JRomkes schreef :
CE heeft enkele eisen die aan zeewaardigheid zouden kunnen gekoppeld worden(hoewel ik de stabiliteits eisen complete onzin vind, geheel theoretisch zonder tuigage) , maar is echt niet bedoeld als zeewaardigheids keurmerk. Ook een aak zou aan A klasse kunnen voldoen, maar de meeste boten worden gebouwd, waarna de boel nog eens gekeurd moet worden. Vandaar dat vooral de kleinere bootjes onder C of D vallen, terwijl ze met kleine aanpassingen zo naar B of A door zouden kunnen gaan.
Dat is niet waar hoor, de tuigage moet ook gewoon meegenomen worden. En het kan wel degelijk als zeewaardigheidskeurmerk dienen. vrijwel alle aspecten worden meegenomen.
- Kenterhoek,
- Volloophoek,
- kapseisrisico,
- oprichtingskracht na kapseisen, (ik haat dat woord!)
- Reserve drijfvermogen,
- kleine hoek stabiliteit,
- grote hoek stabiliteit,
- verhouding tussen positieve en negatieve stabiliteit etc.
Alles bij elkaar kun je het niet veel gedetaileerder berekenen. Of ik de eisen toereikend vind en het met de minimale categorie indeling eens ben is een ander verhaal, maar compleet is het wel.
Overigens is het wel een precies tegenovergestelde regel van wat er geld voor de beroepsvaart. Daar geld voor de bovenstaande onderdelen een minimale waarde/range voor bepaalde vaargebieden en alle factoren moeten los van elkaar berekend worden. In de zeilerij worden de factoren allemaal met elkaar vermenigvuldigd en het nummertje dat daar uit komt bepaald onder welke categorie de boot valt.
Theoretisch is het mogelijk om op enkele gebieden heel goed te scoren, maar op enkele heel slecht, maar de uitkomst van het geheel is dan toch weer voldoende om bijvoorbeeld een A of B status te krijgen. recent hebben ze gelukkig minimale waardes voor de diverse categorien opgesteld, daar werd ik een stuk blijer van
Al met al is de stabiliteits assesment van de CE zo ongeveer de beste die er bestaat voor jachten en heeeeeeeel erg veel beter samengesteld dan de rest van de CE regelingen, die laatste stellen in mijn ogen erg weinig voor!