Voor 3500 krijg je meestal een schip waaraan het kleinere onderhoud al een tijdje niet is gedaan, of die net tegen de volgende grote onderhoudsronde aanzit. Op zich valt dat allemaal best mee: ik heb een jaar geleden de hele buitenkant opnieuw geschilderd, inclusief kaalhalen kostte me dat 8 dagen.
Onder de 3500 kan ook wel, maar dan mag je verwachten dat je nog wat in je schip zult moeten investeren. Denk aan nieuwe zeilen, een nieuwe motor of zelfs (in mijn geval) een compleet nieuw interieur.
Normaal onderhoud van een stalen schip is geen enkel probleem. Een keer per jaar de roestplekjes bijwerken, eens in de 5-10 jaar (afhankelijk van je verfsysteem) de buitenboel opnieuw doen, en verder het normale werk zoals lijnen vervangen.
Nadeel van staal: roest! Overal en nergens kan en zal het de kop opsteken, en het is niet altijd eenvoudig te bestrijden.
Voordeel van staal: aanpassen is eenvoudig en goed te doen. Schildpadblokje op het dek nodig? Boor 4 gaten, tap er draad in en zet je blokje vast. Kajuit groter maken? Koop plaatstaal, zaag weg wat in de weg zit en las je nieuwe platen erin. Klinkt misschien te simpel, maar het feit dat er niet veel Sneekermeeren zijn die er exact hetzelfde uitzien bewijst dat aanpassingen wel degelijk gedaan worden!
Een Sneekermeer is een boot waar je een hoop lol aan kan beleven omdat je hem precies zo kunt maken als je wilt. Voorbeeld: mijn boot heeft geen rolfok en geen valstoppers. Allebei dingen die op de plastic boten meestal wel voorhanden zijn. Wat is het mij waard om ook een rolfok en valstoppers te hebben? Dat mag ik zelf bepalen. Volgend jaar komen de valstoppers in elk geval, maar toch kan ik tot die tijd prima zeilen. Zo heb ik nu de lol van de boot, en verhoog ik die lol elke keer weer een beetje. Het gaat pas mis als je van een oude stalen boot als de Sneekermeer hetzelfde gaat verwachten als van een recente plastic boot, en je je gaat storen aan het feit dat allerlei zaken naar jouw gevoel echt ontbreken.