Met het nieuwe seizoen om de hoek ben ik eindelijk begonnen om dit aan te pakken.
Ik heb omtrent het verhaal van de kiel/romp overgang hier een nieuw draadje gestart:
zeilersforum.nl/index.php/foru...083-verstevigen-kiel
Dat stuk is nu kaal en het is geen weer om daar verder mee te gaan dus ik ben mij over het gietijzeren deel gaan ontfermen.
Naast de blazen zag ik recent ook behoorlijk wat scheuren in de antifouling op dit deel van de kiel. Het lijkt er op dat hier jaren en jaren aan antifouling op de kiel gezet is, grote stukken sprongen er gewoon af met wat "overtuigingskracht".
Hieronder trof ik echter een soort teer-achtig, nattig, zwart goedje aan waar mijn schuurmachine niet echt lekker mee overweg kon, het schuurpapier liep binnen no-time vol. Dit spulletje heb ik niet aangetroffen op het polyester deel, en ik ben benieuwd wat dat kan zijn. Een oscillerende multitool en een ouderwetse schrapper helpen hier nog wel het beste bij. Als deze lagen verwijderd zijn, kan ik de rest aardig met de schuurmachine kaal krijgen.
Aangezien er eigenlijk weinig echt goed gehecht lijkt te zijn op het moment, ga ik de kiel maar zo goed als kaal maken rondom (morgen weer verder
).
Ik wil er direct na het ontroesten Primocon of IJmopox overheen gaan zetten. Ik neig naar de Primocon omdat dat ook op oude antifouling kan worden aangebracht zodat ik een betere overgang heb met mogelijk moeilijk te bereiken plekken (onderkant van de kiel bijvoorbeeld).
Vervolgens wil ik het geheel behandelen met Hempel Classic antifouling. Heeft het nog nut om tussen de Primocon en de antifouling een laag Hempel underwater primer aan te brengen?
Tevens ben ik er nog niet uit wat ik nu met de overgangsnaad tussen poly en gietijzer aan moet. Kan ik hier nu het beste epoxy plamuur tussen plamuren of moet ik toch eerder aan een soort kit denken hiervoor vanwege verschillende uitzettingscoëfficiënten o.i.d.?