Allereerst: de V24 is een fantastische boot! Ongelofelijke value voor money als je kijkt in termen van zeilplezier. Ik kan het weten, ik heb er een sinds 2009 samen met Leo, en wel de al genoemde Taaibennik2.
Eerst de correcties op de boots door anderen op dit forum:
1. Kiel
Er is nooit een structureel probleem geweest met de kiel van de Taaibennik. Er is ook nooit aan geklust. In mijn opinie is dat namelijk een hopeloze zaak, zoals je uit de blog van de blauwe V24 kunt opnemen. Wel hebben we voor het aankopen van de boot meerdere keuringen door verschillende mensen laten doen. Met de kiel en de ophanging is niks mis.
2. Roerophanging
Tijdens de Small Ships Race is de roerophanging deels afgebroken. Het roer en de rest van het schip hadden geen schade. De roerophanging vonden wij altijd al wat zwak in zijn uitvoering, wel mooi om te zien. Lang hebben we getwijfeld om deze te versterken. Echter steeds hiervan afgezien omdat de ophanging ook reeds sinds jaren probleemloos en goed gefunctioneerd heeft en er geen tekenen waren van materiaalmoeheid. Wel ieder jaar hierop gecontroleerd, ook voor de Small Ships Race. Toen is de ophanging toch uiteindelijk kapot gegaan. Nu hebben we het roer met een veel sterkere constructie aangehangen. Iets minder mooi maar uitermate sterk en veilig.
3. Andere punten om op te letten bij aankoop V24
Een ander punt om op te letten zijn de wantputtingen. Bij ons zijn deze geen probleem, wel controleren we deze voor en na het seizoen. Van berichten van anderen heb ik gehoord dat het hier soms kan inwateren. Qua osmose heeft de V24 geen problemen. Goed gebouwd met vinylesther, ontzettend stijve boot.
4. Aanvullende informatie
Leo en ik zijn wat atypische booteigenaren. Wij wilden een sportieve en technische boot hebben waarmee we op alle wateren bij alle omstandigheden leuk en veilig konden varen. Met een V24 leer je je grenzen verleggen en vaar je ook in omstandigheden waarin vele anderen nooit eens aan uitvaren denken.
Gezien we de boot met z'n tweeën hebben en hoge eisen aan het materiaal stellen geven we zeker meer geld aan de boot uit als de gemiddelde zeiler. Zo hebben wij direct na het kopen van de boot alle lijnen en alle stalen en dynema rigging en ook de mast vervangen. Ook nieuwe langstaart 5pk Mercury (eigenlijk overdreven voor in en uit de haven, want verder heb je hem echt niet nodig, maar geeft toch veel gebruiksgemak en veiligheid bij sterke wind en stroming). Ook vervelende klussen hebben we gelijk gedaan: binnen verven en buiten en vers nieuw onderwatersysteem opgebouwd (laten doen, is slecht voor de gezondheid). Dit jaar hebben we ontzettend gave nieuwe Elvström Epex Laminaatzeilen gekocht. Wat ook volgens ons een absolute must is is een goede trailer. Maakt het leven makkelijker vooral ook voor winteropslag en onderhoud en je kunt ook andere vaargebieden ontdekken als je geen weken de tijd hebt om er naar toe te varen.
Dat staat natuurlijk alles absoluut niet in verhouding met de waarde van de boot, maar als je met een klein bootje grote avonturen wilt beleven op groot water wil je niet twijfelen over het materiaal maar er juist van genieten. En met z'n tweeën kunnen we dat doen. Maar ook als je de boot alleen koopt adviseer ik je: vervang het spul, je gaat het toch vroeg of laat doen, zo geniet je er tenminste maximaal van. Een ander voordeel is dat je je onderhoud hierna beter kunt plannen en relativ overzichtelijk omdat het gefaseerd en geplant is.
Wat voor avonturen hebben wij zoal beleefd? We zijn o.a. al meerdere keren naar England gevaren, hebben de Noordzee, Oostzee (Duitse kust, Denemarken) en alle Nederlandse wateren verkent en zijn met de boot ook voor langere tochten op de Middellandse zee geweest. Natuurlijk hebben we ook hier en daar een wedstrijd gevaren en konden altijd goed meekomen. Het laatste avontuur was de Silverrudder Race in Denemarken, solo rond Fünen (is 135 NM directe lijn, ik heb 150 NM gezeild). Had een uiterst slechte start (een na laatste, geen wind en wel stroming en in een windstil hoekje gedreven voordat ik op het anker tot stilstand kwam) ben uiteindelijk toch in het bovenste derde van 44 boten geëindigd. Zegt eigenlijk genoeg over de zeilkwaliteiten van de V24.
5. Onder dek
Kijk, de V24 is een wedstrijdboot. Vanuit de werft hebben ze qua inrichting gewoon niks gedaan. Tuurlijk kan je prima toeren met z'n tweeën en leuk zeilen met tot 4 man. Het is en blijft echter kamperen op z'n best. Ik vind dat niet erg. De langste trip was 4,5 weken, ieder jaar gaan we ook meerdere keren 1-2 weken op zeilvakantie met de boot. Maar het wordt nooit een Bavaria. In mijn opinie moet je ook niet proberen om van een wedstrijdboot een comfortabele cruiser te maken, dan ben je fout bezig. Wees gewoon eerlijk naar wat je zoekt en wat kan. Voor kleine kinderen is deze boot gewoon niet geschikt (persoonlijke mening).
6. Zeilen, ook single- / duohanded
Duohanded gaat zeer goed. Wij doen niet anders. Ook met gennaker en spinnaker bij sterkere winden. Er zit enorm veel gewicht in het kiel en je kan de boot perfect trimmen. Voor Singlehanded geldt dat ook, hier is de uitdaging meer dat er geen selftailing lieren zijn, de boot erg snel reageert op gewichtsverplaatsing en roeruitslagen en de stuurautomaat snel aan z'n grenzen komt. De boot heeft weinig wind nodig om lekker vooruit te komen, en komt gauw aan zijn rompsnelheid en gaat bij 14 knopen wind planeren. Gewoon gaaf PUNT! Wij hebben tot 14,3 knopen snelheid gevaren. Je komt goed mee met veel grotere boten (Baal bei je Zelts sneller) en de boot zeilt fantastisch op alle koersen, ook aan de wind bij golven (houd en pakt goed vaart op, en je kan de boot perfect trimmen).
7. Nadeel
Het grootste nadeel is dat als je een keer een boot als de V24 gehad hebt, je niet meer snel terug kunt naar een gewone boot. Je raakt verslaafd aan de zeileigenschappen. De snelheid. We zijn nu aan het kijken voor een grotere boot voor in de toekomst (komende 1-3 jaar) (ivm plannen omtrent gezinsuitbreiding, bovendien willen wij een langere reis maken en er bestaat een dwangbevel van de echtgenote dat er een WC aan boord moet komen) en dan wordt het gauw heel moeilijk en heel duur als je iets vergelijkbaars wilt. Wij kijken nu naar boten als Pogo, JPK, J-Boat. Dat is echt een andere categorie investering.
Dus: V24, gewoon doen, en dan ontzettend genieten!
Kijk, ik kan nog uren meer over het bootje lullen. Als iemand info nodig heeft, kun je me altijd benaderen. Ken de boot door en door. Met een beetje googelen vinden jullie me wel of de boot. Heb uitgebreide info over de boot thuis verzameld, o.a. ook de originele prospecten, boottests en bouwtekeningen, etc..
Hoop jullie hiermee geholpen te hebben.
Groet Quinten