Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het grote Eurokruiser Topic

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 feb 2013 08:02 #369650

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Hallo EtienneT,

Leuk dat je een Eurokruiser hebt gekocht, welkom bij de club :)
De val constructie zoals je beschrijft, is zoals Peper al aangeeft niet origineel.
Overigens ben ik het niet geheel eens met Peper of staaldraad niet gebogen mag worden.
Onze achter-stag-spandraad is van een speciale soort, welke gemaakt is om over katrollen te lopen. Deze draad is opgebouwd uit meer kleinere aders, en dus ook flexibeler.
Ik wil in de toekomst mijn (stalen) val ook door de mast gaan geleiden.
Hiervoor moet ik echter nog heel wat aanpassen, en is geen klus welke hoog op mijn lijstje staat.

Naast de zeilerswiki kun je mij (en ik denk ook Peper) altijd een PM sturen voor meer informatie over de Eurokruiser.

m.v.g.
Floris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 feb 2013 08:38 #369659

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Hoi allen,

Peper, Floris, hartelijk dank voor de antwoorden! Om dan toch nog maar even wat zaken duidelijker te maken, zie bijgevoegde foto en schema.

Ik was namelijk, net als Peper, van mening dat staaldraad niet graag veelvuldig over katrollen loopt. Verder kan ik hem nu niet als val gebruiken, omdat de draad zelf maar 4 meter lang is, en daarna aan beide zijden aan een reguliere val vast zit. Meer dan 4 meter kan ik deze lijn dus niet omhooog of omlaag krijgen.

Ik heb verder inderdaad ook een katrol voor de kraanlijn aan de zijkant van de mast, dus waarschijnlijk is deze mast inderdaad niet origineel!

Let trouwens niet op de staat van de vallen: wordt allemaal gewisseld de komende maand.

Ik heb het grootzeil nog niet volledig uit kunnen vouwen (wordt dus nog spannend, maar was volgens verkoper in goede conditie...), dus ik heb het zeilnunmmer nog niet kunnen zien. Vrijdagmiddag hopelijk meer...

Hartelijke groeten, Etienne
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 feb 2013 08:39 #369660

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
En het schema.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 feb 2013 08:47 #369661

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Staaldraadvallen kan prima, heb ik op mijn Efsix ook (evenals vele andere Efsixen)
Ik ben ze overigens aan het vervangen voor dyneema vallen (dyna-one)
Let wel op dat het 7x19 draad is, de soepele variant voor vallen.

De huidige constructie die je hebt (4 meter staaldraad tussen twee lijnen in) lijkt nergens op en zou ik vervangen.
Je zou hiervoor ook dyneema kunnen overwegen, net zo sterk als staaldraad en weinig rek.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 feb 2013 08:53 #369665

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Etienne,

Aan de foto te zien heb je wel degelijk de originele mast, maar zit het niet geheel origineel aangesloten.

Ik zal bij de eerste mogelijkheid bij onze Eurokruiser eens een foto maken van de top van de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 feb 2013 09:05 #369671

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Welkom op het zeilersforum en de €xers .Op mijn €xer zitten ook nog stalen vallen. Met daaraan dynemavallen. Dit zat erop en zal ooit vervangen worden.Tot nu toe zonder problemen.
Gr Ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 feb 2013 11:07 #369700

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Dank voor de antwoorden, alweer wat wijzer geworden. Ik ga inderdaad kijken of ik die staaldraadval kan vernieuwen, vind dat toch wat steviger dan het huidige alternatief.

Heeft er verder iemand al de vallen omgelegd naar de kuip? Ik wil aan stuurboordzijde een paar klemmen naast het schuifdak zetten, om zo vanuit de kuip de zeilen te kunnen hijsen en strijken. Dak lijkt het wel te kunnen hebben, zal verder worden verstevigd aan de onderzijde met een RVS plaat voor de verdeling van trekkrachten.

Verder hier overigens ook bezig met wat andere projecten op Bella Donna, (indoor + outdoor speakers met ingebouwde LED verlichting, vernieuwen watersysteem, buitendouche, LED-binnenverlichting, LED-navigatieverlichting, navigatie+stuurautomaat, PV systeem, vernieuwen elektra, breedbeeld TV met aangepaste zwenkarm voor binnen en buiten), dus we zijn nog wel even bezig tot het seizoen begint!

Oh, en mocht het nog niet duidelijk zijn na het vorige stuk: Zeilen is inderdaad heerlijk, maar ook klussen is een grote passie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 feb 2013 11:09 #369701

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ik heb het even uitgetekend hoe de constructie op mijn Eurokruiser zit:











Laatst bewerkt: 18 feb 2013 11:11 door Fanman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 feb 2013 11:12 #369702

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Ah, Floris, dus je hebt geen katrol intern in de top van je mast zitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 feb 2013 11:13 #369703

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Er zitten dus rollen in de mast top zelf, en niet los zoals in jou foto.

De lijnen wilde ik altijd naar de kuip brengen, maar ga ik toch niet doen.
De toegevoegde waarde zou zijn dat de zeilen vanaf de kuip te heisen zijn.
Echter moet je toch eerst naar de mast om de zeilbinders los te halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 feb 2013 11:13 #369704

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@EtienneT:
Is dit een geweldig forum of wat! :)
Je foto laat inderdaad zien dat het allemaal niet origineel is opgetuigd aan een wel originele mast. De blokken horen daar niet en de vallen horen over twee rollen in het midden van de masttop te lopen. Even een fotootje van mijn masttop.

Te zien is het katrolletje van de kraanlijn voor de giek onder de top. Wat jij met pijlen aangeeft als 'kraanlijn' is dus niet de kraanlijn.
Verder kun je zien dat de vallen over de rollen 'in de mast' lopen, maar niet 'door de mast'.
Mijn vallen bestaan uit 2 delen: een deel dat het zeil optrekt en een deel dat via een musket haak naar beneden wordt gehaald. Je ziet naast de top een lus en deze is bedoeld om na het hijsen van het grootzeil deze lus om de klamp te leggen en vervolgens het grootzeil naar beneden 'op te spannen'.
Fanman heeft gelijk dat staaldraad wel kan worden gebogen, maar dan moet de bocht van die buiging wel groot genoeg zijn, anders gaat de draad krullen en op den duur kapot.
Ga je vervangen, dan is Dyneema, zoals wybeslot aangeeft, denk ik wel de goede keuze en zou je de vallen uit 1 stuk kunnen maken. Persoonlijk zou ik daar voor voelen, maar dat is geheel persoonlijk! Aan de andere kant; vallen in twee delen zorgen ervoor dat het 'hijs' deel dikker kan zijn en niet zo in je handen snijdt. Bovendien kun je dan het hijs deel makkelijker afkoppelen en in de winter in de wasmachine wassen (is het niet zo groen als op jou foto).
Je zou dan ook de vallen 'door' de mast kunnen laten lopen zoals hij dat aangeeft en rollen of blokken aan de onderkant van de mast moeten maken.
Jouw foto is aan dezelfde kant van de mast gemaakt als mijn foto en je ziet een beugel met 2 gaten erin. Dit is origineel bedoeld voor de windvaan en die heeft bij jouw foto een andere plaats gekregen. De hele bovenkant van de mast is ooit vernieuwd of is er later opgezet.
Wij (de €Xr user club ;) ) blijven nieuwsgierig naar foto's van je opknapproject!
Groeten, Peper.
PS: Kan die Fanman mooi tekenen of wat!
P
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 18 feb 2013 11:15 door Peper. Reden: PS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 feb 2013 14:13 #369756

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Kijk, inderdaad een geweldig forum! :)

Hierbij alvast 2 foto's van Bella Donna (formally known as Liberty). Eentje van de middag dat ik haar voor het eerst zag (en meteen schipper werd van een tweede schip...) en de tweede van enkele dagen later, toen ik via onze havenmeester vervoer had kunnen regelen.

Het was die dag namelijk 15 november, de laatste dat dat er nog stroom voor de kraan en de havenmeester in onze haven waren. Als ik deze winter aan Bella Donna wilde klussen, dan moest ze dus die dag vanuit Werkendam naar Roermond worden gehaald met een vrachtwagen.

Zo gezegd, zo gedaan, dus gingen we de 15e 's ochtends vroeg al op pad. In bijgevoegde foto zie je ons staan op een tankstation, niet ver van de haven. Hier even alle spanbanden gecontroleerd, alles OK. Hoewel, toch niet alles...

Wij rijden net weer 80km/u, als de russische chauffeur plots hard remt en op de snelweg de vluchtstrook oprijdt...

"Ich hab etwas wichtiges vergessen!"

Zegt hij. Met kloppend hart kijk je door het raam van de vrachtwagen naar achteren, de boot lijkt nog goed te liggen.

"Ich muss Kaffee machen!"

En op z'n gemak haalt hij op de vluchtstrook een koffiekan, koffie en net verwarmd water tevoorschijn...

"Sonst wird das Wasser kald..."
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 feb 2013 14:15 #369757

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Hmm, twee foto's tegelijk posten lijkt hij niet te willen... Iemand een tip? Ik kan telkens maar 1 foto posten.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 feb 2013 14:29 #369767

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ik zie dat je nog ramen in rubber hebt. Bij onze Eurokruiser is het inmiddels aluminium.
Mocht het raam rubber slecht worden, volgens mij hebben wij nog een rol liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 feb 2013 14:45 #369776

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Maar nou nog die naam...
Bella Donna naar het Italiaans "mooie vrouw" of naar het extract van de zwarte nachtschade, het alkaloïd 'Atropa Bella Donna' of wel atropine. Gebruikt tegen een langzaam hartritme als je wordt geopereerd. Het werkt ook tegen misselijkheid en zeeziekte! Toepasselijk dus!
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 19 feb 2013 23:47 #370388

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Nou, ook de naam Bella Donna heeft een verhaal...

Mijn eerste boot heette Annabelle:

Door een heerlijke zeiltrip met vrienden in Kroatie was ik verknocht geraakt aan het zeilen. E tja, dan kun je wel vaarbewijzen, een marifoonbewijs en wat zeildiploma's halen, het echte leren (en het echte genieten!) doe je toch met een eigen boot... Zo gezegd, zo gedaan: ik ging op zoek naar een boot, en kwam op een avond via Marktplaats uit bij een naamloze boot in Roermond, een Sailfish18.

Ik woon zelf in Endhoven, dus dat leek een goede optie. En opeens speelt dat liedje door je hoofd, terwijl je naar de eerste foto's kijkt... "Annabelle, ik kan niet zonder jou, Annabelle"...

Tja, dan weet je dus spontaan de naam van je eerste (naamloze) boot, waarmee je drie heerlijke zomers hebt...

Vervolgens komt er uit het niets een nieuwe boot op je visier: een Eurokruiser Mk3 DeLuxe. Ze heeft een naam, de "Liberty", maar die naaam laat je telkens toch meer aan de escapades van Berlusconi denken, dan aan een boot....

De naam van mijn boot moet een vrouwelijke naam zijn, dat is duidelik. Het is toch een tweede vriendin... ;)

De ware naam voor dit scheepje moest dus nog op worden gevist...

En dan, op een rustige avond, kijk je toevallig naar de menukaart van het PopEi in Endhoven: ze hebben een speciaal menu samengesteld voor het concert van Doe Maar.

En daar zie je ineens die naam: Bella Donna. Op de menukaart is het de soep...

Je krijgt kriebels bij die titel, want hoe ging dat deuntje ook al weer? Youtube wordt geopend, en ineens hoor je het deuntje, waarvan je je realiseert dat je het nog vaker gaat horen...

Hartelijke groeten,

Etienne
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 20 feb 2013 19:02 #370668

Mooi! Ook een dichterlijke Eurokruiser-schipper. Het gaat goed met dit forum! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 20 feb 2013 21:22 #370729

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
EtienneT schreef :
En dan, op een rustige avond, kijk je toevallig naar de menukaart van het PopEi in Endhoven: ze hebben een speciaal menu samengesteld voor het concert van Doe Maar.

En daar zie je ineens die naam: Bella Donna. Op de menukaart is het de soep...

Doe maar in Rosso geweest
Doe maar in HmH geweest (vorige week)

Ben toch echt van mening dat het Belle Helene is ;-)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 20 feb 2013 21:29 #370731

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Toxiq schreef :
EtienneT schreef :
En dan, op een rustige avond, kijk je toevallig naar de menukaart van het PopEi in Endhoven: ze hebben een speciaal menu samengesteld voor het concert van Doe Maar.

En daar zie je ineens die naam: Bella Donna. Op de menukaart is het de soep...

Doe maar in Rosso geweest
Doe maar in HmH geweest (vorige week)

Ben toch echt van mening dat het Belle Helene is ;-)

Oh Bella Klara, du hast mir etwas gelernt!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 20 feb 2013 22:15 #370737

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Tja, ook in Eindhoven speelden ze het twee weken geleden niet, maar ook iets minder bekende nummers moeten bewaard worden! :)



Belle Helene is ook even overwogen, maar heeft toch iets te veel een link met peren, en die hebben we ooit een aantal jaar tot in den treure als toetje gehad! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 feb 2013 20:32 #371066

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Gravend door de fotosessies van de afgelopen maanden kwam ik een aantal zaken tegen, waarvan ik even niet weet wat ik ermee kan. Iemand enig idee waarvoor ze zouden kunnen dienen?

Het gaat om 2 houten units met een porgpen, een houten lat van een 80cm met een karabijn erin aan 1 zijde, en om een RVS slot, bestaande uit 2 delen. Het slot past niet op de klemmen van de BBM.

Hulp met deze puzzelstukjes wordt zeer gewaardeerd!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 feb 2013 20:50 #371069

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
De houten klossen met die borgpennen... Geen ideeee. De MKiii heeft een ingenieus systeem om van de dinette een 2-persoons bed te maken, maar dat gaat met een platte plaat hout. Misschien zijn de klossen gebruikt om de korte en de lange rugleuning klem te zetten...
De lat... Kijk eens of het helmhout ook een oog heeft, misschien is het in gebruik geweest als helmstok verlenger.
Dat RVS slot zie ik ook geen doel voor, het is misschien in combinatie met de lat een vergrendeling van het roer geweest tegen diefstal van de hele boot. Ik fantaseer maar wat.
Heb je een mik aan boord om de mast te steunen? Misschien is de hele boel daarvoor bedoeld? Alleen dat RVS slot kan ik dan weer niet plaatsen.
Het is een geval van 'elementary Watson...' maar alleen achteraf als het bekend is.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 feb 2013 20:57 #371072

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Die houten klossen... passen die in de mastvoet om zo de mast bij het vervoer iets hoger te leggen, zodat je door het kajuitluik kunt?
P.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 feb 2013 21:21 #371080

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Kijk dat zou wel eens goed kunnen, die klossen gaan we morgen eens in het interieur en bij de mast proberen. :)

Verder bijgevoegd al een paar foto's van de Bella Donna, terwijl er nog volop aan wordt geklust.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 feb 2013 21:35 #371085

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Ziet er leuk uit, maar wat zijn die schijnwerpers in de achterkant?
Gr Ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.890 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl