Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het grote Eurokruiser Topic

Re: Het grote Eurokruiser Topic 07 mrt 2013 07:57 #375706

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Hmm, ik heb ook nog zo'n oud stuk spons, het roer stond echter nog niet in de planning. Als er echter goede plannen zijn, dan sluit ik graag aan... :)

Peper, hoe ga je de BBM op het roerblad vastmaken? Ik zat zelf al te kijken om een stang tussen de bbm en de helmstok te maken, precies om dezelfde reden. Heb dan wel pas een 50m met Bella Donna gevaren, maar heb in die 50m wel al gemerkt dat ze iets minder goed stuurt dan m'n vorige bootje. Hiervoor toen ook een nieuw roerblad gemaakt, omdat dit tijdens de eerste tweedaagse trip afbrak...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 07 mrt 2013 09:52 #375735

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@EtienneT:
Het onderwaterschip van de €Xr is bepaald niet modern en levert veel 'drag' op. De kielen en het roer zijn niet geprofileerd en als ze 'op zout water' heeft gelegen (zoals die van mij) dan zijn de kielen vaak pokdalig van de putcorrosie. Kortom, ze is geen raceboot. Ze heeft andere kwaliteiten zoals 'stabiel', ruim voor haar 7,35m en vergevend in het varen. Dracoplasm vaart er mee van Zoutkamp naar Malmö en naar Helgoland. Dat doe je niet met een boot die om de haverklap kapseist!
Een stuurstang waaraan jij denkt heb ik ook overwogen. Mijn oude motorstoel heeft veel speling en komt bij het achteruit varen omhoog. In die situatie wordt een stuurstang geen goede besturing, maar een 'ongeveer' besturing. De motor aan het roer vast levert een veel beter gedefinieerde sturing. Ik had ook een nieuwe motorstoel kunnen kopen en dan met een stuurstang gaan werken.
Bij een motorstoel komt een extra vervelende factor: de stuwkracht wordt niet in het midden van de boot geleverd, zoals bij inboard motoren. Door een excentrisch geplaatste stuwkrachtbron moet je met het roer tegensturen om te voorkomen dat de boot rondjes gaat draaien. Dit tegensturen geeft meer 'drag' en daaraan komt een €Xr toch al niet tekort. Ik wilde dus ook van die excentrisch geplaatste motorstoel af.
Wat ik zou willen is een buitenboordmotor met een roervlak. Dat is niets nieuws, dat bestaat en het werkt ook goed. Bij kleine bootjes vind je dit soms, de motor kan dan worden ontkoppeld en het bootje blijft op het roer reageren zolang het vaart heeft. Een zeilboot heeft veel meer roervlak nodig dan een motorboot omdat het roer ook een 'kielfunctie' heeft. Een dergelijk groot roer (met de te verwerken krachten) kun je niet meer als extra roervlak aan een bbm vastmaken (misschien wel voor zeilboten tot 4m lwl) zonder verzwaring van de vingerlingen of roerduimen en ogen of aanpassing van de roerpen. Je zult in dit geval de bbm aan het roer moeten vastmaken om deze eigenschappen te verkrijgen.
Je krijgt er mogelijk nog een eigenschap bij... 3000rpm betekent 50 kleine ontploffingen per seconde (bij een 2-t en 25 bij een 4-t). Ondanks 'silent blocks' ga je iets van die ontploffingen in je helmstok voelen. Eventjes de haven uit en in, is te doen, Maar als je naar de €Xr meeting bij de sluizen in Driel wilt varen, zit je vanaf de Maasplassen een hele tijd met de motor aan. (dit is 100% gefantaseerd!) Dat kon wel eens onaangenaam zijn, van dat trillen krijg je koude handen want je bloedsomloop in je handen gaat terug tot een minimum door de samentrekking van de bloedvaten als gevolg van dit trillen. Ik ga dan ook alleen door met dit plan omdat ik een elektrische bbm erachter ga hangen. Je komt ook uit de wereld van de 'E' waar T = B * I * l * d, je weet dus dat een elektromotor alleen maar trilt als het anker in onbalans is.
Goed tot zover de overwegingen van pro's en con's.
Aanvankelijk wilde ik een 'Torquejet' in het roer bouwen. Dat is €7000,00 en dat is behoorlijk veel! (Maar zo'n Torquejet is wel een hele vette motor en bijna zonder 'wieleffect', Google maar eens op die naam). Dat ding is niet getest op zeewater en dus... nee, nog niet rijp voor mijn plannen en veel te duur. Het wordt dus een Torqeedo 4kW, tweede hands, van een oud vrouwtje geweest... Oh nee van WSV 'De Kreupel' :laugh:
De roeras van de €Xr is schuin. De azobe paal die ik als 'roerkoning' ga gebruiken hangt daarmee ook schuin aan de boot. Ik wil de motor zo recht mogelijk hangen. Ik ga op de paal een bevestigingsbalk(je) maken om een nieuwe motorstoel op te bevestigen en zal dit balkje onder een hoek 'plakken-schroeven' zodat de motorstoel verticaal zit. Dit geeft mij meteen de kans de motor verder naar achteren te plaatsen, zodat deze niet tegen het roer aankomt. De Torqeedo is onderaan (daar zit de motor) nogal 'bulky' en daarmee moet ik goed rekening houden. Aan de andere kant komt het roerblad verder naar voren dan bij het oorspronkelijke model, dus dat moet wel allemaal mogelijk zijn.
Ter hoogte van deze extra bevestigingsbalk ga ik ook nog een extra scharnier maken die de krachten van de bbm voor zijn rekening neemt. De oorspronkelijke vingerlingen laat ik intact en zij nemen de stuurkrachten voor hun rekening zoals in de oorspronkelijke constructie. Het extra scharnier wordt voor de krachten van de bbm (natuurlijk ontstaat er dan een verdeling van alle krachten over de drie scharnieren.)
Het 'oude' roer is niet waarschijnlijk in staat een bbm op te nemen. (die lekke schuimspaan van mij zeker niet :P ) De scharnieren zijn hier ook niet op berekend. Je moet dan een soort 'meesturend' scharnier maken dat 'om het roer' past en door het roer wordt meegenomen. (was oorspronkelijk mijn idee voordat ik erachter kwam dat het roer lek was en Dracoplasm zijn roer op zee verloor).

Plaatje van mijn plan hiervoor. Dit heeft zijn voordelen... Verticale trillingen worden dan niet meer doorgegeven in het roer en er zou een 'pieterölie' motor achter kunnen. Bekleedt de 'wangen' van de steun met rubber en de horizontale trillingen worden gedempt. Het is hetzelfde als het werken met een stuurstang, alleen de stuwkracht zit in het midden van de boot en stuurt mee met het roer. Ik denk dat 1 zwaar scharnier voldoende kan zijn, maar de ogen moeten wel op 150mm uit elkaar zitten.
Ga je aan een heel nieuw roer denken (en dat doe je), dan is een extra versteviging en een extra scharnier ter plekke van de motorsteun ook een optie. Een stevige rubber strip als verbinding tussen roer en motorsteun zal veel trillingen kunnen weghalen. Of, als 'E'-man wil je misschien ook wel 'E'-varen?
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 07 mrt 2013 11:33 #375773

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
:blush: Weet nog niet of mijn roer ook een spons is????Maar volg alles over €xers en wil als ik een nieuw roer nodig heb wil ik zeker mee klussen.
Gr Ronald

De zeilmaker is langs geweest voor offerte buiskap.Hou jullie op de hoogte
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 07 mrt 2013 11:52 #375778

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Roan, je hebt een betrekkelijk jonge €Xr en het roer kan wel eens anders gemaakt zijn dan van de oudere typen. Daardoor zou het wel eens beter bestendig kunnen zijn tegen slijtage en lek raken.
Dracoplasm heeft een oudere boot en misschien daarom ook een nieuw roer nodig.
Zie post #302686 in dit topic.
Ik wil het roer vervangen voordat het afbreekt en meteen een paar andere dingen uitproberen waarvan ieder ander zegt: 'Je bent knots'. Lees mijn posts niet als een soort van terugroepactie van een automerk omdat er iets mis is.
Je kunt het roer testen door het op te pakken en te kantelen. Zit er water in, dan hoor je dat of je voelt het aan de gewichtsverplaatsing terwijl je het roer draait.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 07 mrt 2013 11:59 #375779

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Mijn roer was ook lek toen we onze eurokruiser kochten.
Bij de eerste keer op de wal heb ik het roer meegenomen naar huis voor een behandeling.
Eerst heb ik een gat onder in het roer geboord, en deze een maand met het gat naar beneden opgehangen in de garage.
Daarna een dag een blower op gezet, en hoorde daarna niets meer klotsen.
Het gad heb ik weer dicht gemaakt met epoxy, en de rest van het roer strak getrokken met een laagje epoxy.
Daarna een laagje Primacon, en een laag AF om het af te maken.
Het roer hebben we een jaar gebruikt, en eind vorig jaar heb ik het roer weer even van de boot gehaald.
Ik hoor nog steeds niets klotsen, en geen gewicht verschuiving meer voelbaar.
Voorlopig ben ik dus van het probleem af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 07 mrt 2013 12:17 #375784

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Ik zag het ook niet als een terugroep aktie, hoor Peper ;)
Meer als een puntje waar je op kan letten.
Alvast bedankt. Als het weer beter weer is zal ik er even naar kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 07 mrt 2013 15:58 #375846

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Hmm, toch hier in het verre oosten even na werk en "werk" (de Taipei101 in met supplier met hoogtevrees...) weer naar het forum, interessante ideeen!

Allereerst: die Torque Jet is inderdaad wel erg geinig... Maar inderdaad, kosten staan in geen enkele verhouding van de aanschafkosten van Bella Donna, dus ook hier geen project...

Dan het idee van de meedraaiende motorsteun: goed idee! Ik ben alleen wel altijd van het motto "liever te dik dan te dun", dus ik zit nog te denken hoe het nog steviger zou kunnen. Een soort van driehoeksconstructie zou veel van die problemen wegnemen: een horizontale balk ter hoogte van je motorsteun langs je roerblad, gecombineerd met een schuine balk, die ergens boven de waterlijn op je spiegel begint en dan schuin naar boven, langs het roerblad, naar de motorsteun gaat. Hmm, vast weer veel te lomp, maar werkt wel.. :)

Heb je dan een opklapbare motor, zet je er een ophaalbare motorsteun op, of laat je de motor in het water zitten tijdens het zeilen?

Hier is net de 15pk 4takt terug van de servicebeurt (ik weet het, veel te zwaar, maar kwam voor een prikkie bij Bella Donna...), dus ik houd het nog even op fossiele brandstoffen... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 07 mrt 2013 16:00 #375849

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Oh, en wanneer is die €Xr meeting in Driel? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 07 mrt 2013 17:00 #375863

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Tja, daar wachten we al een tijdje op :whistle:. Even serieus: Fanman is de initiator van dit idee, maar hij heeft er vorig jaar echt geen tijd voor gehad en je wilt de reden daarvoor echt niet ruilen! :blush:
Er is een topic over: "Eurokruiser Meet & Greet: Eigenaren meld u". Daar zal ik een embryonaal voorstel plaatsen.
Het roer... Hebben jullie dat ook wel eens, dat je bezig bent en denkt: 'nou, hier kan ik beter mee stoppen want ik geloof er niet meer in!' Dat had ik vandaag.
Eerst kreeg ik een mailtje dat de motorstoel niet meer op voorraad was en dat ik moest wachten. Ik wil die motorstoel in m'n vingers hebben, voordat ik verder ga met de montage gelegenheid voor de motorstoel. Goed dat wordt dan uitgesteld. Verder met het roerblad. Twee platen triplex gezaagd om het geheel te modelleren en dan buigen en op spanning zetten en zien hoe je dat dan moet verlijmen om het stevig te krijgen en een echt NACA profiel vast te houden. Dan moet het in de epoxy en dan... Na het zagen dacht ik: 'Dit lijkt nergens op, het is me veel te "flimsy"'. Ik wil het anders. Ik wil het van massief hout en dan ben ik nog maar dagen bezig dit te schaven en te schuren voor het goede profiel, het zei zo. Het wordt dus een 'Dracoplasm' roer en voor hem werkt het, waarom niet voor mij! Omdat het van hardhout wordt gemaakt zal het wel zwaarder zijn dan zijn essenhouten roer, nou ja, dat kan wel.
Morgen koop ik de ontbrekende stukken hout en dan is het: Gaan met die banaan!
Inmiddels ben ik erachter dat de 'roerpen' op 70o t.o.v. de horizontaal staat. Iets waar ik gebruik van ga maken om de stukken hout te zagen.
Verder nog even de kabels die bij de Torqeedo kwamen bekeken. Er zit een zekering bij van 30A maar die kan niet in de hoofdstroom worden opgenomen want dan stopt de motor bij 30A x 50V = 1500W en ik wil er toch echt wel 4000W uit kunnen halen. (80A is dan nodig) De kabels zijn er dik genoeg voor en de kabelogen zien er nog goed uit. De hoofdschakelaar kan in de kuip op de plaats van de afstandsbediening van de oude bbm en de afstandsbediening van de Torqeedo maak ik op het helmhout. Morgen laat ik jullie zien hoe je van trespa een montage blok maakt.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 07 mrt 2013 17:42 #375881

Een tipje dat we ooit eens eerder op dit forum tegenkwamen; Luiers in de bilge leggen.
Werkt inderdaad fantastisch, het enige nadeel is wel dat het ietwat genant is een pak luiers te moeten kopen terwijl moeders in de winkel goedbedoeld advies staat te geven over welke leeftijd wegens de hoeveelheid absorptie :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 10 mrt 2013 14:10 #376982

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Ok, het roer is klaar voor wat betreft het 'plakwerk'. Ik dacht aan een hardhouten roer met polyurethaan lijm, maar nu denk ik meer aan een met hout versterkt polyurethaan roer. Er zit wel voor €10 aan lijm in het roer, dwz €5 in het roer en €5 ernaast. Nu nog het profileren met de schaaf en het schuren. De balken zijn met 5 deuvels gelijmd en dan met 4 RVS schroeven vast geschroefd. In de gaten voor de schroeven zitten dan weer 4 deuvels en de volgende balk heeft dan weer 5 schroeven en dan weer 5 deuvels enzovoorts. De voorste en de achterste balk hebben 6 deuvels en geen schroeven.
Zo als jullie zien ga ik een ontwerp risico aan:
Het vlak achter de roer as is behoorlijk kleiner dan in het oorspronkelijke model. Het vlak voor de roer as is behoorlijk groter dan het oorspronkelijke model. Het totale roervlak is bijna gelijk (iets kleiner). Het is te verwachten dat het roer zich dus heel anders gedraagt en door vergroting van het vlak voor de as zal er meer 'balans' in het roer komen. Bij vlagen zal het helmhout dus niet meer zo hard 'trekken' en de boot zal minder 'voelbaar' zijn in het roer. Ik doe dit om een windvaan besturing mogelijk te maken en ook bij een stuurautomaat zal er minder energie nodig zijn om de boot bij 'vlagerige wind' op koers te houden. "Heb je dan een stuurautomaat, Peper?" Nee dat niet, maar die wil ik misschien wel ooit eens. Het kan zijn dat dit model voor geen centimeter stuurt, da's dan pech. Werkt het wel, dan laat ik het jullie weten.

Het roer is nu net zo zwaar als het oude roer met water erin. Als ik klaar ben met schaven en schuren zal het waarschijnlijk iets lichter zijn.
Ik wacht nog op de motorstoel voordat ik de bevestiging hiervan ga maken.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 10 mrt 2013 18:00 #377052

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Kijk, noeste arbeid! We zijn erg benieuwd naar de resultaten! Verder is zo'n Torqueedo toch inderdaad best interessant! Ben erg benieuwd hoe het roer met ophanging en motor uiteindelijk werkt. De voortgang wordt vol spanning gevolgd!

Hier morgen even een dag vrij, dus nog even wat meters kabel trekken op Bella Donna. Het bekabelingsschema is klaar, twintig 2-, 5- en 12-aderige kabels staan in de planning om Bella Donna te doen stralen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 17 mrt 2013 17:38 #379517

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Toch nog even een foto van het werk van afgelopen week: het onderwaterschip eens goed onder handen genomen, met name de kiel was een flink karwei.



Anti Fouling, nieuwe naam en romp boenen moeten komend weekend nog.

Nog 2 weken, en dan mag ze het water in... Nog genoeg te doen, dus!
Laatst bewerkt: 17 mrt 2013 17:52 door EtienneT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 17 mrt 2013 18:57 #379577

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ziet er goed uit Etienne!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 17 mrt 2013 20:27 #379623

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Bedankt! :) Al plannen om de Betelgeuze te water te laten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 mrt 2013 10:39 #379755

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Het wordt een race tegen de klok, maar 20-04 gaat ze weer te water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 20 mrt 2013 21:34 #380801

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Heeft iemand van jullie trouwens een anode op de kiel? Zo ja, waar? Ik heb een schroefgat gezien aan de bovenkant van de kiel, verder niets.

Over anderhalve week wordt het namelijk een stukje lastiger om nog droog bij de kiel te kunnen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 20 mrt 2013 21:43 #380804

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Ik heb zelfs 2 kielen en geen van hen heeft een anode. (niet verder vertellen, maar na m'n 'gouden relingen' denk ik aan 2 RVS kielen op 2 platte 10mm dikke RVS platen met lood om aan het gewicht te komen. Niet verder vertellen hoor, dit is gewoon een van mijn volkomen waanzinnige plannen, net als een elektrische aandrijving!)
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 20 mrt 2013 21:50 #380807

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Het word wel een hele speciale boot,! :kiss:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 20 mrt 2013 22:21 #380809

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Inderdaad, Peper, dat klinkt als een mooi project! :) We zijn trouwens erg benieuwd naar de elektrische aandrijving! Is het al gelukt met die nieuwe motorsteun?

Aangaande de anodes: dan toch maar achterwege laten? Kwestie van goed verfsysteem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 mrt 2013 07:54 #380861

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Op zoet water zal dat wel gaan, maar op zout water...
Met mijn kimkieler is het gewoon te makkelijk om haar even aan de grond te zetten. Dan schraap ik zeker verf (of een andere coating) van de onderkant van de kielen af. Da's niet handig. Bij RVS kielen (of minimaal een RVS plaat onder de kielen) is dat niet een groot probleem.
Zonder anode? Probeer eens een 2 componenten zink chromaat verf. Ik heb dat zien gebruiken in Pernis in de petrochemische industrie. Dat gaf daar (toch wel een beetje zilte lucht) goede resultaten. Het komt er dan op neer dat je er een soort van anode 'op verft'.
De motorsteun moet nog 3 cm naar 'achteren' anders bonkt de motor tegen de klik van het helmhout aan. Dat doe ik vanmiddag, samen met het maken van een 'zekeringskast' voor de leiding naar achteren. Ik heb de eerste kabelogen volgens de 'methode Peper' al aangekrompen. Hydraulische pers geleend van ZF-lid en buurman 'Sunday'. Als de 'zekeringkast' klaar is maak ik er een foto van en plaats ik die.
Het profileren van het roer is een bult werk.
@Roan: Het is natuurlijk wel een beetje een 'ouwe lullen boot', maar altijd heel speciaal! En bedenk vooral: ze kunnen beter van je lullen dan van je vreten!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 mrt 2013 14:39 #380975

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Tja, je wilt wel veel doen, maar het komt er niet altijd van! :whistle:
Het monteren van de nieuwe motorsteun op het roer moet maar wachten tot morgen. In elk geval heb ik een zekeringhouder gemaakt die tevens als accu terminal dienst gaat doen.
Je ziet de 100A zekering (bij 50V goed voor een opgenomen vermogen van 5kW en dus goed voor een elektrische bb motor van 4kW) onder twee vleugelmoeren zitten (jawel alles van RVS!). De zekering kan draaien en als een soort schakelaar werken om de rest van de installatie spanningsvrij te maken. Aan de onderkant zit nog een moer met ringen, dit is voor de aansluiting van de 'min'.



100A is wat er door 25mm2 mag lopen zonder dat de kabel te warm wordt. De kabel zelf is 35mm2 om spanningsval te voorkomen, om die 100A lacht :laugh: zo'n 35mm2 kabel.
De zekering is traag en kan kortdurend 200A hebben. De motor trekt bij maximaal vermogen 80A en de aanloopstroom is 150% van de nominale stroom ofwel 120A. Die ene seconde aanlopen naar vol vermogen zal de zekering niet doen smelten.
Als het werkt plaats ik morgen meer van het roer. Nu eerst even onder de douche!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 21 mrt 2013 14:40 door Peper. Reden: s vergeten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 mrt 2013 16:03 #381361

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Nou dat was een heel gedoe om de motorsteun op de juiste hoogte te krijgen. Mijn Yamaha C5 is een langstaart, maar de Torqeedo is een laaangstaart! (bijna 15cm langer). Ik moest naar een aanvaardbare middenweg zoeken. Dat valt toch niet mee; de motor optillen en zien of alles klopt en dan aftekenen tegelijkertijd. :evil: Dit is het resultaat:

De zaak staat schuin maar je kunt op het oude roer de waterlijn nog volgen en dan lijkt de motor toch mooi onder water te zitten.
Later met de C5 nog een keer herhaald, maar daar heb ik geen foto van gemaakt, ik vond het wel mooi zo.
In het weekeind het roer profileren met schaaf en schuur. Na het weekeind de ogen voor de oude vingerlingen maken en er een scharnierpunt aan toevoegen voor de krachten van de motor.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 24 mrt 2013 10:33 #381879

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Mooi, Peper! Dat ziet er erg net uit, ben erg benieuwd naar de impact op het stuurgedrag!

Hier staat Bella Donna in de antifouling, alleen nog wat hulp nodig gehad om twee goed verroeste bouten van de motorsteun los te halen...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 24 mrt 2013 11:58 #381918

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@€Xr schippers:
Ik ben me het snot voor de ogen aan het schaven en schuren en dat snot heeft dan dezelfde kleur als het houtstof dat van het roer afkomt... :P De helft is af en ik ben ook heel benieuwd naar het resultaat achter de boot.
De helft die klaar is, is me dan ook een partij mooi! Zo mooi dat je het roer niet in het water wil hangen, maar in huis aan de muur om er telkens weer naar te kijken, zo mooi. Zo'n hardhouten roer ziet er heel stoer uit en het is bijna zonde om er anti fowling over te smeren en ik denk het bovenste deel dan ook maar gewoon te lakken in de blanke polyurethaan lak.
Dracoplasm is heeft al een tijdje niets gepost, maar hij heeft wel ervaring met een eigen gemaakt en geprofileerd roer. Zodra ze in het water ligt met het nieuwe roer laat ik het jullie weten.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.913 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl