Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40?

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 20 sept 2010 20:19 #150174

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
die 2 voet extra zitten in die glijbaan/spiegel. Heb je nix aan, gaat alleen stuk met parkeren.

Wij houden van glijbanen

- in je kuip is maar plek voor 3 mensen (bij mij 8)

Wij zijn met zijn 3-en

- SP heeft heeft stahoogte voor bij het bed in de punt

Onze dochter slaapt en speelt voorin

- achterin die Sirena wordt het behelpen, SP heeft 2 slaaphokken van 1.50 * 2.05m

Waarom behelpen? 1 hut voor paps en mams en een hok voor de zeilen is voldoende

- waarvan die aan SB met stahoogte

Wij zijn maar iets boven de 1,70 en liggen vooral als we slapen

- er mist een stuk onderaan de kiel!

Dit past binnen de limiet

- dat schuine voordek loopt erg beroerd, glij je vanaf

Ojee, als die dan ook maar niet schuin gaat

- de mast staat veel te ver naar achteren

Eens, de grote voorzeilen geeft ook mij te denken. Dat is weer het voordeel van de Finngulf met een fractioneel tuig.

- en daardoor is de giek te kort

Zie eerder.

- er staat een raar groot rond ding midden in de kuip

Heb ik nu ook als je het stuurrad bedoeld, dat vinden we prettig sturen

- en je moet 8 lieren gaan schoonhouden en smeren!

Die ene extra kan er wel bij


De SP 36 gaan we zeker bekijken en ik vaar nog steeds graag met je mee. De zeileigenschappen zijn volgens meetbrieven, SW lijsten en LYS overzichten bij geen van de modellen die ik in gedachten heb een wereld van verschil.

In principe zoek ik de grootste boot die aan onze wensen en budget voldoet die we kunnen vinden. Dat is voor nu de Sirena Pedrick 40, dan de Finngulf 391. De laatste is weer aantrekkelijker geworden nu ik erachter ben hoe zwaar de Sirena is. Dat samen met de keerfok en een fractioneel tuig geeft weer punten voor de FG 391.

Waarom een andere boot?
We willen groter.
Waarom groter?
De bekende redenen, ruimte, comfort, basissnelheid en zeegedrag.
Waarom nu?
Weet ik niet. Vorig jaar dacht ik er niet aan. Nu wel. Ik heb jaren genoten van licht weer zeilen maar ken de beperkingen van de D34 tot in de puntjes. Ik lever nu graag wat in bij licht weer om er onder andere omstandigheden iets voor terug te krijgen.
En onze investering dan?
Simpel, als ik in 2006 hetzelfde schip gekocht zou hebben wat ik nu ga kopen was die zeker zoveel duurder geweest als wat ik nu afschrijf op de nieuwe spulletjes waar de volgende eigenaar van kan gaan genieten. Ik weet wat zo'n project met een schip kan doen en heb zo weer mijn plannen met de volgende.

Zoiets?

Gr Michel


:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 20 sept 2010 20:31 #150177

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Hier nog een zo te zien prima onderhouden First 40, 1,90 m diep: www.first407tekoop.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 20 sept 2010 20:46 #150180

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Finngulf is zeker een mooi schip en ze schijnen HEEL goed gebouwd te zijn! Denk dat je er zelfs voor lichtweer niet veel aan hoeft te pimpen, mast is hoog genoeg, lichte vallen, licht flathead grootzeil en hij gaat die D34 aardig bijbenen in licht weer gok ik zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 20 sept 2010 21:40 #150201

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ Beewee: Nu zoek ik toch al heel wat sites af maar in mijn tunnel visie heb ik dit merk geheel niet meegenomen. Gelijk even andere uitvoeringen en prijzen bekeken. Op papier in hoofdlijnen geen bezwaar.

Optisch doet ons de Finngulf op het eerste oog meer plezier. Ik zag echter ook een First met donkerblauwe romp, teakdek en Andersen winches (te diepe kiel). Dan ziet het er direct heel anders uit. Deze gaan we noteren, THX. Als het hem wordt komt ie uit Frankrijk wat daar zijn ze op het oog een beetje goedkoper.

:laugh:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 20 sept 2010 22:13 #150210

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik twijfelde een beetje over een First, maar ondanks de Franse afkomst is dit toch een volbloed zeiljacht wat er ook bijna Scandinavisch uit ziet. Hoewel ik een First normaliter qua standing een stukje lager inschat dan de genoemde Scandinavische merken lijkt deze me toch interessant. Hij is door de eigenaar zo te zien met zorg behandeld en is niet overdadig maar wel met goede spullen uitgerust (Quantum zeilen, B&G apparatuur) wat voor mij aangeeft dat dit geen speel- of borrelboot is geweest maar dat er doelmatig en bewust in is geïnvesteerd. Verder 2 ruime achterhutten en een niet al te licht of te donker interieur met langsbanken die door hun ronde vormen en de ronde tafel niet alleen praktisch zijn maar ook nog wat sfeer geven. Spijkerbroeken zijn met dat witte leer alleen "not done", die gaan afgeven vrees ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 20 sept 2010 22:22 #150212

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5684
Beauty schrijft:
Bedoel je met waterkering een brugdek?
Nee ik niet... wat FMJ postte is juist niet wat ik bedoel, al kwalificeert dat op een andere manier misschien ook wel een beetje als badkuip (maar niet in de zin die ik persoonlijk lelijk vind).

Wat ik bedoel is een flinke extra opstaande polyester rand, bovenop het dek. Storend vooral, als de rand 'sierlijk' rond is, en de spiegel er vlak onder kaarsrecht. Die mismatch maakt van achteren gezien, van de kuip echt een los ingemonteerde badkuip.

De huidige Grand Soleil reeks heeft het niet meer, de Finngulf ook niet (subtiel recht randje wat wel netjes parallel aan de spiegel loopt), sommige oudere GS weer wel:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 21 sept 2010 06:38 #150225

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
beewee schrijft:
Spijkerbroeken zijn met dat witte leer alleen "not done", die gaan afgeven vrees ik.

Dat witte leer hielden wij op onze 31.7 altijd mooi wit door eens per jaar te reinigen met lauwwarm water en ossengal. Zag er na 8 jaar nog uit als nieuw.

Stel dat je een First 40.7 overweegt dan goed opletten of deze niet erg afgeragd is. Wel heel fraaie, goed zeilende schepen overigens. Verder zou ik als je kan kiezen voor een zoetwaterboot gaan; scheelt je veel / heel veel gebruikssporen. Een boot veroudert op zout water echt een stuk sneller.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 21 sept 2010 06:48 #150226

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Big Time schrijft:"Verder zou ik als je kan kiezen voor een zoetwaterboot gaan; scheelt je veel / heel veel gebruikssporen. Een boot veroudert op zout water echt een stuk sneller."

Hier moet je lak aan hebben want groot betekent toch dat je heel wat te besteden hebt. Koop je gewoon een nieuw speeltje. ;)

Zonder gekheid, de keus wordt aardig beperkt in Nederland als je voor een zoetwaterboot gaat van deze afmetingen. En nauwelijks of niet aanbod uit andere Europese landen waar de grotere zeilers alleen op zee moeten varen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 21 sept 2010 09:55 #150271

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
er zit een Sirena 38 LF in Sailspeed.
ik gok even dat dat dezelfde romp is als de 40 maar dan zonder scoop?

Is met licht weer (tot 10 kts) en tot halve wind ietsje (0,2 knoop) sneller dan de SP36. Vanaf halve wind (elke windkracht) en vanaf 12 kts op andere koersen is de SP even snel of ietsje sneller, behalve voor de wind.

Lengte 11,70, br 3,13 (smal!) diep 1.83. Ontwerp 1982.
Maar misschien is het een heel ander modelletje die 38.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 21 sept 2010 11:21 #150298

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Er zit ook een Finngulf in Sailspeed, die is bij 6 knopen wind op alle koersen tot 90 true minstens een halve knoop sneller dan de Capolavoro, ruime wind / voor de wind wordt het verschil minder door de masttop-spi op de Spirit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 21 sept 2010 13:37 #150329

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Ik ben nog (gedeelde) eigenaar van een Spirit 36 die binnenkort te koop komt. Dus als je interesse hebt doe even een PB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 21 sept 2010 14:13 #150339

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Leuk dat er achter de schermen zo links en rechts wordt meegezocht en meegedacht.

Sirena verus SP 36:
De Sirena 38 is echt een andere boot dan de 40. De 40 zal bij licht weer achterblijven door het gewicht (rond de 9 ton) maar bij kuilig weer of meer wind haar potentie laten zien. De Sirena 40 is voor mij meer een vervanger van de Sweden 38 aangaande de diepgang. De Sweden 38 heeft alleen met een vleugelkiel een diepgang van minder dan 2 meter en op 1 of andere manier trekt mij dat niet. Qua zeilhandling & trim verwacht ik dat de Sirena 40 dicht bij de SP 36 in de buurt zit. Beiden zijn namelijk top getuigd. Ik zal beiden van binnen moeten zien om te ervaren of er verschil is in ruimte. Normaliter moet 4 voet echt wel merkbaar zijn.

Voornaamste aandachtspunt voor mij van al deze schepen is het top getuigd zijn. Het is een heerlijk gevoel om met kleine voorzeilen aan de slag te gaan en niet weer een natte genua van straks wellicht meer dan 50M2 op te moeten bergen.

Wat hebben we dan in fractionele versies met een voor ons authentieke uitstraling:

Finngulf 391, vaak wat ouder maar soms zeer goed onderhouden
Scanner 391, gemiddeld wat jonger maar relatief aan de prijs

Hoe mooi we oudere schepen ook vinden, het voelt ook wel prettig een schip te mogen zeilen die zeg pas een jaar of 5 tot 8 oud is. En dat kan, zonder extreem veel meer te betalen, in de vorm van een Dufour, Sun fast of een First. Van die merken zijn uitvoeringen te bedenken waarbij met teak, Andersen winches en wellicht een mooie blauwe romp wat van het "polyester" gehalte af te halen is. Wat ons echter wel opvalt aan de nieuwere modellen is dat in de hutten veel met schappen wordt gewerkt en niet met kastjes. Dat laatste heeft echter onze voorkeur. Een detail zullen we maar zeggen.

Binnenkort neem ik een paar dagen vrij en ga ik het land door om bootjes te "beleven".

Waar ik wel benieuwd naar ben is wat ik kan gaan verwachten in het zeilen met een vleugelkiel bij een Sweden 38. Iets zwaarder spreekt voor zich maar hoe beinvloed zo'n kiel de snelheid en de hoogte van een schip? iemand?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 21 sept 2010 14:32 #150345

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Lijkt me dat op een oor varend de vleugelkiel een remmende werking heeft. De hoogte van de boot zal met wat voor kiel ook, tenzij er met een ondiepe kiel meer gewicht ter compensatie geplaatst moet worden, hetzelfde blijven. Maar je zal wel hoog aan de wind lopen bedoelen en het is bekend dat een diepstekende kiel hoog aan de wind kan varen en de vleugelkiel zal minder hoog kunnen.

Proost heeft een gewone vinkiel en er is mij ooit eens verteld door een werf dat de vleugelkiel niet een verbetering zou zijn voor het vaargedrag.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 21 sept 2010 15:13 #150352

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een vleugelkiel heeft bij mijn weten ook bij veel golfslag, waarbij de boot golf op en golf af gaat, een aardig remmende werking, Bij een 40-voeter kan dat natuurlijk best meevallen omdat die rustiger in de golven ligt. Maar stel dat je zowel de boeg als achterkant in een golftop zitten, en het midden in een dal, dan steekt die vleugelkiel niet bepaald diep meer.

Als je veel 40 voeters bij elkaar wilt zien moet je maar eens kijken of er in de buurt van Hamburg of Bremen wat jachtmakelaars zijn die wat van je gading hebben liggen. Er ligt daar toch wat meer groot spul bij elkaar dan in ons kikkerlandje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 21 sept 2010 15:54 #150365

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Heb veel ervaring met een 37-voeter met 1m50 diepgang. Dat gaat prima zolang het vlak water is, maar juist onder de omstandigheden die jij noemt waarbij de Dehler lastig vaart (veel wind veel golven) gaat die weinig diepgang je opbreken. Het oprichtend vermogen en daarmee het zeildragend vermogen is minder terwijl de massa hoger is (om dit nog een beetje te compenseren), daardoor moet je meer druk lozen en heb je dus minder power om op snelheid te blijven ondanks de golven die je afremmen. En bij iedere grote roller die onder je door komt wordt je meters meer naar lij weggezet. Heb dat van de zomer heel mooi kunnen zien voor Zeebrugge, windje eind 4 en had 't bootje fantastisch in de groove, 7 knopen snelheid en veel hoogte. Daarmee kon ik precies meekomen met een Dehler 41, hing in z'n lei en kon door beter sturen verhoudingsgewijs meer snelheid lopen bij dezelfde hoogte, tot er een paar hele grote rollers langskwamen. Na de eerste roller zat ik al een meter of 10 onder 'm, echt schokkend hoe hard dat ging! Dat is nu net wat jij niet wilt bij een nieuw schip, dus gewoon strak op die 2 meter gaan zitten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 21 sept 2010 16:01 #150371

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
FMJ schrijft:
Na de eerste roller zat ik al een meter of 10 onder 'm, echt schokkend hoe hard dat ging!

boten met te weinig kiel zijn net pingpongballen... die hebben ook geen kiel. Ze waaien gewoon met golf en al opzij.

ik vind serieus dat als je een echte mooie 40 voeter gaat varen dat daar nu eenmaal tenminste 2 meter diepgang bij hoort, eigenlijk 2.20 of 2.30.
Anders is het zonde om zo'n boot te kopen, je gaat je eraan ergeren, want het water waar je op gaat varen vraagt om die diepgang.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 21 sept 2010 18:10 #150407

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1838
@Beauty,

mijn 37 voet sunfast staat op de werf bij Willem Tyssen, mocht je het onderwaterschip willen bekijken. Dit om en gvoel er bij te krijgen, bij 2,1 m1 diepgang. De 40 voet heeft een belangrijk overeenkomende romp.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 21 sept 2010 18:16 #150410

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Lig jij 2,1 meter diep? Loop je wel eens vast op de Braassem dan. Kom je nog op de Hem?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 21 sept 2010 19:47 #150440

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1838
Mijn diepgang is 2,1 m1, en daarmee vaar ik op de Braasem. Ook op de Hemmen kan ik gewoon komen. Even opletten op de Westmeer, dat gaat niet. Op 1 plek loop ik over de grond, bij de fuiken naast de vaargeul bij de wachtlokatie voor beroepsvaart.
Verder op de Braassem kan ik zeilen.

Overigens ook op de Westeinder kan ik pima zeilen. Kaag niet, daar moet ik in de geul bljven, maar daar had ik met mijn Optima ook last van.

Overigens vaar ik ook de winterwedstrijden en ik zoek nog een tacticus/ trimmer.....( hint )

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 21 sept 2010 19:58 #150444

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Dekadent schrijft:

Overigens vaar ik ook de winterwedstrijden en ik zoek nog een tacticus/ trimmer.....( hint )

Dekadent

waar, Braasem? Hoeveel en wanneer?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 21 sept 2010 20:10 #150450

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1838
Tikje off topic, maar toch

17 oktober, 21 november, 19 december, 2011 nnb zijn de winterwedstrijden Braassemermeer. Bij serieuze intresse een pb?

Nu weer on topic

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 17 okt 2010 21:46 #155407

  • Ruurd
  • Ruurd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Bijna alle merken zijn voorbij gekomen, alleen ik mis de Comfortina 38, naar mijn gevoel een topschip.
Groeten Ruurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 18 okt 2010 06:16 #155421

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Goede suggestie, weet niet waarom ik die niet op mijn lijstje heb staan.

Gr Mi
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 18 okt 2010 07:30 #155428

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Beauty schrijft:
Goede suggestie, weet niet waarom ik die niet op mijn lijstje heb staan.

Gr Mi

omdat de SPirit36 er rondjes omheen vaart? ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een Sweden 38 of toch maar een Sirena 40? 18 okt 2010 07:51 #155431

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Capolavoro schrijft:
Beauty schrijft:
Goede suggestie, weet niet waarom ik die niet op mijn lijstje heb staan.

Gr Mi

omdat de SPirit36 er rondjes omheen vaart? ;-)

groet
t

Uit de sw-tabel:
Comfortina 38 - 88
Spirit 36 DD - 88
Spirit 36 SD - 90

Dat zou dan meer met de schipper en/of omstandigheden te maken hebben? Of lag die Comfortina 38 toevallig voor anker?

Dit lijkt me een veel lekkerder bootje, ondanks de hogere sw-waarde:
COGNAC - 109

Maar weer ontopic: er zullen vast nog wel snellere 36-38-40 voeters zijn, maar de zeewaardigheid, indeling en diepgang zijn volgens mij voor Beauty minstens zo belangrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl