Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het grote Eurokruiser Topic

Re: Het grote Eurokruiser Topic 19 mei 2014 08:34 #515914

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Ziet er mooi uit die grote lap. Zit deze nu nog met leuvers vast aan de voorstag?
Wij hebben met de originele genua met pees ook lekker gezeild. Maar wel even opletten bij overstag want dan blijft alles ergens achter haken. Moesten nog maar niet even opkruisen in een smalle sloot :blush: verder leek ze wel wat sneller te varen maar heb nog niets kunnen meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 19 mei 2014 11:30 #515960

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Roan schreef :
Zit deze nu nog met leuvers vast aan de voorstag?
Er zit origineel een pees aan dit zeil. Er zijn achteraf leuvers aan gezet, wat ons dan weer extreem goed uitkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 19 mei 2014 16:28 #516031

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3584
Snert, @$%$%$@%^*~@~&*& m'n opstapper voor Hemelvaartsdag is 'opgestapt' vanwege familie omstandigheden. Ik zal dus niet op het 'Kattegat' zijn! Ik baal wel 20 internationale eenheden! :evil:
Ondanks dit, wens ik iedereen een goede week met de boot!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 20 mei 2014 06:31 #516206

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Da's balen Peper.
Na hemelvaart zin om een keer mee te varen op 't grote water met de Betelgeuze?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 20 mei 2014 08:09 #516261

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Da's inderdaad minder, Peper! Had graag anders ook een keer opgestapt, was het niet dat we met Hemelvaart al naar Maastricht gaan. Met z'n vijven naar Maastricht, met 4 man op de boot pitten, dus dat wordt lekker druk...

Dan maar dagtripjes in de omgeving?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 20 mei 2014 09:05 #516288

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3584
Dat zal het dan wel worden... En dan midden op de plas de mast een keer strijken... :silly: gewoon voor de oefening... :side: Zul je wel een aantal mensen veelbetekenend op het voorhoofd zien wijzen!
We gaan het wel overleven hoor.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 20 mei 2014 22:33 #516589

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Ach, masten kun je nooit genoeg strijken! kost alleen wat werk... :)

Hier vandaag het ook nog een keer gedaan voor een kleine aanpassing aan de rolfok. De fokkeval moet echter nog een keer door een dunnere (dyneema?) val vervangen worden, dus dat wordt zeker niet de laatste keer...

Bijlage image_2014-05-20.jpg niet gevonden



Verder trouwens inmiddels de tweedehands ST2000+ helmstokautomaat en Smartcontroller geinstalleerd, mooie combinatie! Toch mooi om Bella Donna op de afstandsbediening te hebben.... :) Waarschijnlijk wel even tijd om die 2x100Ah te re-evalueren, misschien toch wat te weinig? ;)

Bijlage image_2014-05-20-2.jpg niet gevonden



Tja, Peper, bij ons draaistroomdispuut hadden we ooit de uitspraak "als het geen kA's of MV's zijn, is het niet interessant...". Ben bang dat ik dat toch ook een beetje voortzet op de boot... :)

Bijlage image_2014-05-20-3.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 mei 2014 05:56 #516605

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
EtienneT schreef :
...
Verder trouwens inmiddels de tweedehands ST2000+ helmstokautomaat en Smartcontroller geinstalleerd, mooie combinatie! ...
Wij hebben het kleinere broertje, de ST1000+
Wat mij wel gelijk opvalt aan je foto is de plaatsing.
Bij ons zit hij veel verder naar voren. Het voetje zit bij ons in de hoek van overgang achterdek/kuip.
Dit was de enige manier hoe wij de minimale voorgeschreven afstand tussen draaipunt roer en aangrijping stuurautomaat konden bereiken. En bij ons hangt hij onder het roer, maar dat is detail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 mei 2014 07:19 #516623

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
I has a happy..
Afgelopen weekeinde gaf de waterpomp een drupje water tijdens het draaien. Waterkeering lek dus. Gezien het een drupje was, had ik het idee om hem einde seizoen te gaan reviseren. Dit heb ik al een keer eerder gedaan voor een kennis, en is in theorie een uurtje werk, als men de onderdelen heeft.
Het weekeinde gewoon lekker gevaren, maar bij aankomst terug in de thuishaven een beste plas onder de motor. Ongeveer twee liter water uit de pomp naar buiten gekomen. Het drupje was dus een straaltje geworden.
Nu gaan wij volgende week naar Terschelling, dus echt veel tijd voor de revisie was er niet meer.
Knoop maar doorgehakt, en bij Yanmar een nieuwe pomp besteld (€300,-).
Vanochtend is de nieuwe pomp binnen gekomen. :woohoo:
Vanavond monteren, en oude pomp mee naar huis. Na m'n vakantie de oude pomp maar reviseren.
Als hij klaar is, leg ik hem op de plank, of zet hem op marktplaats. (na revisie zo goed als nieuw)

Bijlage 003.JPG niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 mei 2014 07:44 #516628

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Goed bezig, Fanman! Van de andere kant, je had nu wel dan de enige Eurokruiser met verwarmde binnendouche...

Aangaande de afstand voor de montage van de ST2000: dat zou 46cm moeten zijn tot het draaipunt, en is nu een 35cm. De ST2000 heeft echter een flinke duw- en trekkracht, dus dat durfde ik wel aan. Zat toevallig met m'n been tussen de helmstok en de bank, toen de helmstokautomaat naar stuurboord wilde, en kan zeggen dat hij genoeg kracht heeft...

Verder is de wijze van bevestigen nog niet volledig gekozen: ik heb nu een tijdelijke bevestiging aan de bovenkant van de helmstok, maar moet even kijken of ik hem niet ook via een RVS of aluminium profiel aan de onderkant vast maak. De helmstok moet overigens toch vervangen worden, dus dat kan dan mooi mee...

Ik moet nog even kijken of ik wat instellingen wijzig, om hem rustiger te laten sturen, maar daarvoor was het uurtje varen van gisteravond iets te kort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 mei 2014 08:08 #516638

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3584
@EtienneT:
Is je stem nu ook een octaaf hoger? (frequentie verdubbeling of golflengte halvering). Of valt dat wel mee?
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 mei 2014 08:23 #516647

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
@Peper,
Z'n been zat tussen bank en helmstok, niet z'n kl... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 mei 2014 09:23 #516667

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Altijd weer een vrolijk intermezzo, die bezoekjes aan het Eurokruisersforum! En inderdaad, geen schade... :)

Oh, Peper, ik kan me herinneren dat je je grootzeilval knooptechnisch had geoptimaliseerd, om zo de giek wat hoger te krijgen, en dat is inmiddels ook hier gelukt. De giek zit daardoor inmiddels boven de invoer voor het grootzeil, vanavond of zaterdag maar eens kijken hoe dat zeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 mei 2014 09:34 #516671

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Dat wil ik ook wel giek boven de zeilinvoering, maar hoe past dat boven dan ?
Peper heb ik wat gemist met die knoop?
Gr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 mei 2014 10:00 #516674

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Is het niet zo dat hoe lager het zeil zit, hoe beter deze werkt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 mei 2014 11:47 #516697

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
NB, beetje onscherpe foto, maar hij komt van een filmpje.
Zo zit de stuurautomaat bij ons op de Betelgeuze.

Bijlage St1000.png niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 mei 2014 15:55 #516794

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3584
@Fanman:
Zeker ben ik er niet van, maar ik heb ook gehoord dat hoe lager de fok op het dek zit, hoe beter deze werkt.
Voor het grootzeil geldt: de constante wind zit hoog en dan: hoe hoger het zeil, des te meer wind het vangt. Kortom, de informatie is ambivalent.
Iets anders is, dat hoe hoger het grootzeil in de mast, des te hoger de ruimte in de kuip. Dat is eigenlijk een 'ouwe lullen' argument, maar het betekent voor mij (1m72) sta hoogte onder de giek. In jouw geval is de mast dan nog steeds tekort en dan heeft het niet veel zin. Maar misschien wel voor Allehensaandek!

Oh ja, mijn testis zitten daar waar m'n benen ophouden. In gedachte zag ik hem op de kuipbank zitten, in z'n kruis vastgeklemd door het helmhout! :pinch:

@Roan:
Ik heb het topoog van het grootzeil met een M8 boutje en 2 carrosserie ringen en een M8 borgmoer meteen door de RVS kous van de grootzeil val vastgezet. Je kunt dan de kous tot de katrol optrekken en het grootzeil komt dan maximaal hoog in de mast te zitten. De lummel van de giek eindigt dan boven de invoer van de pees of de leuvers. Zo win je zeker 10cm, maar misschien ook wel 15-20cm hoogte van de giek. Reven van het grootzeil gaat dan minder makkelijk, elluk nadeel hep se foordeel! Bij reven moet je dan eerst de lummel tot onder de zeil/leuver invoer laten zakken.

Kom net terug van de boot en heb even de celspanningen van de accubatterij gemeten: allen variëren van 3,8 tot 4,0V. De totale spanning is 59,8V. De accu is volgeladen met een 35W zonnepaneeltje :cheer: . Gewoon een kwestie van geduld, dan krijg je met het kleinste zonnepaneel zelfs de grootste accu vol!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 21 mei 2014 21:22 #516908

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Inderdaad, het zou handig zijn om de fok zo laag mogelijk te hebben. Echter: dat had ik vorig jaar, en daarmee dus telkens problemen met de railing.

Verder hier vandaag nog maar weer even gaan zeilen (schoonouders wonen in Roermond, in de buurt van Bella Donna, en "moest daar dus toch nog even wat RVS schroefjes brengen"), en wat foto's gemaakt van de nieuwe giekplaatsing.

Bijlage IMG-20140521-00270.jpg niet gevonden



De giek zit nu voor normale mensen op een goede hoogte, on onderstaande foto met aangetrokken grootschoot. Voor sommigen, zoals mij, kom je dan echter nog steeds een 15cm te kort...

Bijlage IMG-20140521-00274.jpg niet gevonden



Peper, ik zit even te kijken waarom voor reven het complete lummelbeslag los zou moeten. Dat kan toch gewoon blijven zitten? Of gaat het om die geleider, waarmee het grootzeil in de mast vast zit? Ben je bang dat daar anders te grote krachten op komen, en daarom los moet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 mei 2014 07:26 #516961

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3584
@EtienneT:
Dat kan wel liggen aan de manier waarop je het grootzeil reeft. Ik rol het om de giek op (mijn giek kan draaien in het lummelbeslag). Van Fanman weet ik dat hij alleen de reefknuttels gebruikt om het zeil aan de giek vast te maken. Ik doe dat liever niet, zodat de krachten op het zeil gelijkmatiger over het 'onderlijk' zijn verdeeld en niet voor het grootste deel via de ogen van de reefknuttels in het zeil verloopt.
Ik zie op jouw giek een kunststof kikker zitten voor het opspannen van het onderlijk. Kennelijk gebruik je die niet (zo te zien) Op mijn giek is die er niet en ik kan het zeil dus mooi strak om de giek draaien.
Aan de bevestiging van de grootschoot te oordelen, is jouw giek wel gemaakt om te kunnen draaien zodat je de 'rol-reef' methode wel kunt toepassen. Het kikkertje zal na 1 rotatie (Ohmega2Pi) al wel buiten het achterlijk zitten en dus geen 'moeten' in het zeil drukken.
Indien je het zeil wilt 'rol-reven' moet je het voorlijk met de leuvers voor een gedeelte uit de mastgeleider halen (anders kun je maar omwikkelen tot de eerste leuver).
Wacht eens even, ik zie dat jij die eerste leuver aan je grootzeil mist... Dan heb je daar bij het 'rolreven' ook geen last van. Bij gebruik van het tweede rif is dan wel nodig dat je de lummel onder de invoersleuf brengt.
Uit de geleider halen kan alleen als de lummel onder de invoersleuf zit. Of je moet leuvers gebruiken die kunnen worden losgemaakt van het voorlijk. Daar ga ik eens naar kijken bij mijn zeil.
Ga je niet 'rollen' bij het reven, dan hoeft dat niet en krijg je hoogstens een prop zeil bij de mast.
Maar ja, je weet het... NEN 1010: 'de installatie moet overzichtelijk zijn aangelegd'. Permanente tik overgehouden van mijn eerste beroepskeuze! ;)
Één meter 82 'giekvrijheid', daar kan ik dus ruim onder met mijn 1m72! Wat meer is, mijn kuiptent is 175cm hoog, geeft voor mij dus 'ouwe lullen' stahoogte in de haven. Dat geeft geen esthetisch 'mooi' resultaat voor buiskap en kuiptent. Het ziet er niet 'snel en slank' uit. Zoals ik al eerder opmerkte, dat is geen overweging geweest bij de aankoop van deze 'drijvende caravan'. Had ik een snelle, slanke boot gewild, dat had ik een andere boot moeten kopen. Dan worden ze meestal 'sportief', een ander woord voor oncomfortabel en gebukt lopen of zelfs kruipen bij minder goed weer.
Ik ben bezig een 'lummel slede' te bedenken zodat ik bij het aanspannen van de achterstag ook het voorlijk kan strekken om zo min mogelijk bolling over te houden bij 'aan de windse' koersen. De giek wordt dan op zijn plaats gehouden door de spanning op de val en de spanning op de 'lummel slede' (te verzorgen door een takeling naar de mastvoet).
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 mei 2014 08:22 #516981

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Heren , ik ga ook kijken hoe dat zit met onze €xer. Maar hoe voorkom je dat je giek omhoog of naar beneden wil??nu heb ik een borgmoer op een rail in de mast zitten. Omhoog gaan kan ik verhelpen door er een langer touwtje aan temaken, maar bij het laten zakken van het zeil valt de giek uit de geleiderail!! Ps ik heb ook een rol/reef giek, nog nooit gebruikt als ik moet reven dan id via de reefknuttels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 mei 2014 08:43 #516996

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3584
@Roan:
Ik heb aan de lummel een kort lijntje met een oogsplits zitten. Daar waar dit lijntje uit de lummel komt neem ik als onderzijde van de lummel.

Dan gaat de borgmoer+plaat boven de lummel in de geleide 'rail' en deze voorkomt het omhoog gaan van de lummel en hiermee kun je het voorlijk van het grootzeil op spanning brengen door de borging vast te zetten terwijl de giek naar beneden wordt gedrukt. Of je zet het vast op precies de hoogte van de lummel boven de zeilinvoer en je spant het voorlijk door de grootzeil val op te spannen. In dat geval moet je echt het kousje van de val met een boutje en carrosserie ringen naast het topoog van het zeil vastmaken, zodat je het zeil tegen de katrol aan kunt hijsen.

Het lijntje met de oogsplits haal je van de onderzijde van de lummel naar boven en schuif het oog over de kartelmoer. Dit voorkomt dat de giek naar beneden valt en via de zeilinvoer uit de mast raakt.

En presto: 1m82 vrijheid onder de giek. :)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 mei 2014 08:56 #517002

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Voor het omhoog en omlaag gaan heb ik 2 oplossingen: een echte en een fröbel oplossing... Boven de giek heb ik een "normale" mastklem (grote ronde RVS knop met 2cm M5 schroefdraad eraan, en twee vierkante plaatjes, waarvan allen de achterste met schroefdraad, die dus een RVS klem vormen op de mast). Onder de giek wilde ik ook zo'n klem, maar kan deze nergens krijgen. Daarom nu dus een M5 bout met schijven in de zeilgeleider zitten, met een vleugelmoer erop. Zal er zaterdag een foto van maken.

Peper, je hebt trouwens gelijk, ik heb een draaibare giek en ik mis inderdaad een mastgeleider sinds deze winter. Moet nog even langs de watersportwinkel.. :) Maar zou het niet handiger zijn om die mastgeleider gewoon los te koppelen als je wil reven? Dan hoeft de giek niet los?

Omtrent die kikker op de giek: ik gebruik hem nu niet, was niet nodig om het grootzeil goed strak te krijgen. Zou hem dus kunnen verwijderen, dan zou rolreven dus een goede optie zijn. In elk geval een goed idee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 mei 2014 10:33 #517037

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3584
@EtienneT:
Ik begrijp je niet helemaal, wat bedoel je met een mastgeleider? Is dat dit ding? (zie foto)

Bijlage DSC00981LR_2014-05-22.jpg niet gevonden



Dit noem ik een lummelbeslag en het aluminium is versleten door al het gejutter.
Ik ga een nieuwe maken van RVS (niet dit jaar) en daar maak ik de borging in de mast geleider dan meteen aan vast met een vleugelmoer of kartelmoer boven de zeilinvoer en helemaal onder de zeil invoer. In dat geval kan ik de giek van net boven de zeilinvoer tot 'in' de zeilinvoer stellen om de spanning op het voorlijk te trimmen.
Dit jaar vaar ik nog wel met een uitgelubberde lummel.
Zou je losse leuvers in de mastgeleider opnemen waaraan je het voorlijk van het grootzeil vast kunt maken, dan kun je de hele zaak gewoon laten zitten, de onderste 2 leuvers van het zeil losmaken, het grootzeil om de giek rollen tot het eerste of tweede rif en met de knuttels vastzetten. Voor 1 rif hoef je alleen de onderste leuver los te maken (zie ik op jouw foto). De leuvers raak je niet kwijt, want deze zitten in de mastgeleider en kunnen er vanwege de lummel niet onderuit vallen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 mei 2014 11:55 #517103

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Ik bedoelde inderdaad met die "mastgeleider" een mastslede, of leuver:

www.georgekniest.nl/Catalogus/...e+nylon/product.aspx

Oh, en de "mastklemmen" blijken ook gewoon nog te krijgen:

www.georgekniest.nl/Catalogus/...stopper/product.aspx


Allebei nog maar eens op voorraad leggen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 22 mei 2014 12:09 #517108

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3584
RVS slotboutje, 2 carroserie ringen, vleugelmoertje = Maststopper vervanger in noodsituaties, maar het is natuurlijk ook heel leuk om bij GK in de winkel rond te lopen. (Deed ik wel toen ze nog hier in Oosterbeek zaten. Nu zit er één of andere interieur winkel in. Krijg je mij met geen paard naar binnen!)
Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.846 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl