MarcelT schreef :
SimondeDanser schreef :
MarcelT schreef :
En in een keuringscerificaat zie ik als toerzeiler geen meerwaarde.
Maar je verzekering misschien wel.
Even los van dat ik veiligheid zelf belangrijk vind voor mijn gezin (en daarom de “installatie” van 1 buisje en 2 slangen laat afpersen door een vakman), voegt een certificaat niet veel toe.
Bij een incident ligt de bewijslast bij de verzekering. “Wie stelt, wie bewijst”. Een papiertje dat alles op datum X volgens code was helpt maar is niet overtuigend. Daarnaast moet bij een incident ook worden vastgesteld dat een ondeugdelijke installatie de oorzaak was.
Een keuring doe je niet primair voor de verzekering maar voor de veiligheid. Verzekering komt in beeld als er al een ongeluk is gebeurd en dat is dus te laat qua veiligheid. Een certificaat wil je hebben zodat je je hele installatie hebt laten keuren en testen door een erkende vakman / vrouw.
Ik zou andere keuzes maken maar als je toch doorgaat op de ingeslagen weg zorg dan wel dat de solenoid in de gasbun wordt gemonteerd en dat je gasbun aan de eisen voldoet qua contructie en vrije afvoer gas onderin naar buiten.
De solenoid kan erg warm worden als je de gaskraan open hebt voor langere tijd in mijn ervaring (op een huurboot). Jouw solenoid gebruikt 11W.
Omdat je best veel geld uitgegeven hebt aan die solenoid en schakelaar begrijp ik eerlijk gezegd niet dat je de kraan (oud, gecorrideerd) en de gasleiding (oud, geverft, uit het zicht, licht vervormd en licht beschadigd) niet tegelijkertijd laat vervangen.
Je schrijft dat je de werkzaamheden aan je gas installatie laat uitvoeren door de werf. Is de monteur een erkende gas installateur? Zie de link van Hiswa die ik eerder postte daar kun je dit checken. Werken aan een gas installatie alleen laten uitvoeren door een erkende vakman / vrouw.
Doe het goed met gas of doe het niet, nogmaals met de beste bedoelingen geschreven.