Delphi32 schreef :
We hebben een forumlid die zijn Sneekermeer te koop heeft gezet na de eerste IJsselmeertocht, mede vanwege nogal beroerd zeilgedrag in iets meer zeegang. Dat is maar 1 mening, maar ik vrees toch dat ook ik de SM niet lekker vind gaan als het iets meer klotst. Relatief korte, steile golven zijn funest voor de bootsnelheid van zo'n stalen doos en dan zeil je niet meer, maar dobber je.
Ik ken ook een ander forumlid die tijdens zijn eerste vakantie met een Sneekermeer vertrok en toen met een Defender thuis kwam, maar ook dat is maar een mening.
Met een Sneekermeer kan je zeker plezier hebben, vooral wanneer je dat tegenover je investering legt. Ze hebben echter wel hun nukken.
Door de wind kan hij op zijn plek 180 graden draaien, mijn exemplaar (BB motor in de bun achter het roer) had op de motor 2 bootlengtes nodig om vanuit stilstand 180 graden te draaien. Probeer dan maar eens te bedenken wat manoeuvreren op de motor betekend met zijwind. (is wel een hele goeie leerschool, daarna kan je met elk volgend schip lezen en schrijven).
Op onze eerste vakantie kwamen we bij Muiden op het Markermeer toen er net een onweersbui losbrak. Toen we even later de reis voort wilde zetten, de wind was al gaan liggen, maar de golfslag nog niet. Bleek het niet mogelijk om zonder bijzetten van de motor overstag te gaan om vanuit de lager wal op te kruizen richting noorden. Op de 2e golf lag je stil en langzaam draaide de neus weer uit de wind.
Aan de andere kant, met 6BFT op het Ketelmeer loop je als een kanon met vol tuig erop terwijl alle schepen om je heen druk aan het reven zijn. En in Friesland kan je vanwege de geringe diepgang overal komen.
Per saldo kan je er veel plezier mee hebben, mits je maar rekening houdt met de nukken.