Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 4 accu’s nu al naar de kl.ten?

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 08:22 #1428536

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7819
Wadloper schreef :
Regelen en aanpassen is wat een intelligente acculader doet.
De combinatie accumonitor en acculader moet, geloof ik, nog worden uitgevonden.

Dat lijkt me, gezien het meervoud aan energiebronnen tegenwoordig, een flinke lacune.

Als elke energiebron zelf gaat kijken wat hij er van vindt, wordt t snel een zootje. Dan snap ik die opgeblazen accu's wel.

Kijkt hier iemand van Victron mee?
Laatst bewerkt: 07 okt 2022 08:23 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 08:25 #1428537

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1383
Twee jaar geleden zijn mijn accu`s vervangen voor Dynac Monoblock Traction (150AH / 20h). (€ 220,=/stuk)
Heb me laten adviseren en de hoofdreden om voor deze accu`s te kiezen was dat deze ca 4000 laad-cycli mee zouden kunnen gaan. (en zijn niet veel duurder dan traditionele accu`s)
En daar zit `m volgens mij vaak de kneep dat bij mij de traditionele accu's binnen max. 4 jaar op waren.
Of het nou lood- of AGM accu`s waren, om de 4 jaar afgelopen. Op de boot worden de accu`s natuurlijk altijd verkeerd gebruikt, met een zonnepaneel elke dag laden maar ook elke keer wanneer de motor wordt gestart.
Wat ik begrepen heb is dat deze accu's geen platen maar buizen hebben (trekken niet krom).
Wel wijken ze qua maatvoering af van de standaard accu`s. De accubak moest ik wel wat aanpassen.
Ik weet het natuurlijk nog niet zeker en het moet nog blijken maar het lijkt er op dat ik met dit type accu beter af ben wat prestatie en prijsverhouding betreft. Misschien ook voor jou het overwegen waard.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 07 okt 2022 08:26 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 08:34 #1428540

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Nou, ik lees in de technische spec van die Dynacs 800 cycles?!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 08:38 #1428542

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Joop66 schreef :

Dat lijkt me, gezien het meervoud aan energiebronnen tegenwoordig, een flinke lacune.

Als elke energiebron zelf gaat kijken wat hij er van vindt, wordt t snel een zootje. Dan snap ik die opgeblazen accu's wel.

Kijkt hier iemand van Victron mee?

Als je alles van victron koopt en het aan elkaar knoopt met een gx apparaat kan dat al dan worden alle laders b.v gestuurd om bulk te laden en vervolgens als de accu daar aan toe is naar absorbtie of float. Via het bluetooth netwerk kan ook in een klein systeem laders en omvormers samenwerken als 1 lader. Jammer genoeg gaat deze je niet vertellen dat je nu wel moet vol laden omdat je accu anders sneller kapot gaat.

Wat je aan geeft is een BMS voor een lifepo heel gebruikelijk voor FLA niet wat eigenlijk wel zou moeten gezien de nogal forse investering ;-).

Voor 550 euro koop je in een europees magazijn opgeslagen een drop in 100Ah LIFEPO. Had je 2x zoveel capaciteit gehad en geen gezeik met opladen na een beetje gebruik. Je laad spanningen zijn laag genoeg om door de BMSen afgekoppeld te worden dus niks spannends aan. En als een accus faalt dan schakeld de BMS af en laat de rest lekker leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 08:39 #1428545

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Joop66 schreef :
Wadloper schreef :
Regelen en aanpassen is wat een intelligente acculader doet.
De combinatie accumonitor en acculader moet, geloof ik, nog worden uitgevonden.

Dat lijkt me, gezien het meervoud aan energiebronnen tegenwoordig, een flinke lacune.

Als elke energiebron zelf gaat kijken wat hij er van vindt, wordt t snel een zootje. Dan snap ik die opgeblazen accu's wel.

Een energiebron kijkt niet wat ie er van vindt. Tussen de bron en de accu zit een acculader die meer of minder intelligentie kan hebben, of in het geval van zonnepanelen een regelaar. Wat in feite ook een acculader is, eventueel met op zonnepanelen aangepaste intelligentie.

Er is niet echt sprake van een lacune tussen lader en monitor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 11:08 #1428571

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7819
Wadloper schreef :
Joop66 schreef :
Wadloper schreef :
Regelen en aanpassen is wat een intelligente acculader doet.
De combinatie accumonitor en acculader moet, geloof ik, nog worden uitgevonden.

Dat lijkt me, gezien het meervoud aan energiebronnen tegenwoordig, een flinke lacune.

Als elke energiebron zelf gaat kijken wat hij er van vindt, wordt t snel een zootje. Dan snap ik die opgeblazen accu's wel.

Een energiebron kijkt niet wat ie er van vindt. Tussen de bron en de accu zit een acculader die meer of minder intelligentie kan hebben, of in het geval van zonnepanelen een regelaar. Wat in feite ook een acculader is, eventueel met op zonnepanelen aangepaste intelligentie.

Er is niet echt sprake van een lacune tussen lader en monitor.

Kweenie hoor, misschien snap ik t niet helemaal, maar:

Walstroom,
Alternator op de motor,
Zonnepanelen,
Sleepgenerator.

Zover ik t overzie is er maar 1 component die de IUIUO karakteristiek kent: de acculader op walstroom.

De rest levert nominaal 12V, en doet dus maar wat, of gebruikt de accu's als energiedump. Maar niemand die bijhoudt hoe t met die accu's is.


Dat Victron iets heeft verzonnen waarbij een en ander een beetje op elkaar afgestemd wordt, is geinig, maar geen oplossing. Victron levert niet het hele spectrum (sleepgenerator en motor). Er is dus iets anders nodig. Of snap ik t nou niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 11:22 #1428575

Wat is nu precies een laadcyclus??

Ik lig aan een eilandje en gebruik zoveel, dat mijn monitor op bv. 89% staat.
's-Morgens (met zon) gaan mijn zonnepanelen laden. Is dat nu een laadcyclus??
Of als ik de motor start en de dynamo gaat laden?? Is dat dan ook een laadcyclus??
Want dan heb ik er nogal wat op een dag.

Dat is mij niet geheel duidelijk.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 11:38 #1428576

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Joop66 schreef :
Kweenie hoor, misschien snap ik t niet helemaal, maar:

Walstroom,
Alternator op de motor,
Zonnepanelen,
Sleepgenerator.

Zover ik t overzie is er maar 1 component die de IUIUO karakteristiek kent: de acculader op walstroom.

De rest levert nominaal 12V, en doet dus maar wat, of gebruikt de accu's als energiedump. Maar niemand die bijhoudt hoe t met die accu's is.

De alternator op de motor heeft ook een regelaar. Meestal van een simpel type (voorkomt overlading en niet veel meer), maar ik heb begrepen dat er kastjes te koop zijn o.a. van Sterling die wat intelligenter laden. Je kunt dus ook je startaccu een koninklijke behandeling geven.

Een MPPT-regelaar voor zonnepanelen heeft ook een zekere intelligentie. Ik heb er één van Victron die o.a. een 'battery-life'-modus heeft met de pretentie dat spanning en laadcyclus worden gereguleerd op de manier die het leven van de accu maximaliseert.

Met sleepgeneratoren heb ik geen ervaring, maar ik zie niet in waarom ook die niet via een regelaar van één of ander type kunnen laden. Het minste dat je nodig hebt is een voorziening die het laden stopt als de accu 'vol' is. Maar analoog aan de slimme regelaars voor alternators kan het ook in dit geval intelligenter, vermoedelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 11:47 #1428577

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
FriendlySailor schreef :
Wat is nu precies een laadcyclus??

Ik lig aan een eilandje en gebruik zoveel, dat mijn monitor op bv. 89% staat.
's-Morgens (met zon) gaan mijn zonnepanelen laden. Is dat nu een laadcyclus??
Of als ik de motor start en de dynamo gaat laden?? Is dat dan ook een laadcyclus??
Want dan heb ik er nogal wat op een dag.

Dat is mij niet geheel duidelijk.

Eén van je betere vragen!

Ik weet het ook niet precies, maar het lijkt mij duidelijk dat een cyclus waarbij tot 50 % van de capaciteit wordt ontladen voor er weer wordt geladen tot volle capaciteit, meer slijtage aan de accu oplevert dan een cyclus waarbij slecht tot 90 % wordt ontladen, voor er weer geladen wordt.

Verhalen in de trend van "gaat n-cycli mee" zijn dus tamelijk relatief.

De gemiddelde auto-accu gaat zomaar 7 - 8 jaar mee. Als die auto 7x per week wordt gestart en dus ook kortstondig geladen zijn dat 364 cycli per jaar en 2548 in 7 jaar. Maar gaat de accu in een auto die 70x per week wordt gestart noemenswaardig korter mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 11:47 #1428578

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1383
Ronaldl schreef :
Nou, ik lees in de technische spec van die Dynacs 800 cycles?!?

Ja ik ook nu ik het op zoek, in de mail heeft ie het over 4000.
In ieder geval aanzienlijk meer dan bij een gebruikelijke of traditionele accu. Ben benieuwd hoe de accu`s zich gaan houden. Tot nu toe (2 jaar) gaat het prima.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 11:52 #1428582

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1383
Ik weet het ook niet precies, maar het lijkt mij duidelijk dat een cyclus waarbij tot 50 % van de capaciteit wordt ontladen voor er weer wordt geladen tot volle capaciteit, meer slijtage aan de accu oplevert dan een cyclus waarbij slecht tot 90 % wordt ontladen, voor er weer geladen wordt.

Verhalen in de trend van "gaat n-cycli mee" zijn dus tamelijk relatief.

De gemiddelde auto-accu gaat zomaar 7 - 8 jaar mee. Als die auto 7x per week wordt gestart en dus ook kortstondig geladen zijn dat 364 cycli per jaar en 2548 in 7 jaar. Maar gaat de accu in een auto die 70x per week wordt gestart noemenswaardig korter mee?


Volgens mij ga je hier de fout in: Het gebruik en de belasting van een accu in een auto is niet te vergelijken met een (service) gebruikers-accu in een boot. Het is niet voor niets dat een startaccu heel veel langer mee gaat dan een serviceaccu.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 12:13 #1428587

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
staan de acccu's niet te warm?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 12:21 #1428590

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
cycles zijn gewoon beschreven in een of ander iso of nen document. Voor accus in lab omgeving meestal met een kleine Ah accu van het type wat dan voor alle accus met die techniek door moet gaan. Het komt altijd neer op een afname van 20% van de orginele capaciteit. Het verschil is dat er meestal nergens staat of de cycle van 100% naar 10,20 50% ontlading is. en met welke C rate voor laden/ ontladen. Daar zijn diverse publicaties van waarin dit wel genoemd word. Hypothetisch uitgaande dat een accu 500 cycles heeft bij een ontlading van 100% naar 25% zal een lading van 100 naar 75% en terug naar 100% een derde cycle zijn. En volgens de theorie dus dit 1500x kunnen doen. (allemaal van toepassing op FLA accus voor Lifepo gelden andere uitganspunten)

Let wel het is ontladen laden ontladen etc etc in het lab tot dat 80% van capaciteit over is. Het aantal cycles sloopt je accu niet dat is het gebruik zoals ook al door ReneK aangegeven. Accus gaan stuk aan teweinig lading, te snelle lading, te langzame lading te diepe ontlading te veel lading. in 95% van de gevallen niet van het aantal cycles. De effecten van het niet volledig opladen van FLA accus is over al te vinden net als te langzaam opladen etc.

tussen de 100% en 95% cycelen is super slecht voor een FLA. Wellicht doe je dat nu wel als je verbruik steeds maar weinig is en je de accus steeds vol houd met al je laad apparatuur als dan de zon, wind, stroming en ac weg is word er eigenlijk nog steeds maar weinig gebruikt en holt de capaciteit achter uit. Je accu monitor kan dus nog steeds goed aangeven echt het gebruik sloopt je accu snel door ophoping van lood oxide door dat de accu steeds in de 95% 100% status hangt.

Schrijf goed uit wat je gebruikssenario is en stem daar je laden op af. Omdat er geen systeem is zal jij het BMS moeten zijn die laad en ontlaad stromen juist interpreteert en ingrijpt in het systeem door laders of verbruikers aan/ uit te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 12:23 #1428591

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4662
sy helios schreef :
staan de acccu's niet te warm?

ik ga sowieso extra ra luchtgaten maken. Dat is sowieso een goeie tip.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 12:26 #1428592

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7819
Wadloper schreef :
FriendlySailor schreef :
Wat is nu precies een laadcyclus??

Ik lig aan een eilandje en gebruik zoveel, dat mijn monitor op bv. 89% staat.
's-Morgens (met zon) gaan mijn zonnepanelen laden. Is dat nu een laadcyclus??
Of als ik de motor start en de dynamo gaat laden?? Is dat dan ook een laadcyclus??
Want dan heb ik er nogal wat op een dag.

Dat is mij niet geheel duidelijk.

Eén van je betere vragen!

Ik weet het ook niet precies, maar het lijkt mij duidelijk dat een cyclus waarbij tot 50 % van de capaciteit wordt ontladen voor er weer wordt geladen tot volle capaciteit, meer slijtage aan de accu oplevert dan een cyclus waarbij slecht tot 90 % wordt ontladen, voor er weer geladen wordt.

Verhalen in de trend van "gaat n-cycli mee" zijn dus tamelijk relatief.

De gemiddelde auto-accu gaat zomaar 7 - 8 jaar mee. Als die auto 7x per week wordt gestart en dus ook kortstondig geladen zijn dat 364 cycli per jaar en 2548 in 7 jaar. Maar gaat de accu in een auto die 70x per week wordt gestart noemenswaardig korter mee?

Ik vond vandaag bij lood koolstof accu het volgende:




Dit is een spec waar je wat mee kunt.

Hun gel en agm accu's zijn ook goed gespecificeerd.



Dus een keer starten en weer volgooien is maar een kleine belasting in termen van laadcycli.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 12:33 #1428596

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Reed schreef :

Volgens mij ga je hier de fout in: Het gebruik en de belasting van een accu in een auto is niet te vergelijken met een (service) gebruikers-accu in een boot. Het is niet voor niets dat een startaccu heel veel langer mee gaat dan een serviceaccu.

Hier maak jij een denk fout. Een start accu is specifiek ontwikkeld om kort veel stroom te leveren. En kan geen diepe ontlading aan. Gelukkig voor hem word ie na het ontladen direct weer geladen door de dynamo en is weer happy. De accu is dus super afgestemd op het gebruik en de beschikbare lader. Het gebruik en de voorwaarde om na ontlading direct weer opgeladen te worden zijn zo goed verankerd in zijn gebruik dat deze zijn ontwerp levensduur goed haalt. Het systeem van gebruik mbt ontladen en laden zijn op dit type specifiek afgestemd.

Als je het gebruik en de lading goed afstemt zullen accus welke type dan ook makkelijk net zo veel cycles mee gaan. Helaas gaat het vooral in de de omgeving om de accu vaak mis. Menselijk falen b.v lampje aan laten. Verbruiker toegevoegd die regelmatig de soc onder de 20% laten zakken. Te weinig laad vermogen etc.
Laatst bewerkt: 07 okt 2022 12:43 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 12:40 #1428597

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Reed schreef :
Volgens mij ga je hier de fout in: Het gebruik en de belasting van een accu in een auto is niet te vergelijken met een (service) gebruikers-accu in een boot. Het is niet voor niets dat een startaccu heel veel langer mee gaat dan een serviceaccu.

Ik heb huishoudaccu's gehad die ook 8 jaar meegingen.

De ontlading van een startaccu bij een vlot startende motor is inderdaad lang geen 10 % van de capaciteit en in die zin niet helemaal vergelijkbaar met een huishoudaccu op een boot, maar je snap hopelijk de algemene teneur van mijn bewering: dat een cyclus van tot 90 % ontladen niet dezelfde invloed op de levensduur heeft als tot 50 % ontlading.
Laatst bewerkt: 07 okt 2022 12:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 12:43 #1428598

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
FKZ schreef :
FLA accus
say what?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 12:48 #1428600

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
FKZ schreef :
tussen de 100% en 95% cycelen is super slecht voor een FLA.

Als je "een FLA" een loodaccu van één of andere soort bedoelt, dan zit je er volgens mij naast.

Een auto-accu (tegenwoordig meestal een calcium-lood-accu) zweeft continue tussen 95 en 100 % lading. Dat is ook de bedoeling en wordt kennelijk niet als superslecht beschouwd.

Ik dacht persoonlijk dat juist Lithium accu's niet voortdurend in volledig of vrijwel volledig geladen toestand moeten worden gelaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 12:48 #1428601

Joop, het laatste.

Neem als voorbeeld een Victron MPPT van 100V en 20A

De Victron MPPT ontvangt aan de ingang een spanning van voldoende volts, van minimaal zo´n 10V hoger dan de accuspanning en maximaal die 100V (nog veilig genoeg voor aan boord.

Waar die spanning (wel DC) vandaan komt is van geen belang.
Hij maakt er de ingestelde waarden van die voor de accu gewenst/nodig zijn. Dat werkt perfect.
Batterij Moinitoren zijn overbodig, alle noodzakelijke info levert de regelaar.

EErst accu aansluiten, dan weet de regelaar wat hij doen moet volgens de instelling.
Dan een stroombron met >10vV accuspanning aansluiten en klaar.


Een cyclus is een gedeeltelijk ontladen accu weer tot de absorptie spanning brengen.

Een cyclus begint bij het spanning op de regelaar zetten en eindigt op het moment dat de instellingen van de regelaar de stroom afsluiten.
Een accu kan véél kleine cycli verdragen en minder grote cycli.

Bij mij waren dat meermaals ruim 4000 cycli. Wel kleine, tot ongeveer 3uren na zondsopkomst, afhankelijk van zonnesterkte.
Vanaf 12,3V a 12,7V tot 14,2V

Meerder Victrons parrallel samengeschakeld werken als één regelaar.

Er zijn (bij mij) 2 regelaars met panelen (4x50Wp in serie) en één waarop (met aanpassing) een windmolen staat.

Ook die combinatie werkt uitstekend en volkomen automatisch.

Wanneer niet aan de accu geleverd kan worden, worden automatisch andere verbruikers ingeschakeld, die direct van panelen of molen kunnen afnemen. Dit bepaald door settings van de rgelaar

Zo is mijn boiler héét in de vroege ochtend wanneer er ´s nachts voldoende wind is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 16:06 #1428650

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@Friendly sailor

een laad/ontlaad 'cycle' wordt (door victron) gedefinieerd als 'een 100% volle akku ontladen tot 0% (10.8v) en dan weer geheel volgens het boekje laden tot 100% (incl absorptie & float)'

van 100% vol naar 50% (12.0-12.1v) en weer helemaal naar 100% is een halve 'cycle'
van 100% vol naar 75% (xx.x-xx.xv) en weer helemaal naar 100% is een kwart 'cycle'
etc etc

@Joop
niet alle laders hebben inderdaad een 4-staps 'laad regime' de meeste 3 en dat is uiteindelijke ook wel voldoende, niet ideaal voor lood maar voldoet wel

als deze laders allemaal goed zijn aangesloten (bij voorkeur op een busbar en dan naar de akku) 'zien' ze allemaal dezelfde akku spanning en regelen dan zelf hun uitgangsspanning, wel moet er zorg gedragen worden voor voldoende 'robuuste' aansluitkabels zodat de spanningsval geminimaliseerd wordt tussen de laders en akku. meestal is deze spanningsval de grootste reden van niet voldoende laden omdat bijvoorbeeld een mppt op zijn eigen uitgang meet en (zonder voltage sense draad) niet op de akku polen

hier zijn ook wel weer oplossingen voor , zowel goedkope als dure, maar het belangrijkste is spanningval tussen laders en akku's voorkomen

en een goede shunt / akku monitor geeft ook het aantal cycles weer


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 17:08 #1428673

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Kijk, er zijn fabrikanten die het aantal cycles in afhankekijkheid van ontlaad-diepte gewoon aangeven:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 17:21 #1428680

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4662
Ik krijg maandag de 4 AGM accu’s van Victron, die nieuwste deep cycle had ik graag willen aanschaffen maar die zijn erg pittig in prijs en de dealer had de andere al besteld dus er kwam sowieso 150 euro bij voor de aanpassing in de bestelling (leuke relatie heeft Victor met haar dealers). Dus toch maar gebleven bij de bestaande bestelling. Scheelde 1000 euro. Dank voor de tip René. Alle andere reacties zijn voor mij ook heel leerzaam dus iedereen erg veel dank voor je reactie, en ik doel op elke reactie :) .
Dankzij dit forum kom ik weer een stuk verder. Wordt vervolgd.
René
Laatst bewerkt: 07 okt 2022 18:35 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 07 okt 2022 18:38 #1428705

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4662
Na wat inlezen ben ik nu aan het uitzoeken hoe ik de Mastervolt via de dip switches instel. Ik kan er slecht bij, maar ‘t is maar een hobby. Dan is dit voor maandag als de AGM ‘s komen geregeld. Lig nu voor anker en Volt meter staat nog op 12.6V. We verbruiken 0.6Ah.
René

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 accu’s nu al naar de kl.ten? 08 okt 2022 03:04 #1428748

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4662
Was goed ingesteld. Dus dat is mooi.
René

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.258 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl