Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het grote Eurokruiser Topic

Re: Het grote Eurokruiser Topic 08 apr 2014 13:33 #503336

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256

Bijlage image_2014-04-08.jpg niet gevonden



Bijlage image_2014-04-08-2.jpg niet gevonden


Zo ziet het er bij mij uit.
Gr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 08 apr 2014 13:41 #503338

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@Roan:
Mooi, bij jou zitten de klemmen dus achter de brug voor de grootschoot! Dat is een stuk makkelijker en je hoeft dus niet je wervelkolom te torderen om bij de klemmen te komen. Dat maakt het een stuk makkelijker. Jij kunt dus de fokkeschoten bedienen en lieren vanaf de zitplaats voor de 'roerganger', dat kan ik echt niet!
Ergonomisch is jouw €Xr een stuk beter. Ik zou haast zeggen: 'het is een MK3,5'!
groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 08 apr 2014 14:02 #503342

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Ja zeker 3,5 lekker bootje.
Alleen zeilen kan wel maar met zn tweeen is het veel gezelliger, en wie moet anders de koffie maken :kiss: ik dus!!
Gr ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 12 apr 2014 18:27 #505089

Hoi,

Even voorstellen:

Eurokruiser MKIII regular
Zeilnummer 134 (dacht ik, staat nergens op de foto`s..)
Volvo Penta MD1 inboord motor
Middenkiel
Ligplaats Vinkeveen
Aanschaf zomer 2013

Samen met Leo bezit ik deze boot. We hebben er nog geen grote tochten mee gemaakt maar wel heerlijk gezeild en vooral ook heerlijk genoten van zon, water en alles wat er bij komt kijken aan gezelligheid.

We hadden grote opknapplannen maar daar is niet zoveel van terecht gekomen deze winter.. Inmiddels is het volgende wel gedaan:

Kiel roestvrij gemaakt, kielbouten gecontroleerd, rand afgekit en kiel in epoxy gezet welke we kregen van onze Eurokruiser buurman!

Wat moet er nog gebeuren:
- grote schoonmaak
- antifouling opzetten
- houtwerk schuren en lakken
- motorkist opknappen en waterdicht maken
- hoezen kussens maken
- interieur opfrissen
- gangboord en kuip verven
- motoronderhoud: thermostaat vervangen, olie vervangen, luchtfilter schoonmaken, evt brandstoffilter vervangen.

Eind van de maand gaat hij het water in dus we moeten nog ff doorwerken!

VRAGEN:

1. Wie kent deze boot?
2. Wie vaart er nog meer met een Volvo Penta MD1?
3. Wie vindt het leuk om eens mee te varen om wat "eurokruiser" kneepjes te leren. We zeilen er wel mee maar volgens mij kan er nog wat geschaaft worden aan onze methode.

Op mijn site kun je wat foto`s vinden: retr0rides.wordpress.com/retroboats/

http://http://retr0rides.files.wordpress.com/2014/04/img_1996.jpg?w=490&h=365
http://retr0rides.files.wordpress.com/2014/04/p8021706.jpg?w=490&h=367
http://retr0rides.files.wordpress.com/2014/04/p8021707.jpg?w=490&h=367
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 12 apr 2014 18:57 #505109

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Hallo Daniel,

Wij kennen uw schip, de Nimloth.
Ongeveer vier jaar geleden waren wij op zoek naar een Eurokruiser, en de Nimloth stond toen ook op ons bezichtiging lijstje.
We hebben haar bekeken, en hoe ga ik dit netjes zeggen, gelijk van ons lijstje afgehaald.
De toenmalige eigenaren hadden het schip van en kennis overgekocht, een keer mee op vakantie geweest, en daarna niet meer naar omgekeken.
De motor stond bij de bezichtiging half onder water, het schimmel zat op de wanden, het voordek was helemaal rot en de mast was hard bezig door het dek te zakken. (laatste is een echte Eurokruiser kwaal)
Wij hebben toen berekend dat het minimaal 4k zou gaan kosten om alles weer goed te krijgen.
Gezien de vraagprijs toen 4.5k was, hebben we er vanaf gezien.

(detail, tijdens de bezichtiging was het dek zo glad, dan ik ben uitgegleden, en een spierscheuring heb opgelopen in mijn kuit)

Kennelijk hebben de verkopers toch het een en ander opgeknapt en hebben haar aan jullie verkocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 12 apr 2014 19:24 #505130

Ik denk dat er dan nog een andere eigenaar tussen zit want wij hebben hem pas sinds zomer 2013
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 13 apr 2014 04:03 #505157

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Zou kunnen, maar in de winter 2012/2013 hebben we haar nog te koop zien liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 13 apr 2014 07:23 #505198

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Maar in ieder geval welkom op de €xer . Hoop dat je er net als wij veel vaarplezier mee hebt.
En even over het doorzakken onder de mast?? Wat hebben jullie er aan gedaan??(mede €xers eigenaren)?
Gr ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 13 apr 2014 07:33 #505200

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ik ben lomp geweest zie ik.
Het was niet mijn bedoeling lomp te zijn en uw schip af te kraken Daniel.
Mijn excuses, en natuurlijk van harte welkom bij de Eurokruiser eigenaren.

@Roan:
Wij nog niets. De mast is ongeveer vijf millimeter gezakt sinds de Betelgeuze in ons bezit is.
Aankomende winter willen we kijken of we haar ergens in een laad kunnen leggen voor de winterstalling.
Naast het opnieuw schilderen, wil ik dan gelijk de zakkende mast gaan aanpakken.

Eigenlijk is er maar een manier om dit goed aan te pakken, en dat is het houtwerk tussen de polyester lagen vervangen. (klere werkje)
Het balsa moet vervangen worden door een dik stuk aluminium & hardhout.
Daarna weer opnieuw op lamineren, en je zou er niets meer van moeten zien.
De combinatie van aluminium & hardhout, zou er voor moeten zorgen dat het dek niet meer in kan veren onder druk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 13 apr 2014 09:29 #505222

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
'Inzakkende mast'

Bij het uitnemen van het 'plafond' in de kajuit, voor de tussenwand naar de V-kooi, kun je door het polyester heen op de balsa stroken kijken. Balsa is een licht gekleurde en extreem lichte houtsoort. Als je het in de handen hebt lijkt het wel polystyreen schuim (piep schuim).
Door het polyester kun je zien of het balsa verrot is, het is dan donker bruin tot zwart (van de schimmel). De RVS mastvoet zit met 6 M8 bouten op het dak bevestigd. (bij inspectie zag het er bij mijn €Xr nog allemaal netjes uit... oef...)

Bij vervanging van verrotte woodcore (want dat is het eigenlijk).
Haal plafond eruit.
haal de mast en de mastvoet eraf (en in die volgorde :pinch: ).
Je kunt van binnenuit de polyester harslaag weghalen met een multitool (oscillerende zaag). Kijk uit dat je niet te ver gaat anders ga je door de buitenste polyesterlaag heen.
Haal in een brede baan alle balsa over de hele breedte weg (rot of niet). De baan die je weg moet halen is tenminste net zo breed als de mastvoet. Dat wil zeggen dat je zeker vanaf de halve afstand tot het kajuitluik tot aan het tussenschot de balsa eruit moet halen. Mogelijk moet je nog verder naar voren de balsa weghalen en dan is het verstandig om ook het schot tussen kajuit en V-kooi weg te halen. Hier zit een voordeel aan: de nieuw te maken inwendige maststeun kan dan ook steunen op het tussenschot en dat maakt het een stuk steviger!
Haal verder alle rotte balsa eruit. (Dat kan mogelijk alle balsa van het dak zijn.)
Maak van 8mm dikke multiplex stroken en lijm die met epoxy of polyurethaan lijm op elkaar (waarschijnlijk heb je 3 lagen nodig). Let hierbij op dat je de lagen gebogen op elkaar lijmt, zodat de 'dakboog' wordt gevolgd en het 'multipele multiplex' heel dicht tegen het polyester dak komt te zitten. Met een decoupeerzaag op maat zagen zo dat het 'strak' past.
'Insoppen' met de harssoort van keuze en tegen de buitenlaag 'plakken'.
Gebruik een krikje met een stempel om het goed aan te drukken.
Is de zaak uitgehard, dan 'sealen' met een kunsthars en mat (1 dunne laag).
Rest je nu nog de mastvoet te plaatsen in de nieuw te boren gaten. Wees hierbij niet te zuinig met kit! Anders gaat het opnieuw rotten.
Het plafond weer terug plaatsen en uitgebreid in bad gaan!

Maar Peper, bij jou zag het er toch goed uit? Hoe weet jij dit dan? :huh: Gehoord van een €Xr schipper!

Ik weet niet of een aluminium versteviging nodig is, maar ik denk dat het niet veel kwaad kan en de zaak nog steviger kan maken.

Optie: Je kunt met een dikke koperdraad de mastvoet meteen elektrisch met de kiel (kielen) verbinden, dan heb je een hele mooie bliksem afleider gekregen. Of het afdoende is weet ik niet.

@danielvanderwoude:
In de zeilerswiki staan de bij ons bekende €Xr modellen. We (ik) zijn heel benieuwd naar model en zeilnummer en eventueel het bouwjaar om de database mee 'op te fluffen'. Actiefotootje? Ook leuk!

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 13 apr 2014 13:33 door Peper. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 13 apr 2014 13:34 #505261

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Tjee is nog wel heel veel werk. Maar duidelijk uit gelegt :unsure: ik doe voorlopig nog wel de verstaging niet heel strak doorzetten :blush: want als de mast er niet opzit veert het ook wel weer terug. En wedstrijden doen we toch niet mee!!
Laatst bewerkt: 13 apr 2014 13:35 door Roan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 13 apr 2014 16:11 #505317

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Hmm, ik volg Roan's advies nog voor even, aangaande dat dak... :)

Verder hier Bella Donna deze winter van nieuwe sensoren voorzien, en inmiddels een Raymarine ST60 Tridata, ST60 Multi en ST40 Wind geplaatst. Alles voor een habbekrats, maar enkel de Multi was tweedehands.

Meteen erg handig: had sinds de winter ergens een slecht contact naar een van de accu's, dus maar meteen de Multi op batterijspanning gezet en gaan zoeken... bleek een aanzienlijk deel van de stroom in een "tijdelijke" steekconnector in warmte te worden omgezet... :)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 apr 2014 15:59 #507937

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
De oude dame is niet meer nieuw en heeft af en toe eens een kwaaltje... Die van mij kan enorm piepen als ik het kajuitluik open of dicht schuif. Een beetje siliconen olie uit de spuitbus en je bent er de rest van het seizoen weer vanaf, maar bij nadere beschouwing ligt het kajuitluik 'koud' op de RVS rail.

Bijlage Kaluitluik01.jpg niet gevonden


Toen ze nog jong was, zal de RVS rail nog wel niet ingesleten zijn geweest, nu ze op leeftijd komt zie je dat het kajuitluik vaak is gebruikt en de RVS rail in 35 jaar langzaam in het polyester slijt. Nog even en het luik kan niet meer open want het botst tegen het hout.
Een mooi nylon lagerblok zou een prima oplossing kunnen zijn, maar de bouwmarkten verkopen zoiets niet en de lokale 'ijzerhandel' heeft dit ook niet, wat nu? De Praxis had wel M8 moeren van Nylon en ik had al gezien dat ik iets van 13mm nodig had om tussen de bovenkant van het kajuitluik en de rail te 'proppen'. Hm, M8 heeft sleutelwijdte 13, de moer op z'n kant zou dus net passen... Dan zou ik de moer meteen met een M8 boutje kunnen vastzetten, dat komt mooi uit.
Ja, behalve dat de bouwmarkten en ook de ijzerhandel geen echt fijne M8x15 boutjes hebben met iets van een lenskop en dan een Torx of binnen zeskant, ja in pisbakkenstaal wel, maar niet in RVS! Eerst maar eens kijken of het wel werkt. Zo niet, dan kan ik de gaatjes wel weer dichtmaken.

Bijlage Kajuitluik02.jpg niet gevonden


Met een RVS slotbout en een RVS moer en wat 'frotten' om de nylon moer op z'n plaats te krijgen en te houden win ik zo maar 5mm stahoogte in de kajuit! :P

Bijlage Kajuitluik03.jpg niet gevonden


Je kunt de nylon moer net zien zitten. Het kajuitluik suist op z'n nieuwe lagerblokken naar voor en achter zonder te piepen. Nu nog een stel goede RVS boutjes zoeken, want hier blijft ooit iemand met z'n ogen achter haken!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 apr 2014 15:32 #508307

Is deze constructie standaard?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 apr 2014 15:44 #508310

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Dat is zeker niet het geval!
Je ziet hier een ondersteuning van het kajuitdak net voor de mast (in de ruimte van de V-kooi).
De mastvoet zelf zit boven de dinette, net voor het tussenschot. Kennelijk is het balsahout al enige tijd niet meer in staat de mastvoet te steunen. Dit is één manier om het inzakken van de mast tegen te gaan. Effectief, maar niet erg mooi.
Groeten, Peper.
PS: De twee blauwe doorverbindingen liggen kennelijk helemaal op de bodem... dat is vragen om problemen!
P
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 22 apr 2014 15:47 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 apr 2014 16:05 #508311

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Standaard is het inderdaad niet.
De vorige eigenaar heeft het hoofd-schot uit de boot gehaald.
Hiermee wordt de structurele integriteit van het dek voor een groot gedeelte weggehaald.
Erg gevaarlijk om zoiets te doen.
Om het op te vangen heeft men kennelijk een stalen boog willen maken welke gewoon op de romp leunt.
Elke keer als de boog een dreun krijgt, zal de kracht doorgegeven worden naar de smalle punten welke op de romp rusten.

Twee opties:
  • Boog laten staan, en staalplaten onder de steunen aanbrengen
  • Nieuw hoofdschot plaatsen
De tweede optie is technisch het beste, maar zal zeer veel werk kosten.

Ter verduidelijking, een zijaanzicht van onze Eurokruiser met een rode lijn waar de boog ongeveer steun geeft in uw Eurokruiser.

Bijlage Uitleg_Ondersteuning.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 apr 2014 16:14 #508315

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Hé Fanman...
Dat is een mooie manier om het strijkwand vast te zetten! Thnx!
Ik wil het strijkwand kunnen verwijderen indien ik niet onder bruggen door hoef.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 apr 2014 16:20 #508316

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Kom een keer bij ons kijken Peper, kan je zelfs maten opnemen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 apr 2014 16:31 #508323

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Komen jullie met Hemelvaart naar het 'Kattegat'? Ik hoop daar met mijn 'opstapper' te zijn.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 apr 2014 16:35 #508324

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Kattegat is ons backup plan als er te veel wind is om naar Terschelling te zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 apr 2014 19:50 #508392

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Daniel, bijzondere constructie! Eat gebeurt er met je wantspanning als je met je voeten naast de mastvoet staat? En wat zit er onder die buizen? Inderdaad hout?

Fanman, inderdaad mooie constructie! Ziet er goed uit, zou ook goed op Bella Donna passen!

Peper, ook mij handen jeuken bij die foto... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 23 apr 2014 18:43 #508695

Ik ben het er mee eens dat dit optisch niet per se de mooiste oplossing is. Echter, ik ben van mening dat dit eerder een upgrade als een lapmiddel is. Olympus heeft bij de bouw geen levensduur van 40 jaar voor ogen gehad en de constructie zonder ondersteuning is blijkbaar niet voldoende voor een langere levensduur. Mijn doel met de boot is om er zo veel mogelijk van te genieten en hoe de boot er uit ziet vind ik dan minder van belang. Het dek rondom de mast voelt zeer solide aan en de stagen veranderen niet van spanning. Ik heb de ondersteuning niet zelf gemaakt maar te zien is dat de palen inderdaad op platen staan om het gewicht te verdelen.

Vrijdag gaat de boot te water, binnenkort kan dus het genieten weer beginnen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 23 apr 2014 20:02 #508714

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Daniel, Mooi, dat is inderdaad het belangrijkste!

Uiteindelijk zijn de meeste bootjes er maar voor 1 doel, en dat is genieten!

De meest typerende omschrijving, die ik ben tegen gekomen van de Eurokruiser, is toch wel "drijvende caravan". Want inderdaad, ze is geen snelheidsduivel, en een stevige zijwind bij aanmeren kan nog wel eens een uitdaging zijn. Verder kan een flinke puts water nog wel eens op plekken komen,mwaar je dat niet verwacht (....), en kan er op technisch vlak natuurlijk altijd wat meer bij.

Echter: ze is jouw boot, mijn boot, onze boot, en dat maakt haar uniek! Daarom: geniet ervan, en weet dat ze meer kan hebben dan men soms denkt... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 27 apr 2014 07:13 #509535

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Hoe haal je een Bahco uit de zaling...
Met gebruik van een bokkepoot die onder de kuip kan worden opgeborgen (als je daar geen in board motor hebt).
Nou zo: Zie fotoreeks.
1:Bahco op diefstal ongevoelige plaats :blink:
2:Voorbereiden (kussentje op zonnepaneel)
3:Losmaken reeftrommel
4:Gestreken mast (ca 4 meter brughoogte) :side:
5:Bahco uit de zaling :whistle:
6:Zetten van de mast (dit kan door 1 persoon, met een strijkwand zou geen centrering van de mast nodig zijn)
7:Reeftrommel vast en stagen spannen
@Roan: de bokkepoot werkt goed. Ik kan als de mast in de mik ligt, in m'n eentje de mast uit de horizontale positie optrekken. Nu moet de bokkepoot nog 2 stagen (of scheerlijnen) krijgen om deze goed in het midden te houden.
Ik heb op foto's van Fanman en Allehensaandek hun strijkwand bekeken en ik denk een vergelijkbare constructie te kunnen maken zonder de stagen te onderbreken voor nieuwe stagspanners (alhoewel dat niet echt verkeerd zou zijn).
De Bahco ligt weer in de gereedschapskist! :P

Verder hebben we op deze mooie 'koningwillemdag' gezeild (bij een klein briesje), een Duitser geholpen vlot te komen (was door de lage waterstand op een ondiepte vastgelopen met zijn motorboot), hij kon nadat wij z'n dreganker dwars van de boot hadden uitgevaren en hij deze weer had ingehieuwd, zijn TigPeeKaa motor gebruiken om weer vlot te komen (had voor de rust ook 2 Torqeedo 4kW motoren op het hek! Vet gezicht hoor!) Met mijn 5pk outboard begin ik natuurlijk niets in dit geval.
Uiteindelijk om 18.00 Sambal Goreng Bouncis met Sateh Ajam gemaakt en gegeten (er moet wel peper in, dat snap je!), om vervolgens om 20.30 helemaal rozig en voldaan naar huis te gaan!
Groeten, Peper.
Bijlagen:
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 27 apr 2014 07:44 #509542

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Ziet er goed uit zo. Gelijk even naar je navigatie verlichting in de top gekeken??En of je vaantje goed soepel draait ? Of moet dat nog ? Oefening baart kunst toch?
Gr ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.914 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl