Hartstikke bedankt voor de reacties! Het geeft me in ieder geval al weer meer vertrouwen
jmarinis schreef :
Ik zou eerst de antifouling er eens goed afkrabben, en controleren of er echt wel schade aan het polyester is.
boarderbas schreef :
Inderdaad. Deze boot eerst eens helemaal kaal halen van onder en dan nog eens kijken.
Eenmaal kaal en schoongemaakt laten beoordelen door een specialist.
Laat ik dat inderdaad eerst maar eens gaan doen en kijken wat daar onder vandaan komt. Dit weekend zou het goed weer moeten worden, wellicht kan ik hier op korte termijn e.e.a. blootleggen.
Arent schreef :
De andere foto's van de binnenkant zien er wat gek uit, maar volgens mij is dit allemaal de achterkant van de kiel. Het dwarse stuk dat je onderin de kielzool ziet is een dikke klomp kattegrit met hars, waar een paar matten overheen zijn gelamineerd. Een soort schokbreker voor de achterkant van de kiel. De wrangen van een 7meter zitten verder naar voren onder de vloer ingelamineerd.
Dit is aan de voorkant van de kiel. De verticale ijzeren "balk" die je ziet is de maststeun (noem je dat zo?) deze loopt door de kajuit tot aan het dek. (Een deel van) de scheuren hier rondom heen lijken me dan ook wel constructief. Op dit moment staat de mast er bovenop met gespannen verstaging. Mocht ik aan deze scheuren willen gaan werken, lijkt het me verstandig om de verstaging iets te laten vieren zodat er wat minder druk op de mast komt te staan. Is dat denken jullie afdoende 'verlichting'? De kiel zelf rust op de bok op het moment.
De 'klomp kattegrit' leek me overigens eerder siliconenkit o.i.d., maar ik heb het (nog) niet aangeraakt dus ik weet het niet 100% zeker.
Arent schreef :
Het andere wat je ziet is niet echt constructief. Bij Zaadnoordijk is 'kastjes plakken' een begrip; alle losse schotjes van de binnenschaal en alle randen worden naar de romp vastgelamineerd met twee lagen mat. Lekker op de kop in de kastjes hangen en matjes plakken; ontzettend k-werk... Heeel veel gedaan...
Open ruimtes overbrug je met die matten eenvoudig, maar een laminaatje van 1,5/2mm is niet echt constructief. Het zorgt alleen voor een nette afwerking en eventueel lekwater kan niet vrij door de boot klotsen.
Volgens mij zien we een paar van die matjes die zijn (los) gescheurd; dat lijkt me niets om je echt zorgen over te maken en zeker geen reden voor een reparatie van duizenden euros.
Dit is aan de achterkant van de boot en dit lijkt mij inderdaad typisch wat jij beschrijft. Het is een matje wat in een soort L hoek geplakt is en wat gescheurd lijkt te zijn. Dit stuk lijkt mij niet inderdaad niet structureel en ik maak me er weinig zorgen over. Als ik echter toch bezig ben, kan ik denk ik maar beter gelijk dit meepakken en het proberen netjes te maken. Is er een manier om die hoekverbinding te verstevigen? Kan ik een stukje L of T vormig hout of aluminuim profiel inlamineren bijvoorbeeld of is dat een heel dom idee?
Arent schreef :
Maar misschien ben ik te laconiek
Ik durf wel te stellen dat Compromis in het algemeen redelijk zorgeloze en onverwoestbare schepen zijn.
Gr, Arent
Dat was precies 1 van de redenen waarom ik uiteindelijk voor een Compromis gekozen heb, ik kreeg de indruk dat e.e.a. wel stevig in elkaar zat en vrij onverwoestbaar was. Wedstrijden moet je er niet mee willen winnen maar uiteindelijk kom je wel op je bestemming aan
Sailingcamelot schreef :
Om te zien wat een enthousiaste doe-het-zelver kan die zoek een naar de video's van saillife. Dan zie je dat met rust en beleid veel zelf kunt.
Dank voor de tip, die ga ik even opzoeken!
ilCigno schreef :
Tip: gebruik een oude bureaustoel-op-wieltjes (leuningen er af halen) om aan de onderkant van je boot te werken. Vaak gratis op MP te krijgen.
Ook een slimme tip, hou ik in het achterhoofd