@Erik: eens met je constatering. Koopmans (ontwerpen) noemde ik om mijn semi voorkeur qua vorm aan te geven. Voor de komende 10 jaar verwacht ik in de IOR lijn te zeilen echter Koopmans gaat een keer komen. Net zoals een oudere Halberg Rassy 39 kan mij zeker bekoren, maar nu nog niet. Laat helder zijn, zeker bij omstandigheden tot windkracht 4 zijn er weinig schepen te koop die uberhaupt echt veel sneller zijn dan de Dehler 34 op vlakker water. En wellicht met heel weinig wind zelfs langzamer. Dat is een gegeven maar geen reden om niet naar een andere dobber te kijken.
@Trotti: Grand soleil 37 kan voor nu een optie zijn maar vooralsnog nog net te prijzig, de oudere 38 heeft volgens mij geen dubbele achterkooi. Kalik heb ik gezien, Spreekt me op de foto's wel aan (geen wow factor) echter vaak enkele achterhut en meer dan 2 meter diepgang.
Huidige kandidaten met minder diepe kielen als optie
(+/- 1,90 diepgang & < 12 meter, teak dek)
Spirit 36 (Zou groot en ruim zijn voor zijn lengte aanduiding)
Norlin 37 (Ook geen dubbele achterhut naar ik nu kan vinden)
Grand Soleil 37 (Vrij modern uiterlijk, vreemde eend in dit rijtje)
Spirit 41 (Onvindbaar met ondiepe kiel versie)
Sweden 38 (Lastig te vinden met minder diepe kiel)
Scanner 38 (voorloper van de 391, gedateerde kajuit)
Scanner 391 (Voldoet op papier het meest aan de eisen)
Finngulf 391 (slechts enkele achterhut, wel heeeeel mooi)
Nieuwbouw? geen budget voor
Gr michel