'Inzakkende mast'
Bij het uitnemen van het 'plafond' in de kajuit, voor de tussenwand naar de V-kooi, kun je door het polyester heen op de balsa stroken kijken. Balsa is een licht gekleurde en extreem lichte houtsoort. Als je het in de handen hebt lijkt het wel polystyreen schuim (piep schuim).
Door het polyester kun je zien of het balsa verrot is, het is dan donker bruin tot zwart (van de schimmel). De RVS mastvoet zit met 6 M8 bouten op het dak bevestigd. (bij inspectie zag het er bij mijn €Xr nog allemaal netjes uit... oef...)
Bij vervanging van verrotte woodcore (want dat is het eigenlijk).
Haal plafond eruit.
haal de mast en de mastvoet eraf (en in die volgorde
).
Je kunt van binnenuit de polyester harslaag weghalen met een multitool (oscillerende zaag). Kijk uit dat je niet te ver gaat anders ga je door de buitenste polyesterlaag heen.
Haal in een brede baan alle balsa over de hele breedte weg (rot of niet). De baan die je weg moet halen is tenminste net zo breed als de mastvoet. Dat wil zeggen dat je zeker vanaf de halve afstand tot het kajuitluik tot aan het tussenschot de balsa eruit moet halen. Mogelijk moet je nog verder naar voren de balsa weghalen en dan is het verstandig om ook het schot tussen kajuit en V-kooi weg te halen. Hier zit een voordeel aan: de nieuw te maken inwendige maststeun kan dan ook steunen op het tussenschot en dat maakt het een stuk steviger!
Haal verder alle rotte balsa eruit. (Dat kan mogelijk alle balsa van het dak zijn.)
Maak van 8mm dikke multiplex stroken en lijm die met epoxy of polyurethaan lijm op elkaar (waarschijnlijk heb je 3 lagen nodig). Let hierbij op dat je de lagen gebogen op elkaar lijmt, zodat de 'dakboog' wordt gevolgd en het 'multipele multiplex' heel dicht tegen het polyester dak komt te zitten. Met een decoupeerzaag op maat zagen zo dat het 'strak' past.
'Insoppen' met de harssoort van keuze en tegen de buitenlaag 'plakken'.
Gebruik een krikje met een stempel om het goed aan te drukken.
Is de zaak uitgehard, dan 'sealen' met een kunsthars en mat (1 dunne laag).
Rest je nu nog de mastvoet te plaatsen in de nieuw te boren gaten. Wees hierbij niet te zuinig met kit! Anders gaat het opnieuw rotten.
Het plafond weer terug plaatsen en uitgebreid in bad gaan!
Maar Peper, bij jou zag het er toch goed uit? Hoe weet jij dit dan?
Gehoord van een €Xr schipper!
Ik weet niet of een aluminium versteviging nodig is, maar ik denk dat het niet veel kwaad kan en de zaak nog steviger kan maken.
Optie: Je kunt met een dikke koperdraad de mastvoet meteen elektrisch met de kiel (kielen) verbinden, dan heb je een hele mooie bliksem afleider gekregen. Of het afdoende is weet ik niet.
@danielvanderwoude:
In de zeilerswiki staan de bij ons bekende €Xr modellen. We (ik) zijn heel benieuwd naar model en zeilnummer en eventueel het bouwjaar om de database mee 'op te fluffen'. Actiefotootje? Ook leuk!
Groeten, Peper.