Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het grote Eurokruiser Topic

Re: Het grote Eurokruiser Topic 30 sept 2012 06:33 #324877

Douwe, dankjewel voor de informatie.
Dan hebben ze er goed hun best mee gedaan, het zijn lijnen die een beetje rek geven.
We gaan het nog terugkoppelen met de werf.
Hopelijk kunnen we volgend jaar eens genieten van een zorgeloos zeilseizoen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 30 sept 2012 06:46 #324882

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Toevallig is het wel zo geweest, dat hoge water. Maar ja, Workum is Makkum niet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 30 sept 2012 12:41 #324992

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Proost schreef :
Toevallig is het wel zo geweest, dat hoge water. Maar ja, Workum is Makkum niet.

Dat zeg ik ook: "een paar decimeter op en neer"
Normaal verschijnsel bij plotseling opstekende harde wind uit het zuidwesten!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 30 sept 2012 12:46 #324995

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Een paar decimeter naar boven en naar beneden moet normaal opgevangen worden door de manier van aanleggen.
Vermoedelijk hebben ze het schip snaar strak afgemeerd om het motorblok makkelijker uit de boot te halen.
Daarna hadden ze echter de lijnen weer moeten lossen. Dit is kennelijk niet gebeurt, en wij zitten nu met een beste schade.

Ik ga komende week even contact opnemen met een lokale werf wat het kost om de schade te laten herstellen.
Daarna maar eens contact opnemen met de werf welke de schade heeft veroorzaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 30 sept 2012 13:09 #325000

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fanman schreef :
Een paar decimeter naar boven en naar beneden moet normaal opgevangen worden door de manier van aanleggen.
Vermoedelijk hebben ze het schip snaar strak afgemeerd om het motorblok makkelijker uit de boot te halen.
Daarna hadden ze echter de lijnen weer moeten lossen. Dit is kennelijk niet gebeurt, en wij zitten nu met een beste schade.

Ik ga komende week even contact opnemen met een lokale werf wat het kost om de schade te laten herstellen.
Daarna maar eens contact opnemen met de werf welke de schade heeft veroorzaakt.
Ik heb, denk ik, je boot zien liggen aan een vrij hoge kade bij van Enkhuizen. Als het water omhoog gekomen is zou er dus meer ruimte in je meerlijnen gekomen zijn en zou daarna, bij het weer zakkende water de toestand weer normaal geworden zijn. M.a.w. daardoor kan een kikker niet van het dek getrokken zijn.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 30 sept 2012 13:21 #325001

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Hoe ze het gedaan hebben is mij een raadsel. De kikker zelf is dik 5mm dik aluminium (pootjes) en daarna gaat het door 3CM polyester. Onder zaten de bouten door ringen van een cm doorsnede, en daar met twee moeren geborgd.
Ik heb nu ook drie gaten in mijn dek, en het top van het polyester is flink gescheurd.

Ik ben bang dat er eerst een flink stuk uitgeslepen moet worden, en daarna opnieuw in lamineren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 30 sept 2012 13:30 #325004

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
De kikker op het voordek? :ohmy: Daar kun je bijna de hele boot aan ophangen! :blink: Ze zijn echt niet goed bezig geweest! :evil:
Jullie hebben echt een 'annuus horribilis', volgend jaar beter.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 30 sept 2012 13:33 #325006

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Het was de bakboord kikker op het achterdek.
Heeft het al dik 38 jaar volgehouden, dus moet wel een stevige constructie zijn geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 30 sept 2012 13:39 #325008

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Die in de dikke polyester rand staat? Geldt bijna hetzelfde voor! (oh ja, dat zeg je ook; 3cm dik) Het lijkt wel of de boot in Haren heeft gelegen,
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 02 okt 2012 05:10 #325760

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Gisteren de rekening binnen gekregen van de revisie.
Tevens een email gestuurd met de nog openstaande punten.
Tot heden geen reactie mogen ontvangen.
Mocht ik vandaag nog geen reactie ontvangen, schrijf ik een aangetekende brief met een ingebrekestelling.

Hopen dat het niet zover gaat komen, en dit gewoon netjes wordt opgelost.
De revisie zelf is gewoon netjes gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 05 okt 2012 05:02 #326782

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Inmiddels contact gehad met de werf. De gashendel komen ze binnenkort in Lelystad repareren, en de fender gaan ze zoeken of deze nog bij hun op de werf ligt.

Voor de schade aan het achterdek geven ze een financiële compensatie op de rekening. Het is net genoeg om alle materialen te kopen.
We zijn maar akkoord gegaan, we willen immers verder, en niet weer tijden lang hier nog mee bezig zijn.

Nou moest ik dit jaar toch een polyester reparatie gaan doen, en dit is een mooie test-case.
Nu maar eens in gaan lezen hoe ik te werk moet gaan, en welke materialen ik nodig ga hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 05 okt 2012 13:11 #326922

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Nou succes dan maar , laat maar fotos zien hoe het geworden is.
Gr Ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 08 okt 2012 10:34 #327710

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ga ik doen Ronald.
Intussen heb ik de rekening gisteren betaald.
Weer €3118,60 stukgeslagen :(
Ik heb nu wel weer en nette inboard diesel welke betrouwbaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 17 okt 2012 10:51 #330684

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Wij liggen weer op de wal, einde vaarseizoen, start klusseizoen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 10 feb 2013 18:01 #367408

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Nieuwe handrelingen voor een €Xr
Zo hé, hier is lang niets meer gepost! :huh: Daar ik even verandering in brengen...
Op mijn €Xr zijn de handrelingen op de kajuit van hout. Dat vraagt 'onderhout' en dat is niet echt mijn favoriete bezigheid. Ook is de lak er van af en die komt niet vanzelf terug. En ze worden slecht, iets wat je ze na 40 jaar niet echt kwalijk kan nemen. Dus ze zijn aan vervanging toe en sta je voor de keuze: weer houtjes laten fraisen in de wat aparte maat van 20 x 30 mm ovaal, er gewoon ronde houtjes opzetten, iets van kunststof, iets van metaal... Je moet een keuze maken.
Hout is wel het mooist, maar 'onderhout'.
Kunststof... in de UV straling van de zon? Nee en het is niet echt mooi.
Metaal... is koud maar als je RVS neemt heb je niet veel onderhoud. Mooi, nah, mooi is het echt niet of je moet het polijsten en zo. Koper dan? Wel mooi als je het poetst, maar misschien wel opzichtig...
Toch wordt het koper, de stukken RVS die ik nog had liggen zijn te dunwandig om een stevige reling te maken. Door soldeer moffen te gebruiken kan ik ter plaatse van de schroeven de buis nog steviger maken en de reling goed vastschroeven. Maar koperen reling en messing soldeer moffen... Peper, DAT IS STEAMPUNK! Nou dat moet dan maar. Na zagen, boren en souvereinen is dit het resultaat, het middelste gat staat vast en de gaten voor de voorste en achterste bevestiging worden pas ter plekke geboord, ik heb m'n les geleerd, er zit bijna nooit iets recht!


Als ik nu met Brasso de zaak poets, glimmen ze als de spreekwoordelijke Hondel.l in de maneschijn... Nou ja, ik had toch al de naam van 'kitscherig', daar kan dit nog wel bij...
"Je weet wel, die gast met die smerige Eurokruiser en die 'gouden' relingen." :woohoo:
Neem een zonnebril mee als je me deze zomer tegenkomt!
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 10 feb 2013 18:36 #367423

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
<ik heb m'n les geleerd, er zit bijna nooit iets recht!>


En met deze koperen buis zal het er zeker niet beter op worden...
Het is te zacht voor de handrailing en zal binnen no-time alle kanten uit verbogen zijn.
Daarnaast geeft het enorm af en zal je met poetsen zoveel tijd kwijt zijn dat de medezeilers je enkel in de haven kunnen bewonderen vanwege joe werkzaamheid op je vrije dag!;)

Neem dan beter dikwandig messing(draaikwaliteit),is wel een andere kleur maar dat is in ieder geval minder buigzaam.

Persoonlijk zou Hout, RVS of Alu mijn voorkeur hebben, waarbij zelfs hout misschien minder werk geeft bij enig 'onderhout'als koper(legeringen).
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 10 feb 2013 18:47 #367429

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Oei pas op Peper, ik zie dat je normale schroeven gebruikt.
Wees bedacht op inwateren van het polyester.
De eerste eurokruiser waar we naar gekeken hadden toen we er een zochten, had ook relingen vervangen.. op de verkeerde manier.
Resultaat: Dek volledig ingewaterd.
Het balsa was compleet gaar. Het dek was een trampoline geworden helaas.

Zelf heb ik mijn relingen kaal gemaakt en van vijf lagen jachtlak voorzien.
Het is even werk, maar dan heb je er weer een paar seizoenen geen omkijken meer naar.
Tussen de latten en het dek zit kneedband, evenals langs de schroeven zelf.
Kan er zeker weten geen water binnenkomen.
Ons dek is na veertig jaar ook nog zo hard als steen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 10 feb 2013 18:48 #367431

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Hmmmm, daar zeg je wat Brassman, zou het beter worden als ik de buis met PU-schuim vul? Ik weet dat dit in auto's kokerbalken sterker maakt en soms zo sterk dat de balken niet meer buigen en het subchassis bij een botsing gewoon afbreekt (niet dat ik daar op uit ben!) De afstand tussen de bevestigingen is minder dan 40cm en dat levert een redelijke stijve bevestiging op. Bij het opvullen onder een beetje druk met PU schuim wordt een buis een stuk steviger.
Van koper weet ik dat als je het niet poetst het een heel mooi donker 'patin' krijgt. Dat duurt een jaar, maar dan heb je ook geen opzichtige 'gouden' relingen meer. Of anders wel poetsen en in de polyurethaan lak zetten?
Ik waag het erop! Maar bedankt voor de informatie.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 10 feb 2013 18:57 #367437

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Ja Fanman, daar had ik ook al aan gedacht. Het zijn wel RVS schroeven die ik gebruik, ik wil wel een lenskop uitvoering gaan gebruiken niet deze platte verzonken uitvoering.
De schroeven gaan in de epoxy in de houders. Tussen de buis en de houders en tussen het metaal en de schroeven komt kit, ik denk aan butyleenkit, maar misschien is het door jouw genoemde kneedband wel een betere optie.
Dank voor de info!
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 10 feb 2013 18:58 #367438

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Als je voor verstevigen gaat zou ik er een stuk hout inslaan, ouwe bezemsteel of zo..iets dat er goed inpast inieder geval, dan zal het de komende jaren stijf zat blijven.:P
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 10 feb 2013 19:02 #367442

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Goeie van je! 20mm rondhout kan er strak in. Tegen de tijd dat dat is verrot, heb ik geen pijn meer in m'n tanden. Dank.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 16 feb 2013 13:44 #369275

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Wel nu, 20mm rondhout hebben ze niet bij de Praxis, wel 18mm. als ik dit nu eens vast lijm met schuimende polyurethaan lijm, dan vult dit de ruimte tussen het hout en de binnenkant van de koperen buis wel op. :unsure:
Dat klopt ook wel... alleen dan moet je nog geen gaatjes in de buis hebben geboord, want dan komt het schuim de buis uit. :ohmy: Het werkt wel! en de buizen zijn echt goed stijf geworden en veren nauwelijks.

Hier staan er drie naast het trapgat, voor de laatste keer gepoetst! Als het voorjaar komt schroef ik ze erop!
Alle tipgevers bedankt!
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 16 feb 2013 13:45 door Peper. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 16 feb 2013 17:47 #369316

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
We kijken met je mee als ze er op zitten.
Ziet er nu al mooi uit.
Laatst bewerkt: 16 feb 2013 17:47 door Roan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 17 feb 2013 22:31 #369607

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Hoi mede-€X-ers, bij deze een "hello world" van een nieuwe torotse Eurokruiserzeiler. In het najaar heb ik een lichtelijk verwaarloosde Eurokruiser Mk3 DeLuxe verkregen, omdat mijn geliefde Sailfish-18 toch echt te klein was geworden.

Zeilnummer heb ik binnenkort, voorlopig nog even weer wit maken, wat groen was, bruin maken wat grijs was en glanzend krijgen, wat nu nog dof is.

En meteen heb ik een vraag. In de top van de mast heb ik de grootzeilvalvia een katrol aan de achterzijde van de mast en de fokkeval via een katrol aan de voorzijde van de mast. Verder loopt op een katrol intern in de mast een staaldraad van 4m, met aan beide eindes, dus aan voor- en achterzijde van de mast, een 8mm lijn. Dus: lijn-staaldraad-lijn.

Ik kan deze lijn enkel als kraanlijn gebruiken, door de 4m staaldraad.

Is dit echter ook het juiste gebruik? In mijn sailfish-18 ging namelijk de grootzeilval over een vergelijkbare katrol intern in de mast.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Hartelijke groeten,

Etienne
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 feb 2013 07:51 #369641

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Welkom nieuwe/oude €Xr bezitter!
Het door jouw beschreven 'vallen systeem' wordt meer gebruikt dan alleen op jouw €Xr. Staaldraad rekt niet en vallen van een kunststof doen dat vaak wel. Hierdoor kan in geval van een €Xr de spanning van het voorlijk van het grootzeil teruglopen en dat is niet fijn als je het zeil 'vlak getrimd' wil hebben. Verder zijn stalen onderdelen in en langs de mast soms een bron van geluid (sommigen vinden dat 'teng, teng, teng' geluid in een marina wel gezellig, anderen hebben er de schurft aan) en een bron van beschadiging van de mast.
In jouw geval blijft de staaldraad 'in de mast' en loopt er een lijn over de rollen. Staaldraad kan slecht tegen buigen en het is niet de bedoeling dat deze over de rollen van een katrol loopt. Het klopt tot zover.
Het lijkt erop dat jouw €Xr een modernere mast heeft gekregen. De €Xrs die ik ken, hebben allemaal de vallen 'buitenom' lopen en niet door de mast. Ik ben dus heel erg benieuwd naar het zeilnummer, want dat geeft het bouwjaar van de boot aan. Op de boot zelf zijn geen nummers of aanwijzingen voor een bouwjaar te vinden. Ik ben dus erg benieuwd naar het zeilnummer en eventuele andere dingen die er nog bij horen. (kimkieler of centrale kiel)
Maar je kunt de grootzeil val alleen als kraanlijn gebruiken, zeg je? Dat is eigenaardig, de kraanlijn van een €Xr wordt gevormd door een katrolletje ongeveer 2 meter onder de top van de mast en is meestal een afzonderlijke kunststof lijn. Het is niet de bedoeling dat je de grootzeil val als kraanlijn gebruikt (mag wel natuurlijk), maar dat je hiervoor de aparte kraanlijn gebruikt. Maar... als je inderdaad een nieuwe mast op jouw €Xr hebt gekregen, kan het goed zijn dat de kraanlijn voor de giek nooit is aangebracht! (kun je zelf doen, een klein katrolletje aan de zijkant van de mast met pop-nagels) het katrolletje moet zo hoog zitten dat de giek met de achterkant helemaal tegen de mast aan kan worden getrokken terwijl de lummel net onder de invoersleuf voor de leuvers aan de achterkant van de mast is bevestigd.
Kijk voor meer specificaties eens in de zeilerswiki bij Eurokruiser.
'Keep her floating' (naar analogie van de Nederlandse club voor oorlogsmotorvoertuigen 'Keep them rolling')
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.330 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl