleurt die de rest mee. En die trappen die ene nog even na omdat ze hun stroom ook nog naar die kapotte sturen.
Ben je er snel genoeg bij dan kun je nog wat redden. Al is een nieuwe tussen oude zetten ook weer niet optimaal.

Er zal toch wel een slimmere manier zijn om die boel te monitoren tegenwoordig? metertje per accu weergeven en bij verschillen een melding lijkt met niet zo lastig te maken.
--
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 06 okt 2022 18:52 #1428448

Victron SMart shunt is bijzonder goed, aanbevelenswaardig.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 06 okt 2022 19:40 #1428466

De vuldoppen van deze accu zitten onder dat rechthoekige plaatje. Op de foto kun je de ronde vulopeningen zien.

Als je die rechthoekige plaat loswrikt, trek je in een keer alle zes de doppen los en kun je de vloeistof niveaus checken.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 06 okt 2022 21:38 #1428489

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4661
Panoramix schreef :
De vuldoppen van deze accu zitten onder dat rechthoekige plaatje. Op de foto kun je de ronde vulopeningen zien.

Als je die rechthoekige plaat loswrikt, trek je in een keer alle zes de doppen los en kun je de vloeistof niveaus checken.

Ga ik morgen proberen.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 06 okt 2022 23:21 #1428493

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Kock1964 schreef :
ReneK schreef :
Kock1964 schreef :
Ik heb nu 4 victron AGM< accu's besteld van 110Ah per stuk. Hier in Lagos kosten deze 505 euro per stuk, bij een dealer ergens in Sagres betaal ik 350 euro per stuk. Dus even een paar dagen vol houden met die oude troep.

Wat er gebeurt is; een combinatie van veel zaken die jullie noemen, te ver ontladen en niet voldoende opgeladen. Ondertussen laat ik mij voor de gek houden door die DCC, want die geeft gewoon 100% aan als de capaciteit van de accu's door veroudering is gedaald. De Dynamo zou 14.7 ampere moeten laden, dit doet die niet. De Watt&Sea haalt 14.3. En de walstroom hier ook. De Dynamo moet een keer vervangen worden.

ik had ook gewoon eerst het hele draaje moeten lezen, sorry

weet wel dat victron agm net zo slecht tegen onvoldoende laden kan als andere lood akku's
dus pak de specs erbij en ga alles instellen zoals in de specs staat , bulk, absorptie en float
en kijk ook naar wat er staat over hoe vaak je hem vol moet laden en probeer te begrijpen wat 'vol' betekend


als je nog wat centjes hebt zou ik er ook een victron smart shunt tussen bouwen

Kun je niet even naar Lagos komen :side:
René

Victron specs voor laden

www.victronenergy.nl/upload/do...AGM-Batteries-NL.pdf

www.victronenergy.nl/upload/do...Cycle-battery-NL.pdf
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 02:01 #1428495

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4661
Als ik dit lees René heb ik dus meer aan deze accu’s, de AGM Super Cycle-accu, dan aan degene die ik nu heb besteld. Daarnaast is de maat op de hoogte na vrijwel bijna hetzelfde, ik heb het over de BAT412117081. Even checken, deze accu is in alle opzichten een verbetering en kan zo vervangen worden en aan de Mastervolt 12/50-3 chargemaster?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 02:35 #1428496

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Kock1964 schreef :
Als ik dit lees René heb ik dus meer aan deze accu’s, de AGM Super Cycle-accu, dan aan degene die ik nu heb besteld. Daarnaast is de maat op de hoogte na vrijwel bijna hetzelfde, ik heb het over de BAT412117081. Even checken, deze accu is in alle opzichten een verbetering en kan zo vervangen worden en aan de Mastervolt 12/50-3 chargemaster?
René

het valt / staat met je 'laad regime' iedere lood akku (loodzuur, AGM , GEL) moet na iedere ontlading weer zo snel mogelijk volledig opgeladen worden. Doe je dit niet dat gaan ook de victron AGM's snel defect , vooral als je in warmere oorden verblijft is het verschil tussen 20c en 30c celsius vwb levensduur enorm groot




Als je dan ook niet altijd de mogelijkheid hebt om met walstroom de akku tot 'vol' te laden (laden tot 14.4v en dan op 14.4v houden terwijl de stroom langzaam inzakt tot een paar procent van de totale capaciteit) zul je net zolang plezier hebben van je dure Victron AGM's als van de Vetus AGM's . misschien een beetje gechargeerd en misschien houden de Victron's het iets langer vol maar verwacht geen wonderen ? Maar misschien is de super cycle inderdaad (veel) beter dan de 'gewone' ?

wij hebben echter nooit langer dan 300-400 cycles met AGM's gedaan. en voor ons was 1 cycle 1 dag

Ik heb even snel naar de Mastervolt specs gekeken maar die moet volgens mij prima geschikt zijn voor de Victron AGM's , ik vraag me alleen af hoe je de akku's laad als je geen walstroom hebt en geankerd ligt ?

en kun je de watt&sea wel goed instellen op 14.4v laad spanning ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 03:14 #1428497

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4661
Met zonnepanelen, 2x 200watt. Die gebruiken we als we geankerd liggen. De W&S levert tot 14,4V heb ik gisteren gelezen.
René
Laatst bewerkt: 07 okt 2022 03:14 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 05:34 #1428504

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
Stomme vraag misschien, maar hoe is het laadregime geregeld?

Ik bedoel: Er zijn een aantal stroom/spanningsbronnen, die allemaal hun eigen karakteristiek en betrouwbaarheid hebben.

Hoe komen die samen, en hoe wordt bepaald wat de accu's daarvan te zien krijgen?

Staan ze allemaal parallel en zien de accu's dus de hoogst geleverde spanning?
Of komen ze samen op een soort van "laad bus" en haalt een intelligente acculaadregelaar daar zijn energie vandaan? Zo nee, dan is er dus geen tijdens het laden geen overzicht over wat de accu's nodig hebben en bestaat het gevaar van overladen, of als alles "veilig" ingesteld staat, onderladen.

Beide kunnen gelaccu's ook niet lekker tegen.

Uit t verhaal hierboven over de accumonitor lijkt me dat een ding wat onmiddelijk overboord moet. Iets wat desinformatie levert, moet je niet willen.
Laatst bewerkt: 07 okt 2022 05:36 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 06:42 #1428509

Duidelijke business case voor LiFePo4 accu's..


Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 07 okt 2022 06:43 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 06:54 #1428510

In de tropen toch zeker ja, jeetje. Overigens zijn die Victron AGM accu's wel enorm duur zeg, de prima Dynac AGM accu's kosten letterlijk de helft. Zijn die de helft minder goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 06:55 #1428511

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4661
Joop66 schreef :
Stomme vraag misschien, maar hoe is het laadregime geregeld?

Ik bedoel: Er zijn een aantal stroom/spanningsbronnen, die allemaal hun eigen karakteristiek en betrouwbaarheid hebben.

Hoe komen die samen, en hoe wordt bepaald wat de accu's daarvan te zien krijgen?

Staan ze allemaal parallel en zien de accu's dus de hoogst geleverde spanning?
Of komen ze samen op een soort van "laad bus" en haalt een intelligente acculaadregelaar daar zijn energie vandaan? Zo nee, dan is er dus geen tijdens het laden geen overzicht over wat de accu's nodig hebben en bestaat het gevaar van overladen, of als alles "veilig" ingesteld staat, onderladen.

Beide kunnen gelaccu's ook niet lekker tegen.

Uit t verhaal hierboven over de accumonitor lijkt me dat een ding wat onmiddelijk overboord moet. Iets wat desinformatie levert, moet je niet willen.

Doel je op die dcc4000? En stomme vragen bestaan niet, weet je toch.
René
Laatst bewerkt: 07 okt 2022 07:15 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 07:43 #1428525

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Kock1964 schreef :
Met zonnepanelen, 2x 200watt. Die gebruiken we als we geankerd liggen. De W&S levert tot 14,4V heb ik gisteren gelezen.
René

Hoe houd je de accu’s dan op spanning totdat je bij je ankerplek bent? Ook onder het zeilen moet je ze bijladen, lukt dat voldoende met alleen die Watt & Sea? Anders ontkom je toch niet aan een arch/paal voor je zonnepanelen, hoe lelijk je dat ook vindt. Dat is inherent aan de keuze van deze leefstijl…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 07:48 #1428527

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
Kock1964 schreef :
Joop66 schreef :
Stomme vraag misschien, maar hoe is het laadregime geregeld?

Ik bedoel: Er zijn een aantal stroom/spanningsbronnen, die allemaal hun eigen karakteristiek en betrouwbaarheid hebben.

Hoe komen die samen, en hoe wordt bepaald wat de accu's daarvan te zien krijgen?

Staan ze allemaal parallel en zien de accu's dus de hoogst geleverde spanning?
Of komen ze samen op een soort van "laad bus" en haalt een intelligente acculaadregelaar daar zijn energie vandaan? Zo nee, dan is er dus geen tijdens het laden geen overzicht over wat de accu's nodig hebben en bestaat het gevaar van overladen, of als alles "veilig" ingesteld staat, onderladen.

Beide kunnen gelaccu's ook niet lekker tegen.

Uit t verhaal hierboven over de accumonitor lijkt me dat een ding wat onmiddelijk overboord moet. Iets wat desinformatie levert, moet je niet willen.

Doel je op die dcc4000? En stomme vragen bestaan niet, weet je toch.
René

Als ik de specs goed bekijk, is de DCC 4000 alleen een meetinstrument, maar regelt die niet wat je accu in gaat.

Ik bedoel echt een ding wat bijhoudt en regelt waar de accu in zijn IUIUO (oid) laadcurve uithangt, en de geleverde laadstroom\-spanning naar aanleiding daarvan aanpast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 07:55 #1428530

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Joop66 schreef :
Als ik de specs goed bekijk, is de DCC 4000 alleen een meetinstrument, maar regelt die niet wat je accu in gaat.

Zoals alle accumonitors meetinstrumenten zijn. Ze regelen niks.
Ik bedoel echt een ding wat bijhoudt en regelt waar de accu in zijn IUIUO (oid) laadcurve uithangt, en de geleverde laadstroom\-spanning naar aanleiding daarvan aanpast.

Regelen en aanpassen is wat een intelligente acculader doet.
De combinatie accumonitor en acculader moet, geloof ik, nog worden uitgevonden.
Laatst bewerkt: 07 okt 2022 07:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 08:03 #1428533

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Interessant draadje hier leer ik ook weer van: en ik ga mijn accu's eens goed doormeten, ik meende ook al wel iets van verval te zien in maximale laadspanning, interessant hier de achtergronden en onderhoudstips nog eens te zien.

Succes met het oplossen, René, komt uiteindelijk wel goed, of eigenlijk beter, doel dan zeker ook op jouw onbewust best bekwaam overkomende handling van al die mooie zwakstroomelectronica en accutechniek :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl